Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 9 - 23 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33415/daad.675638 İndeks Tarihi: 20-12-2020

İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ

Öz:
Kur’an’da ele alındığı şekliyle tevhid, öncelikle, Hz. Peygamber döneminde yaygın olan İslam dışı tanrı tasavvurları ya da imgelerine karşı bir yıkım ve yenideninşa faaliyeti olarak dikkat çeker. Tevhid inancı, bir yandan ‘İlahi hitap’ formunda toplumsal diyaloğun merkezine dönüşürken, diğer yandan İslam dışı inançların tarihsel olarak inşa ettiği imgesel tanrı mimarisinin kendi içinde ürettiği boşluğa işaret eder. Nihayetinde imge ve boşluk, aynı şeyin iki farklı boyutuna dönüşmektedir. İnanan kişi açısından, tevhid anlatısındaki en esaslı nokta İlahi hitabın insana tarihsel olarak erişmişliğidir.
Anahtar Kelime:

Image and Void: A Philosophical Analysis on the Narrative of Tawhid

Öz:
Tawhid in the Qur’anic discourse foregrounds itself as the destruction of the images of god(s) which were common in the period of Qur’anic revelation and reconstruction of original understanding of the Creator. While the faith of tawhid was becoming the center of social dialogue on the one hand, it was pointing to void or empty space within the imaginary architects of god constructed historically by non-Islamic beliefs on the other. In final analysis, image and void appears to be two aspects of the same object. For a believer of Islam, the most essential point in the narrative of tawhid is the event of historical attainment of divine revelation or divine call to human being.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Burckhardt, Titus. Art of Islam: Language and Meaning, World Wisdom, Inc., 2009.
  • Cheng, Francois. Empty and Full: The Language of Chinese Painting, trans. Michael H. Kohn, Shambhala Publications, Boston, 1994.
  • De Smet, Daniel, Sebti, Meryem. “Avicenna's Philosophical Approach to the Qur'an in the Light of His "Tafsīr Sūrat al-Ikhlāṣ" Journal of Qur'anic Studies, Vol. 11, No. 2 (2009), ss. 135-138. https://www.jstor.org/stable/25831153?seq=1#metadata_info_tab_contents (15.01.2020)
  • Faruqi, İsma’il Raji. Al Tawhid: Its Implications for Thought and Life, International Institute of Islamic Thought, Virginia, 1992.
  • Güney, Ahmet F. “Bir Felsefi Tefsir Örneği Olarak Ahmet Hamdi Akseki’nin İbn Sina’nın İhlas Süresi Tefsiriyle İlgili Telif Ettiği Tercüme Ve Şerh” Kutadgubilig FelsefeBilim Araştırmaları Dergisi, Sayı 20, Ekim 2011, ss. 289-339.
  • http://acikerisim.kirklareli.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.11857/ 371/Kutadgubilig_Felsefi%20tefsir%20ornegi%20olarak%20ihlas%20suresi.pdf? sequence=1&isAllowed=y (15.01.2020)
  • Heidegger, Martin. “The Thing”, Poetry, Language, Thought, trans. Albert Hodstader, New York: Harper and Row, 1971, ss. 163-180.
  • Kaltenmark, Max. Lao Rzu and Taoizm, trans. From French by Roger Greaves, Stanford University Press, California, 1969.
  • Kounsar, Asma. “The Concept of Tawhid in Islam: In The Light of Perspectives of Prominent Muslim Scholars”, Jornal of Islamic Thought and Civilization, Vol. 6 (Issue 2), 2016, ss. 95-110.
  • http://admin.umt.edu.pk/Media/Site/UMT/SubSites/jitc/FileManager/Fall%20 2016/5.pdf (15.01.2020)
  • Nasr, Seyyed Hossein. “The Significance of the Void in Islamic Art”, Islamic Art and Sprituality, State University of New York Press, Albany, 1987, ss. 185-191.
  • Philips, Abu Ameenah Bilal. The Fundamentals of Tawheed, International Islamic Publishing House, 2005.
APA tatar b (2020). İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. , 9 - 23. 10.33415/daad.675638
Chicago tatar burhanettin İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. (2020): 9 - 23. 10.33415/daad.675638
MLA tatar burhanettin İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. , 2020, ss.9 - 23. 10.33415/daad.675638
AMA tatar b İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. . 2020; 9 - 23. 10.33415/daad.675638
Vancouver tatar b İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. . 2020; 9 - 23. 10.33415/daad.675638
IEEE tatar b "İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ." , ss.9 - 23, 2020. 10.33415/daad.675638
ISNAD tatar, burhanettin. "İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ". (2020), 9-23. https://doi.org/10.33415/daad.675638
APA tatar b (2020). İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 20(1), 9 - 23. 10.33415/daad.675638
Chicago tatar burhanettin İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 20, no.1 (2020): 9 - 23. 10.33415/daad.675638
MLA tatar burhanettin İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.9 - 23. 10.33415/daad.675638
AMA tatar b İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 2020; 20(1): 9 - 23. 10.33415/daad.675638
Vancouver tatar b İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 2020; 20(1): 9 - 23. 10.33415/daad.675638
IEEE tatar b "İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ." Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 20, ss.9 - 23, 2020. 10.33415/daad.675638
ISNAD tatar, burhanettin. "İMGE VE BOŞLUK: TEVHİD ANLATISINA DAİR FELSEFİ BİR ANALİZ". Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 20/1 (2020), 9-23. https://doi.org/10.33415/daad.675638