Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 881 - 890 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.697819 İndeks Tarihi: 30-12-2020

Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, son sınıf meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzamsal yeteneklerini program ve cinsiyetdeğişkenleri açısından incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Purdue Uzamsal Görselleştirme:Döndürme (ROT) Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet meslek yüksekokulunun farklıprogramlarında öğrenim görmekte olan 102 son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma, nicel araştırmadesenlerinden tarama deseni olarak planlanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyansanalizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu elde edilen bulgulara göre öğrencilerin uzamsal yetenek puanlarınınyeterli düzeyde olmadıkları, teknik programlarda okuyan öğrencilerin uzamsal yetenek puanlarının sosyalprogramlarda okuyan öğrencilerin puanlarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca teknikve sosyal programlar kendi içlerinde bağımsız olarak değerlendirildiğinde uzamsal yetenek puanlarında cinsiyetaçısından anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Anahtar Kelime:

Investigation of Spatial Abilities of Final Year Students in Vocational School

Öz:
The aim of this study was to investigate the spatial abilities of the final year students of vocational school in terms of program and gender. “The Purdue Visualization of Rotations (ROT) test” was used as a data collection tool in the study. The sample of the study consisted of 102 final year students studying in different programs of a state vocational school. The research was carried out as a survey design which is one of the quantitative research designs. The independent samples t-test and one-way ANOVA analysis were used to analyse the data. According to the results of the analyses, it was revealed that students' spatial ability test scores were not sufficient and the spatial ability scores of students in technical programs were significantly higher than the scores of students in the social programs. In addition, when the technical and social programs were evaluated independently within themselves, there was no significant difference in spatial ability scores in terms of gender.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alias, M., Black, T. R., & Gray, D. E. (2002). Effect of instructions on spatial visualization ability in civil engineering students. International Education Journal, 3(1), 1-12.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., & Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 133-140.
  • Baartman, L. K., & De Bruijn, E. (2011). Integrating knowledge, skills and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6(2), 125-134.
  • Battista, M. T. (1990). Spatial visualization and gender differences in high school geometry. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 47-60.
  • Bodner, G. M., & Guay, R. B. (1997). The Purdue Visualization of Rotations Test. The Chemical Educator, 2(4), 1-17.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cherney, I. D., & Neff, N. L. (2004). Role of strategies and prior exposure in mental rotation. Perceptual and Motor Skills, 98, 1269-1282.
  • Danili, E., & Reid, N. (2006). Cognitive factors that can potentially affect pupils’ test performance. Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 64-83.
  • Erkek, Ö., Işıksal, M., & Çakıroğlu, E. (2017). A study on pre-service teachers’ spatial visualization ability and spatial anxiety. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 33-50.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). London: Sage Publication.
  • Gardner, H. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Hacıömeroğlu, G., & Hacıömeroğlu, E. S. (2017). Cinsiyet, uzamsal beceri, mantıksal düşünme becerisi ve çözüm tercihleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 116-131.
  • Karaçöp, A., & Doymuş, K. (2013). Effects of jigsaw cooperative learning and animation techniques on students’ understanding of chemical bonding and their conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 22(2), 186-203.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (31. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kösa, T., & Karakuş, F. (2018). The effects of computer-aided design software on engineering students’ spatial visualisation skills. European Journal of Engineering Education, 43(2), 296-308.
  • Linn, M. C., & Petersen, A. C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A metaanalysis. Child Development, 56, 1479-1498.
  • Lohman, D. F. (1996). Spatial ability and G. (I. Dennis ve P. Tapsfield, Editör). Human abilities: Their nature and measurement içinde (s. 97-116). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Lubinski, D. (2010). Spatial ability and STEM: A sleeping giant for talent identification and development. Personality and Individual Differences, 49(4), 344-351.
  • Maeda, Y., & Yoon, S. Y. (2013). A meta-analysis on gender differences in mental rotation ability measured by the Purdue spatial visualization tests: Visualization of rotations (PSVT: R). Educational Psychology Review, 25(1), 69-94.
  • MEB. (2018). Bilişim teknolojileri alanı haftalık ders çizelgesi. http://www.megep.meb.gov.tr/dokumanlar/10.SINIF (2018-2019)/10 HDÇ/BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ_HDÇ_10.PDF adresinden erişildi.
  • Merchant, Z., Goetz, E. T., Keeney‐Kennicutt, W., Cifuentes, L., Kwok, O. M., & Davis, T. J. (2013). Exploring 3‐D virtual reality technology for spatial ability and chemistry achievement. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 579-590.
  • Moè, A. (2009). Are males always better than females in mental rotation? Exploring a gender belief explanation. Learning and Individual Differences, 19(1), 21-27.
  • OECD. (2005). The definition and selection of key competencies. Executive summary. https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf adresinden erişildi.
  • Rafi, A., Samsudin, K. A., & Said, C. S. (2008). Training in spatial visualization: The effects of training method and gender. Journal of Educational Technology & Society, 11(3), 127-140.
  • Richardson, J. T. (1994). Gender differences in mental rotation. Perceptual and Motor Skills, 78(2), 435-448.
  • Šafhalter, A., Vukman, K. B., & Glodež, S. (2016). The effect of 3D-modeling training on students’ spatial reasoning relative to gender and grade. Journal of Educational Computing Research, 54(3), 395-406.
  • Shea, D.L., Lubinski, D., & Benbow, C.P. (2001). Importance of assessing spatial ability in intellectually talented young adolescents: A 20-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 93(3), 604–614.
  • Sorby, S. A. (1999). Developing 3-D spatial visualization skills. Engineering Design Graphics Journal, 63(2), 21-32.
  • Sorby, S. A., & Baartmans, B. J. (2000). The development and assessment of a course for enhancing the 3‐D spatial visualization skills of first year engineering students. Journal of Engineering Education, 89(3), 301-307.
  • Şahin, İ., & Fındık, T. (2008). Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 65-86.
  • Tartre, L. A. (1990). Spatial orientation skill and mathematical problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 21(3), 216-229.
  • Toptaş, V., Çelik, S., & Karaca, E. T. (2012). Improving 8th grades spatial thinking abilities through a 3D modeling program. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 11(2), 128-134.
  • Turgut, M., & Nagy-Kondor, R. (2013a). Comparison of Hungarian and Turkish prospective mathematics teachers’ mental cutting performances. Acta Didactica Universitatis Comenianae, 13, 47-58.
  • Turgut, M., & Nagy-Kondor, R. (2013b). Spatial visualization skills of Hungarian and Turkish prospective mathematics teachers. International Journal for Studies in Mathematics Education, 6(1), 168-183.
  • Turgut, M., & Yenilmez, K. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının uzamsal görselleştirme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 243-252.
  • Turgut, M., Yenilmez, K., & Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının mantıksal ve uzamsal düşünme becerileri: Bölüm, cinsiyet ve akademik performansın etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 265-283.
  • Unal, H., Jakubowski, E., & Corey, D. (2009). Differences in learning geometry among high and low spatial ability preservice mathematics teachers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40(8), 997-1012.
  • Yılmaz, H. B. (2009). On the development and measurement of spatial ability. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 83-96.
  • Yılmaz, T. (2012). Bilgisayar tabanlı modellemenin ve fiziksel modellemenin 9. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine ve iyonik bileşiklerin kristal yapılarını kavrama düzeylerine etkilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • YÖK. (2011). Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. http://tyyc.yok.gov.tr/dosyalar/21122011- TYYC%20Yonetmeligi-Taslak.doc adresinden erişildi.
APA BENZER A, Yıldız B (2020). Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. , 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
Chicago BENZER ALI IHSAN,Yıldız Bünyamin Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. (2020): 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
MLA BENZER ALI IHSAN,Yıldız Bünyamin Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. , 2020, ss.881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
AMA BENZER A,Yıldız B Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. . 2020; 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
Vancouver BENZER A,Yıldız B Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. . 2020; 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
IEEE BENZER A,Yıldız B "Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi." , ss.881 - 890, 2020. 10.24106/kefdergi.697819
ISNAD BENZER, ALI IHSAN - Yıldız, Bünyamin. "Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi". (2020), 881-890. https://doi.org/10.24106/kefdergi.697819
APA BENZER A, Yıldız B (2020). Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
Chicago BENZER ALI IHSAN,Yıldız Bünyamin Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.2 (2020): 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
MLA BENZER ALI IHSAN,Yıldız Bünyamin Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.2, 2020, ss.881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
AMA BENZER A,Yıldız B Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
Vancouver BENZER A,Yıldız B Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 881 - 890. 10.24106/kefdergi.697819
IEEE BENZER A,Yıldız B "Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.881 - 890, 2020. 10.24106/kefdergi.697819
ISNAD BENZER, ALI IHSAN - Yıldız, Bünyamin. "Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/2 (2020), 881-890. https://doi.org/10.24106/kefdergi.697819