Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 11 - 17 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-12-2020
Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi
Öz: Amaç: Bu çalışma, fizyoterapi ve rehabilitasyon ile sağlık yönetimi alanlarında öğrenim görmekte olanöğrencilerin özgecilik düzeylerini karşılaştırmak ve lisans eğitiminin özgecilik düzeyine etkileriniincelenmek amacıyla gerçekleştirildi. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya, Trakya Üniversitesi Fizyoterapi veRehabilitasyon (FTR) ve Sağlık Yönetimi (SY) Bölümlerinin tüm sınıflarında öğrenim gören 323 öğrencikatıldı. Öğrencilerin sosyo-demografik bilgileri kaydedildi. Bireylerin özgecilik düzeyleri “Özgecilik Ölçeği”kullanılarak değerlendirildi. Sonuçlar: Birinci sınıflarda “Gönüllü faaliyetlere katılma, yaşlı/hastalarayapılan yardım, fiziksel güce dayalı yardım” başlıklarında SY bölümü öğrencilerinin FTR öğrencilerinegöre daha yüksek özgecilik düzeylerine sahip oldukları saptanmıştır (p<.05). FTR bölümünün dördüncüsınıflarının özgecilik düzeylerinin yaşlı/hastalara yapılan yardım başlığında birinci sınıflara göre dahayüksek olduğu bulunmuştur (p<.05). SY bölümünün birinci sınıf öğrencilerinin özgecilik düzeyleri, eğitimsürecinde yardım ve yakınlık duygusundan kaynaklanan yardım başlıklarında dördüncü sınıfa göre dahayüksek olduğu bulunmuştur (p<.05). Tartışma: Çalışmamızda iki ayrı bölümde öğrenim görmekte olanöğrencilerin özgecilik düzeylerinin birbirinden farklı olduğu ve özgeciliğin verilen lisans eğitimi iledeğiştirilebileceği belirlenmiştir. Bu bağlamda, rehabilitasyon alanında hizmet veren meslek elemanlarınıneğitim müfredatlarının, bireylerin özgecilik düzeylerini arttıracak şekilde planlanmasının önemli olduğudüşünülmüştür.
Anahtar Kelime: The Examination of the Altruism Level of Undergraduate Students in Two Different Health Professions
Öz: Purpose: The study was done to compare the altruism level of physiotherapy and rehabilitation and health management’ undergraduates students and to investigate the effects of undergraduate education on the altruism level of students. Material and Methods: Three hundred twenty-three first, second, third or fourth year students at Trakya University Physiotherapy and Rehabilitation (PT) and Health Management (HM) Departments participated in the study. Socio-demographic characteristics were recorded. Altruism level of the individuals were evaluated with “Altruism Scale”. Results: It was found that first grades HM students had higher altruism level on “Participation to voluntary activities, helping to elderly/patient individuals, aids based on physical power” than PT students (p<.05). Fourth grades PT students had higher altruism level on “Helping to Elderly/Patient Individuals” when compared with first grades (p<.05). First grades HM students had higher altruism level on “help in educational process, help due to the sincerity” when compared with fourth grades (p<.05). Discussion: In this study, it was found that altruism level of students differed across the two departments and altruism level can be changed with the undergraduate training. In this context, it is thought that planning the education curriculums of rehabilitation professionals in a way to increase the altruism levels of the individuals is important.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alpar R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık.
- APTA (2003). Professionalism in physical therapy core values. Erişim Tarihi: 02.01.2018. http://www.marquette.edu/physicaltherapy/documents/CoreValuesSelf-Assessment.pdf
- Apak, E., Yılkan, İ., & Erdem, M. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencileri ile fen bilimleri öğrencilerinin diğerkâmlık düzeylerinin karşılaştırılması: Bingöl Üniversitesi örneği. Akademik Matbuat, 1(1), 75-87.
- Arpacı, P., & Özmen, D. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3), 51-57.
- Atli, A., & Kaya, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 331-342.
- Aveto, H.A., Olorunfemi, O.I., & Ajiboye, O.A. (2014). Final year physiotherapy students’ knowledge and perception of professionalism. Nigerian Journal of Medical Rehabilitation, 17(1), 1-17.
- Byrne, N. (2008). Differences in types and levels of altruism based on gender and program. J Allied Health, 37(1), 22- 29.
- Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 1-14.
- Çermik, H., Doğan B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
- Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 136- 139.
- Gilavand, A. (2016). The comparison of Iranian and foreign students’ motivations to choose dentistry field of study. Int J Pediatr, 4(6), 1993-2010.
- Győrffy, Z., Birkás, E., & Sándor, I. (2016). Career motivation and burnout among medical students in Hungary - could altruism be a protection factor? BMC Med Educ, 16(182), 1-8.
- Jack, W. (2005). Purchasing health care services from providers with unknown altruism. Journal of Health Economics, 24(1), 73-93.
- Kunduracılar, Z., Akbaş, E., Büyükuysal, Ç., Biçki, D., & Erdem, E. U. (2012). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Mesleki Farkındalığın Değerlendirilmesi. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 2(3),186-192.
- Liaw, S.Y., Wu, L.T., Holroyd, E., Wang, W., Lopez, V., Lim, S., & et al. (2016). Why not nursing? Factors influencing healthcare career choice among Singaporean students. Int Nurs Rev, 63(4), 530-538.
- Lucchetti, A.L., Lucchetti, G., de Oliveira, I.N., MoreiraAlmeida, A., & da Silva Ezequiel, O. (2017). Experiencing aging or demystifying myths? - impact of different "geriatrics and gerontology" teaching strategies in first year medical students. BMC Med Educ, 17(1), 1-9.
- Maharaj, S. H. (2008). An investigation of the factors affecting the career choice of selected health-care students (physiotherapy, chiropractic, medicine and occupational therapy) in KwaZulu Natal (Doctoral dissertation). Faculty of Health Sciences, Durban University of Health, KwaZulu Natal.
- Mostert-Wentzel, K., Masenyetse, L.J., Dinat, N., Botha, A., Jonkers, L.D., & Oosthuizen, L.C. (2012). Involvement in and views on social responsibility of gauteng members of the South African Society of physiotherapy: A crosssectional survey. S Afr J Physiother, 68(1), 22-28.
- TDK. (2018). Özgecilik. Ankara: Türk Dil Kurumu. Erişim tarihi: 02.01.2018. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=b ts&kategori1=veritbn&kelimesec=252785
- Ümmet, D., Halil, E., & Otrar, M. (2013). Özgecilik (Altruism) ölçeği geliştirme çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 301-321.
APA | Pekçetin S, GÜNAL A (2019). Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. , 11 - 17. |
Chicago | Pekçetin Serkan,GÜNAL Ayla Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. (2019): 11 - 17. |
MLA | Pekçetin Serkan,GÜNAL Ayla Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. , 2019, ss.11 - 17. |
AMA | Pekçetin S,GÜNAL A Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. . 2019; 11 - 17. |
Vancouver | Pekçetin S,GÜNAL A Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. . 2019; 11 - 17. |
IEEE | Pekçetin S,GÜNAL A "Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi." , ss.11 - 17, 2019. |
ISNAD | Pekçetin, Serkan - GÜNAL, Ayla. "Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi". (2019), 11-17. |
APA | Pekçetin S, GÜNAL A (2019). Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 7(1), 11 - 17. |
Chicago | Pekçetin Serkan,GÜNAL Ayla Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7, no.1 (2019): 11 - 17. |
MLA | Pekçetin Serkan,GÜNAL Ayla Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol.7, no.1, 2019, ss.11 - 17. |
AMA | Pekçetin S,GÜNAL A Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019; 7(1): 11 - 17. |
Vancouver | Pekçetin S,GÜNAL A Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2019; 7(1): 11 - 17. |
IEEE | Pekçetin S,GÜNAL A "Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi." Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 7, ss.11 - 17, 2019. |
ISNAD | Pekçetin, Serkan - GÜNAL, Ayla. "Sağlık Bilimlerinin İki Farklı Bölümündeki Öğrencilerin Özgecilik Düzeyinin İncelenmesi". Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 7/1 (2019), 11-17. |