Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 134 - 147 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 26-12-2020

A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS

Öz:
The aim of this study is to examine the relationship between school readiness andadaptation problems of primary school first-grade students in the 2017-2018 academic year.In this study, correlational survey model was used. The sample of the study consists of 909primary school students studying in İstanbul, Kayseri, Gaziantep and Van provincesdetermined by stratified purposeful sampling method. "Primary School Readiness Scale" and"Adaptation to School Scale" were used as data collection instruments. Pearson ProductMoment Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used to analyze thedata. The results indicated that a high level, a negative and significant relationship existedbetween school readiness and adaptation problems of primary school students. It wasdetermined that primary school students' readiness concerning affective skills (54.4%),psychomotor skills (4.4%) and cognitive skills (0.5%) accounted for 59.3% of the variance inschool adaptation problems of primary school students. It was concluded that students'readiness for self-care skills did not contribute significantly to the variance in schooladaptation problems. To this connection, it may be advisable to carry out activities such ascollaborative learning, drama, role-play and group work to increase students' affectivereadiness level, especially in the pre-school education period.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınkaymak, Ş. Ö., & Akman B. (2016). Aile temelli okuma yazmaya hazırlık programının çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 185- 204.
  • Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher–child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44(3), 211-229.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79.
  • Blair, C. (2003). Self-regulation and school readiness. Psychopathology, 8(1), 215-234.
  • Boz, T., & Yıldırım, A. (2014). 4+4+4 eğitim sisteminde birinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı zorluklar. Başkent University Journal of Education, 1(2), 54-65.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbulut, T. (2017). Kesintili zorunlu eğitimden etkilenen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3) 1274-1288.
  • Canbulut, T., & Kırıktaş, H. (2016). İlkokula hazır bulunuşluk ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-35.
  • Carol, E. (2000). School Readiness: Helping Communities Get Children Ready for School and Schools Ready for Children. Child Trends: Washington, DC.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences. London: Lawrence Erlbaum.
  • Çubukçu, Z., & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37,154-174.
  • Edwards, D. (1999). Public factors that contribute to school readiness: Early childhood research and practice. [Çevrim-içi: http://ecrp.uiuc.edu/v1n2/edwards.html], Erişim tarihi: 22.03.2018.
  • Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okulöncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. USA: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Gill, S., Winters D., & Friedman, D. S. (2006) Educators’ views of pre-kindergarten and kindergarten readiness and transition practices. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(3), 213-227.
  • Güler, D. S. (2001). 4–5 ve 6 yaş okul öncesi eğitim programlarını değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • İnal, G. (2010). Okula Başlama ve Okula Uyum. F. Alisinanoğlu (Ed.), İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. İstanbul: Fastbook.
  • Kagan, S. L., Moore, E., & Bredekamp, S. (Ed.). (1995). Reconsidering children's early development and learning: Toward common views and vocabulary. Report of the National Education Goals Panel, Goal 1 Technical Planning Group. Washington, DC.
  • Karasar, N. (2015). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırca, A. (2007). Okulöncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf çocuklarının okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, S. J., Kwon, M. S., & Han, W. (2015). Development of a school adaptation program for elementary school students with hearing impairment. Journal of Audiology & Otology, 19(1), 26-33.
  • Ladd, G. W., Birch, S. H., & Buhs, E. S. (1999). Children’s social and scholastic lives in kindergarten: related spheres of influence?. Child Development, 70, 1373–1400.
  • Lau, E. Y., Li, H., & Rao, N. (2011). Parental involvement and children's readiness for school in China. Educational Research, 53(1), 95-113.
  • McIntyre, L. L., Blacher, J., & Baker, B. L. (2006). The transition to school: Adaptation in young children with and without intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 50(5), 349-361.
  • Ministery of Development [Kalkınma Bakanlığı]. (2013). İllerin ve bölgelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması [SEGE-2011]. Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü.
  • Neuenschwander, R., Röthlisberger, M., Cimeli, P., & Roebers, C. M. (2012). How do different aspects of self-regulation predict successful adaptation to school?. Journal of Experimental Child Psychology, 113(3), 353-371.
  • Oktay, A., & Unutkan, Ö. P. (2003). İlköğretime Hazır Oluş ve Okul Öncesi Eğitimle İlköğretimin Karşılaştırılması. M. Sevinç (Ed.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Özarslan, N. (2014). Birinci sınıfta öğrenim görmekte olan (60-71 ve 72-84 aylık) öğrencilerin okul olgunluğu düzeyleri ve bu öğrencileri okutmakta olan öğretmenlerin gözlediği okula uyum ve sınıf yönetimi sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual: A Step By Step Guide To Data Analysis Using SPSS For Windows. Australia: Australian Copyright.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. USA: Sage Publications, Inc.
  • Pianta, R. C., Cox, M. J., & Snow, K. L. (2007). School Readiness and the Transition to Kindergarten in the Era of Accountability. Baltimore: Brookes Publishing Company.
  • Polat, Ö., Küçükoğlu, E. K., Niran Ş. S., Ünsal, F. Ö., & Yıldız, T.Ö. (2014). The comparison of 54-66 months old children's readiness for primary school during preschool period and their adaptation to primary school. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 5(1), 169-182.
  • Rafoth, M. A., Buchenauer, E. L., Crissman, K. K., & Halko, J. L. (2004). School readinesspreparing children for kindergarten and beyond: Information for parents. Çevrim-içi: School and Home. [https://www.mononagrove.org/faculty/ M_Beck/Kindergarten %20Readiness.pdf]. Erişim tarihi: 01.01.2019.
  • Raver, C. C., & Knitzer, J. (2002). Ready to enter: What research tells policy makers about strategies to promote social and emotional school readiness among three- and fouryear-old children. Çevrim-içi: [http://www.nccp.org/ProEmoPP3.html]. Erişim Tarihi: 06.03.2019
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early Education and Development, 17(1), 7-41.
  • Uzun, E. M. (2015). Okulöncesi dönemde uygulanan “okula hazırız” eğitim programının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve hazırbulunuşluk düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Yavuzer, H. (2014). Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yüce, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde okul olgunluğunu belirleme ve kullanma yeterliklerine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
APA Çökük K, Kozikoğlu İ (2020). A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. , 134 - 147.
Chicago Çökük Kayahan,Kozikoğlu İshak A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. (2020): 134 - 147.
MLA Çökük Kayahan,Kozikoğlu İshak A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. , 2020, ss.134 - 147.
AMA Çökük K,Kozikoğlu İ A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. . 2020; 134 - 147.
Vancouver Çökük K,Kozikoğlu İ A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. . 2020; 134 - 147.
IEEE Çökük K,Kozikoğlu İ "A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS." , ss.134 - 147, 2020.
ISNAD Çökük, Kayahan - Kozikoğlu, İshak. "A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS". (2020), 134-147.
APA Çökük K, Kozikoğlu İ (2020). A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. IOJET, 7(2), 134 - 147.
Chicago Çökük Kayahan,Kozikoğlu İshak A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. IOJET 7, no.2 (2020): 134 - 147.
MLA Çökük Kayahan,Kozikoğlu İshak A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. IOJET, vol.7, no.2, 2020, ss.134 - 147.
AMA Çökük K,Kozikoğlu İ A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. IOJET. 2020; 7(2): 134 - 147.
Vancouver Çökük K,Kozikoğlu İ A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS. IOJET. 2020; 7(2): 134 - 147.
IEEE Çökük K,Kozikoğlu İ "A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS." IOJET, 7, ss.134 - 147, 2020.
ISNAD Çökük, Kayahan - Kozikoğlu, İshak. "A CORRELATIONAL STUDY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS' SCHOOL READINESS AND ADAPTATION PROBLEMS". IOJET 7/2 (2020), 134-147.