İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması
Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.3213 İndeks Tarihi: 28-12-2020
İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması
Öz: Bu araştırma ilkokul 1-4. sınıflarda “Serbest Etkinlikler” uygulaması çerçevesinde okullarda neler yapıldığınıortaya koymak ve Millî Eğitim Bakanlığı tarafından bu uygulamaya geçilme gerekçeleri ile okullarda yapılanuygulamalar arasındaki uyumunu incelemek amacıyla, Ankara ilinde farklı ilçelerde yer alan iki okuldagerçekleştirilmiştir. Araştırma örnek durum araştırması olup veriler, gözlem ve görüşmeler yoluyla “ÖğretmenGörüşme Formu” “Odak Grup Görüşme Formu” ve “Ders Gözlem Formu” vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerinanalizinde ‘betimsel analiz yöntemi’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda, en sık uygulanan etkinlik kitapokuma iken en az yapılan etkinlikler şiir dinleme ve okuma, boyama etkinliği ile sınıf içi serbest faaliyetler olduğugörülmüştür. Serbest etkinlikler uygulaması çerçevesinde yapılan etkinliklerin farklı sınıf düzeylerinde değişmediğigörülmüştür. Serbest etkinlikler uygulamasına geçilme gerekçeleri ile uygulamaların arasındaki benzerliklerdenziyade, farklılıkların fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Farklı sınıflarda görev yapan öğretmenlerin ve görüşmeyapılan öğrencilerin serbest etkinlikler uygulamasına ilişkin olumlu görüşte oldukları da belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: A Case Study on the Implementation of Free Time Activities in Primary Schools
Öz: This research has been conducted in two schools located in different districts of Ankara in order to demonstrate what is done in the context of the "Free Activities" in primary schools in grades 1-4 and to examine the compatibility between the reasons for adoption of this application by the Ministry of National Education and the practices implemented. The research is a case study and the data was collected through observation, interviews, "Teacher Interview Form", "Focus Group Interview Form" and "Course Observation Form". In the analysis of the data, the descriptive analysis method was used. According to the obtained data it was seen that the most frequently used activities were reading books whereas those with the lowest frequency were poetry listening and reading, painting activities and classroom activities. It was found that the activities carried out under the framework of the “Free Activities” did not change at different grade levels. It was concluded that the differences between the reasons for adopting “free activities” and its practices were far from similarities. Besides, it also found out that was the teachers who worked in different classes and the students interviewed were of positive opinions about the application of free activities.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
- Altun, Y. S. ve Yalçın, S. (2011). Yeni İlköğretim Müfredatının Uygulanmasına İlişkin İlköğretim Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Bakanlığı Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi,190, 92-100.
- Balcı, V. (2003). Ankara’daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 158,1. URL:http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/balci.htm
- Bıkmaz, F. (2006). Yeni ilköğretim programları ve öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 97-116.
- Bozak, A., Apaydın, Ç. ve Demirtaş, H. (2012). Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 520-529.
- URL:http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fi lkogretimonline.org.tr%2Fvol11say2%2Fv11s2m19.doc&ei=s7OPUuD3IcGOtAa0h4GACA&usg=AFQjCNHtjG_DRrBmuBnDfV dAn3vVvIodZg&sig2=VfKbpQcSoVKWo7vyBQ7EqA&bvm=bv.56988011,d.Yms
- Büküşoğlu, N. ve Bayturan, A. F. ( 2005). Serbest Zaman Etkinliklerinin Gençlerin Psiko-Sosyal Durumlarına İlişkin Algısı Üzerindeki Rolü. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Ege Tıp Dergisi, 44(3),173-177. URL: http://egetipdergisi.com.tr/pdf/pdf_EGE_222.pdf
- Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler, Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, 37, 155-174.
- Dündar, H. ve Karaca, E. T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 105-121.
- Ecless, J. S. & Barber, B. (1999). Student Council, Volunteering, Basketball, or Marching Band: What Kind of Extracurricular İnvolvement Matters? Journal of Adolescent Research,14,10-34.
- Ekinci, A. (2010). Japon Eğitim Sisteminden Türk Eğitim Sistemine İyi Örnekler. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 39 (188), 32-48.
- Eurydice (2005). Avrupa Birliği Eğitim Ağı, Eurydice Türkiye Birimi. URL: http://sgb.meb.gov.tr/eurydice/index.htm
- Filiz, K. ve Özçalıkuşu, O. (2001). Hatay İli Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Okuyan Öğrencilerin Boş Zaman Alışkanlıkları. Atatürk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 82-87.
- Gün, E. S. (2013). Serbest etkinlik uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Education Research, 3, 21-32.
- Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 177, 224-235.
- Helvacı M. A. ve Kırcı B. (2010). İlköğretim Okullarının Değişime Hazır Bulunuşluk Düzeyleri (Uşak İli Örneği). Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Akademik Bakış E-Dergisi, 21, 1-30.
- Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London: SAGE. 16 (Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 2020)
- MEB. (2010). İlköğretim okullar haftalık ders çizelgesi basın açıklaması. Ankara, Milli Eğitim Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler
- Müşavirliği. Erişim Tarihi: 22.10.2011, http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyuruayrinti.asp?ID=7966.
- MEB, Araştırma Geliştirme Birimi. (2012). Serbest etkinlikler ve sosyal kulüpler’in uygulanabilirliği üzerine bir anket çalışması. MEB Arge Biriminden fotokopi olarak elden alınmıştır. MEB (2013). Uşak-Merkez Milli Egemenlik Anaokulu, serbest etkinlikler. Erişim Tarihi: 05.11.2013, http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/64/01/965424/icerikler/serbest-zaman-etkinlikleri_171294.html.
- Oğuz, A. ve Bayındır, N. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretimi Planlamaya İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 8(3), 901-922. Tezcan, M. (1981). Eğitim sosyolojisine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No:91.
- Sarikaya, İ. (2013). Serbest zaman etkinlikleri dersinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, G. (2001). Öğretmenlerin Sahip Olmaları gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150,1. Web: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/150/yuksel.htm adresinden 24.11.2013
APA | GÜNDÜZ D (2020). İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. , 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
Chicago | GÜNDÜZ Derya YILMAZ İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. (2020): 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
MLA | GÜNDÜZ Derya YILMAZ İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. , 2020, ss.1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
AMA | GÜNDÜZ D İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. . 2020; 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
Vancouver | GÜNDÜZ D İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. . 2020; 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
IEEE | GÜNDÜZ D "İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması." , ss.1 - 16, 2020. 10.24106/kefdergi.3213 |
ISNAD | GÜNDÜZ, Derya YILMAZ. "İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması". (2020), 1-16. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3213 |
APA | GÜNDÜZ D (2020). İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
Chicago | GÜNDÜZ Derya YILMAZ İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.1 (2020): 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
MLA | GÜNDÜZ Derya YILMAZ İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.1, 2020, ss.1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
AMA | GÜNDÜZ D İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
Vancouver | GÜNDÜZ D İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 1 - 16. 10.24106/kefdergi.3213 |
IEEE | GÜNDÜZ D "İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.1 - 16, 2020. 10.24106/kefdergi.3213 |
ISNAD | GÜNDÜZ, Derya YILMAZ. "İlkokul Serbest Etkinlikler Uygulamasına İlişkin Bir Durum Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/1 (2020), 1-16. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3213 |