Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi

Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 352 - 370 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.3617 İndeks Tarihi: 29-12-2020

Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi

Öz:
Araştırmanın amacı laboratuvar uygulama dersinde dijital hikâye geliştirme ortamını kullanan biyoloji öğretmeni adaylarınınakademik başarıları, sayısal yetkinlik durumları ve sorgulayıcı öğrenme durumlarındaki değişimi ortaya koymaktır. Araştırmanınçalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Matematikve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalında 2.sınıfta öğrenimine devam eden 39 öğretmen adayıoluşturmaktadır. Araştırmada hem nicel hem de nitel yöntem benimsenmiş ve bu iki yöntem bir arada kullanılmıştır. Veri toplamaaracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, “Başarı Testi”, “Dijital Hikâye Geliştirme OrtamınınKullanımına Yönelik Yapılandırılmış Form” ile Aldan-Karademir ve Saraçoğlu (2013) tarafından geliştirilen “Sorgulama BecerileriÖlçeği” ve Akkoyunlu, Yılmaz Soylu ve Çağlar (2010) tarafından geliştirilen “Sayısal Yetkinlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmakapsamında elde edilen nicel veriler SPSS 21.0 programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin analizinde ise içerikanalizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Biyoloji öğretmeni adaylarının “Laboratuvar Uygulamaları” dersi kapsamında Web 2.0teknolojileri ile desteklenmiş dijital hikâye geliştirme ortamını kullanmaları sonucunda, bu dijital hikayeler sayesinde öğretmenadaylarının akademik başarıları, sayısal yetkinlikleri ve sorgulama becerilerinde artış olduğuna yönelik bulgulara rastlanmıştır.Ayrıca yapılan görüşmeler sonucunda dijital hikayelerin, öğrencilerin öğrenme süreçleri ve teknoloji kullanımlarına yönelik olumluyönde etkisinin bulunduğu yorumlarının çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Digital Stories Used in Science Education on Academic Achievement, Digital Empowerment and Inquiry Skills of Teacher Candidates

Öz:
The aim of the study is to reveal the changes in academic achievement, digital empowerment status and inquiry learning skills of biology teacher candidates who use the digital story development environment in the laboratory practice course. The study group consisted of 39 teacher candidates in Necmettin Erbakan University, Ahmet Kelesoglu Faculty of Education, Department of Mathematics and Science Education, Biology Education Department in the 2015-2016 academic year. In the research, both quantitative and qualitative methods were adopted and used together. “Personal Information Form”, “Success Test”, “Structured Form for Use of Digital Story Development Environment” developed by the researchers as data collection tool were used. In addition, “Inquiry Skills Scale” was developed by Aldan-Karademir and Saraçoğlu (2013) and “Digital Empowerment Scale” was developed by Akkoyunlu, Yılmaz Soylu and Çağlar (2010) was used. The quantitative data obtained from the study were analyzed with SPSS 21.0 program. In the analysis of the qualitative data of the research, content analysis method was used. In the research, it was found that there was an increase in the academic achievement, numerical competence and questioning skills as a result of the use of digital story development environment supported by Web 2.0 technologies within the scope of “Laboratory Practices” course of Biology teacher candidates. As a result of the research, biology teacher candidates who use digital story development environment supported by Web 2.0 technologies in ‘Laboratory Applications’ course; there was an increase in academic achievement, numerical competence and questioning skills. In addition, as a result of the interviews, it has been concluded that digital stories have a very positive effect on students' learning processes and use of technology.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyunlu, B., & Soylu, Y. (2010). Öğretmenlerin sayısal yetkinlikleri üzerine bir çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 748-768.
  • Akkoyunlu, B., Soylu, M. Y., & Çağlar, M. (2010). Üniversite öğrencileri için “Sayısal Yetkinlik Ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 10-19.
  • Aldan-Karademir, Ç. A., & Saracaloğlu, A. S. (2013). Sorgulama becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Asian Journal of Instruction, 1(2), 56-65.
  • Aydoğmuş, E., Sarıkoç, A. ve Berber, N. C. (2010). Lise 2 Fizik Dersi İş-Enerji Konusunun Öğretiminde 5E Modelinin Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisinin Araştırılması. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 83-94.
  • Barnes, K., Marateo, R. C., & Ferris, S. P. (2007). Teaching and learning with the net generation. Innovate: Journal of Online Education, 3(4), 1.
  • Bhattacherjee, A., & Premkumar, G. (2004). Understanding changes in belief and attitude toward information technology usage: A theoretical model and longitudinal test. MIS quarterly, 229-254.
  • Chu, S. K. W., Tse, S. K., & Chow, K. (2011). Using collaborative teaching and inquiry project-based learning to help primary school students develop information literacy and information skills. Library & Information Science Research, 33(2), 132-143.
  • Chung, S.K. (2007). Art education technology: Digital storytelling. Art Education, 60(2), 17–22.
  • Clarke, R., & Adam, A. (2011). Digital storytelling in Australia: Academic perspectives and reflections. Arts and Humanities in Higher Education, 11 (1-2), 157-176.
  • Creswell, J. W., and Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dijk, J. (2003). A Framework for digital divide research. Journal of Communication/Revue de Communication Electronique, 12, 1- 2. 15 Ocak 2019 tarihinde http://www.cios.org/www/ejc adresinden erişildi.
  • Dreon, O., Kerper, R. M., & Landis, J. (2011). Digital storytelling: A tool for teaching and learning in the YouTube generation. Middle School Journal, 42(5), 4-10.
  • Dupain, M., & Maguire, L. (2005). Digital story book projects 101: How to create and implement digital storytelling into your curriculum. Paper presented at the 21st Annual Conference on Distance Teaching and Learning.
  • Ediger, M. (2001). Assessing: Inquiry Learning in Science. 02.02.2017 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED454274.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Gyabak, K., & Godina, H. (2011). Digital storytelling in Bhutan: A qualitative examination of new media tools used to bridge the digital divide in a rural community school. Computers & Education, 57(4), 2236-2243.
  • Haugerud, T. (2011). Student teachers learning to teach: The mastery and appropriation of digital technology. Nordic Journal of Digital Literacy, 6(04), 226-238.
  • Heo, M. (2009). Digital storytelling: An empirical study of the impact of digital storytelling on pre-service teachers' selfefficacy and dispositions towards educational technology. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 18(4), 405.
  • Heo, M. (2011). Improving technology competency and disposition of beginning pre-service teachers with digital storytelling. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 20(1), 61.
  • Hsieh, S. W., Jang, Y. R., Hwang, G. J., & Chen, N. S. (2011). Effects of teaching and learning styles on students’ reflection levels for ubiquitous learning. Computers & Education, 57(1), 1194-1201.
  • Hughes, J. (2005). The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy. Journal of Technology and Teacher Education, 13(2), 277–302
  • Hung, C. M., Hwang, G. J., & Huang, I. (2012). A Project-based digital storytelling approach for improving students' learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Educational Technology & Society, 15(4), 368-379.
  • Judge, S., Puckett, K., & Cabuk, B. (2004). Digital equity. Journal of Research on Technology in Education, 36, 383–396.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü̈ giriş̧ aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kajder, S. B. (2004). Enter here: Personal narrative and digital storytelling. English Journal, 64-68.
  • Karataş, S., Bozkurt, Ş. B., & Hava, K. (2016). The perspective of history pre-service teachers’ towards the use of digital storytelling in educational environments Tarih öğretmeni adaylarının öğretim ortamlarında dijital hikâye anlatımı etkinliğinin kullanımına yönelik görüşleri. Journal of Human Sciences, 13(1), 500-509.
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2015). Öğretim sürecinde hikâye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: dijital hikâye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 74-95.
  • Lee, M. H., & Tsai, C. C. (2010). Exploring teachers’ perceived self efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web. Instructional Science, 38(1), 1-21.
  • Lowenthal, P. (2009) Digital Storytelling in Education. In J. Hartley and K. McWilliam (Eds), Story Circle: Digital Storytelling around the World. Wiley-Blackwell, Oxford, UK.
  • Lowenthal, P. R., & Dunlap, J. C. (2010). From pixel on a screen to real person in your students' lives: Establishing social presence using digital storytelling. The Internet and Higher Education, 13(1), 70-72.
  • Malita, L., & Martin, C. (2010). Digital storytelling as web passport to success in the 21st century. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3060-3064.
  • McGinn, M. K., & Roth, W. M. (1999). Preparing students for competent scientific practice: Implications of recent research in science and technology studies. Educational Researcher, 28(3), 14-24.
  • Meadows, D. (2003). Digital storytelling: Research-based practice in new media. Visual Communication, 2(2), 189-193.
  • MEB (2004). Fen ve teknoloji dersi programı, ilköğretim 4.–5. sınıf. Ankara.
  • Morgan, H. (2014). Using digital story projects to help students improve in reading and writing. Reading Improvement, 51(1), 20-26.
  • Nelson, J., Christopher, A., & Mims, C. (2009). TPACK and Web 2.0: Transformation of teaching and learning. Tech Trends, 53(5), 80–85.
  • Niemi, H., Harju, V., Vivitsou, M., Viitanen, K., Multisilta, J., & Kuokkanen, A. (2014). Digital storytelling for 21st-century Skills in virtual learning environments. Creative Education, 5, 657-671.
  • Ohler, J. (2006). The world of digital storytelling. Educational Leadership, 63(4), 44–7.
  • Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • ÖSYM (2018). 2018 YKS Değerlendirme raporu. 12.1.2019 tarihinde https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/GENEL/YKSDegrapor06082018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özpınar, İ. (2017). Matematik Öğretmeni Adaylarının Dijital Öyküleme Süreci ve Dijital Öykülerin Öğretim Ortamlarında Kullanımına Yönelik Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1189-1210.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5), 1-6.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006 (pp. 709–716). Chesapeake, VA: AACE.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.
  • Røkenes, F. M. (2016). Digital storytelling in teacher education: A meaningful way of integrating ICT in ESL teaching. Acta Didactica Norge, 10(2), 311-328.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational technology research and development, 56(4), 487-506.
  • Sancar-Tokmak, H., Sürmeli, H. & Özgelen, S. (2014). Preservice science teachers’perceptions of their TPACK development after creating digital stories. International Journal of Environmental and Science Education, 9(3), 247-264.
  • Smeda, N., Dakich, E., & Sharda, N. (2012). Digital storytelling with Web 2.0 tools for collaborative learning. A. Okada (Ed.). Collaborative Learning 2.0: Open Educational Resources: Open Educational Resources, (pp.145-163). IGI Global.
  • Thompson, J. (2007). Is Education 1.0 ready for Web 2.0 students? Innovate: Journal of Online Education, 3(4), 1-6.
  • Ulum, E., & Ercan-Yaman, F. (2018). Fen bilimleri dersinde dijital hikaye hazırlamanın ders başarısı düşük ve bilgisayarla fazla vakit geçiren öğrenciler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 306-335.
  • Uslupehlivan, E., Erden, M. K., & Cebesoy, Ü. B. (2017). Öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma deneyimleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 1-22.
  • Ware, P. D. (2006). From sharing time to showtime! Valuing diverse venues for storytelling in technology-rich classrooms. Language Arts, 84(1), 45-54.
  • Weis, T. M., Benmayor, R., O'Leary, C., & Eynon, B. (2002). Digital technologies and pedagogies. Social Justice, 29(4), 153-167.
  • Xu, Y., Park, H., & Baek, Y. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focused on writing selfefficacy in a virtual learning environment. Educational Technology & Society, 14(4), 181-191.
  • Yang, Y. T. C., & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339-352.
  • Hess, M. E. (2014). A new culture of learning: Digital storytelling and faith formation. Dialog: A Journal of Theology, 53(1):12-22. DOI: 10.1111/dial.12084.
  • Matthews, J. (2014). Voices from the heart: The use of digital storytelling in education. Community Practitioner, 87(1), 28-30.
  • Toki, E. I. ve Pange, J. (2014). Ict use in early childhood education: Storytelling. Bridges / Tiltai, 66(1), 183-192.
APA KORUCU A (2020). Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. , 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
Chicago KORUCU AGAH TUĞRUL Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. (2020): 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
MLA KORUCU AGAH TUĞRUL Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. , 2020, ss.352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
AMA KORUCU A Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. . 2020; 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
Vancouver KORUCU A Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. . 2020; 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
IEEE KORUCU A "Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi." , ss.352 - 370, 2020. 10.24106/kefdergi.3617
ISNAD KORUCU, AGAH TUĞRUL. "Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi". (2020), 352-370. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3617
APA KORUCU A (2020). Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
Chicago KORUCU AGAH TUĞRUL Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.1 (2020): 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
MLA KORUCU AGAH TUĞRUL Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.1, 2020, ss.352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
AMA KORUCU A Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
Vancouver KORUCU A Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 352 - 370. 10.24106/kefdergi.3617
IEEE KORUCU A "Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.352 - 370, 2020. 10.24106/kefdergi.3617
ISNAD KORUCU, AGAH TUĞRUL. "Fen Eğitiminde Kullanılan Dijital Hikâyelerin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısı, Sayısal Yetkinlik Durumları ve Sorgulama Becerileri Üzerindeki Etkisi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/1 (2020), 352-370. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3617