Yıl: 2020 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 124 - 144 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.520894 İndeks Tarihi: 27-12-2020

Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi

Öz:
Yazma, birden fazla fiziksel, bilişsel ve duyuşsal becerilerin aynı anda kullanılmasını gerektirenyapısıyla kaygı ve eğilimi etkileyen problemlerin ortaya çıkma oranını artırmaktadır. Yazmakaygısının yükselmesi ve yazma eğiliminin azalması, yazma eğitiminin temel hedefi olan yazmaalışkanlığının kazandırılmasına engel oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı; ortaokulöğrencilerinin yazma kaygı ve eğilimleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma; nicel desendeilişkisel tarama modelinde, Elazığ il merkezinde aşamalı ve tabakalı örnekleme yöntemiylebelirlenen 1325 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde parametrik olanAnova ve t-testleri kullanılmış, yazma kaygısı ile yazma eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemedePearson korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon ve düzenleyici değişkenler özelinde basitdoğrusal regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yazmakaygılarının yazma eğilimlerini büyük düzeyde (%51) yordadığı; katılımcıların cinsiyetleri, sınıfdüzeyleri, ilgilendikleri hobi alanları, daha çok hangi ortamda oyun oynadıkları, düzenli uykualışkanlığına sahip olma durumlarına göre yazma kaygı ve eğilimlerinin farklılaştığı ve aralarındaanlamlı negatif ilişkiler olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

The Relation between Students’ Writing Anxiety with Writing Disposition

Öz:
Writing increases the occurrence of problems that affect anxiety and disposition with its structure that requires the use of more than one physical, cognitive, and affective skills simultaneously. Increasing writing anxiety and decreasing writing disposition hinder to gain writing habit, which is the main objective of writing education. The purpose of this research; to determine the relationship between writing anxiety and disposition of secondary school students. In this respect, the relational survey model has been used in the quantitative design. The research has been carried out with 1325 secondary school students, determined in the Elazığ city center by graded and stratified sampling method. ANOVA and t-test, which have parametric in the analysis of data, Pearson correlation coefficient, multiple linear regression, and simple linear regression analysis has been used to determine the relationship between writing anxiety and writing disposition. At the result of the study, it has been determined that writing anxiety predicted writing tendencies to a great extent (51%); Participants' gender, class levels, hobby areas of interest, more preferred gaming environment, regular sleep habits. There has been a significant relationship between writing anxiety and disposition of students according to these variables.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aşılıoğlu, B. ve Özkan, E. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. International Journal of Social Science, 6(6), 83- 111.
  • Avcı, A. S. (2013). Yaratıcı yazma etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin yazma eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Baş, G. ve Şahin, C. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yazma eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 32-42.
  • Berk, R. R. (2014). Altı, yedi ve sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma kaygı ve eğilimlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Britt, M., Pribesh, S., Hinton-Johnson, K. and Gupta, A. (2018). Effect of a mindful breathing intervention on community college students’ writing apprehension and writing performance. Community College Journal of Research and Practice, 42(10), 693-707.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E.. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caplan, S. E. (2006). Relations among loneliness, social anxiety, and problematic Internet use. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 234-242.
  • Carsley, D., Heath, N. L. and Fajnerova, S. (2015). Effectiveness of a classroom mindfulness coloring activity for test anxiety in children. Journal of Applied School Psychology, 31(3), 239-255.
  • Cheng, Y. S., Horwitz, E. K. and Schallert, D. L. (1999). Language anxiety: Differentiating writing and speaking components. Language learning, 49(3), 417-446.
  • Clark, C. and Dugdale, G. (2009). Young people's writing: attitudes, behaviour and the role of technology. National Literacy Trust.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Edt. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Curry, N. A., & Kasser, T. (2005). Can coloring mandalas reduce anxiety? Art Therapy, 22(2), 81- 85.
  • Çelik, I., Şahin, I. and Eren, F. (2014). Metaphorical perceptions of middle school students regarding computer games. International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering, 8(8), 2544-2549.
  • Çocuk, H. E., Yelken, T. Y. and Özer, Ö. (2016). The relationship between writing anxiety and writing disposition among secondary school students. Eurasian Journal of Educational Research, 16(63).
  • Daly, J. A. and Miller, M. D. (1975). The empirical development of an instrument to measure writing apprehension. Research in the Teaching of English, 9(3), 242-249.
  • Daly, J. A. and Wilson, D. A. (1983). Writing apprehension, self-esteem, and personality. Research in the Teaching of English, 327-341.
  • Dewald, J. F., Meijer, A. M., Oort, F. J., Kerkhof, G. A. and Bögels, S. M. (2010). The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: a meta-analytic review. Sleep medicine reviews, 14(3), 179-189.
  • Elaldı, Ş. (2016). Foreign language anxiety of students studying English language and literature: A sample from Turkey. Educational Research and Reviews, 11(6), 219-228.
  • Faigley, L., Daly, J. A. and Witte, S. P. (1981). The role of writing apprehension in writing performance and competence. The Journal of Educational Research, 75(1), 16-21.
  • Gray, P. (2011). The decline of play and the rise of psychopathology in children and adolescents. American Journal of Play, 3(4), 443-463.
  • Gregory, A. M. and O'connor, T. G. (2002). Sleep problems in childhood: a longitudinal study of developmental change and association with behavioral problems. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(8), 964-971.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E. and Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6.
  • Harrison, P. A. and Narayan, G. (2003). Differences in behavior, psychological factors, and environmental factors associated with participation in school sports and other activities in adolescence. Journal of school health, 73(3), 113-120.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2010). Yazma Eğilimi Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim. 35(155).
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2).
  • Kayan, E. (2014). Kaygı yakınmaları olan çocuk ve ergenlerde dikkat yanlılığı, yürütücü işlevler ve olumsuz düşünceler. Yayımlanmamış uzmanlık tezi. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İstanbul.
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19(1), 51-64.
  • Kelly, R. J. and El-Sheikh, M. (2014). Reciprocal relations between children’s sleep and their adjustment over time. Developmental psychology, 50(4), 1137.
  • Li, Z. (2011). Adolescent English language learners' second language literacy engagement in world of warcraft (WoW). Unpublished doctoral thesis. University of Florida, Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (922399115). https://search.proquest.com/docview/922399115?accountid=15927
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4.
  • Moore, B. H. and Caldwell, H. (1993). Drama and drawing for narrative writing in primary grades. The Journal of Educational Research, 87(2), 100-110.
  • Negari, G. M. and Rezaabadi, O. T. (2012). Too nervous to write? The relationship between anxiety and EFL writing. Theory and Practice in Language Studies, 2(12), 2578-2586.
  • Osborn, A. (2013). Applied Imagination-Principles and Procedures of Creative Writing. Read Books Ltd.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. KKEFD/JOKKEF. 15, 394-422.
  • Piazza, C. L. and Siebert, C. F. (2008). Development and validation of a writing dispositions scale for elementary and middle school students. The Journal of Educational Research, 101(5), 275-286.
  • Reeves, L. L. (1997). Minimizing writing apprehension in the learner-centered classroom. The English Journal, 86(6), 38-45.
  • Shen, J. (1999). Learner anxiety & computer-assisted writing. CALL EJ, 3(2).
  • Suveg, C., Comer, J. S., Furr, J. M. and Kendall, P. C. (2006). Adapting manualized CBT for a cognitively delayed child with multiple anxiety disorders. Clinical Case Studies, 5(6), 488- 510.
  • Yaman, H. (2010). Writing anxiety of Turkish students: Scale development and the working procedures in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1). 267-289.
APA DENİZ H, Demir S (2020). Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. , 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
Chicago DENİZ Hacer,Demir Sezgin Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. (2020): 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
MLA DENİZ Hacer,Demir Sezgin Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. , 2020, ss.124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
AMA DENİZ H,Demir S Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. . 2020; 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
Vancouver DENİZ H,Demir S Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. . 2020; 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
IEEE DENİZ H,Demir S "Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi." , ss.124 - 144, 2020. 10.17556/erziefd.520894
ISNAD DENİZ, Hacer - Demir, Sezgin. "Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi". (2020), 124-144. https://doi.org/10.17556/erziefd.520894
APA DENİZ H, Demir S (2020). Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
Chicago DENİZ Hacer,Demir Sezgin Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2020): 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
MLA DENİZ Hacer,Demir Sezgin Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2020, ss.124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
AMA DENİZ H,Demir S Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(1): 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
Vancouver DENİZ H,Demir S Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(1): 124 - 144. 10.17556/erziefd.520894
IEEE DENİZ H,Demir S "Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.124 - 144, 2020. 10.17556/erziefd.520894
ISNAD DENİZ, Hacer - Demir, Sezgin. "Öğrencilerin Yazma Kaygılarının Yazma Eğilimleriyle İlişkisi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2020), 124-144. https://doi.org/10.17556/erziefd.520894