Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2004 Cilt: 29 Sayı: 134 Sayfa Aralığı: 19 - 27 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin, internet kullanımına ilişkin görüş ve eğilimleri ile bilgi okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılı bahar döneminin son iki haftasında İnönü Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde öğrenim gören 362 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket ve başarı testi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ki-kare, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda, üniversite öğrencilerinin interneti daha çok araştırma yaptıkları konularda bilgi elde etme ve gazete/magazin türü haberleri takip etmede kullandıkları görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin bilgi okuryazarlık düzeylerinin, öğrenim gördükleri fakültelere göre farklılaşmadığı, buna karşılık, üniversite öncesi internetle ilgili ders/kurs alma durumlarına ve interneti kullanma sıklıklarına göre yapılan karşılaştırmalarda ise anlamlı farklılıkların olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime: bilgi okuryazarlığı üniversite öğrencileri internet

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar destekli öğretim ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • American Assocation of School Librarians (1998). Information power. Retrieved April 10, 2002 (de indirildi) from the World Wide Web: http://www.ala.org/aasl/ip-nine.html.
  • American Library Association (1998). New visions: Beyond ALA goal 2000. (Planning Document). Chicago: American Library Association. Retrieved March 12, 2002 (de indirildi) from the World Wide Web: http://www.ala.org/work/literacy.html
  • Arıcan, S. (2001). Okul kütüphanelerinde online veritabanları ve elektronik referans hizmeti. BTIE 2001 konferansı bildiriler kitabı, Ankara, 94-97.
  • Arıkan, S. (2001). Bilgi okuryazarlığı. BTIE 2001 konferansı bildiriler kitabı, Ankara, 91-93.
  • Council of Australian University Librarians. (2001). Information literacy standards. Retrieved April 10, 2002 (de indirildi) from the World Wide Web: http://www.caul.edu.au/
  • Ercegovac, Z. & Yamasaki, E. (1998). Information literacy: Search strategies, tools and resources. (Eric Digest No: ED 421178).
  • İşgüzerer, B. (2003). Distributed search architecture. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, İstanbul.
  • Karahan, M. (2001). İnternet eğitimine giriş. Malatya: Kubbealtı Yayıncılık.
  • Karahan, M. & İzci, E. (1999). Bilgi toplumu insanının eğitimi. 1. Uluslararası eğitimde bilgi teknolojileri sempozyumu bildiri kitapçığı, Bursa, 27-28.
  • Karamete, A., Gür, H., Savur, A. & Saraçoğlu, B. (2002). Bilgisayar okuryazarlığı: Balıkesir örneği. Bilişim teknolojileri ışığında eğitim konferansı, bildiriler kitabı, 197-201.
  • Katipoğlu, S. (2002). Elektronik dergi veritabanları ve ticari sansür. VIII. Türkiye’de internet konferansı, İstanbul.
  • Keser, H., Şen, N. & Göçmenler, G. (2002). Web tabanlı öğretim materyali hazırlama sürecinin temel evreleri ve internet kullanımına yönelik bir uygulama örneği. 2. Uluslararası eğitim teknolojileri sempozyumu, Sakarya. Retrieved May 14, 2003 (de indirildi) from the World Wide Web: http://www.ef.sakarya.edu.tr/sayfa/ bildiri/ index_b.htm
  • Köksal, T., Oktay, D. & Eser, S. (1999). Kim korkar bilgisayardan? İnternet. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • PCLIFE Dergisi (Kasım 2001). Hep daha kolay bulun, 11, 100-107.
  • Sağıroğlu, Ş. (2001). Herkes için bilişim. Kayseri: Ufuk Yayınevi.
  • Tekinli, Ş. (2002). Bilgi okuryazarlığı becerilerinin izlenmesi çalışması. Bilişim teknolojileri ışığında eğitim konferansı bildiriler kitabı, 213-216.
APA Karahan M (2004). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 19 - 27.
Chicago Karahan Mehmet Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2004): 19 - 27.
MLA Karahan Mehmet Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2004, ss.19 - 27.
AMA Karahan M Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2004; 19 - 27.
Vancouver Karahan M Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2004; 19 - 27.
IEEE Karahan M "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.19 - 27, 2004.
ISNAD Karahan, Mehmet. "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2004), 19-27.
APA Karahan M (2004). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134), 19 - 27.
Chicago Karahan Mehmet Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 29, no.134 (2004): 19 - 27.
MLA Karahan Mehmet Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.29, no.134, 2004, ss.19 - 27.
AMA Karahan M Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2004; 29(134): 19 - 27.
Vancouver Karahan M Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2004; 29(134): 19 - 27.
IEEE Karahan M "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 29, ss.19 - 27, 2004.
ISNAD Karahan, Mehmet. "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 29/134 (2004), 19-27.