Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 424 - 453 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26466/opus.589684 İndeks Tarihi: 14-12-2020

Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma

Öz:
Araştırmada, Türkiye’deki evli bireylerin evliliklerinde ya da evlenme süreçlerinde sosyal medyanın rolünün olup olmadığını ve evliliklerinde sosyal medyanın aile iç problemlere yol açıp açmadığını ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır. Araştırma verilerini elde etmek için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme, Mart 2019 – Nisan 2019 tarihleri arasında X ve Y kuşağında bulunan, sosyal paylaşım ağı kullanan ve Türkiye’nin farklı illerinde yaşayan evli bireylerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de yaşayan evli bireyler oluşturmakta iken, Türkiye’nin farklı illerinde ikamet eden 60 evli birey ise, örneklem olarak seçilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre sosyal medya hem evlenmeden önceki süreçte hem de evlendikten sonraki süreçte bireylerin hayatında aile içi ilişkiler noktasında önemli bir rol oynamaktadır. Bununla birlikte, evli bireylerin aile içi ilişkilerinde sorunların oluşmasında ve/veya evliliklerini sonlandırmalarında sosyal medya önemli bir neden olabilmektedir. Çalışmada ayrıca evli bireylerin bulunduğu kuşaklarla ve demografik özellikleriyle, aile içi ilişkileri ve sosyal medyanın bu süreçteki yeri karşılaştırılmış ve anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Impact of The Usage of Turkey’s Married Individuals’ Social Media Usage on Their Marriage: A Qualitative Research

Öz:
In the study, it is aimed to reveal that whether the role of social media in the marriage and the marriage process exists or whether social media in the marriage causes internal family problems. Semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods, was used to obtain the research data. Interview was carried out with the X and Y generations, using social networking and married individuals living in different provinces of Turkey from March 2019 to April 2019. While the universe of the study consists of married individuals in Turkey, 60 married individuals residing in different provinces were selected as samples. According to the findings obtained in the study, social media has an important role in the life of individuals both before and after marriage in terms of family relations. However, social media can be an important reason for married individuals to have problems in their family relationships and/or to terminate their marriage. The study also compared the generations of married individuals and their demographic characteristics, family relations and the place of social media in this process and remarkable differences were reached
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acılıoğlu, İ. (2015). İş’te Y kuşağı. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Alikılıç, Ö., Alikılıç, İ. ve Özer, A. (2019). Dijital romantizm: Y kuşağının romantik ilişkilerinde sosyal medyanın rolü üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 1, 57-80.
  • Baycan, P. (2017). Y kuşağının satın alma davranışları üzerinde sosyal medyanın etkisi. Dış Ticaret Enstitüsü, Working Paper Series, İstanbul.
  • Broadbridge, A. M., Maxwell, G. A. ve Ogden, S. M. (2007). Experiences perceptions and expectations of retail employement for generation Y. Career Development International, 12(6), 1-39.
  • Can, F. ve Hovardaoğlu S. (2015). Romantik ilişkilerde sosyal ağ etkileri. Nesne, 3(5), 43-65.
  • Carter, A. Z. (2016). Married and previously married men and women’s perceptions of communication on facebook with the opposite sex: How communicating through Facebook can be damaging to marriages. Journal of Divorce & Remarriage, 57(1), 36-55.
  • Castells, M. (2005). Ağ toplumunun yükselişi/enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dursun, A. ve Özkan, M. S. (2019). Genç yetişkinlerin aldatmaya yönelik niyetleri üzerinde aldatmaya yönelik tutum ve sosyal medya kullanımının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 475-484.
  • Eroğlu, S. E. (2012). Sanal topluluklardaki sosyal ağlarda sosyalleşme ve güven sorunsalı Ereğli örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Fox, J. ve Warber, K. M. (2014). Social networking sites in romantic relationships: Attachment, uncertainty, and partner surveillance on Facebook. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(1), 3-8.
  • Güleç, V. (2018). Aile ilişkilerinin sosyal medyayla birlikte çöküşü. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(1), 105-120.
  • Güz, N. ve Yeğen, C. (2017). Ölü Canlar’dan Instagram’a kimlik ve statü sahibi olmanın Allomorfizmi üzerine. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 45, 103-123.
  • Kemp, S. (2019, Ocak 30). Digital 2019, Global Internet use accelerates. 25 Haziran 2019 tarihinde https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates adresinden erişildi.
  • Kılıç, T. Ve Gündoğdu, G. (2017). Yeni iletişim teknolojilerinin sosyal hayata etkileri: internet evlilik siteleri. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, Tarih, İstanbul.
  • Kimeto, J. (2016). The effect of social media on marital success: A case of lang’ata constituency, Nairobi County, Kenya. Unpublished Master's Thesis. Pan Africa Christian University, Nairobi.
  • Marshall, T. C., Bejanyan, K., Castro, G. D. ve Lee, R. A. (2013). Attachment styles as predictors of Facebook-related jealousy and surveillance in romantic relationships. Personal Relationships, 20, 1-22.
  • McDaniel, T. B., Drouin, M. ve Cravens, J. D. (2017). Do you have anything to hide? Infidelity-related behaviors on social media sites and marital satisfaction. Computers in Human Behavior, 66, 88-95.
  • Mod, G. B. B. A. (2010). Reading romance: The impact Facebook rituals can have on a romantic relationship. Journal of Comparatıve Research ın Anthropology and Sociology, 1(2), 61-77.
  • Okur, H. D. ve Özkul, M. (2015). Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (Facebook örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 213-246.
  • Özpolat, V. (2014). Postmodern bir sosyalleşme mecrası olarak sosyal medya ve gençlik. Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslararası Kongre, Tarih, Samsun.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives digital ımmigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • Subaşı, E. ve Urtekin, M. C. (2014). Sosyal değişmenin genç aileler üzerinde boşanmaya etkisi. Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslararası Kongre, Samsun.
  • Şad, N. S., Konca, S. A., Özer, N. ve Acar, F. (2016). Parental envolvement: A phenomenological research on electronic parental involvement, International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 163-186.
  • Tokunaga, R. S. (2011). Social networking site or social surveillance site? Understanding the use of interpersonal electronic surveillance in romantic relationships. Computers in Human Behavior, 27, 705-713.
  • TÜİK-Türkiye İstatistik Kurumu (2018, Ağustos 8). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. 7 Temmuz 2019 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028# adresinden erişildi.
  • UHİM–Uluslararası Hak İhlalleri İzleme Merkezi (2011, Nisan 1). Sosyal paylaşım siteleri soruşturması. 26 Mayıs 2019 tarihinde https://uhim.org/Uploads/GenelDosya/sosyal-paylasim-siteleri-sorusturmasi-2723-d.pdf adresinden erişildi.
  • Uslu, İ. (2012). Sosyal medya oyunlarında gerçeklik olgusunun yön değiştirmesi: Smeet oyunu örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3, 55-88.
  • Wilkerson, K. T. (2017). Social networking sites and romantic relationships: Effects on development, maintenance and dissolution of relationships. Inquiries Journal, 9(3). Xxx-xxx. 30 Mayıs 2019 tarihinde http://www.inquiriesjournal.com/articles/1576/social-networking-sites-and-romantic-relationships-effects-on-development-maintenance-and-dissolution-of-relationships adresinden erişildi.
  • Williams, L. M. (2012). Facebook ruined my marriage: Digital ıntimacy ınterference on social networking sites. Unpublished Master's Thesis. Media Studies at Syracuse University, Syracuse.
  • Wilson, K., Mattingly, B. A., Clark, E. M., Weidler, D. J., ve Bequette, A. W. (2011). The gray area: Exploring attitudes toward infidelity and the development of the perceptions of dating infidelity scale. The Journal of Social Psychology, 151(1), 63–86.
  • Yıldız, A. K. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13(2), 529-542.
APA KALAMAN S, ÇELİK F (2019). Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. , 424 - 453. 10.26466/opus.589684
Chicago KALAMAN SEFER,ÇELİK Fatih Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. (2019): 424 - 453. 10.26466/opus.589684
MLA KALAMAN SEFER,ÇELİK Fatih Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. , 2019, ss.424 - 453. 10.26466/opus.589684
AMA KALAMAN S,ÇELİK F Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. . 2019; 424 - 453. 10.26466/opus.589684
Vancouver KALAMAN S,ÇELİK F Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. . 2019; 424 - 453. 10.26466/opus.589684
IEEE KALAMAN S,ÇELİK F "Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma." , ss.424 - 453, 2019. 10.26466/opus.589684
ISNAD KALAMAN, SEFER - ÇELİK, Fatih. "Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma". (2019), 424-453. https://doi.org/10.26466/opus.589684
APA KALAMAN S, ÇELİK F (2019). Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 424 - 453. 10.26466/opus.589684
Chicago KALAMAN SEFER,ÇELİK Fatih Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 13, no.19 (2019): 424 - 453. 10.26466/opus.589684
MLA KALAMAN SEFER,ÇELİK Fatih Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.19, 2019, ss.424 - 453. 10.26466/opus.589684
AMA KALAMAN S,ÇELİK F Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(19): 424 - 453. 10.26466/opus.589684
Vancouver KALAMAN S,ÇELİK F Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(19): 424 - 453. 10.26466/opus.589684
IEEE KALAMAN S,ÇELİK F "Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma." OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13, ss.424 - 453, 2019. 10.26466/opus.589684
ISNAD KALAMAN, SEFER - ÇELİK, Fatih. "Türkiye'deki Evli Bireylerin Sosyal Medya Kullanımlarının Evlilikleri Üzerine Etkisi: Nitel Bir Araştırma". OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 13/19 (2019), 424-453. https://doi.org/10.26466/opus.589684