Yıl: 2019 Cilt: 17 Sayı: 37 Sayfa Aralığı: 317 - 348 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.34234/ded.541321 İndeks Tarihi: 09-12-2020

Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, değer merkezli okul kültürünü ölçebilecek geçerlikve güvenirlik çalışmaları yapılmış bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde farklı eğitim kademeleri, okul türü ve branşlardagörev yapan 548 öğretmen oluşturmaktadır. Beşli Likert tipinde hazırlanan veuzman görüşleri de alınan 54 maddelik taslak form öncelikle 247 öğretmendenoluşan ilk gruba uygulanmış ve elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizindekullanılmıştır. AFA sonuçlarına göre ölçek 35 madde ve 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar, değerlere dayalı vizyon ve stratejik planlama, okul-çevreilişkisi, okul yönetimi-öğretmen işbirliği, öğretmen modelliği, mesleki gelişim,değerlerin öğretimini izleme ve değerlendirme olarak adlandırılmıştır. Dahasonra 35 maddelik ölçek doğrulayıcı faktör analizi için 301 öğretmenden oluşan ikinci bir gruba uygulanmıştır. DFA sonucunda ölçeğin yapısını bozan ikimadde daha çıkarılmış ve 33 maddelik bir ölçeğe ulaşılmıştır. DFA sonuçları,ölçeğin model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğunu ve faktör yapısınındoğrulandığını ortaya koymuştur. Elde edilen ölçeğin bütününe ve alt boyutlarına ilişkin Cronbach Alfa güvenirliği sırasıyla .964; .946; .915; .924; .807; .915ve .842 olarak bulunmuştur. Bu veriler, ölçeğin iç tutarlığının oldukça yüksekolduğunu göstermiştir. Bu kapsamda değer merkezli okul kültürünü belirlemekamacıyla geliştirilen 33 madde ve 6 boyuttan oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilirbir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Development of Values-Centered School Culture scale: A Study of Validity and Reliability

Öz:
The aim of this study is to develop a scale with examined validity and reliability, that measures values-centered school culture. The study group consists of 548 teachers working in different education levels, school types and branches in Sakarya province. A 54-item draft form, which was prepared in the format of five-point Likert type, was applied on 247 teachers as a first group and the data obtained were used in Exploratory Factor Analysis. According to EFA results, the scale consists of 35 items and 6 sub-dimensions. These sub-dimensions are: values-based vision and strategic planning, school-environment relations, school management-teacher collaboration, teacher modeling, professional development, monitoring and evaluation of values. Then, 35-item scale was applied to a second group of 301 teachers for Confirmatory Factor Analysis. According to the CFA results, two item that affected the structure of the scale were removed, so a 33-item scale was reached. The CFA results showed that the model fit indexes of the scale were good and the factor structure was confirmed. The Cronbach’s alpha reliability for the total and sub-dimensions of the scale was found .964; .946; .915; .924; .807, respectively. These data show that the internal consistency of the scale is quite high. In this context, it was concluded that the scale consisting of 33 items and 6 dimensions developed to determine values-centered school culture is a valid and reliable measurement tool.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Zengin M, ÇELİK M (2019). Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. , 317 - 348. 10.34234/ded.541321
Chicago Zengin Mahmut,ÇELİK Muhammet Enes Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. (2019): 317 - 348. 10.34234/ded.541321
MLA Zengin Mahmut,ÇELİK Muhammet Enes Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. , 2019, ss.317 - 348. 10.34234/ded.541321
AMA Zengin M,ÇELİK M Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 317 - 348. 10.34234/ded.541321
Vancouver Zengin M,ÇELİK M Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 317 - 348. 10.34234/ded.541321
IEEE Zengin M,ÇELİK M "Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.317 - 348, 2019. 10.34234/ded.541321
ISNAD Zengin, Mahmut - ÇELİK, Muhammet Enes. "Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması". (2019), 317-348. https://doi.org/10.34234/ded.541321
APA Zengin M, ÇELİK M (2019). Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 17(37), 317 - 348. 10.34234/ded.541321
Chicago Zengin Mahmut,ÇELİK Muhammet Enes Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi 17, no.37 (2019): 317 - 348. 10.34234/ded.541321
MLA Zengin Mahmut,ÇELİK Muhammet Enes Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.17, no.37, 2019, ss.317 - 348. 10.34234/ded.541321
AMA Zengin M,ÇELİK M Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi. 2019; 17(37): 317 - 348. 10.34234/ded.541321
Vancouver Zengin M,ÇELİK M Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi. 2019; 17(37): 317 - 348. 10.34234/ded.541321
IEEE Zengin M,ÇELİK M "Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması." Değerler Eğitimi Dergisi, 17, ss.317 - 348, 2019. 10.34234/ded.541321
ISNAD Zengin, Mahmut - ÇELİK, Muhammet Enes. "Değer Merkezli Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması". Değerler Eğitimi Dergisi 17/37 (2019), 317-348. https://doi.org/10.34234/ded.541321