DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2020 Cilt: 30 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 329 - 340 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-12-2020

DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Deneyimsel pazarlama, müşterilerin beş duyu organına da hitap ederek, onlarda unutulması zor hazlarve duygular yaşatmak amacıyla gerçekleştirilen pazarlama aktiviteleri olarak değerlendirilmektedir. Buçalışmada, Türkiye’de yer alan Telekomünikasyon şirketlerinin uyguladıkları deneyimsel pazarlamaaktivitelerinin kullanıcılar tarafından algılanma farklılıklarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaçla;deneyimsel pazarlama ve bileşenleri olan duyusal, duygusal, bilişsel, davranışsal ve ilişkisel deneyimin,Turkcell, Vodafone ve Türk Telekom GSM operatörü kullanıcıları açısından farklılaşıp farklılaşmadığınıbelirlemek amacıyla Muğla ilinde yer alan tüketicilere yönelik alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Alanaraştırmasında veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket uygulamasına 458 tüketicikatılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, Anova analizi ile değerlendirilmiş ve istatistiksel olarakanlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Deneyimsel pazarlama ve bileşenleri olan duyusal, duygusal, bilişsel,davranışsal ve ilişkisel deneyim algılarının Türk Telekom kullanıcılarında, Turkcell ve Vodafonekullanıcılarına göre daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

A Research on Perception Differences of Experimental Marketing Practices in Terms of Telecommunication Company Users

Öz:
Experiential marketing is considered as marketing activities carried out in order to provide pleasure and emotions that are difficult to forget by addressing all five senses of customers. In this study, experiential marketing activities implemented by the telecommunication company located in Turkey is aimed to reveal differences in perception by users. For this purpose; In order to determine whether the sensory, emotional, cognitive, behavioural and relational experience, which are experiential marketing and its components, differ in terms of Turkcell, Vodafone and Türk Telekom GSM operator users, a field study was conducted for consumers in Muğla province. Survey method was used as data collection tool in field research. 458 consumers participated in the survey. The data obtained from the research were evaluated with Anova analysis and statistically significant differences were obtained. Sensory, emotional, cognitive, behavioural and relational experience perceptions of experiential marketing and its components are found to be higher in Türk Telekom users than Turkcell and Vodafone customers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abratt, R. ve Kleyn, N. (2012). Corporate identity, corporate branding and corporate reputations. European Journal of Marketing. 46 (7/8), 1048-1063
  • Ali, F., Ryu, K. ve Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100.
  • Brakus, J. J., Schmitt, B. H. ve Zarantonello, L. (2009). Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?. Journal of marketing, 73(3), 52-68.
  • Bülbül, N.(2019). Deneyimsel pazarlamanın müşteri sadakatine etkisi: Starbucks üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, İstanbul: Ufuk Üniversitesi.
  • Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Gentile, C., Spiller, N. ve Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience:: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Günay, G. N. (2008). Hizmet pazarlamasından deneyimsel pazarlamaya: bir güzellik merkezinde uygulama. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir, 64-72.
  • Holbrook, M. B. (2006). Consumption experience, customer value, and subjective personal introspection: An illustrative photographic essay. Journal of Business Research, 59(6), 714- 725.
  • Holbrook, M. B. ve Hirschman E. (1982). The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132–140.
  • Junior Ladeira, W., Oliveira de Santini, F., Hoffmann Sampaio, C. ve Araujo, C. F. (2016). Experiential value and domain-specific innovativeness during freemium game usage: effects on child well-being. Young Consumers, 17(1), 64-77.
  • Kabadayı, E. T. ve Alan, A. K. (2014). Deneyimsel pazarlama: pazarlamadaki artan önemi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 203-217.
  • Kalaycı, Ş., (2008), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (3.Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, M. ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve satın alma karar sürecine etkisi: termal turizm sektöründe bir uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13), 177-200.
  • Kaşlı, M., İlban, M. O. ve Şahin, B. (2009). Modern Pazarlama Stratejileri: AB ve Türk Turizmi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 79-98.
  • Koç, E. (2012), Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri, global ve yerel yaklaşım, Ankara: Seçkin Yayıncılık,
  • Kotler, P. ve Keller, K. L. (2016). Marketing management, New Jersey: Pearson Pretice Hall.
  • LaSalle, D. ve Britton, T. A. (2002). Priceless: turning ordinary products into extraordinary experiences, Boston: Harvard Business School Press.
  • Loeffler, B. ve Church, B. (2015). The experience: The 5 principles of Disney service and relationship excellence. John Wiley & Sons.
  • Nagasawa, S. Y. (2008). Customer experience management: Influencing on human Kansei to management of technology. The TQM Journal, 20(4), 312-323.
  • Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici. MediCat Yayınları.
  • Özdemir, O. (2018). Deneyimsel pazarlama yaklaşımı ve kurumsal itibar ile ilişkisi: operatör şirketleri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Papatya, N. (2005). Tüketici davranışları ile ilgili motivasyon modelleri: bir perakende işletmesinde temizlik ve kişisel bakım ürünlerine bağlı bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 221-240.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). İş hayatı bir tiyatro, Çev. Levent Cinemre, İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Smilansky, S. (2017). Experiential marketing: A practical guide to interactive brand experiences. USA: Kogan Page Publishers.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. ve Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
  • The Survey System, Sample size calculator, https://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Erişim Tarihi: 20.05.2019.
  • Tüik, (2017), Türkiye istatistik kurumu, adrese dayalı nüfus kayıt istatistikleri, http://tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=2305,Erişim Tarihi: 15.05.2019.
  • Uygur, S. M. ve Doğan, S. (2013). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: restoranlar üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (37), 33- 48.
  • Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y. R.ve Kwun, D. J. W. (2011). An epistemological view of consumer experiences. International Journal of Hospitality Management, 30(1), 10-21.
  • Yuan, Y. H. E. ve Wu, C. K. (2008). Relationships among experiential marketing, experiential value, and customer satisfaction. Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(3), 387-410.
APA TÜRK Z (2020). DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 329 - 340.
Chicago TÜRK Zehra DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. (2020): 329 - 340.
MLA TÜRK Zehra DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 2020, ss.329 - 340.
AMA TÜRK Z DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 329 - 340.
Vancouver TÜRK Z DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 329 - 340.
IEEE TÜRK Z "DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.329 - 340, 2020.
ISNAD TÜRK, Zehra. "DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". (2020), 329-340.
APA TÜRK Z (2020). DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 329 - 340.
Chicago TÜRK Zehra DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30, no.1 (2020): 329 - 340.
MLA TÜRK Zehra DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.30, no.1, 2020, ss.329 - 340.
AMA TÜRK Z DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 30(1): 329 - 340.
Vancouver TÜRK Z DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 30(1): 329 - 340.
IEEE TÜRK Z "DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, ss.329 - 340, 2020.
ISNAD TÜRK, Zehra. "DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 30/1 (2020), 329-340.