Yıl: 2020 Cilt: 50 Sayı: 50 Sayfa Aralığı: 533 - 560 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.9779/pauefd.728848 İndeks Tarihi: 03-01-2021

Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, açık ve uzaktan öğrenmede kullanılan basılı ve elektronik ders kitapları için içerik, dil ve anlatım, görsel tasarım, bireysel öğrenme ile yazılım ve teknoloji kategorilerinde değerlendirme kriterleri oluşturmaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu kapsamda “açık ve uzaktan öğrenme ders materyalleri”, “açık öğretim ders kitapları”, “kitap hazırlama kriterleri”, “açık öğretimde bireysel öğrenme ilkesi” anahtar kelimeleri Türkçe ve İngilizce olarak YÖK Tez Merkezi, Google Scholar, ERIC ve Web of Science veri tabanlarında taranmıştır. Elde edilen veriler sonrasında 108 adet potansiyel kriter oluşturulmuştur. Bu kriterlerdeki benzer maddelerin elenmesi ile üç alan uzmanından alınan görüşler sonucunda kriter sayısı 70’e indirilmiş ve kriterler açık ve uzaktan öğrenme alan uzmanları tarafından önceden belirlenen beş başlık altında gruplandırılmıştır. Basılı ders kitapları dil ve anlatım, görsel tasarım, içerik ve bireysel öğrenme başlıkları altında incelenmişken, e-kitaplar ise bunlara ek olarak yazılım ve teknoloji boyutunu da içine alarak incelenmiş ve bulgularda bireysel öğrenme ile e-kitap başlığında kriterlerin az olduğu görülmüştür. Ayrıca, ders kitabı hazırlamayla ilgili çalışmaların sayısının fazla olduğu açık ve uzaktan öğrenme ders kitaplarının hazırlanmasında uyulması gereken kriterler ile ilgili çalışmaların ise az sayıda olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Essential Characteristics of the Textbooks Used in Open and Distance Learning: Systematic Literature Review

Öz:
The present study was designed to investigate textbook development criteria for the evaluation of printed textbooks and e-books used in open and distance learning (ODL) with regard to several categories including content, language and expression, visual design, individual learning, and software. To this end, the study was conducted using a qualitative research method known as document analysis. A number of key words including “distance learning course materials”, “open learning course materials”, “textbook development criteria”, and “individual learning principle in open learning” were used to search the online databases such as YÖK TEZ (Turkish Higher Education Council Dissertation Database), Google Scholar, ERIC, and Web of Science both in Turkish and English languages. The analysis identified a total of 108 potential criteria and these criteria were then reduced to 70 criteria and divided into 5 categories by a group of three experts with relevant experience. These 5 categories included content, language and expression, visual design, individual learning, and software, of which the software category was evaluated for e-books alone. The results indicated that the categories including visual design and language and expression were the most commonly emphasized criteria, and individual learning, feedback, and e-book were the most commonly investigated topics. Accordingly, it was revealed that although there is a large body of literature investigating textbook development, there is paucity in the literature regarding textbook development criteria in ODL.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abram, S. (2010). P-Books vs. Ebooks: Are there education issues. Multimedia & Internet Schools, 17(6), 13-16.
  • Akbaba, B. (2013). Lise tarih ders kitaplarını değerlendirme formunun geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 26-41.
  • Akgün, E. (2019). 2023 Eğitim vizyonunda dijital dönüşüm. https://setav.org/assets/uploads/2019/03/233p.pdf. Erişim tarihi: 01/02/2020.
  • Alpan, G. (2008). Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 107-134. Altınpulluk, H. (2016). Türkiye ve Çin’deki açık ve uzaktan öğrenme sistemlerinin ve ders malzemelerinin karşılaştırılması: Anadolu Üniversitesi ve Şanghay Açık Üniversitesi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 22-36.
  • Altınpulluk, H., Zehra, L. A. L. E., Çelik, M., Mutlu, A. P., & Büyük, K. (2016). Açık ve uzaktan öğrenme sistemlerinde kullanılan basılı kitaplara ilişkin maliyet analizi: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 8-28.
  • Anadolu Üniversitesi. (2015). 2014-2015 Öğretim yılı açıköğretim sistemine ilişkin öğrenci görüşleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Anadolu Üniversitesi. (2016). 2016-2017 Öğretim yılı açıköğretim sistemine ilişkin öğrenci görüşleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Anadolu Üniversitesi. (2018). Anadolu university open education system (oes) annual report 2018. Açıköğretim Raporları. https://acikbilim.anadolu.edu.tr/aosyayinlari.html. Erişim Tarihi: 06/06/2020.
  • Andersson, A., & Hatakka, M. (2010). Increasing interactivity in distance educations: Case studies Bangladesh and Sri Lanka. Information Technology For Development, 16(1), 16-33.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pegem Akademi. Aydın, C. H. (2005). Açık ve uzaktan öğrenmede kullanılan basılı materyallerdeki anlatım biçimine ilişkin. Sosyal Bilimler Dergisi, 1.
  • Ayvacı, H. Ş., & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf Fizik ders kitabı ve kitaptaki etkinliklerin uygulanabilirliği hakkında öğretmen değerlendirmeleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 418-450.
  • Batoon, M.V., Morales, L.D., & Fıgueroa, J.A. (2018). Instructional design to measure the efficaciy of interactive e-books in a high school setting. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE.
  • BCcampus. (2018). BC Open Textbooks Review Criteria. https://open.bccampus.ca/bc-open-textbooks-review-criteria/, Erişim tarihi: 10/12/2018.
  • Bodur, F. (2016). Uzaktan öğretim ders kitaplarında kullanılan görsel öğelerin öğrenmeye etkileri (Anadolu Üniversitesi örneği). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 70-80.
  • Boydak, H. A. (2015). Öğrenme stilleri (Vol. 136). Beyaz Yayınları.
  • Bozkaya, M, (2002). Ders kitaplarının tasarımı: Bireyselleştirilmiş öğrenme ilkelerine göre açıköğretim fakültesi ders kitapları örneği. I. Sakarya Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu ve Fuarı Bildirileri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 296-304.
  • Bozkurt, A. (2013). Açık ve uzaktan öğrenmeye yönelik etkileşimli e-kitap değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozkurt, A., & Bozkaya, M. (2013a). Etkileşimli e-kitap değerlendirme kriterleri. Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi.
  • Bozkurt, A., & Bozkaya, M. (2013b). Etkileşimli e-kitap: dünü, bugünü ve yarını. Akademik Bilişim. (s.375-381). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Bozkurt, A., Karadeniz, A., & Erdoğdu, E. (2018). Açık ve uzaktan öğrenme sisteminde karekod kullanımı: açıköğretim ders kitapları örneği. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 9(30).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cambridge Dictionary. (2020). Definition of e-book içinde. Erişim adresi: https://www.merriam-webster.com/dictionary/e-book.
  • CA-OER. (California Open Educational Resources Council). (2014). Faculty review of textbooks. Çevrim-içi:http://als.skillscommons.org/reviews/BusinessFoundations-Morris.pdf] Erişim tarihi: 23.12.2018.
  • Çiftçi, G. T., & Doğan, T. G. (2018). Açık ve uzaktan eğitim uygulamaları için ortam standartlarının belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 12-15.
  • Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih ders kitabı yazımında yeni yaklaşımlar. Journal of Black Sea Studies, 10(38), 119-133.
  • Demirel, Ö., & Kıroğlu, K. (2019). Konu alanı ders kitabı incelemesi, (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Eby, G. (2013). Uzaktan eğitim ortamlarının tasarımı: yazılım mühendisliği yaşam döngüsü yaklaşımı. Kültür Ajans.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğdu, E. (2016). Açık ve uzaktan öğrenme kapsamında etkileşimli ekitaplar: etkileşim, teknoloji, üretim boyutu ve örnekleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 88-114.
  • Eryıldır, Z. M. (2019). Elektronik kitap uygulaması ve getirdiği hukuki sorunlar (Doctoral dissertation, İstanbul Bilgi Üniversitesi).
  • Frydenberg, J., Matkin, G., & Center, D. L. (2007). Open textbooks: Why? what? how? when. William and Flora Hewlett Foundation, 0-33.
  • Genç Kumtepe, E., Toprak, E., Öztürk, A., Tuna Büyükköse, G., Kılınç, H., & Aydın Menderis, İ. (2019). Açık ve uzaktan öğrenmede destek hizmetleri: Yerelden küresele bir model önerisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,2019(5),41-80.
  • Genç, Z., & Aydemir, E. (2015). An alternative evaluation: online puzzle as a course-end activity. Interactive Technology and Smart Education, 12 (3), 169-182.
  • Gündüz, E., Yılmaz, M., & Çimen, O. (2016). MEB ortaöğretim 10. sınıf biyoloji ders kitabının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Güzel, H., & Adıbelli, S. (2011). 9. sınıf fizik ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 201-216.
  • Friesen, N., & Kuskis, A. (2013). Modes of interaction. In Moore, M. G. (Ed.), Handbook of Distance Education (3rd ed.) (pp. 351-371). Routledge.
  • Hatipoğlu, N. (2011). Yenilenebilir, etkileşimli ve hipermedya destekli e-kitap şablonu tasarımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Holmberg, B. (1983). Guided didactic conversation in distance education. In D. Sewart, D. Keegan, & B. Holmberg (Eds.), Distance education: International perspectives(pp. 114-122). London: Croom Helm.
  • Itzkovitch, A. (2012). Interactive e-book apps: The reinvention of reading and interactivity. UX Magazine, 12.
  • Jacobs, L. B. (2015). 18 criteria for choosing new textbooks. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 11(8), 485-486.
  • Jung, S. M., & Lim, K. B. (2009). Leading future education: Development of digital textbooks in Korea. Paper presented at the 12th UNESCO-APEID International Conference Quality Innovations for Teaching and Learning, Bangkok, Thailand.
  • Kara, M., & Keş, Y. (2016). Bir öğrenme aracı olarak etkileşimli E-Kitap. Art-e Sanat Dergisi, 9(17), 189-209.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karamifar, M., Barati, H., & Youhanaee, M. (2014). Local evaluation criteria for global textbooks: A case study from Iran. Theory and Practice in Language Studies, 4(5), 923.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (35. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasu, G., & Sarı, Y. E. (2019). Uzaktan eğitim ve yabancı dil öğrenme özerkliği. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 7(2), 321-334.
  • Karataş, I., & Baki, A. (2017). The effect of learning environments based on problem solving on students’ achievements of problem solving. International Electronic Journal of Elementary Education, 5(3), 249-268.
  • Karatay, H., & Pektaş, S. (2012). Türkçe ders kitaplarının incelenmesine yönelik ölçek geliştirme çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012(10), 183-204.
  • Kaysi, F., & Aydemir, E. (2017). Uzaktan eğitim süreçlerindeki etkileşim boyutlarinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 778-790.
  • Koçdar, S., Karadeniz, A., Bozkurt, A., & Büyük, K. (2017). Açık ve uzaktan öğrenmede sorularla zenginleştirilmiş etkileşimli video kullanımı. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 93-113.
  • Kumtepe, A.T., Büyük, K., Güneş, İ., Öztürk, A., Tuna, G., Gümüş, S., & Atak, O. N. (2017). Kitlesel uzaktan eğitimde öğrenen-içerik etkileşimi: anadolu üniversitesi açıköğretim sistemi örneği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 9-36.
  • Lockwood, F. (2017). The design and production of self-ınstructional materials. New York: Routledge.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2019). Nitel veri analizi, 3. Baskı. (Çev. S. Akbababa Altun & A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, M. G. (1972). Learner autonomy: The second dimension of independent learning. Convergence, 5(2), 76.
  • Moore, M. G. (2013). Handbook of distance education. Routledge.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (1996). Distance education: A systems view. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Moore, M. G. &Kearsley, G. (2005). Distance education: A systems view.Canada: Wadsworth.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Thomson Wadsworth.
  • Mutlu, M. E., Kip, B., & Kayabaş, İ. (2005). Açıköğretim e-öğrenme sisteminde öğrenci-içerik etkileşimi. V. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı’nda sunulmuş bildiri, Sakarya.
  • Önder, I. (2011). E-kitap ve dünyada elektronik kitap yayıncılığı. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 97-105. Öngöz, S. (2011). Bir öğrenme aracı olarak elektronik kitap. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Özgür, D. F. (2019). Açık ve uzaktan eğitim fakültesi personelinin öğrencilerle iletişimde sosyal medya etkileşimine bakışı: İÜ Auzef Örneği (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi.
  • Özkanal, B., & Özgür, A. Z. (2017). Türkiye’de yükseköğretimde açık ve uzaktan öğrenme yöntemi ile iletişim eğitimi üzerine değerlendirmeler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(4), 5-24.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Qualitative research and evaluation methods.(Trans. Eds. M. Butun & SB Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Polding, R., Nunes, J. M. B., & Kingston, B. (2008). Assessing e-book model sustainability. Journal of Librarianship and Information Science, 40(4), 255-268.
  • Rao, S. S. (2003). Electronic books: a review and evaluation.Library Hi Tech,21(1), 85-93. Rockinson-Szapkiw, A. J., Courduff, J., Carter, K., & Bennett, D. (2013). Electronic versus traditional
  • print textbooks: a comparison study on the ınfluence of university students' learning. Computers & Education, 63, 259-266.
  • Salar, H. C. (2013). Türkiye'de üniversite öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının açık ve uzaktan öğrenmeye hazırbulunuşlukları. (Doktora tezi), Anadolu Üniversitesi.
  • Soules, A. (2013). New types of e-books, e-book issues, and implications for the future. In Miller, W., & Pellen, R.M., (Eds.). Adapting to e-books (207-227). US:Routledge Publications, Ins.
  • Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at distance: Foundations of distance education (6. Edition.). New Jersey: Pearson Prentice Hall, USA.
  • Şimşek, H. (2009). Methodical problem in the reseachers of faculty history. Journal of Faculty Educational Sciences, (42), 1, 33-51.
  • Şahin, M. (2014). Sosyal bilgiler ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 31-46.
  • Tripathi, M., & Jeevan, V. K. J. (2008). E-book subscription in a distance education institution: A case of Indira Gandhi National Open University, India. Serials Review, 34(2), 104-114.
  • Tsang, E. Y. (2010). Learner-content interactions and learning effectiveness: A study of student perceptions (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Capella University, Minnesota.
  • Tosun, N., Özgür, H., & Şahin, İ. (2009). E-öğrenme ortamlarinda öğrenci-içerik etkileşimi. In 3th International Computer & Instructional Technologies Symposium (pp. 327-331).
  • Tural, A., Şahan, G., Işik, A. D., Özdemir, S., Uysal, H., & Yilmaz, O. (2017). Türkiye ve Almanya'daki hayat bilgisi ders kitaplarının resim-metin ilişkileri ve kullanımları bakımından karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 770.
  • Uğur, S. (2014). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretmenlerin rolleri. İçinde. Özkul, A. E., Aydin, C. H., Toprak, E., & Kumtepe, E. G. (Ed.) Açiköğretimle 30 yıl. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uşun, S. (2006): Uzaktan eğitim, 1.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uygarer, R., & Uzunboylu, H. (2017). An investigation of the digital teaching book compared to traditional books in distance education of teacher education programs. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13 (9), 52015213.
  • Wedemeyer, C. A. (1971). Independent study. The Encyclopedia of Education, 4, 548-557.
  • Winberg, T. M., & Hedman, L. (2008). Student attitudes toward learning, level of pre-knowledge and instruction type in a computer-simulation: effects on flow experiences and perceived learning outcomes. Instructional Science, 36(4), 269-287.
  • Xiao, J. (2017). Learner-content interaction in distance education: The weakest link in interaction research. Distance Education, 38(1), 123-135.
  • Yalın, H.İ. (1996). Ders kitapları tasarımı. Millî Eğitim, 132, 61–65.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
APA YAVUZ M, Hasançebi M, Kurşun E (2020). Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. , 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
Chicago YAVUZ Mehmet,Hasançebi Mehmet,Kurşun Engin Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. (2020): 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
MLA YAVUZ Mehmet,Hasançebi Mehmet,Kurşun Engin Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. , 2020, ss.533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
AMA YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. . 2020; 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
Vancouver YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. . 2020; 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
IEEE YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E "Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması." , ss.533 - 560, 2020. 10.9779/pauefd.728848
ISNAD YAVUZ, Mehmet vd. "Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması". (2020), 533-560. https://doi.org/10.9779/pauefd.728848
APA YAVUZ M, Hasançebi M, Kurşun E (2020). Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(50), 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
Chicago YAVUZ Mehmet,Hasançebi Mehmet,Kurşun Engin Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 50, no.50 (2020): 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
MLA YAVUZ Mehmet,Hasançebi Mehmet,Kurşun Engin Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.50, no.50, 2020, ss.533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
AMA YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 50(50): 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
Vancouver YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 50(50): 533 - 560. 10.9779/pauefd.728848
IEEE YAVUZ M,Hasançebi M,Kurşun E "Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, ss.533 - 560, 2020. 10.9779/pauefd.728848
ISNAD YAVUZ, Mehmet vd. "Açık ve Uzaktan Öğrenme Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler: Sistematik Literatür Taraması". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 50/50 (2020), 533-560. https://doi.org/10.9779/pauefd.728848