Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme

Yıl: 2020 Cilt: 28 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1142 - 1153 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.3488 İndeks Tarihi: 30-12-2020

Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme

Öz:
Bu çalışmanın amacı gazetelerdeki olumlu veya olumsuz içerikleri, eleştirel medya okuryazarlığı anlayışına göre çözümleyiptespit etmektir. Nitel temelli bir çalışmadır. Çalışmanın nesnesi, alandaki çalışmalar ve Güney Afrika Cumhuriyetinde İngilizcedilinde yayınlanan gazetelerdir. Çalışma konusu ise yüz yirmi çalışma nesnesi içinde, eğitim sistemini konu etmiş on sekiz gazeteiçeriğidir. Çalışma konuları: The Star, The Times, The Citizen, The Pretoria News, City Press, The NewAge ve Newspaper adlıgazetelerden alınmıştır. Veriler doküman analizi yöntemiyle derlenmiştir. Doküman analizi yöntemiyle elde edilen veriler içerikanalizi yöntemiyle ve araştırmacının geliştirdiği formla çözümlenmiş ve bulgular elde edilmiştir. Elde edilen veriler, ihtiyaçduyulduğunda, alandaki çalışmalarla da desteklenerek betimlenmiştir. Bu betimlemelerle; gazetelerdeki medya mesajlarının,eleştirel medya okuryazarlığı anlayışına göre olumlu veya olumsuz olma durumu, tartışmalarla ortaya konmuştur. Çalışmasonuçlarına göre on sekiz çalışma konusunun, on üçü bilgilendirme yapan olumlu medya içeriği sunduğu sonucuna ulaşılmıştır.Beş çalışma konusunun ise olumsuz medya içeriği sunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Olumsuz medya içeriğinin: tekrar, güçlüdeğerlere gönderme, slogan, yanlı, ırk ve sınıf ayrımını destekleme, nefret ve şiddet öğeli, yanlı, propaganda amaçlı ve manipüleedilmiş kavramlar etrafında toplandığı saptanmıştır. Çalışmada kullanılan yolun ve araştırmacının geliştirdiği formun, başkaçalışmaların ve sınıf içi uygulamaların özgün şartlarına uyarlanarak kullanılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Analyzing Positive or Negative Content of Newspapers with Critical Media Literacy Approach

Öz:
The aim of this study is to analyze the positive or negative contents of the newspapers according to the critical media literacy understanding. This is a qualitative study. The object of the study is the newspapers published in the English language in the Republic of South Africa. The subject of the study is the eighteen newspapers that have covered the education system among one hundred and twenty study objects. The research items have been taken from the following newspapers: The Star, The Times, The Citizen, The Pretoria News, City Press, The NewAge and Newspaper. The data was collected via document analyzed. The data obtained through document analyzed were analyzed by content analysis method and media literacy content - theme and form developed by the researcher. The data obtained were supported by studies in the field when needed. In this description process; The positive and negative status of the media messages in the newspaper has been demonstrated through discussions according to the critical media literacy understanding. According to the results of the study, it was concluded that thirteen of the eighteen study subjects have been informative and provided positive media content while negative media content was presented in five studies. Negative media contents are gathered around concepts such as sending back to strong values, slogan, biased, supporting racial and class distinction, biased, hateful and violent, propaganda purposes and manipulated concepts. It is suggested that the path used in the study and the form developed by the researcher should be adapted to both classroom practices and teaching in media literacy teaching.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, J. (1983). Children's understanding of television: Research on attention and comprehension. Television Literacy And The Critical Viewer. New York: Academic Press.
  • Antuli, N. (2016, 15 Ocak). Dispute over 0% pass KZN news. The Newage, s.7.
  • Aydemir, S. & Erdamar, G. (2018). Medya okuryazarlığı eğitimi alanında yapılan çalışmaların tematik, metodolojik ve istatistiksel yönelimleri. Kastamonu Education Journal. 26 (4), 1155-1166. doi:10.24106/kefdergi.409585.
  • Bektaş, A. (1996). Kamuoyu. İletişim ve demokrasi (4. baskı). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Buckingham, D. (1992). Media education - the limits of a discourse. Journal of Curriculum Studies. 24(4). 297‐313.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknik ve örnek çalışmalar (2. baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Bilici, İ. E. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yönetmeleri. (11. baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Demirkent, N. (2003). Sayfa sayfa gazetecilik. İstanbul: Dünya Kitapları.
  • Elma, C. Kesten, A. Dicle, A. N. Mercan, E. Çınkır, Ş. & Palavan, Ö. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27. 93‐113.
  • Economic Freedom Fighters, (2016, Şubat 08). EFF. <http://effighters.org.za/> (2016, Şubat 08).
  • Ertürk, D.Y & Akkor, G. A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin, Ankara: Nobel yayın dağıtım Goba, N. (2016, 21 Mart). Afrikaans must go, says EFF in Gauteng. The Times, s.4.
  • Hobbs, R. (2016, Mart 12). Empowerment and protection at the world summit on media for children and youth. <https://mediaeducationlab.com/blog/empowerment-and-protection-world-summit-media-children-and-youth> (2016, Mart 12).
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim (6. baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Madisha. K. (2016, 16 Şubat). Funding the wits missing middle. The Newage, s.5.
  • Makhetha, T. (2016, 17 Şubat). EFF demands that afrikaans must falll at tuks. Pretoria News, s.1.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2009). Medya okuryazarlığı öğretmen kılavuz kitabı. Devlet Kitapları, (2. Baskı). İstanbul: İhlas Gazetecilik.
  • Mitchley. A. (2016, 10 Şubat). Quality education still unavaliable to many black: survey, The Star, s.8
  • Mlambo, S. (2016, 4 Şubat). Matric drop out shock. Daily News, s.7.
  • Morero, D. (2016, 16 Şubat). Education: much to be done, The Newage: Analist, s.14.
  • Monama, T. (2016, 12 Şubat). Trials and triblations of paperless cassroom. The Star, s.11.
  • Nzimande, B. (2016, 23 Şubat). Post-school education and training opportunities. The Independent. Thinking, s. Attahment-5.
  • Özdemir, S. (2014). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (3. baskı). Ankara: Pagem Akademi Yayınları.
  • Petersen, C. (2016, 10 Mart). Rhodes must fall exhibit at UCT, The Star, s.8.
  • Phaladi, B. (2016, 10 Şubat). 12000 tablets missing in Gauteng. The Citizen, s.8.
  • Prince, L. (2016, 28 Şubat). Guaten’s smart school project making progress. City Press, s.10.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, (2016). Medya Okuryazarlığı Araştırması, Ankara: Kamuoyu, Yayın Araştırmaları Ve Ölçme Dairesi Başkanlığı.
  • South Africas Goverment, (2019, Eylül, 30). Languages. <www.gov.za/about-sa/south-africas-people#languages>. (2019, Eylül, 30).
  • Stevenson, N. (2014). Medya kültürleri, sosyal teori ve kitle iletişim. Ankara: Ütopya yayınları
  • Şahin, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi. 23(3). 995-1012.
  • Şeylan, S. (2008). Medya okuryazarlığı ders uygulamalarında dünya üzerinde görülen aksaklıklar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • The Star-leter, (2016, 19 Şubat). Education bill not a blank cheque bussines report. Star Letter, s 7.
  • The Star, (2016, 10 Mart). EFF student to intensify UNISA protest. The Star, s.1-9.
  • Toruk, İ. (2008). Üniversite gençliğinin medya kullanım alışkanlığı üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19. 475- 488.
  • UNESCO, (2006). Media education a kit for teacher, students, parents and professionals. France: L’exprimeur
  • Ülker, M. (2012). Medya okuryazarlığı dersi öğretmen kılavuz kitabının öğretim programı ile tutarlılığının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın gündem belirleme gücü. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA Ülker M (2020). Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. , 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
Chicago Ülker Mehmet Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. (2020): 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
MLA Ülker Mehmet Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. , 2020, ss.1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
AMA Ülker M Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. . 2020; 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
Vancouver Ülker M Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. . 2020; 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
IEEE Ülker M "Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme." , ss.1142 - 1153, 2020. 10.24106/kefdergi.3488
ISNAD Ülker, Mehmet. "Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme". (2020), 1142-1153. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3488
APA Ülker M (2020). Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
Chicago Ülker Mehmet Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi 28, no.3 (2020): 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
MLA Ülker Mehmet Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.3, 2020, ss.1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
AMA Ülker M Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(3): 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
Vancouver Ülker M Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2020; 28(3): 1142 - 1153. 10.24106/kefdergi.3488
IEEE Ülker M "Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme." Kastamonu Eğitim Dergisi, 28, ss.1142 - 1153, 2020. 10.24106/kefdergi.3488
ISNAD Ülker, Mehmet. "Gazetelerin Olumlu veya Olumsuz İçeriklerini, Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlayışıyla Çözümleme". Kastamonu Eğitim Dergisi 28/3 (2020), 1142-1153. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3488