Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 72 - 81 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.3425 İndeks Tarihi: 28-12-2020

Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretimin ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunuanlama becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test karşılaştırmagruplu yarı deneysel model temel alınarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 öğretim yılı güzdöneminde Bayburt ili merkezindeki sosyo-ekonomik düzeyi orta seviyede olan devlet ilkokullarının üçüncü sınıflarındaöğrenim gören öğrencilerden seçilen, deney ve karşılaştırma grubu şeklinde atanan toplam 37 öğrencidenoluşmaktadır. Bu araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgilendirici ve öyküleyici metinlerdenoluşan iki adet okuduğunu anlama testi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada, zihinsel imaj oluşturmaya dayalı öğretimalan ve almayan ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin hem öyküleyici hem de bilgilendirici metin son test puanları arasındaanlamlı bir farkın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Teaching Based on Mental Image Formation on Reading Comprehension Skills

Öz:
The aim of study is determine effect of taching based on mental image formation on reading comprehension skills of primary school third grade. The study was designed based on semi-experimental design with pre-test-posttest control group of quantitative research methods. The study's sample group consisted of 37 students who were selected from the students who were in the third grade of the state primary schools whose middle socio-economic level in Bayburt province center was in the fall term of 2017-2018 academic year and who were selected as experimental and control group. In this study, the data were collected through two reading comprehension tests consisting of informative and narrative texts developed by the researchers. In the study, it was concluded that there is no significant difference between the narrator and informative text post-test scores of the third grade students who receive or do not receive mentally image-based instruction.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Al Maghraby, M. A. & Alshami, A. M. (2013). Learning Style and Teaching Method Preferences of Saudi students of physical therapy, Journal of Family and Community Medicine, 20 (3), 192-197
  • Baldwin, M.P.H. (2013). An experimental ınvestigation of the effects of an ımagery strategy on vocabulary learning and retention, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Hawai, Manoa.
  • Boerma, I. E., Mol, S. E. & Jolles, J. (2016). Reading pictures for story comprehension requires mental imagery skills. Frontiers in psychology, 7, 1630.
  • Bong, M. & Skaalvik, E.M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15, 1–40. DOI: 10.1023/A:1021302408382
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Cramer, E. H. (1980). Mental ımagery, reading attitude and comprehension, Reading Improvement, 17(2), 135-139.
  • Çelikkaya, T. ve Kuş, Z. (2009). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Kullandığı Yöntemler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 741-758.
  • De Koning, B. B., & Van der Schoot, M. (2013). Becoming part of the story! Refueling the interest in visualization strategies for reading comprehension. Educational Psychology Review. 25, 261–287. doi: 10.1007/s10648-013-9222-6
  • Elliott, J. (2007). Summarizing with drawings: A reading-comprehension strategy. Retrieved from http://www.nsta.org/publications/news/story.aspx?id=53158
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (60), 207-223.
  • Finch, C. M. (1982). Fifth-grade below average and above average readers' use of mental ımagery in reading familiar and unfamiliar text, Paper presented at the 32nd National Reading Conference, Clearwater Beach, FL.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York, NY: McGraw–Hill.
  • Gambrell, L. B., & Jawitz, P. B. (1993). Mental-imagery, text illustrations, and children’s story comprehension and recall. Read. Res. Q. 28, 264–276. doi: 10.2307/747998
  • Gunston-Parks, C. A. (1985). Effects of ımagery ability and text bound guided ımagery on comprehension by low readers, Unpublished Doctoral Dissertation, Arizona State University, USA.
  • Guttmann, J., Levin, J. R. & Pressley, G. M. (1977). Pictures, partial pictures, and young children's oral prose learning. Journal of Educational Psychology, 69, 473-480.
  • Jenkins, M. H. (2009). The effects of using mental ımagery as a comprehension strategy for middle school students reading science expository texts, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Maryland, USA.
  • Joffe, V. C., Cain, K. & Maric, N. (2007). Comprehension problems ın children with specific language ımpairment: does mental ımagery training help?, İnternational Journal of Language ve Communication Disorders, 42 (6), 648-664.
  • Keskin, H. K., Ay, Ş. ve Akıllı, M. (2016). Zihinsel ımajlari resmetmenin okuduğunu anlamaya etkisi, Turkish Studies, 11 (3), 1475- 1484.
  • Kocaarslan, M. (2015). Zihinsel ımaj oluşturma öğretiminin 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kulhavy, R. W. & Swenson, I. (1975). Imagery ınstructions and the comprehension of text. British Journal of Educational Psychology, 45, 47-51.
  • Mol, S. E., Jolles, J., Van Batenburg-Eddes, T. & Bult, M. K. (2016). Early adolescents' and their parents' mental imagery in relation to perceived reading competence. Journal of Research in Reading, 39(3), 253-267.
  • Oakhill,J.,& Patel, S. (1991). Can ımagery training help children who have comprehension problems? Journal of Research in Reading, 14(2), 106-115.
  • Radojevic, N. (2006). Exploring the use of effective learning strategies to ıncrease student’s reading comprehension and test taking skills, Unpublished Master’s Dissertation, The Brock University, St. Catharines, Ontario.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Çev. Ş. Çınkır, N. Demirkasımoğlu), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Rose, D. S., Parks, M., Androes, K. & McMahon, S. D. (2000). Imagery-based learning: ımproving elementary student’s reading comprehension with drama techniques. Journal of Educational Research, 94(1), 55-64.
  • Ruşen, M. (1995). Hızlı okuma, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Snow, C. E. (2002). Reading for Understanding: Toward A Research and Development Program in Reading Comprehension. Santa Monica, CA: Office of Education Research and Improvement (OERI), Science and Technology policy institute, RAND Reading Study Group, RAND Corporation.
  • Şengül, M. ve S. K. Yalçın (2004). Okuma ve anlama becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak hazırlanan bir model önerisi. Millî Eğitim Dergisi. 164(4),36-58.
  • Yılmaz, M. (2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 131-139.
APA ergen y, Boyraz C, BATMAZ O, ÇEVIK KANSU C (2020). Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. , 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
Chicago ergen yusuf,Boyraz Celal,BATMAZ ONUR,ÇEVIK KANSU CEREN Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. (2020): 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
MLA ergen yusuf,Boyraz Celal,BATMAZ ONUR,ÇEVIK KANSU CEREN Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. , 2020, ss.72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
AMA ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. . 2020; 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
Vancouver ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. . 2020; 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
IEEE ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C "Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi." , ss.72 - 81, 2020. 10.24106/kefdergi.3425
ISNAD ergen, yusuf vd. "Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi". (2020), 72-81. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3425
APA ergen y, Boyraz C, BATMAZ O, ÇEVIK KANSU C (2020). Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
Chicago ergen yusuf,Boyraz Celal,BATMAZ ONUR,ÇEVIK KANSU CEREN Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.1 (2020): 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
MLA ergen yusuf,Boyraz Celal,BATMAZ ONUR,ÇEVIK KANSU CEREN Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.1, 2020, ss.72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
AMA ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
Vancouver ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 72 - 81. 10.24106/kefdergi.3425
IEEE ergen y,Boyraz C,BATMAZ O,ÇEVIK KANSU C "Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.72 - 81, 2020. 10.24106/kefdergi.3425
ISNAD ergen, yusuf vd. "Zihinsel İmaj Oluşturmaya Dayalı Öğretimin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/1 (2020), 72-81. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3425