Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1013 - 1025 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.705074 İndeks Tarihi: 30-12-2020

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleriincelenmiştir. Bu kapsamda sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ile üstbilişselfarkındalıklarının cinsiyete ve öğrenim gördükleri sınıf seviyesine göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmış, son olarakda iki değişken arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel tarama modeline göredizaynedilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi Eğitim FakültesiTemel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 315 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak; Peker (2006) tarafından geliştirilen Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeği veAkın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Üstbilişsel Farkındalık Envanteri (Metacognitive AwarenessInventory) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve korelasyon analiziteknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile matematiköğretmeye yönelik kaygıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında üstbilişselfarkındalık ölçeği alt boyutları olan prosedürel bilgi ve durumsal bilgi boyutlarında kadın öğretmen adayları lehine anlamlıbir farklılaşma belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarında sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılıktespit edilmemiştir. Matematik öğretmeye yönelik kaygıda ise sadece alan eğitimi bilgisi alt boyutunda erkek öğretmenadaylar lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Sınıf seviyesine göre matematik öğretmeye yönelik kaygıda anlamlı birfarklılık görülmemiştir
Anahtar Kelime:

Examination of Pre-Service Primary School Teachers’ Metacognitive Awareness with Anxiety Towards Mathematics Teaching

Öz:
In this study, pre-service primary school teachers’ metacognitive awareness and anxiety towards mathematics teaching were investigated. In this context, it was examined whether the pre-service teachers' anxiety levels towards teaching mathematics and their metacognitive awareness differed by gender and the level of education they received. Finally the relationship between these two variables was examined. The study is designed according to the relational screening model of quantitative research approaches. The study group consisted of 315 pre-service teachers receiving education in Kastamonu University, Faculty of Education, Department of Primary Education in the academic year of 2018-2019. Anxiety scale for teaching mathematics developed by Peker (2006) and Metacognitive Awareness Inventory (MAI) scale adapted in Turkish by Akın, Abacı & Çetin (2007) was used as data collection tools in study. In the analysis of data t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis techniques were used. As a result of the study, it was determined that there was a negative correlation between the metacognitive awareness of the primary school teacher candidates and their mathematics teaching anxiety. Besides, significant differences have been determined in favor of female teacher candidates in the dimensions of procedural information and situational knowledge which are sub-dimensions of metacognitive awareness scale. No significant difference was found in the metacognitive awareness of pre-service teachers according to the grade levels. In mathematics teaching anxiety, there was a significant difference only in the teaching knowledge subdimension in favor of male teacher candidates. There was no significant difference in mathematics teaching anxiety according to grade level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Öztürk S, SERIN M (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. , 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
Chicago Öztürk Selma,SERIN Mehmet Koray Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. (2020): 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
MLA Öztürk Selma,SERIN Mehmet Koray Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. , 2020, ss.1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
AMA Öztürk S,SERIN M Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. . 2020; 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
Vancouver Öztürk S,SERIN M Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. . 2020; 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
IEEE Öztürk S,SERIN M "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi." , ss.1013 - 1025, 2020. 10.24106/kefdergi.705074
ISNAD Öztürk, Selma - SERIN, Mehmet Koray. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi". (2020), 1013-1025. https://doi.org/10.24106/kefdergi.705074
APA Öztürk S, SERIN M (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
Chicago Öztürk Selma,SERIN Mehmet Koray Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.2 (2020): 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
MLA Öztürk Selma,SERIN Mehmet Koray Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.2, 2020, ss.1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
AMA Öztürk S,SERIN M Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
Vancouver Öztürk S,SERIN M Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(2): 1013 - 1025. 10.24106/kefdergi.705074
IEEE Öztürk S,SERIN M "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.1013 - 1025, 2020. 10.24106/kefdergi.705074
ISNAD Öztürk, Selma - SERIN, Mehmet Koray. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Üstbilişsel Farkındalıkları ile Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygılarının İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/2 (2020), 1013-1025. https://doi.org/10.24106/kefdergi.705074