Yıl: 2020 Cilt: 48 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 105 - 129 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.9779/pauefd.509817 İndeks Tarihi: 31-12-2020

Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretmen görüşlerine göre anadili Türkçe olmayan ve okul öncesi eğitim almamış öğrencilerin ilk okuma yazma öğrenme sürecinde yaşadığı sorunları tespit etmektir. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde karma yöntemlerden “gömülü desen” tercih edilmiştir. Verilerin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan “açık uçlu soru anketi” ve “Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Öğrenme Sürecine Etkisine İlişkin Öğretmenlerin Eğilimleri Ölçeği (ADİLKÖ)” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu 176 öğretmen; nitel boyutu ise 35 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Nitel verilere uygulanan içerik çözümlemesi sürecinde “uyum aşaması, görsel okuma, kendini ifade etme, yönergelerin anlaşılması, yazma becerisi” temalarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerden 15’i okul öncesi eğitimin ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyine olumlu etkilerinin olduğunu belirtmiştir. Okul öncesi eğitim alan öğrencilerin ilk okuma yazma öğrenme başarılarına ilişkin öğretmen algıları onların sınıf mevcutlarına ve görev yerlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Anahtar Kelime:

The Effect of Pre-school Education on the Process of Initial Literacy for Non Native Turkish Students

Öz:
The purpose of this research is to determine the problems experienced in the learning process of initial literacy by the students that are non-Turkish and do not have pre-school education according to the views of the teachers. “Grounded design” among the mixed methods was conducted in processing the research. The” open-ended question questionnaire” and the “Scale for Tendency of Teachers towards Effect of Pre-school Education on Learning Process of Inıtial Literacy for Non-Turkish Students (STTEPL)” generated by the researchers were implemented in collecting data. The quantitative dimension of the study was carried out with 176 teachers, and the qualitative dimension was conducted with 35 teachers. The themes of “adaptation phase, visual reading, self-expression, understanding the instructions, and writing skill were acquired in the process of content analysis applied to the qualitative data. 15 of the teachers mentioned that the pre-school education were of positive effects on the readiness level of non-Turkish students. Perceptions of the teachers about the success of the students with pre-school education do not significantly vary in terms of the variables of classroom size, and place of duty of the teachers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Susar F, Boztaş H, Salgut E, Çağ Adıgüzel D, KOÇ A (2020). Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. , 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
Chicago Susar Fatma,Boztaş Hatice,Salgut Emel,Çağ Adıgüzel Duygu,KOÇ Alper Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. (2020): 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
MLA Susar Fatma,Boztaş Hatice,Salgut Emel,Çağ Adıgüzel Duygu,KOÇ Alper Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. , 2020, ss.105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
AMA Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. . 2020; 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
Vancouver Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. . 2020; 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
IEEE Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A "Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi." , ss.105 - 129, 2020. 10.9779/pauefd.509817
ISNAD Susar, Fatma vd. "Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi". (2020), 105-129. https://doi.org/10.9779/pauefd.509817
APA Susar F, Boztaş H, Salgut E, Çağ Adıgüzel D, KOÇ A (2020). Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(0), 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
Chicago Susar Fatma,Boztaş Hatice,Salgut Emel,Çağ Adıgüzel Duygu,KOÇ Alper Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48, no.0 (2020): 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
MLA Susar Fatma,Boztaş Hatice,Salgut Emel,Çağ Adıgüzel Duygu,KOÇ Alper Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.48, no.0, 2020, ss.105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
AMA Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 48(0): 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
Vancouver Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 48(0): 105 - 129. 10.9779/pauefd.509817
IEEE Susar F,Boztaş H,Salgut E,Çağ Adıgüzel D,KOÇ A "Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, ss.105 - 129, 2020. 10.9779/pauefd.509817
ISNAD Susar, Fatma vd. "Ana Dili Türkçe Olmayan Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Sürecine Etkisi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48/0 (2020), 105-129. https://doi.org/10.9779/pauefd.509817