Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi

Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 406 - 420 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-12-2020

Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunan ve farklı kültürlerden öğrencileri barındıran birdevlet kolejinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin, okul ortamında yaşadıkları sorunları, yabancı uyrukluöğrenciler ve öğretmenler gözünden ortaya koymak ve çözüm önerileri geliştirmektir. Araştırma, uyum sürecindengeçen göç etmiş öğrencilerin ve bu süreçte sorumluluk sahibi olan öğretmenlerin gözünden sorunları belirlemesi,çözüm önerileri sunması ve çokkültürlü programların geliştirilmesine ve uygulanmasına yönelik yapılacak çalışmalarakatkı sağlayıcı olması bakımından önemli görülmektedir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılındaKKTC’de bir devlet kolejinde öğrenim gören 15 yabancı uyruklu öğrenci ve görev yapan 15 öğretmendir. Araştırma,nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafındangeliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış iki görüşme formu ile toplanmıştır. Veri analizinigerçekleştirmek için betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, yabancı uyruklu öğrencilerin eğitimöğretim sürecinde bazı sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sorunların başında dil, kültür farklılığı, dersleilgilenmeme, öğretimden kopma ve uyum problemleri gelmektedir.
Anahtar Kelime:

Investigation of the Foreign Students’ Problems in a School Environment Including Different Cultures from the Context of Multiculturalism

Öz:
The purpose of this research was to detect the problems experienced by foreign students studying in a state college that hosts students from different cultures, in the Turkish Republic of Northern Cyprus, with the views of the students and teachers and to suggest some solutions. The research was considered important in terms of identifying the problems experienced by foreign students in their adaptation process in the point of view of them and their teachers that have had a reasonability in this process. It is thought that detection of the problems will contribute to the studies for both the development and implementation of multicultural education programs. The sample of the research is 15 foreign students and 15 teachers who work in state college in the TRNC, in the academic year 2017-2018. The research was designed as a case study from qualitative research methods. In the study, data were collected by two semistructured interview forms consisting of open-ended questions developed by the researchers. Descriptive analyses were used to perform data analysis. As a result of the research, it was determined that foreign students had some problems in the education process. The most important of these problems were language, culture differences, lack of interest in teaching/learning process, and adaptation problems.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Y. (2018).Göç Sosyolojisi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • American Psychological Association. (2002).
  • Atasoy, A. (2011). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin Nüfus Coğrafyası. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 29-62.
  • Avcı, E., Erol K. ve Ekici, Ö. (2013). Göçün Eğitim ve Eğitim Yönetimine Etkisine İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği), The Journal of Academik Social Science Studies (International Journal of Social Science. 6(2), 91-105.
  • Aydın, H. (2012). Multicultural education curriculum development in Turkey. Mediterranean Journal of Social Science, 3(3), 277-287.
  • Banks, J. A. (2005). Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. J.A.
  • Banks, (Yay.Haz.) Handbook of research on multicultural education. San Francisco: Jossey-Bass. 3- 30.Banks, A. J. (2008). An Introduction to Multicultural Education. Boston: Pearson Publication.
  • Banks, J. A. ve Banks, C. A. M. (2009). Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed.). New York, NJ: John Wiley & Sons.
  • Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve özyeterlilik algılarının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34, 30-43.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y., & Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 47-60.
  • Bohn, A. P. ve Sleeter, C. E. (2000). Multicultural education and the standards movement: A report from the field. Phi Delta Kappan, 156-159.
  • Çetin, T. ve Ercan, L.(2008). Yurt Dışından Geri Dönüş Yapan Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, 8(2), 65-80.
  • Çiçek, Ş. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Türkçe Bilmeyen 3-6 Yaş Çocuklarının Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, KKTC.
  • Demir, S. (2012). Çokkültürlü Eğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4), 1454-1475.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106- 116.
  • Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. USA: Teachers College Press.
  • Gezi, K. (1981). Issues in Multicultural Education. ERO: Educaitonal Research Quarterly, 6, 1-14.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Gülüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Afro-Avrasya Özel Sayısı.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hidalgo, F., Chávez Chávez, R., VE Ramage, J. (1996). Multicultural Education: Landscape for Reform in the Twenty-First Century. Handbook of Teacher Education. New York: Macmillan
  • Hamurcu, H. ve Demirçelik, E.( 2015 ) Çokkültürlü ortaöğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin yönetim - öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi, Millî Eğitim Dergisi, 207.
  • Hollins, E. R. (1996). Culture in school learning: Revealing the deep meaning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • İmamoğlu, H. V., & Çalışkan, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüşleri: Sinop ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İnce, C .(2016). Türkiye bağlamında dış göçler, eğitim sorunu ve toplumsal konumun yeniden üretimi. Karadeniz Dergi, 32, 293.
  • Kağnıcı, D. & Başbay, A. (2009). Çokkültürlülük Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlikleri. Eğitim ve Bilim,34, 152.
  • Karpat, K.(2010).Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karakuş, E. (2006). Göç Olgusu ve Eğitime Olumsuz Etkileri (Sultanbeyli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, S. K. (1978). Kentleşme ve İnsan. Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2/4, 216-229.
  • Kılınç, E. (2014). Antalya’da Yaşayan Yabancı Uyruklu Aile Çocuklarının Karşılaştığı Eğitim Sorunları (Uluslararası Özel Antalya Rus Okulu Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Keleş, R. (1998). Kent Bilim Terimleri Sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi
  • Keser, U. (2006). Kıbrıs' ta Göç Hareketleri ve 1974 Sonrasında Yaşananlar. ÇTTAD, 5(12), . 103–128.
  • Kleinfeld, J. (1975). Effective teachers of eskimo and Indian students. School Review, 83, 301–344.
  • Kostis, Tsioumis ve Efthymia, Penderi (2009). Responsive Classroom Management in a Multicultural School Context, Synergies Sud-Est Européen, S.2, ss.169-176.
  • Koçak, Y. ve Terzi, E. (2012). Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3/3, 163-184.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı, 2017-2018 Eğitim İstatistikleri Yıllığı, http://eohd.mebnet.net/?q=node/34 adresinden 20 Mart 2018 tarihinde erişildi.
  • Ladson-Billings, G. (1994). The Dreamkeepers: Successful teachers of African American children. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lijuan, Z. (2002). Studying International Students: Adjustment Issues and Social Support. Reports/ Research. Web: www.eric.com adresinden 16 Kasım 2018 tarihinde alınmıştır.
  • McNeal, K. (2005). The influence of a multicultural teacher education program on teachers' multicultural practices. Intercultural Education, 16 (4), 405 – 419.
  • Neuharth-Pritchett, S., Reiff, J. C. & Pearson, C. A. (2001). Through the eyes of preservice teachers: Implications for the multicultural. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 256- 269.
  • Ngai, P. B. (2004). A Reinforcing curriculum and program reform proposal for 21st century teacher education: Vital first steps for advancing K-12 multicultural education. Equity and Excellence in Education, 37(4), 321-331.
  • Ogbu, J. U. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational researcher, 21(8), 5-14.
  • Özdemir, S.M, Benzer, H. ve Akbaş, O (2009). Almanya'da Yaşayan 15-19 Yaş Türk Gençlerinin Eğitim Sorunlarına İlişkin Bir İnceleme (Kuzey Ren Vestfalya Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 10(1): 23-40
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi: Sivas.
  • Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Özensel, E. (2012). Çok kültürlülük Uygulaması Olarak Kanada Çokkültürlülüğü. Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries), 7(1), s. 55-69.
  • Özhan, İ. (2006). Farklılaşmanın Özel Görünümleri Olarak Çokkültürlülük Ve Çokkültürlülük. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parekh, B.(2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasal Teori. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Polat, S.( 2009). Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 154- 164.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Phinney, J., Horenczyk, G., Liebkind, K., and Vedder, P. (2001).Ethnic identity, immigration, andwell-being: A study of immigrant adolescents in four countries. Unpublished paper
  • Saldana, D. C., & Waxman, H. C. (1997). An observational study of multicultural education in urban elementary schools. Equity and Excellence in Education, 30(1), 40-46.
  • Sarıkaya, H.S. (2014). Belçika Flaman Bölgesi Eğitim Sisteminde Türk Kökenli Çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunların İncelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8: 246-260.
  • Sarıtaş, E. , Şahin , Ü. ve Çatalbaş, G.( 2016 ) İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 25/1, 208-229
  • Sezgin, A. A. ve Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci. Humanitas, 4(7), 419-438.
  • Sleeter, C. E & Grant, C. A. (2009). Making Choices For Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Şahin, C. (1999). Yurt Dışı Yaşantısı Geçiren ve Geçirmeyen Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Şahin C.(2001) . Yurt Dışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 57–67.
  • Takır, A. & Özerem, A. (2019). Göçle Gelen Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Okul Ortamında Karşılaştıkları Sorunlar, Folklor/Edebiyat, 25, 97-1,
  • Tanrıkulu, F.(2017 ) Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, ss. 127-144
  • Temel, F. ve Yazıcı, Z. (2003). İki Dilli ve Çokkültürlü Ortamlarda Yetişen Çocuklar İçin Anadilin Gerekliliği, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. TDK Yayınları. 622, 495-505.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle Gelen Ailelerin Çocuklarının Eğitim Öğrenim Hakkı ve Sorunları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (27): 546-560.
  • Uzun, E. ve Bütün, E . (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83.
  • Ünlü, İ. ve Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çok kültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287- 302.
  • Wilson, K. (2008). What is multicultural education. [Online]: Retrieved 30.06.2019, at URL: http://www.edchange.org/multicultural/papers/keith.html#whatis
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009) Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutumları: Bir Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37:229-242.
  • Yıldırım ve Şimşek, (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA takır a, ÖZEREM A (2020). Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. , 406 - 420.
Chicago takır aygil,ÖZEREM Ayşen Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. (2020): 406 - 420.
MLA takır aygil,ÖZEREM Ayşen Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. , 2020, ss.406 - 420.
AMA takır a,ÖZEREM A Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. . 2020; 406 - 420.
Vancouver takır a,ÖZEREM A Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. . 2020; 406 - 420.
IEEE takır a,ÖZEREM A "Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi." , ss.406 - 420, 2020.
ISNAD takır, aygil - ÖZEREM, Ayşen. "Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi". (2020), 406-420.
APA takır a, ÖZEREM A (2020). Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 406 - 420.
Chicago takır aygil,ÖZEREM Ayşen Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.1 (2020): 406 - 420.
MLA takır aygil,ÖZEREM Ayşen Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.1, 2020, ss.406 - 420.
AMA takır a,ÖZEREM A Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 406 - 420.
Vancouver takır a,ÖZEREM A Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(1): 406 - 420.
IEEE takır a,ÖZEREM A "Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.406 - 420, 2020.
ISNAD takır, aygil - ÖZEREM, Ayşen. "Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/1 (2020), 406-420.