‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 219 - 232 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.479531 İndeks Tarihi: 08-12-2020
‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi
Öz: Bu çalışmada, 1999 yılında Sam Mendes yönetmenliğinde çekilen Amerikan Güzeli (American Beauty)filminin ana karakterleri Lester Burnham, Carolyn Burnham, Jane Burnham ve Albay Frank Fitts’in geneldavranışları ve önemli görülen söylemleri Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin bazı kavramve görüşleri açısından incelenmiştir. Bu çalışma betimsel bir çalışma olup, yöntem olarak doküman analizikullanılmıştır. Sonuç olarak, bu kişilerin mantıksız inanç, düşünce ve davranışlarının fazlalılığı nedeniyle bireysel,aile ve toplumsal yaşantılarının olumsuz etkilendiği görülmüştür. Her iki ekol açısından bakıldığında, tümkarakterlerin mantıksızlığa yatkınlıkları aile bireyleri, arkadaşları, kitle iletişim araçları ve içinde yaşadıklarıtoplum tarafından beslenmiştir. Ruh sağlığı alanında eğitim alan ve çalışan bireylere her iki ekolün kuramsalöneminin fark ettirilmesi, derinlemesine bir anlatımının yapılabilmesi için bu çalışmada olduğu gibi film analiziyönteminin kullanılmasının ve insanların gerçek dünyalarına, kimlik arayışlarına, anlamsızlığa, yabancılaşmaya,ruhsal sorunlara odaklanan filmlerin psikolojik analizlerinin yapılmasının alana önemli katkılar sağlayacağıdüşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Analysis of ‘American Beauty’ Movie in terms of Rational Emotional Behavioral Therapy and Some Concepts and Views of Cognitive Therapy
Öz: In this study, the main characters of American Beauty movie directed by Sam Mendes in 1999, Lester Burnham, Carolyn Burnham, Jane Burnham and Colonel Frank Fitts's general behaviors and important discourses are examined in terms of the basic concepts and views of both Rational Emotional Behavioral Therapy and Cognitive Therapy. This study is a descriptive study and document analysis is used as a method. As a result, it was seen that individual, family and social lives of these people were negatively affected due to the excess of their illogical beliefs, thoughts and behaviors. Tendency of illogicality of all characters has been fed by family members, friends, the society in which they live and mass media. It is recommended to use movie and working in the field of mental health. At the same time, it is thought that psychological analysis of movies focusing on people's real worlds, seeking identity, meaninglessness, alienation, and psychological problems will make significant contributions to the field.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, T. ve Voltan-Acar, N. (2013). ‘Babam ve Oğlum’ filminin çok kuşaklı/kuşaklararası aile terapisinin temel kavramları açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 37-53.
- Arkar, H. (1992). Beck’in depresyon modeli ve bilişsel terapisi. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 5(1-3), 37-40.
- Arnkoff, D. B. ve Glass, C. R. (1992). Cognitive therapy and psychotherapyintegration. D. K. Freedheim (Yay. haz.). History of Psychotherapy: A Century of Change içinde (ss. 657-694). Washington, DC: APA.
- Basic, M. M. (1992). Reading the alcoholic film: Analysis of ‘The Country Girl’. The Sociological Quarterly, 33(2), 211-227.
- Beck, A., T. (2001). Bilişsel Terapi temel ilkeler ve ötesi, (Ş. Hisli, Çev). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
- Beck, A. T. (2006). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. A. Türkcan (Çev.). İstanbul: Litera.
- Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F. ve Emery, G. (1987). Cognitive therapy of depression. New York: The Guilford Press.
- Berg-Cross, L., Jennings, P. ve Baruch, R. (1990).Cinematherapy: Theory and application. Psychotherapyin Private Practice, 8(1), 135-156.
- Berktay, F. (2000). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. İstanbul: Metis.
- Boyacı, M. ve İlhan, T. (2016). Bilişsel davranışçı terapi yaklaşımının film analizi yöntemiyle incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 734-746. doi: 10.17860/efd.03838
- Bozdağ, Y. (2018). Film analizi yöntemi ile aile terapileri: Gilbert’in Hayalleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 87-95.
- Burns, D. (2008). İyi hissetmek. Karaosmanoğlu, H. A. (Çev. Ed.). İstanbul: Psikonet.
- Cag, P. ve Voltan-Acar, N. (2015). A view of the symbolic-experiantal family therapy of Carl Whitaker through movie analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(3), 575-586. doi: 10.12738/estp.2015.3.2477
- Christensen, A. J. ve Shenk, L. (1991). Communication, conflict, and psychological distance in nondisstressed, clinic, divorcing couples. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 39(3), 458-463.
- Clark, L. (2000). SOS Duygulara Yardım. (G.Yazgan, Çev). İstanbul: Evrim Yayınları.
- Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. (A. Sağlam, Çev). Ankara: Mentis.
- Dobson, K. S. ve Block, L. (1988). Historical and philosophical bases of the cognitive-behavioral therapies. K. S. Dobson (Yay. haz.), Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies içinde (ss. 3-38). New York: Guilford Press.
- Ellis, A. ve Harper, R. A. (2005). Akılcı yaşam klavuzu kitabı. (S. Kunt-Akbaş, Çev). Ankara: HYB.
- Ersanlı, K. (2012). Davranışlarımız: Gelişim ve öğrenme. Samsun: Eser.
- Goodson, I. ve Walker, R. (1988). Putting life into educational research. R. R. Sherman ve R. B.Webb (Yay. haz.). Qualitative Research in Education: Focus and Methods, içinde (ss. 108-122). London: Routledge.
- Gramaglia, C., Jona, A., Imperatori, F., Torre, E. ve Zeppegno, P. (2013). Cinema in the training of psychiatry residents: Focus on helping relationships. BMC Medical Education, 13(90), 1-6. doi: 10.1186/1472-6920-13-90
- Hackney, H. ve Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psiklojik yardım süreci el kitabı, (T. Ergene, ve S. Aydemir Sevim, Çev). Ankara: HYB.
- Hewison, D. (2003). ‘Oh Rose, thou art sick!’ Anti-individuation forces in the film American Beauty. Journal of Analytical Psychology, 48, 683-704. Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Kitap
- Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi: Benim Çocuğum filmi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 83-95.
- Klemenc-Ketis, Z. ve Kersnic, J. (2011). Using movies to teach professionalism to medical students. BMC Medical Education, 11(60). doi:10.1186/1472-6920-11-60 Köroğlu, E. (2008). Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi. Ankara: HYB.
- Mangot, A. G. ve Murthy, V. S. (2017). Cinema: A multimodal and integrative medium for education and therapy. Ann Indian Psychiatry, 1(51).
- Marcus, E. R. (1999). Empathy, humanism, and the professionalism of medical education. Academic Medicine, 74(11), 1211-1215. doi: 10.1097/00001888-199911000-00014
- Mert, A. ve Soyer, B. (2014). ‘Kevin Hakkında Konuşmalıyız’ filminin Bowlby’nin çocukluk dönemi bağlanma stilleri ve Minuchin’in yapısal aile sistemleri yaklaşımı temel kavramları kullanılarak değerlendirilmesi. OPUS - Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 4(7), 100-115.
- Morsünbül, Ü. (2015). Bal, Süt ve Yumurta filmlerinin Ericson’un psikososyal gelişim kuramı açısından analizi. İlköğretim Online, 14(1), 181-187. doi: 10.17051/io.2015.5113
- Nelson-Jones, R. (1982). Danışma psikolojisi kuramları kitabı. Akkoyun, F. (Yay. haz.). Ankara: 72TDFO Ltd.Şti.
- O'Donohue, W. T. ve Fisher, J. E. (2009). General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy. John Wiley & Sons.
- Peoples, K. ve Helsel, S. (2013). Bridging the gap between theory and practice with film: How to use Fight Club to teach existential counseling theory and techniques. Education and General Studies, 1(2), 1-7, doi: 10.1177/2158244013497028
- Preminger, S. (2012). Transformative art: Art as means for long term neurocognitive change. Frontier in Human Neuroscience, 6(96). doi: 10.3389/fnhum.2012.00096
- Quadrelli, S., Colt, H. G. ve Semeniuk, G. (2009). Appreciation of the aesthetic: A new dimension for a medicine and movies program. Family Medicine, 41(5), 316-318. Richards, R. (2016). Önsöz. D. Wedding ve R. M. Niemiec (Yay. haz.), Sinema ve Akıl Sağlığı içinde (ss. 7-11). İstanbul: Kaknüs.
- Sanchez, J. C., Gutierrez, J. C. ve Morales, M. D. (2010). Cinema and theater as training tools for health students. Family Medicine, 42(6), 398-399.
- Sharf, S. R. (2000). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases. USA: Brooks/ Cole.
- Şenol-Durak, E. ve Fışıloğlu, H., (2007). Film analizi yöntemi ile Virginia Satir aile terapisi yaklaşımına bir bakış. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 43-62.
- Türküler-Aka, B. ve Gençöz, F., (2010). Sinematerapinin mükemmeliyetçilik ve mükemmeliyetçilikle ilgili şemalar üzerindeki etkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 69-77.
- Ülker-Tümlü, G. ve Voltan-Acar, N. (2014). ‘Issız Adam’ filminin gerçeklik terapisine dayalı incelenmesi. İnsan&İnsan, 2, 62-73.
- Wedding, D. ve Niemiec, R. M. (2016). Sinema ve akıl sağlığı. (R. Arvay Aratan, Çev.). İstanbul: Kaknüs.
- Weishaar, M. E. (1993). Aaron T. Beck. London: Sage.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA | Yıldız Önal Y (2020). ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. , 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
Chicago | Yıldız Önal Yelda ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. (2020): 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
MLA | Yıldız Önal Yelda ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. , 2020, ss.219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
AMA | Yıldız Önal Y ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. . 2020; 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
Vancouver | Yıldız Önal Y ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. . 2020; 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
IEEE | Yıldız Önal Y "‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi." , ss.219 - 232, 2020. 10.17860/mersinefd.479531 |
ISNAD | Yıldız Önal, Yelda. "‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi". (2020), 219-232. https://doi.org/10.17860/mersinefd.479531 |
APA | Yıldız Önal Y (2020). ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
Chicago | Yıldız Önal Yelda ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.1 (2020): 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
MLA | Yıldız Önal Yelda ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.1, 2020, ss.219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
AMA | Yıldız Önal Y ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(1): 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
Vancouver | Yıldız Önal Y ‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(1): 219 - 232. 10.17860/mersinefd.479531 |
IEEE | Yıldız Önal Y "‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.219 - 232, 2020. 10.17860/mersinefd.479531 |
ISNAD | Yıldız Önal, Yelda. "‘Amerikan Güzeli’ Filminin Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi ve Bilişsel Terapi’nin Bazı Kavram ve Görüşleri Açısından İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/1 (2020), 219-232. https://doi.org/10.17860/mersinefd.479531 |