Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 227 Sayfa Aralığı: 345 - 370 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-12-2020

ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI

Öz:
Öğretmenlerin çalışmalarında meslek etiğine uygun olarak davranıpdavranmadıklarının sürekli olarak izlenmesi ve gerektiğinde etikihlallerin belirlenmesi konusunda başta okul yöneticileri ve öğretmenlerolmak üzere bütün okul paydaşlarına önemli görevler düşmektedir.Öğretmenlik mesleğine ilişkin etik ilkelerin yeterince önemsenmediğinin,öğretmenliğin sıradan bir devlet memurluğu olarak algılandığınınsomut göstergelerinden biri öğretmen andıdır. Bu araştırmada,öğretmen andının öğretmenlik mesleki değerlerinin kazandırılmasınakatkısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşımındanyararlanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018Eğitim-öğretim yılında Malatya ili Yeşilyurt ve Battalgazi merkez ilçelerinde,kamuya ait ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görevli 50öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğretmen sayısınınbelirlenmesinde veri doygunluğu esas alınmıştır. Çalışma grubununbelirlenmesinde amaçlı örnekleme tekniklerinden kolay ulaşılabilir durumörneklemesi kullanılmıştır. Mevcut öğretmen andının içeriği yanlışolmamakla birlikte, öğretmenlik mesleğinin etik ilkelerini ve evrenseldeğerlerini içermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu ant öğretmenliği profesyonelbir meslek olarak değil sıradan bir devlet memurluğu olarakgörmektedir. Oysa profesyonel bir öğretmenin, Hipokrat andında olduğugibi meslek etiği ilkeleri üzerine ant içmesi beklenir.
Anahtar Kelime:

CONTRIBUTION OF TEACHER OATH TO TEACHING PROFESSİONAL VALUES

Öz:
There are important duties of all school stakeholders, especially school administrators and teachers, in the continuous monitoring of teachers’ behavior in their work in accordance with professional ethics and, where necessary, the identification of ethical violations. One of the concrete signs that teachers are not regarded as ordinary government officers is the teacher’s oath that the ethical principles of the teaching profession are not sufficiently considered. In this research, qualitative research approach was used because it was aimed to determine the contribution of teacher oath to teaching profession values. The qualitative research is based on examining the object in its own context therefore this research was done with the teachers. In this context, the study group of study constitutes 50 teachers in official primary and secondary education institutions in Yeşilyurt and Battalgazi districts in Malatya during the 2017-2018 school year. The number of teachers in the study group was determined based on data saturation. In the case of the study group, sampling of easily accessible cases was used from purposeful sampling techniques. The Teacher oath consists of general statements that can be considered valid for all civil servants. The content is not wrong, but it does not contain the ethical principles of the teaching profession. This oath is not seen as a professional profession but as an ordinary civil service. However, a professional teacher must swear not on national values but on professional ethics principles as it is in Hippocrates.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBABA S. A. ( 2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi 1(1),7-18.
  • ARAL, V. (1983). Hukuk felsefesinin temel sorunları. İstanbul.
  • ASLİ DEVLET MEMURLUĞUNA ATANANLARIN YEMİN MERASİMİ YÖNETMELİĞİ. (1982). T.C. Resmî Gazete,17884, 30 Kasım 1982.
  • ATAY, S. (2003 ). Türk yönetici aadaylarının, siyasal ve dinî tercihleri ile yaşam değerleri arasındaki ilişki. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 87-120.
  • BALCI, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Ankara: Tekağaç Basım.
  • BONDARCHUK, O. ve Pecherska, H. (2013). Changes of professional value orientations of teachers in the system of postgraduate education. Social Walfare Interdisciiplinary Approach, 3(1), 66-77.
  • BOOTH, T. ve Dyssegard, B. (2008). Quality is not enough, the contribution of inclusive values to the development of Education for all. Copenhagen, Danida.
  • BRISKA, I. (2008). Professional values of the future teachers. Materials of The International Conference, Teacher of the 21st century: Quality Education for Quality Teaching, 291-308. University of Latvia Press.
  • BURSALIOĞLU, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • CARR, D. (2010). Personal and Professional Values in Teaching. Internaional Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing, 63-74.
  • DEVELİOĞLU, F. (1993). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat. Aydın Kitabevi yayınları.
  • DÖNMEZ, B. (2011). Öğretmenlik mesleki değerlerinin aşınma sürecine ilişkin bir değerlendirme. Eğitime Bakış, 7(19).
  • DÖNMEZ, B. (2017). Saygın öğretmen yetiştirme ve istihdamı üzerine düşünceler. Eğitime Bakış,13(41),22-41.
  • FALKINGHAM, L. T. ve Reeves, R. (1998). Context analysis- a technique for analysing research in a fi eld, applied to literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
  • GAUS, G. F. (1990). Value and justification. Cambridge University Press.
  • GREENBANK, P. (2003). The role of values in educational research. The Case For Reflexivity, 29(6), 791-801.
  • GÜNGÖR, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • HEIDARI, H. M., Heshi, N. K., Mottagi, Z. ve Shiri, S. A. (2015). Teachers’ professional ethics from Avicenna’s perspectives. Educational Research and review, 10(17), 2460-2468.
  • KARASAR, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KIRSCHENBAUM, H. (1995). Enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn-Bacon Company.
  • KOÇEL, T. (1998). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • KUÇURADI, I. (1988). Etik. Ankara: Meteksan Yayınları.
  • KUÇURADI, I. (1998). İnsan ve değerleri. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • LEBOW, R. ve William L. S. (1999). Common values and continuous change. Executive Exellence, 3(29), 21-22.
  • LICKONA, T. (1992). Educating for character (How are schools can teach respect and responsibility). Bantam Books.
  • MCMILLAN DICTIONARY (2018). https://www.macmillandictionary.com/dictionary/ british/value_1.
  • MEB (2018). Öğretmen gelişimi eylem planı. Ankara.
  • MIRHEYDARI, A. (2007). Teacher stance in educational systems; Isfahan: Research center in Education Organization. OXFORD DICTIONARY. https://en.oxforddictionaries.com/definition/value.
  • ÖZENSEL, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi. 1(3),217- 239.
  • PIEPER, A.(1999). Etiğe giriş. (Çev. V. Atayman ve G. Sezer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (2003). Türkçe sözlük. Arkadaş-Ango Yayınları.
  • ROBBINS, S.P. (1994). Örgütsel davranışın temelleri. (Çev. S.A. Öztürk). Eskişehir: ETAM A.Ş.
  • ROBBINS, S. P. ve Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış. (Çev. Ed.İnci Erdem). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • RYAN, K ve BOHLIN, K. (1999). Building character in schools, California: Jossey-Bass İnc.
  • SABUNCUOĞLU, Z. ve Tüz, M. (1998 ).Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • SAGIE, A., Elizur D., ve Koslowsky M. (1996). Work values: A theoretical overview and their effects. Journal of Organizational Behavior, 17, 503-514.
  • SAĞNAK, M. (2005). Örgüt ve yönetimde değerlerin önemi. Millî Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 166.
  • ŞİRİN, B. (2007). İş ahlakı ve eğitim. Eğitişim Dergisi- E-Eğitim, Bilim ve Sanat Dergisi,16 ,1307-1785.
  • ŞİŞMAN, M. (2002). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TOPRAKÇI, E., Bozpolat, E., ve Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. e-International Journal of Educational Research, 1(2), 35-50.
  • URAL, Ş. (1998). Epistemolojik açıdan değerler ve ahlak. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 1(4), 41-49.
  • UYANIK, M. (2003). Felsefi düşünceye çağrı. Ankara: Elis Yayınları.
  • YILMAZ, K. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine göre kamu ilköğretim okullarında bireysel ve örgütsel değerler ve okul yöneticilerinin okullarını bu değerlere göre yönetme durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
APA DONMEZ B, özkul r (2020). ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. , 345 - 370.
Chicago DONMEZ Burhanettin,özkul ramazan ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. (2020): 345 - 370.
MLA DONMEZ Burhanettin,özkul ramazan ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. , 2020, ss.345 - 370.
AMA DONMEZ B,özkul r ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. . 2020; 345 - 370.
Vancouver DONMEZ B,özkul r ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. . 2020; 345 - 370.
IEEE DONMEZ B,özkul r "ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI." , ss.345 - 370, 2020.
ISNAD DONMEZ, Burhanettin - özkul, ramazan. "ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI". (2020), 345-370.
APA DONMEZ B, özkul r (2020). ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. Milli Eğitim, 49(227), 345 - 370.
Chicago DONMEZ Burhanettin,özkul ramazan ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. Milli Eğitim 49, no.227 (2020): 345 - 370.
MLA DONMEZ Burhanettin,özkul ramazan ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. Milli Eğitim, vol.49, no.227, 2020, ss.345 - 370.
AMA DONMEZ B,özkul r ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. Milli Eğitim. 2020; 49(227): 345 - 370.
Vancouver DONMEZ B,özkul r ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI. Milli Eğitim. 2020; 49(227): 345 - 370.
IEEE DONMEZ B,özkul r "ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI." Milli Eğitim, 49, ss.345 - 370, 2020.
ISNAD DONMEZ, Burhanettin - özkul, ramazan. "ÖĞRETMEN ANDININ ÖĞRETMENLİK MESLEKİ DEĞERLERİNİN KAZANDIRILMASINA KATKISI". Milli Eğitim 49/227 (2020), 345-370.