Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 958 - 976 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.702935 İndeks Tarihi: 30-12-2020
Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi
Öz: Testlerin en küçük birimi olan maddeler geliştirilirken bir takım kuralların gözetilmesi ve çeşitli ölçütlerin gözönünde bulundurulması gerekmektedir. Aksi durumda geliştirilen maddelerden oluşturulan ölçme araçlarından eldeedilen toplam puanların geçerliği ve güvenirliği sorgulamaya açık hale gelir. Kademeler arası geçişte kullanılansınavların ise geçerlik ve güvenirliklerinin yüksek olması alınan kararların isabetli olmasını sağlayacaktır, bu nedenle butestlerde yer alan maddelere ilişkin çalışmaların yapılması oldukça önemlidir. Bu çalışma TEOG sistemi kapsamındauygulanan sınavlarda yer alan maddelerin öğrenciler tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi ve maddelerin uyarıcıözelliklerinin öğrenci gözünden incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda TEOG’da yer alan 10madde uzman görüşü temel alınarak seçilmiş ve çoktan seçmeli maddelerde bulunması gereken nitelikler temelalınarak hazırlanan bir form ile bu maddelere ilişkin öğrenci görüşleri alınmıştır. Veriler görüşme yöntemi ile toplanmışve 55 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Öğrenci görüşleri içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak maddelerinteknik hatalarının birçoğunun öğrenciler tarafından da tespit edildiği belirlenmiştir. Sisteme ilişkin genel öğrencigörüşleri belirlenmiş ve yeni sistemin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından savunulan avantajlarının gerçekleşmediğibelirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Determining The Ideas Of Students’ to The Items in Transition to Secondary Educatıon System Tests
Öz: While developing the items, which are the basic units of tests, some rules should be followed and various criteria should be taken into consideration. Otherwise, the validity and reliability of the total scores obtained from the scales composed of the developed items will become open to questioning. The high validity and reliability of scores taken from the exams used in the transition of educational stages will ensure that the decisions based on these tests are accurate, so it is very important to conduct studies analyzing the items in these tests. This study was carried out to determine how the items in the exams within the scope of TEOF system are perceived by the students and to examine the stimulating properties of the items through the students’ perspectives. With this goal, ten items of TEOG were selected and asked students’ ideas about these items. Also the students’ views on TEOG were asked and 55 students attended to the research. The views of students were analyzed with content analysis. Consequently, nearly all of the errors of the items were defined by the students. Also the students’ views of the new system were defined and it was decided that the proposed advantages of this new system have not appeared.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Anıl, D. & Güzeller, C.O. (2011). Seviye belirleme sınavı fen ve teknoloji alt testi ile diğer alt testler arasındaki ilişkinin yol analizi ile incelenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-10.
- Argon, T., & Soysal, A. (2012). Teacher and student views regarding the placement test. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 446-474.
- Atila, M, E. & Özeken, Ö, F. (2015). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı: Fen Bilimleri Öğretmenleri Ne Düşünüyor. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1). 124-140
- Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (SBS) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin Sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2(2), 200-209.
- Çeçen, M.A. (2011). Türkçe öğretmenlerinin seviye belirleme sınavı ve türkçe sorularına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8(15), 201-211.
- Deniz, K.Z. & Kelecioğlu, H. (2005). İlköğretim başarı ölçüleri ile ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 127-143.
- Doğan, N., & Sevindik, H. (2011). İlköğretim 6. Sınıflar için uygulanan seviye belirleme sınavının uygunluk geçerliği. Eğitim ve Bilim. 36(160).
- Dönmez B. (2009). Ortaöğretim kurumlarına geçiş sistemine ilişkin bir değerlendirme. Eğitime Bakış Dergisi, 5(10), 11- 17.
- Gündoğdu, K., Kızıltaş, E., & Çimen, N.(2010). Seviye belirleme sınavına (sbs) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği) İlköğretim Online. 9(1), 316-330.
- Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Görmez, M. & Coşkun, İ. (2015). 1. yılında temel eğitimden ortaöğretime geçiş reformunun değerlendirilmesi. Seta Analiz, 114.
- Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. USA: Pearson Education Company.
- MEB.(2007). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi. Tebliğler Dergisi, (2007, 2602). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2602_1.html adresinden 13.04.2014 tarihinde alınmıştır.
- MEB.(2008). 64 Soruda Ortaöğretime Geçiş Sistemi Kılavuzu. http://okulweb.meb.gov.tr/7 2/01/957028/images/64_soru.pdf adresinden 10.04. 2014 tarihinde alınmıştır.
- MEB.(2014). TEOG ile ilgili Sıkça Sorulan Sorular. http://oges.meb.go v.tr/docs2104/ortak_s%C4%B1nav_t%C3%BCm_sorular_ve_cevaplar%C4%B1.pdf adresinden 12. 04. 4014 tarihinde alınmıştır.
- MEB. (2014). Orta Öğretime Geçiş Sistemi Genelgesi. http://oges.meb.gov.tr/docs2104/oges_genelge.pdf adresinden 12. 04. 2014 tarihinde alınmıştır.
- MEB.(2018). Ortaöğretime geçiş tercih ve yerleştirme kılavuzu. Erişim Adresi: http: //www.meb.gov.tr/ sinavlar/dokumanlar/ 2018/MERKEZI_SINAV BASVURU VE UYGULAMA KILAVUZU.pdf
- Ocak, G., Akgül, A., & Yıldız, S. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemine (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11( 1), 37–55.
- Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S. & Taş, M, M. (2014). Merkezi Sistem Ortak Sınav Fen Bilimleri Sorularının Webb'in Bilgi Derinliği Seviyelerine Göre Analizi. Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
- Özkan, M. & Özdemir, E, B. (2014). Ortaokul 8.Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçişte Uygulanan Merkezi Ortak Sınavlara İlişkin Görüşleri. Tarih Okul Dergisi (TOD), XX, 441-453.
- Öztürk, F, Z. & Aksoy, H. (2014). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modelinin 8. Sınıf Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, OMU Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2),439-454.
- Şenel, A. & Gençoğlu, S. (2011). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. (11)12, 45-65.
- Taşkın, G. ve Aksoy, G . (2018). Öğrencilerin ve Öğretmenlerinin TEOG Sistemi Görüşleri Işığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden Beklentileri. International Journal of Active Learning, 3 (1) , 19-43.
- Taşkın, G., & Aksoy, G. (2019). Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili 2000-2018 Yılları Arasında Çalışılmış Lisansüstü Tez ve Makalelerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 633-649.
- Taşkın, G. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğrencilerin görüşleri (Erzurum İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
- Tekbaş, S. (2009). Edirne merkez ilçe’de ilköğretim son sınıf öğrencilerinde ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS) ve lise son sınıf öğrencilerinde seçme sınavı (ÖSS) sınav kaygısı ve etkileyen etmenler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA | MOR E (2020). Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. , 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
Chicago | MOR EZGİ Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. (2020): 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
MLA | MOR EZGİ Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. , 2020, ss.958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
AMA | MOR E Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. . 2020; 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
Vancouver | MOR E Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. . 2020; 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
IEEE | MOR E "Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi." , ss.958 - 976, 2020. 10.24106/kefdergi.702935 |
ISNAD | MOR, EZGİ. "Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi". (2020), 958-976. https://doi.org/10.24106/kefdergi.702935 |
APA | MOR E (2020). Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
Chicago | MOR EZGİ Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.2 (2020): 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
MLA | MOR EZGİ Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.2, 2020, ss.958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
AMA | MOR E Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
Vancouver | MOR E Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 958 - 976. 10.24106/kefdergi.702935 |
IEEE | MOR E "Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.958 - 976, 2020. 10.24106/kefdergi.702935 |
ISNAD | MOR, EZGİ. "Ortaöğretime Geçiş Sınavlarındaki Maddelere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/2 (2020), 958-976. https://doi.org/10.24106/kefdergi.702935 |