Yıl: 2020 Cilt: 29 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 136 - 148 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-12-2020

ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Kaliteli ve yetkin öğretmen yetiştirmede teorik bilginin yanı sıra uygulama yönünden donanımlı öğretmenleryetiştirmek oldukça önemlidir. Bu kapsamda öğretmenlerin etkili öğretim yapabilmelerinin temelleri çalışmayaşamına başlamadan önce atılmaktadır. Öğretmen yetiştirme sistemlerinin en önemli sorunlardan biriöğretmen adaylarının teorik olarak daha yoğun yetiştirilip alınan bu teorik altyapının pratiğe yeteri kadaryansımamasıdır. Özel eğitim öğretmeni olacak öğretmen adaylarının ileride çalışma yapacakları eğitim veuygulama ortamlarında yer almaları öğretmenlik mesleğindeki başarılarını artırmaktadır. Uygulamaortamlarında daha fazla yer alan özel eğitim öğretmen adaylarının deneyimleri meslek yaşamlarına olumlu birşekilde yansımaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, özel eğitim bölümü öğretmen adaylarının özel gereksinimlibireylerle etkileşim projesine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerindeniçerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda etkileşim projesinin öğretmen adayları tarafındanolumlu olarak değerlendirildiği ortaya konulmuştur. Uygulamaya yönelik projelerin özel eğitim öğretmenadaylarına gerçek ortamlarda uygulamayı gözlemleme ve pratik yapma fırsatı sunma konusunda yararlı olduğugörülmüştür. Öğretmen adayları bu etkileşim projesi sonunda mesleki tercihleri konusunda kararlı olduklarınıbelirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

OPINIONS OF TEACHER CANDIDATES OF SPECIAL EDUCATION DEPARTMENT ON THE INTERACTION PROJECT WITH INDIVIDUALS WITH DISABILITIES

Öz:
In order to train qualified and competent teachers, it is very important to train equipped teachers in terms of practice besides theoretical knowledge. In this context, the foundations of teachers' effective instruction are laid before starting their working life. One of the most important problems of teacher training systems is the theoretical training of teacher candidates more intensively, but this theoretical background is not reflected in practice sufficiently. The fact that the teacher candidates who will become special education teachers in the educational practice environments where they will work in the future increases their success in the teaching profession. The experiences of special education teacher candidates who are more involved in the practice environments have a positive effect on their professional lives. The main purpose of this study is to identify the opinions of the teacher candidates of the special education department regarding the interaction project with individuals with disabilities. Content analysis which is one of the qualitative research designs was used in the study. As a result of the study, it was revealed that the interaction project was evaluated positively by teacher candidates. Implementation projects have been found to be useful in providing teacher candidates the opportunity to observe and practice in real settings. At the end of this interaction project, the teacher candidates stated that they were determined about their professional preferences
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Massachusetts, MA: Pearson.
  • Black, L., Neel, J., & Benson, G. (2008). National Commission on Teaching and America’s Future (NCTAF)/Georgia State University (GSU) Induction Project: Final Report. 01 Temmuz 2010 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED504316.pdf adresinden alınmıştır.
  • Brownell, M. T., Ross, D. D., Colón, E. P., & McCallum, C. L. (2005). Critical features of special education teacher preparation: A comparison with general teacher education. The Journal of Special Education, Vol 38; No: 4, ss. 242-252.
  • Çakır, Ö. S. (2000). Öğretmen yetiştirmede teoriyi pratiğe bağlayan mikro-öğretimin Türkiye’deki üç üniversitede durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol 18, 62-68.
  • Dedeoğlu, S., Durali, S., & Tanrıverdi, A. (2004). Özel eğitim bölümü zihin engelliler öğretmenliği anabilim dalı 3., 4. sınıf öğrencileri ve mezunlarının kendi bölüm programları, öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri ile ilgili düşünce ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Vol 5; Sayı: 1, 47-55.
  • Deng, Z., & Gopinathan, S. (2003). Continuity and change in conceptual orientations for teacher preparation in singapore: challenging teacher preparation as training. AsiaPacific Journal of Teacher Education, Vol 31; No: 1, ss. 51-65.
  • Demir, O. Ö. (2009). Nitel araştırma yöntemleri. K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 285- 318). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Demirci, S. ve Köseli, M. (2009). İkincil veri ve içerik analizi. K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 319-364). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Ergenekon, Y., Ozen, A., & Batu, E. S. (2008). An evaluation of the views of mental retardation practicum students on teaching practicum. Educational Sciences: Theory and Practice, Vol 8; No: 3, ss. 881-891.
  • Ergul, C., Baydik, B., & Demir, S. (2013). Opinions of in-service and pre-service special education teachers on the competencies of the undergraduate special education programs. Educational Sciences: Theory and Practice, Vol 13; No: 1, ss. 518-522.
  • Leyser, Y., Zeiger, T., & Romi, S. (2011). Changes in self-efficacy of prospective special and general education teachers: Implication for inclusive education. International Journal of Disability, Development and Education, Vol 58; No: 3, ss. 241-255.
  • MEB. (2007). Milli Eğitim istatistikleri örgün eğitim 2006-2007. 23.02.2012 tarihinde http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2006_2007.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2013). Zihinsel engellilerin eğitimi kursu ilanı. 10.10.2013 tarihinde http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/09035620_zihinselengellile rineitimikursu.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2018a). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 07/07/2018 tarih ve 30471 sayılı Resmî Gazete.
  • MEB. (2018b). Milli Eğitim istatistikleri örgün eğitim 2017/’18. 08.11.2018 tarihinde https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_ orgun_egitim_2017_2018.pdf adresinden alınmıştır.
  • ÖSYM. (2018a). 2018-Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – Tablo 4. 11.02.2019 tarihinde http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/ TABLO4_06082018.xls adresinden alınmıştır.
  • ÖSYM. (2018b). YKS Yükseköğretim Programlarına Ek Yerleştirme Kılavuzu – Tablo 4. 11.02.2019 tarihinde http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/ YKS/EK/Tablo-4_13092018.xls adresinden alınmıştır.
  • Sinclair, C., Dowson, M., & McInerney, D. M. (2006). Motivations to teach: Psychometric perspectives across the first semester of teacher education. Teachers College Record, Vol 108; No: 6, ss. 1132-1154.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, Vol 23; Sayı: 112, 7-17.
  • YÖK. (2016). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim-Öğretim Dairesi Başkanlığı’nın “Program isim değişikliği” konulu 08/01/2016 tarih ve 75850160- 104.01.02.01/843 sayılı yazısı.
APA Melekoğlu M, Balıkçı Ö (2020). ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 136 - 148.
Chicago Melekoğlu Macid,Balıkçı Özge ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2020): 136 - 148.
MLA Melekoğlu Macid,Balıkçı Özge ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2020, ss.136 - 148.
AMA Melekoğlu M,Balıkçı Ö ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2020; 136 - 148.
Vancouver Melekoğlu M,Balıkçı Ö ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2020; 136 - 148.
IEEE Melekoğlu M,Balıkçı Ö "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.136 - 148, 2020.
ISNAD Melekoğlu, Macid - Balıkçı, Özge. "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2020), 136-148.
APA Melekoğlu M, Balıkçı Ö (2020). ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(1), 136 - 148.
Chicago Melekoğlu Macid,Balıkçı Özge ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29, no.1 (2020): 136 - 148.
MLA Melekoğlu Macid,Balıkçı Özge ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.29, no.1, 2020, ss.136 - 148.
AMA Melekoğlu M,Balıkçı Ö ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 29(1): 136 - 148.
Vancouver Melekoğlu M,Balıkçı Ö ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 29(1): 136 - 148.
IEEE Melekoğlu M,Balıkçı Ö "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, ss.136 - 148, 2020.
ISNAD Melekoğlu, Macid - Balıkçı, Özge. "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERLE ETKİLEŞİM PROJESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29/1 (2020), 136-148.