Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 41 - 58 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14681 İndeks Tarihi: 13-12-2020

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ

Öz:
Günümüz dünyasının ihtiyaç duyduğu insan profili, hızlı birdeğişim ve gelişim içindeki dünyaya ayak uydurabilecek niteliklerle doluolmalıdır. Bu sebeple okulların rolü bireylerin akademik gelişimininyanında, onların çağın ihtiyaçlarını karşılayabilecek niteliklere sahip,başarılı ve mutlu nesiller olmasına yardımcı olmaktır. Bu bağlamdaokullardaki tüm birimlerin yanında okul rehberlik servisleri de önemli biryere sahiptir. Bu sebeple, okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlikhizmetlerinin etkin ve nitelikli olmasını gerekir. Rehberlik servisinindeğerlendirilmesi de bu birimlerin gelişmesi ve gerekli düzenlemelerinyapılması açısından önemlidir. Bu çalışmada, ortaöğretim öğrencilerininokul programlarında yer alan rehberlik dersine ilişkin algılarınınbelirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2016-2017 öğretim yılında, BatıKaradeniz Bölgesinde yer alan bir ilde, oranlı küme örneklemesiyöntemiyle belirlenmiş 11 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 2789öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından geliştirilen Rehberlik Dersi Algı Ölçeği (RDAÖ) kullanılmıştır.Araştırmada, elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve tekyönlü varyans analizi (ANOVA) yöntemleri ile analiz edilmiştir.Çalışmanın sonunda öğrencilerin ölçek maddelerine vermiş olduklarıcevapların genel ortalamasının kararsızım aralığına denk geldiğisonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin rehberlik dersine yönelikalgılarının, cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne-baba gelir ve eğitimdüzeyine göre değiştiği de görülmüştür. Diğer yandan, öğrencilerinolumlu algıya sahip olmadığı konular göz önünde bulundurularak, ileride rehberlik derslerinde gerekli düzeltme ve iyileştirmelerin yapılabileceğihususlar da çalışmada ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

PERCEPTIONS OF THE GUIDANCE COURSE OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Öz:
The human profile required by today's world must be equipped with the qualities that can keep up with the rapid change and the world life in development. Therefore, the role of schools; In addition to academic development, it is indispensable in educating successful and happy generations with the qualities that can meet the needs of the age in the life of the individual. In this context, school guidance services are also very important as well as all units in schools. This importance requires that Psychological Counseling and Guidance (PCG) services in schools be effective and qualified. In the education system, the evaluation of the guidance service which is of such importance in the school life is important for the development of these units and for making the necessary arrangements. In this study, it is aimed to determine the perceptions of secondary school students about the guidance course in school programs. In 2016-2017 academic year, 2789 students were enrolled in 11 high schools in the Western Black Sea Region. Guidance Course Perception Scale (GCPS) developed by the researchers was used as data collection tool. In the study, the data were analyzed by frequency, percentage, mean and one-way variance analysis (ANOVA) methods. At the end of the study, it was concluded that the overall mean of the answers given by the students to the scale items was equal to the “undecided” interval. In addition, the perceptions of the students towards the guidance course changed according to gender, school type, grade level, parents' income and education level. On the other hand, considering the issues that the students do not have a positive perception, the necessary correction and improvements in the guidance courses in the future are also presented in the study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Cengiz Demir Y, ARSLAN A (2019). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
Chicago Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. (2019): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
MLA Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 2019, ss.41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
AMA Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2019; 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
Vancouver Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2019; 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
IEEE Cengiz Demir Y,ARSLAN A "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ." , ss.41 - 58, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14681
ISNAD Cengiz Demir, Yasemin - ARSLAN, Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ". (2019), 41-58. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14681
APA Cengiz Demir Y, ARSLAN A (2019). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(1), 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
Chicago Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.1 (2019): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
MLA Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.1, 2019, ss.41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
AMA Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(1): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
Vancouver Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(1): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681
IEEE Cengiz Demir Y,ARSLAN A "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.41 - 58, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14681
ISNAD Cengiz Demir, Yasemin - ARSLAN, Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/1 (2019), 41-58. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14681