Yıl: 2020 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 17 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.448632 İndeks Tarihi: 27-12-2020

Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler

Öz:
Bu çalışmada öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda öğretmenlik mesleğinin toplum nezdindekiitibarını belirlemek ve mesleki itibar üzerinde etkili olan faktörleri tespit etmek amaçlanmaktadır.Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması desenine göre yürütülmüştür. Çalışmagrubunu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan 9 öğretmenoluşturmaktadır. Katılımcılar maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre farklı cinsiyet vegörev süreleri dikkate alınarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarıyapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen nitel veriler NVivo 10.programı kullanılarak kodlanmış, kodlara dayalı olarak alt kategorilere ve temalara ulaşılmıştır.Çalışmada katılımcıların Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin itibarının günden güne azaldığınainandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılara göre; Türkiye’de öğretmenlik mesleğininitibarının azalmasında; Türk Milli Eğitim Bakanları ve üst düzey bakanlık yönetici söylemleri,BİMER/CİMER ve Alo 147’ye yapılan şikâyetlerin incelenmesi sürecinden kaynaklananproblemler, öğretmen istihdam ve işsiz öğretmenler problemi, toplumda değişen değer algısı,öğretmenlerin yetki ve sorumluluklarının son yıllarda değişmesi, maaşların düşük olması,öğretmenlerden kaynaklanan problemler ve olumsuz medya haberleri gibi birden fazla faktöretkili olmaktadır.
Anahtar Kelime:

What do Teachers Do! Factors Affecting the Respectability of Teaching Profession According to Teachers’ Viewpoints

Öz:
The study aims to investigate teachers' opinions about the respectability of the teaching profession in society and identify the factors that influence professional respectability. The study was conducted in accordance with the case study design. The study group consists of 9 teachers working in public schools managed by MoNE. Participants were selected according to the maximum variation sampling. A semi-structured interview form was used as the data collection tool, and the qualitative data were coded using Nvivo 10. Based on codes, subcategories, and themes have been reached. The study concluded that participants believe that there is a decrease in the respectability of the teaching profession day by day in Turkey. According to the participants in the reduction of the respectability of the teaching profession in Turkey, the following factors are effective: Turkish National Education Ministers and senior ministerial administration discourses, problems arising from the process of examining complaints made to BİMER/CİMER and ALO 147, teacher employment and unemployed teachers’ problem, changes in values of society, changes in authority and responsibilities of teachers in the recent years, low salaries, and adverse media reports.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA demir S, ALMALI H (2020). Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. , 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
Chicago demir Selçuk Beşir,ALMALI Himmet Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. (2020): 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
MLA demir Selçuk Beşir,ALMALI Himmet Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. , 2020, ss.1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
AMA demir S,ALMALI H Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. . 2020; 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
Vancouver demir S,ALMALI H Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. . 2020; 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
IEEE demir S,ALMALI H "Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler." , ss.1 - 17, 2020. 10.17556/erziefd.448632
ISNAD demir, Selçuk Beşir - ALMALI, Himmet. "Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler". (2020), 1-17. https://doi.org/10.17556/erziefd.448632
APA demir S, ALMALI H (2020). Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
Chicago demir Selçuk Beşir,ALMALI Himmet Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2020): 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
MLA demir Selçuk Beşir,ALMALI Himmet Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2020, ss.1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
AMA demir S,ALMALI H Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(1): 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
Vancouver demir S,ALMALI H Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(1): 1 - 17. 10.17556/erziefd.448632
IEEE demir S,ALMALI H "Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.1 - 17, 2020. 10.17556/erziefd.448632
ISNAD demir, Selçuk Beşir - ALMALI, Himmet. "Öğretmenler Ne Yapıyor Ki!: Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı Üzerinde Etkili Olan Faktörler". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2020), 1-17. https://doi.org/10.17556/erziefd.448632