Yıl: 2020 Cilt: 26 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 150 - 160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32547/ataunigsed.674526 İndeks Tarihi: 26-12-2020

İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı

Öz:
Sanat insanoğlunun önemli ifade biçimlerinden biri olarak,kültürle kurduğumuz bağda geçmiş̧ ile şimdi arasında bir köprügörevindedir. İnsanın yeteneklerinden biri iletişimdir ve yüzifadeleri en az sözcükler kadar önemlidir. Çoğu zamanduygularımızı yüz ifademiz ile aktarırız. Yüzümüz ile kimliğimizarasında bir bağ vardır. Kimlik, bir topluluğun veya kişininkendine has vasfı, yeri ve kıymeti, yani insana özgü olandeğerlerin göstergesidir; insanın kişiliğine dair bütünözelliklerinin toplamıdır. Kolektif kimlikler içerisinde, kişi kendibireysel kimliğini oluşturur. Bu kimlikler birbiriyle uyumiçindedir; bir arada biçimlenip gelişirler. Yüz ifadeleri yaşamiçerisinde edindiğimiz bu kimlikleri ve durumlar karşısındakiduruşumuzu ve duygularımızı tam olarak yansıtmaktadır.Bu çalışmada, tarihsel süreç içerisinde, yüz imgesinin seramikobjeler üzerinde kullanımı ve bu imgeyi kullanan sanatçılarincelenmiştir. Farklı ifadelerin aktarımında etkili olan yüz, imgeolarak birçok sanatçının eserlerine kaynak olmuştur. İfadenin ikifarklı aracı olan sanat ve yüz, sanatçıların eserlerinde bir arayagelmiştir. Sanatçıların yüz imgesini kimi zaman duyguaktarımında, kimi zaman da farklı kimliklerin yansıması şeklindeeserlerinde yer verdiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

The Use of Face as a Communication Tool on Ceramic Surfaces as an Image

Öz:
As one of the most important forms of expression for human beings, art has an important role between past and present in our cultural bonds. One of the most important talents of mankind is communication, and facial expressions are as valuable as words for this communication. Most of the time, we convey our feelings through our facial expressions. There is a connection between our identity and our face. Identity is an indication of a community or person's unique qualification, state and value, that is, values that are unique to man; it is the sum of all the features of the personality. Within collective identities, a person creates his/her own individual identity. These identities are in harmony with each other; they form and develop together. Facial expressions fully reflect these identities that we have acquired in life and our stance and feelings towards situations. In this study, artists who used face as an image in their works are examined and the use of face image on ceramic objects in the historical process is analyzed. The face, which is effective in the transfer of different expressions, has been the source of the works of many artists as images. Two different means of expression; art, and face, come together in the works of artists. Artists sometimes apply the face as an image in their works for emotion transfer through artworks, and sometimes use it in order to reflect different identities.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bayrakdar, S., & Akgün, D., & Yücedağ, İ. (2016). Yüz ifadelerinin otomatik analizi üzerine bir literatür çalışması. SAÜ Fen Bil Dergisi, 20(2), 383-398. Erişim adresi: http://www.saujs.sakarya.edu.tr/tr/download/articlefile/ 227629
  • Boniatti, K. (2018). Barnaba Fornasetti. Casa Living, Ekim.
  • Civelek, A. (2007). Roma cenaze törenlerı̇ ve gömme gelenekleri. Arkeoloji ve Sanat Dergisi, 124, 71-80.
  • Donnan, C. B. (1979). Moche art of Peru: Pre-Columbian symbolic communication. Los Angeles: Museum of Culture History.
  • Ergil, D. (1994). Toplum ve insan. Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Güneş, T. & Polat, E. (2009). Yüz ı̇fade analı̇zı̇nde öznı̇telı̇k seçimı̇ ve çoklu svm siniflandiricilarina etkı̇sı̇. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 24(1), 7-14. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/75454
  • Hirst, C. (2017). The Jericho skull, creating an ancestor. Papers from the Institute of Archaeology, British Museum Exhibition Review, 27(1), 1-4.
  • İnan, H. B. (2018). Seramı̇k form ve yüzeylerde resı̇msel anlatımlar ve ı̇mgeler (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 531113)
  • Metin, A., & Doğan, T. (2019). Psikolojik danışman adaylarının, yüz ifadelerindeki duyguları tanıma becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-26. doi: https://doi.org/10.16986/HUJE.2019053944
  • Rowe, M. (2015). Museum of the native American history: A pictorial journey. Rapid City: Museum of The Native American History Press.
  • Sayın, Z. (1999). Mithat Şen ve beden yazısı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Sayın, Z. (2003). İmgenin pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Şı̇mşek, S. (2002). Günümüzün kı̇mlı̇k sorunu ve bu sorunun yaşandiği temel çatışma eksenlerı̇. Uludağ Üniversitesi Fen Edebı̇yat Fakültesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Dergı̇si, 3(3), 29-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/214786
  • Tanrıverdi, Y., & Korkmaz, T. (2019). Farkındalığın sanatsal dışavurumu. III. Uluslararası Farkındalık Konferansında sunulan bı̇ldı̇rı̇, ÇOMÜ Troia Kültür Merkezi, Çanakkale.
  • Görsel 1. Jericho Kafatası, British Museum, Hirst, C. (2017). The Jericho skull, creating an ancestor. Papers from the Institute of Archaeology, British Museum Exhibition Review, 27(1), 1-4.
  • Görsel 2. Roma-Mısır Çömlekçilik Maskesi, Erişim adresi: https://www.alexanderancientart.com/681.php
  • Görsel 3. Roma Cumhuriyetinden kalma çocuk maskesi, Sayın, Z. (2003). İmgenin pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Görsel 4. Tashtyk Kültür, bir adamın kafasına yapılmış ölüm maskesi, Erişim adresi: https://www.hermitagemuseum.org
  • Görsel 5. Antik Peru Moche uygarlığından bir seramik kaplar, Donnan, C. B. (2004). Moche portraits from ancient Peru. USA: Texas University Press.
  • Görsel 6. Kafa Şeklinde Ritüel Seramik kap, M.S. 600-900, Geç Klasik Maya Yucatan, Meksika, Erişim adresi: https://www.artic.edu/
  • Görsel 7. Missipi kafa kapları, Rowe, M. (2015). Museum of the native American history: A pictorial journey. Rapid City: Museum of The Native American History Press.
  • Görsel 8. Missipi kafa kapları, Erişim adresi: https://www.instagram.com/archaeologyink/
  • Görsel 9. Pablo Picasso, Boyanmiş ve Sirlanmiş Toprak Tabak (1947). Erişim adresi: https://blog.peramuzesi.org.tr/sergiler/picassonun-seramikleri/
  • Görsel 10. Pablo Picasso, Siyahla Boyanmış Kırmızı Seramik Vazo, (1963). Erişim adresi: https://www.louisiana.dk/en/event/klub-udstillings%C3%A5bning-picasso-keramik-3112018
  • Görsel 11. Bedrim Rahmi Eyüboğlu, Seramik Heykel, Erişim adresi: http://www.rahmieyuboglu.com/bedri rahmieyuboglu/ sanatci-kisiligi/seramik-ustasi
  • Görsel 12. Bedrim Rahmi Eyüboğlu, Seramik Heykel, Erişim adresi: rahmi-eyuboglu/sanatci-kisiligi/seramik ustasi
  • Görsel 13. Eren Eyüboğlu, Seramik Sırlı Tabak, Erişim adresi: http://www.rahmieyuboglu.com/eren-eyuboglu/ sanatci-kisiligi/seramik-ustasi
  • Görsel 14. Eren Eyüboğlu, Seramik Obje, Erişim adresi: http://www.rahmieyuboglu.com/eren-eyuboglu/sanatcikisiligi/ seramik-ustasi
  • Görsel 15. Piero Fornasetti, (1955), Lina Cavalieri, Tema ve Varyasyonları, Porselen, Erişim adresi: http://www.fornasetti.com/collection/ceramic-category/accessories
  • Görsel 16. Lee Haejin, Stoneware çamur, 2016, Erişim adresi: http://haejinlee- ceramics.com/2017/9/11/memoirsof- image-and- emotions-2
  • Görsel 17. Lee Haejin, Görüntü ve duygu anıları, 2012, Erişim adresi: http://haejinleeceramics. com/2017/9/11/memoirs-of-image-and- emotions-2
  • Görsel 18. Jessriva Cooper,(2013), Viral Serisi, Sırlı seramik, Erişim adresi: http://www.jessrivacooper.com/
  • Görsel 19. Jessriva Cooper, (2015), Viral Serisi III, Beyaz ve altın sırlı seramik, Erişim adresi: http://www.jessrivacooper.com/
  • Görsel 20. Mehmet Kutlu, Genco Erkal, Hikâyeler Serisi, Porselen Üzerine Serigrafi Baskı Tekniği, Erişim adresi: http://www.mehmetkutlu.com/works/
  • Görsel 21. Mehmet Kutlu, Çığlık, Porselen, beyaz ve renkli çamur, çift cidarlı kase, Erişim adresi: http://www.mehmetkutlu.com/works/
  • Görsel 22. John Sontsang, Berrak rüyalar II, Aşka düşmek, Porselen, 2016, Erişim adresi: https://johnsontsang.wordpress.com/
  • Görsel 23. John Sontsang, Berrak rüyalar II, Yapım aşaması, Porselen, 2016, Erişim adresi: https://johnsontsang.wordpress.com/
  • Görsel 24. John Sontsang, Berrak rüyalar II, Sadece dinle, Porselen, 2016, Erişim adresi: https://johnsontsang.wordpress.com/
  • Görsel 25. Peter Lenzo, Göze Pembe Vuruş, (2000), Erişim adresi: http://peterlenzo.blogspot.com/2012/08/ ceramic-heads-and-face-jugs.html
  • Görsel 26. Peter Lenzo, Kırmızı Ayakkabı, (2015), Erişim adresi: http://peterlenzo.blogspot.com/2012/08/ ceramic-heads-and-face-jugs.html
  • Görsel 27. Peter Lenzo, Sadece Beynim Olsaydı, (2015), Erişim adresi: http://peterlenzo.blogspot.com/2012/08/ ceramic-heads-and-face-jugs.html
  • Görsel 28. Tuba Korkmaz, İstedim ki Bilineyim Serisi, 2015, Sonsuz Tekrar, 2015, Sanatçının arşivinden Görsel 29. Tuba Korkmaz, İstedim ki Bilineyim Serisi, 2015, Otoportre, Sanatçının arşivinden
APA Tanrıverdi Y (2020). İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. , 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
Chicago Tanrıverdi Yasemin İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. (2020): 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
MLA Tanrıverdi Yasemin İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. , 2020, ss.150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
AMA Tanrıverdi Y İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. . 2020; 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
Vancouver Tanrıverdi Y İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. . 2020; 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
IEEE Tanrıverdi Y "İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı." , ss.150 - 160, 2020. 10.32547/ataunigsed.674526
ISNAD Tanrıverdi, Yasemin. "İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı". (2020), 150-160. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.674526
APA Tanrıverdi Y (2020). İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
Chicago Tanrıverdi Yasemin İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 26, no.44 (2020): 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
MLA Tanrıverdi Yasemin İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, vol.26, no.44, 2020, ss.150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
AMA Tanrıverdi Y İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2020; 26(44): 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
Vancouver Tanrıverdi Y İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2020; 26(44): 150 - 160. 10.32547/ataunigsed.674526
IEEE Tanrıverdi Y "İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı." Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26, ss.150 - 160, 2020. 10.32547/ataunigsed.674526
ISNAD Tanrıverdi, Yasemin. "İletişim Aracı Olan Yüzün İmge Olarak Seramik Yüzeylerde Kullanımı". Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 26/44 (2020), 150-160. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.674526