Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 479 - 511 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.578454 İndeks Tarihi: 16-12-2020

Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, kaynaştırma sınıflarında özel eğitim alan öğrencilere yönelik öğretmen davranışlarına ilişkinrehberlik öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Olgubilim deseniyle yürütülmüş olan bu çalışmada, 20rehberlik öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Rehberliköğretmenlerinin görüşlerine göre branş öğretmenleri, özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik BEP planlarınaözen göstermemekte ve bunu iş yükü olarak değerlendirmektedirler. Bununla birlikte öğretmenlerin; özel eğitimihtiyacı olan öğrencilerin fark edilmesinde yeterli bilgiye sahip olmadıkları, özel eğitim bilgilerinin yetersiz olduğuve öğrencinin yetersizlik türüne göre öğretimi uyarlamadıkları ifade edilmiştir. Aynı zamanda katılımcılar, bazıöğretmenlerin; bu öğrencileri sınıf ortamında pasif bıraktıklarını, problemli öğrenciler olarak gördüklerini, buöğrencilerden gerçekçi olmayan akademik beklentiler içerisinde olduklarını, sınıflarında istemediklerini, buöğrencilerin öğrenebileceklerine inanmadıklarını ve var olan performanslarına yönelik gerçekçi bir değerlendirmeyapmadıklarını belirtmişlerdir. Katılımcılar, olumsuz öğretmen davranışlarını önlemeye yönelik hizmet içi eğitimprogramlarının düzenlenmesi gerektiğini önermektedirler.
Anahtar Kelime:

The Opinions of School Counselors on Teacher Behaviors towards Students with Special Needs Inclusive Classrooms

Öz:
The purpose of this study was to examine the opinions of school counselors on teacher behaviors towards students with special needs in inclusive classrooms. This study was carried out with a phenomenological design, which is one of the qualitative research methods, and the data of the study were obtained by face-to-face interviews and by a semi-structured interview form. Within the scope of the research, 20 school counselors working in different school types were interviewed. The data obtained were coded under themes and subjected to content analysis. According to the opinions of school counselors, teachers (branch teachers) generally do not pay due attention to to individualized education plans (IEP) for students with special needs and regard this as unnecessary workload. However, school counselors stated that teachers do not have sufficient information in order to recognize students with special needs and that their special education and inclusive knowledge is insufficient. They also stated that teachers did not want students with special needs in the classroom and they caused that these students felt rejected. School counselors suggested that in-service training programs should be organized to prevent negative teacher behaviors at schools.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumları [Pre-service teachers' attitudes towards inclusive education] (Yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Anılan, H., & Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği [The reality of inclusive education through classroom teachers]. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 74-90. doi: 10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13199
  • Avcıoğlu, H. (2017). Classroom teachers’ behaviors and peers’ acceptance of students in inclusive classrooms. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(2), 463-492. doi: 10.12738/estp.2017.2.0034
  • Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers' attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature, European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129-147. doi: 10.1080/08856250210129056
  • Aydın, İ. (2015). Eğitim ve öğretimde etik [Ethics in education and training]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baar, R. (2016). Attitudes of German student teachers on inclusion. Journal of Research in Special Educational Needs, 1(16), 225-228. doi: 10.1111/1471-3802.12143
  • Barbotte, E., Guillemin, F., Chau, N., & Group, L. (2001). Prevalence of impairments, disabilities, handicaps and quality of life in the general population: A review of recent literature. Bull World Health Organ, 79(11), 1047-1055.
  • Başgül, Ş. S., Rışvanlı, B., Başar, G., & Topçu, F. (2018). Okul öncesi kaynaştırma öğrencileri ile ilgili akran, veli ve öğretmen algılarının incelenmesi [Examination of peer, parent and teacher perceptions regarding preschool mainstreaming students]. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(1), 17- 31.
  • Birleşmiş Milletler [United Nations] (1990). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme [The United Nations Convention on the Rights of the Child]. Retrieved from https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html.
  • Birleşmiş Milletler Engelli Haklarına İlişkin Sözleşme [Contract on the Rights of Persons with Disabilities] (2009).
  • T.C. Resmi Gazete, (27288), 14 Temmuz 2009.
  • Bizová, N. (2012). Programs of inclusive education in leisure time institutions. Journal of Exceptional People, 1(1), 103-117.
  • Brandon, D. P., & Ncube, M. M. (2006). Botswana's agriculture teachers' attitudes towards inclusion of students with physical disabilities in mainstream classes. The Negro Educational Review, 57(3-4), 215-227.
  • Chhabra, S., Bose, K., & Chadha, N. (2018). Early childhood educators’ perspectives and practices about inclusion of children with special needs in Botswana, Journal of Research in Childhood Education, 32(2), 234-249. doi: 10.1080/02568543.2018.1425223
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz [Research methods design and analysis] (2.baskı). (A. Aypay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2014).
  • Coleman, M. (2012). “Interviews”. In Coleman, M., Briggs, A. R. J. & Morrison, M. (Eds.) Research methods in educational leadership and management, (pp. 250-266). London: Sage.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çelik, B., & Kraska, M. (2017). Attitudes of elementary-level and secondary-level teachers toward students with disabilities. E-International Journal of Educational Research, 1(8), 1-13. doi: 10.19160/e-ijer.64318
  • Dias, P. C., & Cadime, I. (2015). Effects of personal and professional factors on teachers’ attitudes towards inclusion in preschool. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 111-123. doi: 10.1080/08856257.2015.1108040
  • Diken, İ. H. (2006). Preservice teachers’ efficacy and opinions toward inclusion of students with mental retardation. Eurasian Journal of Educational Research, 23, 72-81.
  • Forlin, C., Keen, M., & Barrett, E. (2008). The concerns of mainstream teachers: Coping with inclusivity in an Australian context. International Journal of Disability, Development and Education, 55(3), 251-264. doi: 10.1080/10349120802268396
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım [Research methods in applied settings an integrated approach to design and analysis] (2.baskı). (S. Turan, Çev. Edt.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2009).
  • Goldberg, I., & Baker, G. L. (1970). The individualized learning system. Educational Leadership, 27(8), 775- 780.
  • Gök, G., & Erbaş, D. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri [Early childhood teachers' opinions about and suggestions for inclusion programs]. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Güven, D. (2009). İlköğretimde kaynaştırma uygulamalarına katılan zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' views on the evaluation of the success of students with mental disabilities who participate in mainstreaming practices in primary education] (Yüksek lisans tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hamour, B. A., & Muhaidat, M. (2013). Special education teachers’ attitudes towards inclusion of students with autism in Jordan. The Journal of the International Association of Special Education, 14(1), 34-40.
  • Hastings, R. P., & Oakford, S. (2003). Student teachers' attitudes towards the inclusion of children with special needs. Educational Psychology, 23(1), 87-94. doi: 10.1080/01443410303223
  • Heymann, J. (2016). Assesses countries’ efforts to address rights of people with disabilities. Retrieved from http://newsroom.ucla.edu/releases/ucla-world-policy-analysis-center-assesses-countries-efforts.
  • Hsieh, W., & Hsieh, C. M. (2012). Urban early childhood teachers' attitudes towards inclusive education. Early Child Development and Care, 182(9), 1167-1184. doi: 10.1080/03004430.2011.602191
  • İşcan, G. Ç., Fazlıoğlu, Y., & Parlak, C. (2014). İlkokula devam eden normal gelişim gösteren çocukların, yetersizliği olan akranlarına yönelik tutumlarının incelenmesi [The attitudes of typically developing primary school students’ towards their retarded peers]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 128-138.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khan, I. K., Hashmi, S. H., & Khanum, N. (2017). Inclusive education in government primary schools: Teacher perceptions. Journal of Education and Educational Development, 1(4), 32-47. doi: 10.22555/joeed.v4i1.1331
  • Kuyini, A. B., & Desai, I. (2007). Principals’ and teachers’ attitudes and knowledge of inclusive education as predictors of effective teaching practices in Ghana. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(2), 104-113. doi: 10.1111/j.1471-3802.2007.00086.x
  • Kwon, K. A., Hong, S. Y., & Jeon, H. J. (2017). Classroom readiness for successful inclusion: Teacher factors and preschool children’s experience with and attitudes toward peers with disabilities. Journal of Research in Childhood Education, 31(3), 360-378. doi: 10.1080/02568543.2017.1309480
  • Leyser, Y., Kapperman, G., & Keller, R. (1994). Teacher attitudes toward mainstreaming: A cross-cultural study in six nations. European Journal of Special Needs Education, 9(1), 1-15. doi: 10.1080/0885625940090101
  • Lewis, R. B., & Doorlag, H. D. (1999). Teaching special students in general education classrooms. New Jersey: Prentice Hall.
  • Mackey, M. (2014). Inclusive education in the United States: Middle school general education teachers’ approaches to inclusion. International Journal of Instruction, 2(7), 5-20.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği [Ministry of National Education Guidance Services Regulation.] (2017a). T.C. Resmi Gazete, (30236), 10 Kasım 2017.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2017b). Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları Genelgesi [Circular on Educational Practices Through Integration / Integration]. (2017/28), 19 Eylül 2017.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Ministry of National Education Special Education Services Regulation]. (2018a). T.C. Resmi Gazete, (30471), 7 Temmuz 2018.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı (2018b). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün eğitim 2017/2018 [National Education Statistics: Formal Education 2017/2018]. Ankara. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_20 18.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Monsen, J. J., Ewing, D. L., & Kwoka, M. (2014). Teachers’ attitudes towards inclusion, perceived adequacy of support and classroom learning environment. Learning Environments Research, 17(1), 113-126. doi: 10.1007/s10984-013-9144-8
  • National Center for Education Statistics [NCES] (2019). Children and youth with disabilities. Retrieved from https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator_cgg.asp.
  • OECD (1995). Integrating students with special needs into mainstream schools. Paris: OECD Publications. Ontario Special Education Policy and Resource Guide. (2017). Special education in Ontario: Kindergarten to grade 12. Retrieved from http://www.edu.gov.on.ca/eng/document/policy/os/onschools_2017e.pdf.
  • Orel, A., Töret, G., & Zerey, Z. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi [Investigation of primary school teacher candidates' attitudes towards inclusion]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
  • Öncül, N., & Batu, E. S. (2005). Normal gelişim gösteren çocuk annelerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşleri [The opinions of child mothers with normal development on the mainstreaming practice]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 37-54.
  • Öztürk, H., Ballıoğlu, G., & Şen, G. (2014). Öğretmen adaylarının özel eğitimde kaynaştırma uygulamalarına yönelik tutumlarının incelenmesi [An investigation of teacher candidates’ attitudes towards inclusive practices in special education]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research & evaluation methods]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pınar, E. S., & Yıldız, N. G. (2013). Öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerin akademik ve sosyal davranışları için kullandıkları onaylama ve onaylamama davranışlarının incelenmesi [Examining the validation and non-validation behaviors of teachers for academic and social behaviors of students with and without special needs]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 541-556.
  • Randoll, N. (2008). Teachers'-attitudes towards inclusion as linked to teachers' sense of efficacy (Master Thesis). Concordia University, Department of Education, Montreal.
  • Saraç, T., & Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri [Opinions and suggestions of primary school classroom teachers about the problems they face during inclusion practices]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(8), 13-28.
  • Sart, H. Z., Ala, H., Yazlık, Ö. & Yılmaz, F. K. (2004). Türkiye kaynaştırma eğitiminde nerede?: Eğitimciye öneriler [Where Turkey stands in full-inclusion practices?: Some recommendatıons to educators]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Shah, S. (2010). Canada’s implementation of the right to education for students with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 57(1), 5-20.
  • Silva, M., Munk, D. D., & Bursuck, W. D. (2005). Granding students with disabilities. Educational Leadership, 41(2), 38-43. doi: 10.1080/10349120903537749
  • Smith, P. (2010). Whatever happened to inclusion: The place of students with special education needs. New York: Peter Lang.
  • Stankovska, G., Angelkoska, S., & Grncaroska, S. P. (2015). Education of students with special educational needs and their inclusion in the community. Paper presented at the 13th. Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society, Sofia, Bulgaria.
  • Staub, D., & Hunt, P. (1993). The effects of social interaction training on high school peer tutors of schoolmates with severe disabilities. Exceptional Children, 60(1), 41-57. doi:10.1177/001440299306000105
  • Şahbaz, Ü. (1997). Öğretmenlerin özürlü çocukların kaynaştırılması konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya ilişkin tutumlarının değişmesindeki etkililiği [The effectiveness of informing teachers about the inclusion of children with disabilities in the change of their attitudes towards inclusion] (Yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, Z. G., & Gürbüz, R. (2016). Kaynaştırma öğrencilerini eğiten ortaokul öğretmenlerinin yeterlikleri üzerine [On the proficiency of secondary teachers educating inclusive students]. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(1), 138-160. doi: 10.17984/adyuebd.89881
  • Tortop, H. S., & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri [Opinions of primary school classroom teachers working with special gifted/talented students in support training rooms]. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 11-28.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2005). Guidelines for inclusion: ensuring access to education for all. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224.
  • United Nations Children’s Fund [UNICEF] (2015). Obligations and actions on children’s rights and business. Retrieved from https://www.unicef.org/csr/files/CSR_GC_OBLIGATIONS_AND_ACTIONS_FINAL_AUGUST05.pd f. United Nations Children’s Fund [UNICEF] (2017). Children's rights and responsibilities leaflet. Retrieved from https://www.unicef.org/pakistan/rightsleaflet.pdf.
  • World Health Organization [WHO]. (2011). World Report on Disability. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70670/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf;jsessionid=3 D99016691A343BA2C7219037E62B362?sequence=1.
  • Yeo, L. S., Chong, W. H., Neihart, M. F., & Huan, V. S. (2016). Teachers’ experience with inclusive education in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 36(1), 69-83. doi: 10.1080/02188791.2014.934781
  • Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri [The history of inclusive education and inclusive models which practiced in Turkey]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92-110. doi: 10.30783/nevsosbilen.420028
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. G. (2015). Teacher and student behaviors in inclusive classrooms. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 177-184. doi: 10.12738/estp.2015.1.2155
APA DEMİRBİLEK M, Levent F (2020). Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. , 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
Chicago DEMİRBİLEK MESUT,Levent Faruk Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. (2020): 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
MLA DEMİRBİLEK MESUT,Levent Faruk Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. , 2020, ss.479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
AMA DEMİRBİLEK M,Levent F Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. . 2020; 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
Vancouver DEMİRBİLEK M,Levent F Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. . 2020; 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
IEEE DEMİRBİLEK M,Levent F "Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri." , ss.479 - 511, 2020. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
ISNAD DEMİRBİLEK, MESUT - Levent, Faruk. "Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri". (2020), 479-511. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.578454
APA DEMİRBİLEK M, Levent F (2020). Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(3), 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
Chicago DEMİRBİLEK MESUT,Levent Faruk Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 21, no.3 (2020): 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
MLA DEMİRBİLEK MESUT,Levent Faruk Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
AMA DEMİRBİLEK M,Levent F Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2020; 21(3): 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
Vancouver DEMİRBİLEK M,Levent F Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2020; 21(3): 479 - 511. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
IEEE DEMİRBİLEK M,Levent F "Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21, ss.479 - 511, 2020. 10.21565/ozelegitimdergisi.578454
ISNAD DEMİRBİLEK, MESUT - Levent, Faruk. "Kaynaştırma Sınıflarında Özel Eğitim Alan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Davranışlarına İlişkin Rehberlik Öğretmenlerinin Görüşleri". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 21/3 (2020), 479-511. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.578454