Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 584 - 595 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.693410 İndeks Tarihi: 29-12-2020

Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi

Öz:
Akran zorbalığı, her geçen yıl artış gösteren bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Konuya ilişkin davranışlarınsıklığında gözlenen artış uzmanların da dikkatini çekmiş; zorbalık davranışının hem zorbalığı uygulayan hem dezorbalığa maruz kalan taraflar açısından etkilerinin saptanmasına yönelik çalışmaların sayısı artmıştır. Ancak, travmaya ilişkin çoklu belirtilerin gözlenebildiği travma sonrası stres bozukluğu ile akran zorbalığı arasındaki ilişkiyi ortayakoyan çalışmaların sınırlı olduğu görülmektedir. Buradan hareketle akran zorbalığı ve akran zorbalığına bağlı ortayaçıkan travmatik sonuçlar arasındaki ilişkinin ele alındığı bu derleme çalışmasında; travmatik semptomların ortayaçıkışında zorbalık olgusunun etkisine ve ilgili semptomların mağdurlar, zorbalar ve zorba/mağdurlar arasında görülmesıklığına dikkat çekmek amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelime:

A Review on the Relationship Between Peer Bullying and PostTraumatic Stress Disorder

Öz:
Peer bullying is a crucial phenomenon that increases every year among children and adolescents. In recent years, the increase in the frequency of behaviors related to peer bullying has attracted the attention of the experts; in connection with the number of studies to determine the effects of the bullying on both the bully and victim has increased. However, it is seemed that number of current researches discussing the relationship between bullying and post-traumatic stress disorder is limited. For these reasons, purpose of this literature review was decided to point out the results of bullying within the context of traumatic symptoms.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alikaşifoglu, M., Erginoz, E., Ercan, O., Uysal, O. ve Albayrak-Kaymak, D. (2007). Bullying behaviours and psychosocial health: Results from a cross-sectional survey among high school students in İstanbul, Turkey. Eur J Pediatr, 166, 1253–1260.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: Author.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği (2014). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı (DSM-V) (5. Baskı). Tanı Ölçütleri Başvuru Kitabı’ndan, (Köroğlu, Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Arıcak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Saribeyoğlu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N. & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Arseneault, L., Milne, B.J., Taylor, A., Adams, F., Delgado, K., Caspi, A. & Moffitt, T.E. (2008). Being bullied as an environmental-ly mediated contributing factor to children’s internalizing problems. Arch Pediatr Adolesc Med., 162(2), 145-150. doi:10.1001/archpediatrics.2007.53
  • Arseneault, L., Bowes, L. & Shakoor, S. (2010). Bullying victimization in youths and mental health problems: “Much ado about nothing?”. Psychological Medicine, 40(5), 717-729. doi:10.1017/S0033291709991383.
  • Atik, G., Özmen, O. ve Kemer, G. (2012). Zorbalık ve boyun eğme davranışı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 191-208.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2010). Sanal zorba/kurban ölçek geliştirme çalışması. Akademik Bakış, 19, 1-17.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191- 215.
  • Baldry, A.C. & Winkel, F. W. (2003). Direct and vicarious victimization at school and at home as risk factors for suicidal cognition among Italian adolescents. Journal of Adolescence, 26(6), 703-716. doi:10.1016/j.adolescence.2003.07.002
  • Berger, S. K. (2007). Update on bullying at school: Science forgotten? Dev Rev., 27(1), 90-126. doi:10.1016/j.dr.2006.08.002.
  • Brendgen, M. & Poulin, F. (2018). Continued bullying victimization from childhood to young adulthood: A longitudinal study of mediating and protective Factors. Journal of Abnormal Child Psychology, 46, 27–39. doi:10.1007/s10802-017-0314-5
  • Brunstein Klomek, Marrocco, A.F., Kleinman, M., Schonfeld, I.S. & Gould, M. S. (2008). Peer Victimization, Depression, and Sui-cidiality in Adolescents. Suicide and Life-Threatening Behavior, 38(2), 166-180.
  • Carney, J. V. (2008). Perceptions of bullying and associated trauma during adolescence. Professional School Counseling, 11(3), 2156759X0801100304.
  • Castellví, P., Miranda-Mendizábal, A., Parés-Badell, O., Almenara, J., et al. (2017). Exposure to violence, a risk for suicide in youths and young adults. A meta-analysis of longitudinal studies. Acta Psychiatrica Scandinavica, 135, 195–211. doi:10.1111/acps.12679
  • Catone, G., Marwaha, S., Kuipers, E., Lennox, B., Freeman, D., Bebbington, P. & Broome, M. (2015). Bullying victimisation and risk of psychotic phenomena: Analyses of British national survey data. The Lancent Psychiatry, 2(7), 618-624. doi:10.1016/S2215-0366(15)00055-3
  • Copeland, W. E., Wolke, D., Angold, A. & Costello, E.J. (2013). Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence. JAMA Psychiatry, 70(4), 419-426. doi:10.1001/jamapsychiatry.2013.504.
  • Crosby, J. W., Oehler, J. & Capaccioli, K. (2010). The relationship between peer victimization and post-traumatic stress symptomatol-ogy in a rural sample. Psychology in the Schools, 47(3), 297-310. doi:10.1002/pits.20471.
  • Çocuğa Yönelik Şiddetin Önlenmesi Projesi (2015). Çocuğa yönelik şiddetin önlenmesi teknik destek projesi revize erken uyarı uygulamaları kitapçığı. Ankara: Avrupa Birliği-Milli Eğitim Bakanlığı.
  • David-Ferdon, C. and Hertz, M. F. (2007). Electronic media, violence, and adolescents: An emerging public health problem. Journal of Adolescent Health, 41(6), S1-S5. doi:10.1016/j.jadohealth.2007.08.020
  • Due, P., Holstein, B.E., Lynch, J., Diderichsen, F., Gabhain, S.N., Scheidt, P., Currie, C. & The Health Behaviour in School-Aged Children Bullying Working Group (2005). Bullying and symptoms among school-aged children: International comparative cross-sectional study in 28 countries. European Journal of Public Health, 15(2), 128–132. doi: 10.1093/eurpub/cki105.
  • Dyregrov, A. & Yule, W. (2006). A review of PTSD in children. Child and Adolescent Mental Health, 11, 176–184. doi:10.1111/j.1475-3588.2005.00384.x.
  • Eastman, M., Foshee, V., Ennett, S., Sotres-Alvarez, D., Reyes, H. L. M., Faris, R. & North, K. (2018). Profiles of internalizing and externalizing symptoms associated with bullying victimization. Journal of Adolescence, 65, 101–110. doi:10.1016/j.adolescence.2018.03.007
  • Frey, K. S., Hirschstein, M. K., Snell, J. L., Van Schoiack-Edstrom, L., MacKensie, E. P. & Broderick, C. J. (2005). Reducing play-ground bullying and supporting beliefs: An experimental trial of the Steps to Respect program. Developmental Psychology, 41, 479-491.
  • Gökler Danışman, I. ve Okay, D. (2017). Afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri ve müdahale yaklaşımları. Türkiye Klinikleri J Psychol-Special Topic, 2(3), 189-197.
  • Guzzo, G., Pace, U., Lo Cascio, V., Craparo, A. & Schimmenti, A. (2014). Bullying victimization, post-traumatic symptoms, and the mediating role of alexithymia. Child Indicators Research,7, 141. doi:10.1007/s12187- 013-9206-6.
  • Hamilton, L. D., Newman, M. L., Delville, C. L. & Delville, Y. (2008). Physiological stress response of young adults exposed to bullying during adolescence. Physiology & Behavior, 95, 617–624. doi:10.1016/j.physbeh.2008.09.001
  • Han, Z., Zhang, G. & Zhang, H. (2017). School bullying in urban China: Prevalence and correlation with school climate. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(10), 1116.
  • Hawker, D. S. & Boulton, M. J. (2000). Twenty years' research on peer victimization and psychosocial maladjustment: A meta-analytic review of cross-sectional studies. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 41(4), 441-455.
  • Healy, K. L. & Sanders, M. R. (2014). Randomized controlled trial of a family intervention for children bullied by peers. Behavior Therapy, 45, 760–777. doi:10.1016/j.beth.2014.06.001
  • Herman, J. (2015). Travma ve iyileşme şiddetin sonuçları ev içi istismardan siyasi teröre. (T. Tosun, Çev.,). (3. Basım). İstanbul: Literatür yayınları.
  • Hicks, J., Jennings, L., Jennings, S., Berry, S. & Green, D.A. (2018). Middle school bullying: Student reported perceptions and prevalence. Journal of Child and Adolescent Counseling, 1–14. doi:10.1080/23727810.2017.1422645
  • Holt, M.K., Vivolo-Kantor, A.M., Polanin, J.R., Holland, K.M., DeGue, S., Matjasko, J.L. & Reid, G. (2015). Bullying and suicidal ideation and behaviors: A meta-analysis. Pediatrics, 135, 496–509. doi:10.1542/peds.2014-1864
  • Idsoe, T., Dyregrov, A. & Idsoe, E.C. (2012). Bullying and PTSD symptoms. J-Abnorm Child Psychol, 40(6), 901-11. doi: 10.1007/s10802-012-9620-0.
  • Jansen, P. W., Verlinden, M., Dommisse-van Berkel, A., Mieloo, C., Van der Ende, J., Veenstra, R. & Tiemeier, H. (2012). Preva-lence of bullying and victimization among children in early elementary school: Do family and school neighbourhood socioeconomic status matter?. BMC Public Health, 12(1), 494.
  • Kapçı, E. G. (2004). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37(1):1-13.
  • Kärnä, A., Voeten, M., Little, T. D., Poskiparta, E., Kaljonen, A. & Salmivalli, C. (2011). A large-scale evaluation of the KiVa antibullying program: Grades 4–6. Child Development, 82, 311–330. doi:10.1111/j.14678624.2010.01557.x
  • Kim, Y. S. & Leventhal, B. (2008). Bullying and suicide: A review. Int J Adolesc Med Health., 20(2), 133-154.
  • Klomek, A. B., Sourander, A. & Gould, M. S. (2010). The association of suicide and bullying in childhood to young adulthood: a review of cross-sectional and longitudinal research findings. Can J Psychiatry, 55(5), 282-288.
  • Klomek, A. B., Sourander, A. & Gould, M. S. (2010). The association of suicide and bullying in childhood to young adulthood: A review of cross-sectional and longitudinal research findings. Can J Psychiatry, 55(5), 282- 288.
  • Kowalski, R. M. & Limber, S. P. (2007). Electronic Bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41, S22-S30. Doi:10.1016/j.jadohealth.2007.08.017
  • Kretschmer, T., Veenstra, R., Branje, S., Reijneveld, S.A., Meeus, W.H.J., Deković, M. & Oldehinkel, A.J. (2018). How competent are adolescent bullying perpetrators and victims in mastering normative developmental tasks in early adulthood? Journal of Abnormal Child Psychology, 46, 41–56. doi:10.1007/s10802-017-0316-3
  • Lancaster, S. L., Melka, S. E. & Rodriguez, B. F. (2009). An examination of the differential effects of the experience of DSM-IV defined traumatic events and life stressors. Journal of Anxiety Disorders, 23, 711–717. doi:10.1016/j.janxdis.2009.02.010.
  • Lee, K.S. & Vaillancourt, T. (2018). Longitudinal associations among bullying by peers, disordered eating behavior, and symptoms of depression during adolescence. Journal of the American Medical Association Psychiatry, 75, 605–612. doi:10.1001/jamapsychiatry.2018.0284
  • Levine, P. (2005). Healing trauma. Boulder, CO: Sounds True Books.
  • Modecki, K.L., Minchin, J., Harbaugh, A.G., Guerra, N.G. & Runions, K. C. (2014). Bullying prevalence across contexts: A meta-analysis measuring cyber and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 55(5), 602-611.
  • Mynard, H., Joseph, S. & Alexander, J. (2000). Peer-victimisation and posttraumatic stress in adolescents. Personality and Individual Differences, 29(5), 815–821. doi:10.1016/s0191-8869(99)00234-2.
  • Mynard, H. & Joseph, S. (2000). Development of the multidimensional peer‐victimization scale. Aggressive behavior, 26(2), 169-178.
  • National Center for Education Statistics (2016). Student Reports of Bullying: Results From the 2015 School Crime Supplement to the National Crime Victimization Survey. https://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2017015 adresinden 2 Aralık 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Nazir, T. & Piskin, M. (2015). School bullying: Effecting childs mental health. The International Journal of Indian Psychology, 2(4), 130-135.
  • Newman, M. L., Holden, G. W. & Delville, Y. (2005). Isolation and the stress of being bullied. Journal of Adolescence, 28(3), 343–357. doi:10.1016/j.adolescence.2004.08.002
  • Nielsen, M. B., Tangen, T., Idsoe, T., Matthiesen, S. B. & Mageroy, N. (2015). Post-traumatic stress disorder as a consequence of bullying at work and at school: A literature review and meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 21, 17–24. doi:10.1016/j.avb.2015.01.001
  • Olweus, D. (1994) Bullying at School. In L.R. Huesmann (Ed.) Aggressive Behavior: The Plenum Series in Social/Clinical Psychology. Boston: Springer.
  • Olweus, D., Solberg, M.A. & Breivik, K. (2018). Long‐term school‐level effects of the Olweus Bullying Prevention Program (OBPP). Scandinavian Journal of Psychology, doi: 10.1111/sjop.12486.
  • Özdinçer-Arslan, S. (2008). Lise öğrencilerinde öz-kavram ve aile ilişkisinin akran zorbalığına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Palladino, B. E., Nocentini, A. & Menesini, E. (2016). Evidence-based intervention against bullying and cyberbullying: Evaluation of the NoTrap! Program in two independent trials. Aggresive & Behavior, 42(2), 194-206. doi:10.1002/ab.21636
  • Patalay, P. & Fitzsimons, E. (2017). Mental ill-health among children of the new century: Trends across childhood with a focus on age 14. London, UK: Centre for Longitudinal Studies.
  • Patchin, J.W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Penning, S. L., Bhagwanjee, A. & Govender, K. (2010). Bullying boys: The traumatic effects of bullying in male adolescent learners. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 22(2), 131–143. doi:10.2989/17280583.2010.528580
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 531-562.
  • Pişkin, M. (2003). Okullarımızda yaygın bir sorun: Akran zorbalığı. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Quinn, S.T. & Stewart, M.C. (2018). Examining the long-term consequences of bullying on adult substance use. American Journal of Criminal Justice, 43, 85–101. doi:10.1007/s12103-017-9407-5
  • Regel, S. & Joseph, S. (2017). Post-traumatic stress. (2nd edition). Oxford University Press.
  • Rigby, K. (2007). Bullying in schools: And what to do about it. Camberwell: Acer Press.
  • Rigby, K. (2003). Stop the bullying: a handbook for schools. Melborne: Aust Council for Editional Research.
  • Rittakerttu, K.H., Matti, R., Paivi, R. & Arja, R. (2000). Bullying at school-an indicator of adolescents at risk for mental disorders. Journal of Adolescence, 23(6), 661-674. doi:10.1006/jado.2000.0351
  • Serin, H. (2012). Ergenlerde siber zorbalık / siber mağduriyet yaşantıları ve bu davranışlara ilişkin öğretmen ve eğitim yöneticilerinin görüşleri. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Shakoor, S., McGuire, P., Cardno, A.G., Freeman, D., Plomin, R. & Ronald, A.R. (2015). A shared genetic propensity underlies experiences of bullying victimization in late childhood and self-rated paranoid thinking in adolescence. Schizophrenia Bulletin, 41, 754–763. doi:10.1093/schbul/sbu142
  • Silberg, J. L., Copeland, W., Linker, J. & Moore, A.A. (2016). Psychiatric outcomes of bullying victimization: A study of discordant monozygotic twins. Psychological Medicine, 46(9), 1875-1883. doi:10.1017/S0033291716000362
  • Stapinski, L. A., Bowes, L., Wolke, D., Pearson, R. M., Mahedy, L., Button, K. S., Lewis, G. & Araya, R. (2014). Peer victimization during adolescence and risk for anxiety disorders in adulthood: A prospective cohort study. Depression & Anxiety, 31(7), 574-582. doi:10.1002/da.22270
  • Takizawa, R., Maughan, B. & Arseneault, L. (2014). Adult health outcomes of childhood bullying victimization: Evidence from a five-decade longitudinal British Birth Cohort. The American Journal of Psychiatry, 171(7), 777-784. doi:10.1176/appi.ajp.2014.13101401
  • Tehrani, N. (2004). Bullying: a source of chronic post traumatic stress? Journal British Journal of Guidance & Counselling, 32(3), 357-366.
  • The WHO (2004). Cross-National Study of Health Behavior in School-Aged Children from 35 Countries: Findings from 2001-2002. Journal of School Health, 74(6), 204–206. doi:10.1111/j.1746-1561.2004.tb07933.x
  • Topçu, Ç. (2008). The relationship of cyber bullying to empathy, gender, traditional bullying, internet use and adult monitoring. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü, Ankara.
  • Totan, T. ve Kabakçı, Ö. F (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sosyal duygusal öğrenme becerilerinin zorbalığı yordama gücü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 575-600.
  • Totan, T. (2008). Ergenlerde zorbalığın anne, baba ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı, Bolu.
  • Tsaousis, I. (2016). The relationship of self-esteem to bullying perpetration and peer victimization among schoolchildren and adoles-cents: A meta-analytic review. Aggression and Violent Behavior, 31, 186–199. doi:10.1016/j.avb.2016.09.005
  • Üneri, Ö. Ş. (2011). Çocuklarda akran zorbalığı. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(4), 352-353.
  • Van Dam, D. S., Van der Ven, E., Velthorst, E., Selten, J.P., Morgan, C. & De Haan, L. (2012). Childhood bullying and the associa-tion with psychosis in non-clinical and clinical samples: A review and meta-analysis. Psychological Medicine, 42, 2463–2474. doi:10.1017/S0033291712000360
  • Van Geel, M., Vedder, P. & Tanilon, J. (2014). Relationship between peer victimization, cyberbullying, and suicide in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of the American Medical Association Pediatrics, 168, 435– 442. doi:10.1001/jamapediatrics.2013.4143
  • Van Geel, M., Goemans, A. & Vedder, P.H. (2016). The relation between peer victimization and sleeping problems: A meta-analysis. Sleep Medicine Reviews, 27, 89–95. doi:10.1016/j.smrv.2015.05.004
  • Weaver, A. (2000). Can post-traumatic stress disorder be diagnosed in adolescence without a catastrophic stressor? A case report. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 5(1), 77–83. doi:10.1177/1359104500005001008
APA TÜRK-KURTÇA T, Ermagan Caglar E, SANAL ÖZCAN Y (2020). Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. , 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
Chicago TÜRK-KURTÇA TUGBA,Ermagan Caglar Eda,SANAL ÖZCAN Yasemin Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. (2020): 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
MLA TÜRK-KURTÇA TUGBA,Ermagan Caglar Eda,SANAL ÖZCAN Yasemin Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. , 2020, ss.584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
AMA TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. . 2020; 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
Vancouver TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. . 2020; 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
IEEE TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y "Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi." , ss.584 - 595, 2020. 10.24106/kefdergi.693410
ISNAD TÜRK-KURTÇA, TUGBA vd. "Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi". (2020), 584-595. https://doi.org/10.24106/kefdergi.693410
APA TÜRK-KURTÇA T, Ermagan Caglar E, SANAL ÖZCAN Y (2020). Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
Chicago TÜRK-KURTÇA TUGBA,Ermagan Caglar Eda,SANAL ÖZCAN Yasemin Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.2 (2020): 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
MLA TÜRK-KURTÇA TUGBA,Ermagan Caglar Eda,SANAL ÖZCAN Yasemin Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.2, 2020, ss.584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
AMA TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
Vancouver TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 584 - 595. 10.24106/kefdergi.693410
IEEE TÜRK-KURTÇA T,Ermagan Caglar E,SANAL ÖZCAN Y "Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.584 - 595, 2020. 10.24106/kefdergi.693410
ISNAD TÜRK-KURTÇA, TUGBA vd. "Akran Zorbalığı ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Gözden Geçirilmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/2 (2020), 584-595. https://doi.org/10.24106/kefdergi.693410