Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 47 Sayı: 47 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.9779/pauefd.451853 İndeks Tarihi: 30-12-2020
Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, okul, öğretmen ve aile ile ilgili değişkenlerin öğrencilerin okul başarısı üzerindeki etkilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmaya Balıkesir merkez ve ilçelerindeki 12 farklı lisede öğrenim gören 698 öğrenci katılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak, Liselerde Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği ve Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri ile yapısal regresyon modelinden yararlanılmıştır. Doğrusal regresyonla oluşturulan modeller, öğrencilerin demografik özelliklerinin ve öğretmen sınıf liderliği algılarının okul başarıları üzerinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Buna karşın öğrencilerin okul yaşam kalitesi algılarının okul başarısı üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Kontrol değişkenlerinin de dâhil edildiği regresyon analizi sonuçları, okul başarısı üzerinde en etkili değişkenin sosyoekonomik düzey olduğunu göstermektedir. Sosyoekonomik düzeyi takip eden en güçlü değişkenler ise okul ve öğretmen sınıf liderliği değişkenleridir
Anahtar Kelime: Examination of Student Achievement in terms of School, Teacher, and Family-Related Variables
Öz: This study aims to compare the effects of school, teacher, and family-related variables on students’ academic performance. The study was designed as a relational screening model and included 698 students from 12 high schools in both the city-center and the surrounding townships of Balıkesir Province, Turkey. The measurement tools utilized in this study were the Quality of Life in High Schools Scale and the Teacher Classroom Leadership Scale. In addition to conducting a correlation and multiple regression analysis, a structural regression model was used to analyze data. The linear regression models reveal that while students’ demographic characteristics and teacher classroom leadership perceptions have a significant impact on students’ academic performance, students’ perceptions of school life quality were found not to be statistically significant. The results of the regression analysis in which control variables were included indicate that families’ socioeconomic level followed by school and teacher classroom leadership have the greatest impact of all variables on students’ academic performance.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ainley, J. ve Bourke, S. (1992). Student views of primary schooling. Research Papers in Education 7(2), 107-128. doi: 10.1080/0267152920070202
- Argon, T. ve Kösterelioğlu, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşam kalitesi ve fakülte kültürüne ilişkin algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 43-61.
- Avolio, B.J., Walumbwa, F.O., ve Weber, T.J. (2009). Leadership: Current theories, research, and future directions. Annual Review of Psychology, 60, 421-449.
- Bakioğlu, A. (1998). Lider öğretmen. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 11-19.
- Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
- Bilgiç, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısının arkadaşlara bağlılık ve empatik sınıf atmosferi değişkenleriyle ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
- Cansız, M., Ozbaylanlı, B. ve Çolakoğlu, M. H. (2019). Okul türünün öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(197), 275-314. doi:10.15390/EB.2019.7378
- Cheong-Cheng, Y. (1994). Teacher leadership style: A classroom‐level study. Journal of Educational Administration, 32(3), 54-71. doi: 10.1108/09578239410063111
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2016). Beceriler önemlidir: yetişkin becerileri araştırmasının kapsamlı sonuçları: Türkiye ülke notu [Çevrim-içi: https://www.oecd.org/skills/piaac/SkillsMatter-Turkey-Turkish-version.pdf] erişim tarihi: 07.06.2018.
- Demir, Ö., Kaya, H. İ. ve Metin, M. (2012). Lise öğrencilerinde okul kültürünün bir öğesi olarak yaşam kalitesi algısının incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(4), 9-28.
- EARGED. (2004). Öğrenci başarısını belirleme programı ulusal ön rapor. Ankara: MEB.
- Elitok Kesici, A. ve Türkoğlu, A. (2012). Ortaöğretim kurumlarının okul yaşam kalitesi düzeyi ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf içi iletişimde kullandıkları örtük davranışlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 149-162.
- Engin-Demir, C. (2009). Factors influencing the academic achievement of the Turkish urban poor. International Journal of Educational Development, 29, 17-29.
- Epstein, L.J. ve Mcpartland, J.M. (1976). The Concept and measurement of the quality of school life. American Educational Research Journal, 13(1), 15-30.
- Ereş, F. ve Bilasa, P. (2017). Middle school students’ perceptions of the quality of school life in Ankara. Journal of Education and Learning, 6(1), 175-183. doi: 10.5539/jel.v6n1p175
- Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom leadership the effect of a school development programme. Educational Psychology, 29(5), 515–539.
- Karabağ-Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği öğretmen formu geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 5-18.
- Karabağ-Köse, E. (2019a). Öğretmen sınıf liderliği ölçeğinin (ÖSLÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(1), 139-168. doi: 10.14527/kuey.2019.004.
- Karabağ-Köse, E. (2019b). Dezavantajlı bölge okullarında öğrenim gören risk altındaki öğrencilerin okul bağlılıklarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim (Baskı düzenlemesinde).
- Karalar, M., Öksüz, Y. ve Baba-Öztürk, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algıları: demografik bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(52), 430-442.
- Karatzias, A., Power, K.G. ve Swanson, V. (2001). Quality of school life: Development and preliminary standardisation of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools. School Effectiveness and School Improvement, 12(3), 265-284.
- Kythreotis, A., Pashiardis, P. ve Kyriakides, L. (2010). The influence of school leadership styles and culture on students’ achievement in Cyprus primary schools. Journal of Educational Administration, 48(2), 218-240.
- Leonard, C. A. R. (2002). Quality of school life and attendance in primary schools. Yayımlanmamış doktora tezi. Newcastle Üniversitesi, Newcastle.
- Lipesa, H. A. (2018). The role of teacher leadership in student achievement in mathematics. SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.3276372.
- McLean, L. ve Connor, M. C. (2015). Depressive Symptoms in Third‐Grade Teachers: Relations to Classroom Quality and Student Achievement. Child Development, 86(3), 945-954. doi: 10.1111/cdev.12344
- Mok, M. M. C. ve Flynn, M. (2002). Determinants of students’ quality of school life: A path model. Learning Environments Research, 5(3), 275-300.
- Mok, M. C. ve Flynn, M. (1997). Quality of school life and students’ achievement in the HSC: A multilevel Analysis. Australian Journal of Education, 41(2), 169- 188. doi: 10.1177/000494419704100206.
- Muijs, D. ve Harris A. (2007). Teacher leadership (in)action: Three case studies of contrasting schools. Educational Management Administration & Leadership, 35(1), 111-134.
- O'Connor E. ve McCartney K. (2007). Examining teacher–child relationships and achievement as part of an ecological model of development. American Educational Research Journal, 44, 340–369. doi:10.3102/0002831207302172
- OECD. (2017). PISA 2015 results (Volume III): Students' well-being. Paris: PISA OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264273856-en
- ÖSYM. (2016). Ortaöğretim Kurumlarına göre 2016 öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi sonuçları kitabı. [Çevrim-içi: http://www.osym.gov.tr/TR,13413/bolum-1-ozet-tablolar-lys.html] erişim tarihi: 04.08.2018.
- Özdemir, B. ve Gelbal, S. (2014). PISA 2009 sonuçlarına göre öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin kanonik ortak etki analizi ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(175), 41-57.
- Özdemir, S., Kılınç, A. Ç., Öğdem, Z. ve Er, E. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235. doi: 10.5961/jhes.2013.081
- Pounder, S. J. (2006). Transformational classroom leadership: the fourth wave of teacher leadership? Educational Management Administration Leadership, 34, 533-545.
- Sammons, P., Toth, K., & Sylva, K. (2017). The drivers of academic success for ‘bright’ but disadvantaged students: A longitudinal study of AS and A-level outcomes in England. Studies in Educational Evaluation, 57, 31-41. doi: 10.1016/j.stueduc.2017.10.004
- Sarı, M. (2012). Okul yaşamının değerlendirilmesi: Okul yaşam kalitesi ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 344-355.
- Sarı, M., Ötünç, E. ve Erceylan, H. (2007). Liselerde okul yaşam kalitesi: Adana ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 297-320.
- Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627. doi: :10.16986/HUJE.2016015868
- Sugg, S. A. (2013). The Relationship between teacher leadership and student achievement. [Çevrim-içi: https://encompass.eku.edu/etd/138] erişim tarihi: 18.07.2018.
- TIMMS. (2015). TIMMS 2015 ulusal fen ve matematik ön raporu. [Çevrim-içi: http://timss.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/TIMSS_2015_Ulusal_Rapor.pdf ] erişim tarihi: 22.07.2018.
- Watt, K. M., Huerta, J., ve Mills, S. J. (2010). Advancement Via Individual Determination (AVID) professional development as a predictor of teacher leadership in the United States. Professional
- Development in Education, 36(4), 547-562, doi: 10.1080/19415250903430122
- Wenner, J. A. ve Campbell, T. (2017). The theoretical and empirical basis of teacher leadership a review of the literature. Review of Educational Research, 87(1), 134-171. doi: 10.3102/0034654316653478
- Yelgün, A. ve Karaman, İ. (2015). Düşük sosyoekonomik düzeydeki mahallede bulunan bir ı̇ lköğretim okulunda akademik başarıyı düşüren faktörler nelerdir? Eğitim ve Bilim, 40(179), 259-268. doi: 10.15390/EB.2015.2331
- York-Barr, A. J. ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74, 255–316. doi:10.3102/00346543074003255
- Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 167-176.
- Yıldırım K. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) 2006 yılı verilerine göre Türkiye’de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
APA | akkurt z, Karabağ Köse E (2019). Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
Chicago | akkurt züleyha,Karabağ Köse Esra Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2019): 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
MLA | akkurt züleyha,Karabağ Köse Esra Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2019, ss.1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
AMA | akkurt z,Karabağ Köse E Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2019; 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
Vancouver | akkurt z,Karabağ Köse E Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2019; 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
IEEE | akkurt z,Karabağ Köse E "Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.1 - 16, 2019. 10.9779/pauefd.451853 |
ISNAD | akkurt, züleyha - Karabağ Köse, Esra. "Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2019), 1-16. https://doi.org/10.9779/pauefd.451853 |
APA | akkurt z, Karabağ Köse E (2019). Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(47), 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
Chicago | akkurt züleyha,Karabağ Köse Esra Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47, no.47 (2019): 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
MLA | akkurt züleyha,Karabağ Köse Esra Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.47, no.47, 2019, ss.1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
AMA | akkurt z,Karabağ Köse E Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 47(47): 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
Vancouver | akkurt z,Karabağ Köse E Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 47(47): 1 - 16. 10.9779/pauefd.451853 |
IEEE | akkurt z,Karabağ Köse E "Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, ss.1 - 16, 2019. 10.9779/pauefd.451853 |
ISNAD | akkurt, züleyha - Karabağ Köse, Esra. "Öğrenci Başarısının Okul, Öğretmen ve Aileyle İlgili Değişkenler Açısından İncelenmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47/47 (2019), 1-16. https://doi.org/10.9779/pauefd.451853 |