Yıl: 2020 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 333 - 347 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.621520 İndeks Tarihi: 28-12-2020

Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi

Öz:
E-kitaplar alternatif sunum yapıları, öğrenme süreçlerine yönelik farklı çoklu ortam bileşenlerinibarındırmaları ve öğrenci-içerik etkileşimini üst düzeye taşımaları ile uzaktan öğretimfaaliyetlerinde sıklıkla kullanılmaya başlayan öğretim materyallerindendir. Bu çalışmanın amacı,açıköğretim öğrencilerinin, e-kitap kullanım sıklığı, amacı, e-kitapları faydalı bulma durumlarınınve e-kitap kullanımlarına yönelik tutumlarının incelenmesidir. Bu çalışma kapsamında taramayöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinekayıtlı 453 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birincibölümünde e-kitap kullanım sıklığını, amacını ve faydalı olma durumunu belirleyen maddeler,ikinci bölümünde ise “E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği” maddeleri bulunmaktadır.Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistiki yöntemler uygulanmıştır. Elde edilenbulgulara göre açıköğretim öğrencilerinin e-kitap kullanım sıklığının en fazla günlük düzeydeolduğu görülmüştür. Açıköğretim öğrencileri e-kitapları daha çok ders çalışma ve öğrenmeamacıyla kullandıkları tespit edilmiştir. Öğrenciler e-kitapların kitaplara göre daha kolaygüncellenebilir olduğunu, erişilebilir olduğunu, her yerde kullanılabilir olduğunu ve genelkullanımının kolay olduğunu belirtmişlerdir. Açıköğretim öğrencilerinin çoğu e-kitapları faydalıbulmadığı ve e-kitap kullanımına yönelik tutumlarının ise kararsız düzeyde olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Open Education Students’ Attitudes Towards Using E-Book

Öz:
E-books are among the instructional materials that are frequently used in distance learning activities with their alternative presentation structures, hosting different multimedia components for learning processes and increasing student-content communication. The aim of this study is to examine the open education students’ attitudes, usage frequency, purpose and usefulness towards e-books. In this study, survey design was used. The sample of the study was composed of 453 students. The data collection tool consists of two parts. In the first part, there are the survey items determining the frequency of use of the e-book, its purpose and usefulness, the second part, there are the items of "Attitude Scale for Reading E-Books”. Independent descriptive statistics methods were used for the analysis of the data. According to the findings open education students' attitudes towards e-books differed from demographic variables. According to the findings, the frequency of e-book usage of students in open education was the most daily level. Open education students used e-books mostly for studying and learning. Students have stated that e-books are easier to update, accessible, available everywhere and easy to use than books. It was seen that most of the students in the open education did not find the e-books useful and their attitudes towards the ebook usage were at an undecided level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdullah, N., & Gibb, F. (2008). Students' attitudes towards e-books in a Scottish higher education institute: Part 1. Library review, 57(8), 593-605.
  • Aedo, I.,Díaz P., Fernández, C., Martín, G. M. ve Berlanga, A (2000). Assessing the utility of an interactive electronic book for learning the PASCAL programming language. IEEE Transactions on Education, 43(3), 403-413.
  • Bulun, M., Gülnar, B., & Güran, M.S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Burk, R. (2001). E-book devices and the marketplace: in search of customers. Library hi tech, 19(4), 325-331
  • Çuhadar C. ve Odabaşı, F. (2004). Mobil teknolojilerin eğitimde kullanımı. Uluslararası 2. Balkan Eğitim Bilimleri Kongresi, Edirne, Türkiye.
  • Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-339.
  • DeFrance, N.,Khasnabis, D. ve Palincsar, A. S. (2010). Reading and technology. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (Edt.) International Encyclopaedia of Education (Third Edition). <http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780080448947>.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (1990). How to design and evaluate research in education. McGraw- Hill Publishing Company.
  • Güneş, F., & Susar Kırmızı, F. (2014). E-kitap okumaya yönelik tutum ölçeğinin (EKOT) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3(2), 196-212.
  • Huang, Y.M., Liang, T.H, Su, Y.N., & Chen, N.S. (2012). Empowering personalized learning with an interactive e-book learning system for elementary school students. Educational Technology Research and Development, 60(4), 703-722.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. Çev. Ed. SB DEMİR) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Jung, S. M., & Lim, K. B. (2009, March). Leading future education: Development of digital textbooks in Korea. In Proc. 12th UNESCO-APEID International Conference Quality Innovations for Teaching and Learning.
  • Kelley, A.C. (2011). Designing an e-book for a fifth-grade classroom. Unpublished Master Thesis. California State University.
  • Kinash, S., Brand, J., Mathew, T., & Kordyban, R. (2011). Uncoupling mobility and learning: When one does not guarantee the other. In R. Kwan, C. McNaught, P. Tsang, F.L. Wang & K.C. Li (Eds.), Enhancing learning through technology: Education unplugged: Mobile technologies and web 2.0 (pp. 342-350). Berlin: Springer.
  • Lai, J. Y., & Chang, C. Y. (2011). User attitudes toward dedicated e-book readers for reading: The effects of convenience, compatibility and media richness. Online Information Review, 35(4), 558-580.
  • Lam, P., Lam, S. L., Lam, J., & McNaught, C. (2009). Usability and usefulness of eBooks on PPCs: How students' opinions vary over time. Australasian journal of educational technology, 25(1).
  • Larson, Eva Lotta Cecilia (2007). “A Case Study Exploring The “New Literacies” During a Fifth- Grade Electronic Reading Workshop”, Dissertation, Kansas State Universtiy,
  • Maynard, S., & Cheyne, E. (2005). Can electronic textbooks help children to learn?. The Electronic Library, 23(1), 103-115.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-Based Inquiry, MyEducationLab Series. Pearson.
  • McKnight, C., & Dearnley, J. (2003). Electronic book use in a public library. Journal of librarianship and information science, 35(4), 235-242.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. 2011. Eğitimde FATİH Projesi. (Çevrimiçi:http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6), Erişim Tarihi: 23.02.2012
  • Moore, L. M. (2009). At your leisure: assessing e-book reader functionality and interactivity. Unpublished dissertation). University College London, London.
  • O’Toole, J.M. & Absalom, D.J. (2003). The impact of blended learning on student outcomes: Is there room on the horse for two? Journal of Educational Media, 28, (2-3), 179-190.
  • Öngöz, S. (2011). Bir öğrenme-öğretme aracı olarak elektronik kitap. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ.
  • Pattuelli, M. C., & Rabina, D. (2010, May). Forms, effects, function: LIS students' attitudes towards portable e-book readers. In Aslib Proceedings (Vol. 62, No. 3, pp. 228-244). Emerald Group Publishing Limited.
  • Sharples, M., Corlett, D., & Westmancott, O. (2002) The design and implementation of a mobile learning resource. Personal and Ubiquitous Computing, 6(3), 220-234.
  • Shelburne, W. A. (2009). E-book usage in an academic library: User attitudes and behaviors. Library Collections, Acquisitions, and Technical Services, 33(2-3), 59-72
  • Shiratuddin, N., Landoni, M., Gibb, F., & Hassan, S. (2004). E-book technology and its potential applications in distance education. Journal of Digital information, 3(4).
  • Stone, N. (2008), The e-reader industry: replacing the book or enhancing the reader experience?, http://jps.library.utoronto.ca/index.php/fdt/article/viewArticle/4912/1778
  • Subba Rao, S. (2004). Electronic book technologies: an overview of the present situation. Library Review, 53(7), 363-371.
  • Vassiliou, M., & Rowley, J. (2008). Progressing the definition of “e-book”. Library Hi Tech, 26(3), 355-368.
  • Vidana, Monica. (2003). E-books in public libraries. Libraries and Information Update. Available at http://www.cilip.org.uk/update/issues/mayo3/article4may.html.
  • Yıldırım, G., Karaman, S., Çelik, E., & Esgice, M. (2011, September). E-kitap okuyucuların kullanım deneyimlerine yönelik alanyazın incelemesi. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (pp. 22-24).
APA ÇELIK E, arslan m, yıldırım s (2020). Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. , 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
Chicago ÇELIK EMBIYA,arslan melike,yıldırım serkan Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. (2020): 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
MLA ÇELIK EMBIYA,arslan melike,yıldırım serkan Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. , 2020, ss.333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
AMA ÇELIK E,arslan m,yıldırım s Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. . 2020; 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
Vancouver ÇELIK E,arslan m,yıldırım s Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. . 2020; 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
IEEE ÇELIK E,arslan m,yıldırım s "Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi." , ss.333 - 347, 2020. 10.17556/erziefd.621520
ISNAD ÇELIK, EMBIYA vd. "Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi". (2020), 333-347. https://doi.org/10.17556/erziefd.621520
APA ÇELIK E, arslan m, yıldırım s (2020). Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
Chicago ÇELIK EMBIYA,arslan melike,yıldırım serkan Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2020): 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
MLA ÇELIK EMBIYA,arslan melike,yıldırım serkan Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2020, ss.333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
AMA ÇELIK E,arslan m,yıldırım s Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(2): 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
Vancouver ÇELIK E,arslan m,yıldırım s Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(2): 333 - 347. 10.17556/erziefd.621520
IEEE ÇELIK E,arslan m,yıldırım s "Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.333 - 347, 2020. 10.17556/erziefd.621520
ISNAD ÇELIK, EMBIYA vd. "Açıköğretim Öğrencilerinin E-Kitap Kullanımlarının İncelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2020), 333-347. https://doi.org/10.17556/erziefd.621520