ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 41 - 58 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14681 İndeks Tarihi: 13-12-2020
ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ
Öz: Günümüz dünyasının ihtiyaç duyduğu insan profili, hızlı birdeğişim ve gelişim içindeki dünyaya ayak uydurabilecek niteliklerle doluolmalıdır. Bu sebeple okulların rolü bireylerin akademik gelişimininyanında, onların çağın ihtiyaçlarını karşılayabilecek niteliklere sahip,başarılı ve mutlu nesiller olmasına yardımcı olmaktır. Bu bağlamdaokullardaki tüm birimlerin yanında okul rehberlik servisleri de önemli biryere sahiptir. Bu sebeple, okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlikhizmetlerinin etkin ve nitelikli olmasını gerekir. Rehberlik servisinindeğerlendirilmesi de bu birimlerin gelişmesi ve gerekli düzenlemelerinyapılması açısından önemlidir. Bu çalışmada, ortaöğretim öğrencilerininokul programlarında yer alan rehberlik dersine ilişkin algılarınınbelirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2016-2017 öğretim yılında, BatıKaradeniz Bölgesinde yer alan bir ilde, oranlı küme örneklemesiyöntemiyle belirlenmiş 11 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 2789öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından geliştirilen Rehberlik Dersi Algı Ölçeği (RDAÖ) kullanılmıştır.Araştırmada, elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve tekyönlü varyans analizi (ANOVA) yöntemleri ile analiz edilmiştir.Çalışmanın sonunda öğrencilerin ölçek maddelerine vermiş olduklarıcevapların genel ortalamasının kararsızım aralığına denk geldiğisonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin rehberlik dersine yönelikalgılarının, cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne-baba gelir ve eğitimdüzeyine göre değiştiği de görülmüştür. Diğer yandan, öğrencilerinolumlu algıya sahip olmadığı konular göz önünde bulundurularak, ileride rehberlik derslerinde gerekli düzeltme ve iyileştirmelerin yapılabileceğihususlar da çalışmada ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime: PERCEPTIONS OF THE GUIDANCE COURSE OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Öz: The human profile required by today's world must be equipped with the qualities that can keep up with the rapid change and the world life in development. Therefore, the role of schools; In addition to academic development, it is indispensable in educating successful and happy generations with the qualities that can meet the needs of the age in the life of the individual. In this context, school guidance services are also very important as well as all units in schools. This importance requires that Psychological Counseling and Guidance (PCG) services in schools be effective and qualified. In the education system, the evaluation of the guidance service which is of such importance in the school life is important for the development of these units and for making the necessary arrangements. In this study, it is aimed to determine the perceptions of secondary school students about the guidance course in school programs. In 2016-2017 academic year, 2789 students were enrolled in 11 high schools in the Western Black Sea Region. Guidance Course Perception Scale (GCPS) developed by the researchers was used as data collection tool. In the study, the data were analyzed by frequency, percentage, mean and one-way variance analysis (ANOVA) methods. At the end of the study, it was concluded that the overall mean of the answers given by the students to the scale items was equal to the “undecided” interval. In addition, the perceptions of the students towards the guidance course changed according to gender, school type, grade level, parents' income and education level. On the other hand, considering the issues that the students do not have a positive perception, the necessary correction and improvements in the guidance courses in the future are also presented in the study.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Azimli, Ö. ve Akacan, B. (2017). Ortaöğretim kademesinde görevli okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerine ilişkin algı ve görüşleri. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(29), 129-150, ISSN:1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12595, Ankara-Turkey.
- Akbaba, A. ve Batikan, T. (2016). Okul yönetici ve sınıf rehber öğretmenlerinin okullardaki rehberlik servisleri hakkındaki görüşleri: Van örneği, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 89-122.
- Altıntaş, E. (2015). Çağdaş eğitim sisteminde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. Gürhan Can (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Bakırcıoğlu, R. (2005). Rehberlik ve psikolojik danışma (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Berkant, H. & Tuncay, A. (2012). İlköğretim birinci kademedeki sınıf öğretmenlerinin rehberlik hizmetlerindeki yeterlilikleri gerçekleştirme düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 617-635, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/
- Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemler (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Erkan, S. (2018). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Fox, C. L. ve Butler, I. (2007). 'If you don't want to tell anyone else you can tell her':Young people's views on school counselling. British Journal of Guidance &Counselling, 35, 97–114.
- Gündüz, B. (2013). Öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. M. Engin Deniz, Atılgan Erözkan (Ed.), Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Maya Akademi.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. Basım). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Külahoğlu, Ş. (2004). Okul psikolojik danışmanlık ve rehberlik programlarının geliştirilmesi (2. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
- Nazlı, S. (2007). Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetini algılamaları.Eğitim Araştırmaları Dergisi, 26, 155-166.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Ortaöğretim rehberlik ve yönlendirme dersi programı. Erişim Tarihi 20.11.2017. (http://orgm.meb.gov.tr)
- Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Rehberlik hizmetleri yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı: 30236. Erişim Tarihi 20.12.2017. (http://orgm.meb.gov.tr)
- Ruttoh, M. J. K. (2015). Planning and Implementation of Guidance and Counseling Activities in Secondary Schools: A Case of Kamariny Division of Keiyo District, Kenya. 6(5), 1-5. Selen, N. (2008). Liselerdeki psikolojik danışma ve rehberlik servislerinin algılanan etkililiğinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
- Şahin, C. (2015). Eğitim sürecinde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. Mehmet Güven (Ed.), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şahin, C. ve Kumcağız H. (2018). Türkiye’de rehberlik ve psikolojik danışma: gelişmeler ve sorunlar. Turkısh Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 13(3), 649-658, ISSN:1308-2140, www.turkishstudies.net , DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13065, Ankara-Turkey.
- Turan, F. (2009). Lise Öğrencilerinin Rehberlik Servisine Tutumlarının Kendini Açma Davranışı Açısından İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
- Yeşilyaprak, B. (2016). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (25.Baskı). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
APA | Cengiz Demir Y, ARSLAN A (2019). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
Chicago | Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. (2019): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
MLA | Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 2019, ss.41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
AMA | Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2019; 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
Vancouver | Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2019; 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
IEEE | Cengiz Demir Y,ARSLAN A "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ." , ss.41 - 58, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
ISNAD | Cengiz Demir, Yasemin - ARSLAN, Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ". (2019), 41-58. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14681 |
APA | Cengiz Demir Y, ARSLAN A (2019). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(1), 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
Chicago | Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.1 (2019): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
MLA | Cengiz Demir Yasemin,ARSLAN Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.1, 2019, ss.41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
AMA | Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(1): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
Vancouver | Cengiz Demir Y,ARSLAN A ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(1): 41 - 58. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
IEEE | Cengiz Demir Y,ARSLAN A "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.41 - 58, 2019. 10.7827/TurkishStudies.14681 |
ISNAD | Cengiz Demir, Yasemin - ARSLAN, Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN REHBERLİK DERSİNE İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/1 (2019), 41-58. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14681 |