Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 493 - 518 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-01-2021

Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü

Öz:
Bir destinasyonu ziyaret eden turistlerinin destinasyondan zihinlerinde olumlu bir imajla memnun ayrılması destinasyonun rekabet üstünlüğü sağlamasında önemli birunsurdur. Bu memnuniyeti sağlayanlardan biri de destinasyonda turistlere ziyaretleri sırasında eşlik eden turistrehberinin hizmetleridir. Bu çalışmanın amacı, turist rehberinin performansının destinasyon imajına etkisi ve etikdavranışlarının bu ilişkideki düzenleyici rolünün ortayakonulmasıdır. Nicel bir araştırma olarak tasarlanan buçalışmanın verileri Nevşehir ilini ziyaret eden yerli ve yabancı 438 turiste uygulanan anket tekniği ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda turist rehberinin performansınındestinasyon imajına etkisi olduğu bulgusu elde edilmiştir.Aynı zamanda, turist rehberinin etik davranışlarından“dürüstlük” ve “güvenilirlik” boyutlarının bu ilişkide düzenleyici etkiye sahip olduğu, “mesleki sorumluluk” ve“adil olma” boyutlarının ise düzenleyici etkisinin olmadığısonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, elde edilen bulgulardoğrultusunda gerek turist rehberlerine gerekse turistrehberi yetiştiren eğitim kurumlarına birtakım önerilerdebulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Role of Ethical Behavior in the Effect of Tour Guide’s Performance on Destination Image

Öz:
Ensuring that tourists leave the destination with a positive image in their mind and as satisfied is an important factor for achieving competitive advantage. One of the satisfaction of this is the services of the tourist guides accompanying the tourists during their visit to the destination. The aim of this study is to determine the impact of the performance of tourist guides on destination image and the moderating role of ethical behaviors in this relationship. The data of this study, which was designed as a quantitative research, was obtained by using the questionnaire technique applied to 438 domestic and foreign tourists visiting Nevsehir province. In the results of the study, it was concluded that the performance of the tourist guide had an effect on destination image. At the same time, it was concluded that the “honesty” and “reliability” dimensions of the ethical behavior of the tourist guides had a moderating role in this relationship, while the dimensions of “professional responsibility” and “fairness” did not have a moderating role. Finally, based on the findings, some suggestions have been made to the tourist guides and the educational institutions that train the tourist guides.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, Zeynep; Çokal, Zeynep (2016), “Profesyonel Turist Rehberlerinin Kültürel Değerlere Katkısına İlişkin Turist Algılamaları”, Journal of Tourism and Gastronmy Studies, C.4, S.1: 52.
  • Black, Rosemary; Weiler, Betty (2005), “Quality Assurance and Regulatory Mechanisms in The Tour Guiding Industry: a Systematic Review”, The Journal Of Tourism Studies, C.16, S.1: 24-36.
  • Chang, Kuo- Chien (2014), “Examining The Effect of Tour Guide Performance, Tourist Trust, Tourist Satisfaction, and Flow Experience on Tourists' Shopping Behavior”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, C.19, S.2: 219-247.
  • Claravall, Bienvenido (2010), “Ethics of Tour Guiding”, First National Tour Guides’ Convention, Filipin, July 22.
  • Çevirgen, Murat (2014), Medikal Turizm Destinasyonu Yönetimi Kamu- Özel Karşılaştırması: Bursa İli Destinasyonu, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Çolakoğlu, Osman Eralp; Efendi, Ergün; Epik, Fatih (2014), Tur Yönetimi ve Turist Rehberliği, Ankara Detay Yayıncılık.
  • Dirik, Nalan (2012), Sosyal Medyada Destinasyon Tanımı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi, http://aregem.kulturturizm.gov.tr. (29 Ocak 2018)
  • Gürbüz, Sait; Şahin, Faruk (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güzel, Fatma Özlem (2007), Türkiye İmajının Geliştirilmesinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü (Alman Turistler Üzerine Bir Araştırma), Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • İlban, Mehmet Oğuzhan (2007), Destinasyon Pazarlamasında Marka İmajı ve Seyahat Acentalarında Bir Araştırma, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Kalaycı, Şeref (2014), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 6. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karagöz, Yalçın (2016), SPSS ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler, 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kozak, Nazmi (2010), Turizm Pazarlaması, 3. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lertputtarak, Sarunya (2012), “The Relationship Between Destination Image, Food Image, And Revisiting Pattaya, Thailand”, International Journal of Business and Management, C. 7, S. 5: 111 - 122.
  • Lugosi, Peter; Bray, Jeffery (2008), “Tour Guiding, Organizational Culture And Learning: Lessons From An Entrepreneurial Company”, International Journal of Tourism Research, C. 10, S. 5: 467–479.
  • MEGEP (2006), Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Sistemi, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Meydan, Cem Harun; Şeşen, Harun (2015), Yapısal Eşitlik Modellemesi: AMOS Uygulamaları, 2.Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nebioğlu, Kamil Gökhan (2013), Meslek Etiği: Turist Rehberleri Üzerine Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Oran, İrem (2014), Destinasyon İmajı: İstanbul’un Destinasyon İmajı Ve Destinasyon İletişim Stratejileri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Pereira, Alexandra Matos (2015), “ Tour Guides And Destination Image: Evidence From Portugal”, Journal of Tourism and Hospitality Management, C. 3, S. 8: 129-150.
  • Pond, Kathleen Lingle (1993), The Professional Guide: Dynamics of Tour Guiding, New York:Van Nostrand Reinhold. Prakash, Monika; Chowdhary, Nimit (2010), “What Are We Training Tour Guides for?”, Turizam, C.14, S. 2: 53-65.
  • Preston, Carolyn C. ; Colman, Andrew M. (2000), “Optimal Number of Response Categories in Rating Scales: Reliability, Validity, Discriminating Power, and Respondent Preferences”, Acta Psychologica, S. 104: 1-15.
  • Royo-Vela, Marcelo (2009), “Rural-cultural Excursion Conceptualization: A Local Tourism Marketing Management Model Based on Tourist Destination Image Measurement”, Tourism Management, C. 30, S. 3: 419-428.
  • Sainaghi, Ruggero (2006), “From Contents to Processes: Versus a Dynamic Destination Management Model (DDMM)”, Tourism Management, C. 27: 1053–1063.
  • Şahin, Seda; Kızılırmak, İsmail (2018), Turist Rehberliği Mesleğinde Etik İlkeler (Turist Rehberliği), Ed. Eser, S., Şahin, S. ve Çakıcı, C., Ankara Detay Yayıncılık.
  • Şengel, Ümit; İbiş, Salim; Zengin, Burhanettin; Batman, Orhan (2014), Turistik Destinasyon Seçiminin Demografik Özelliklere Göre Belirlenmesi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. 15. Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, ss.821- 833. Ankara.
  • Taşçı, Aslı D.A. ; Gartner, William C. (2007), “Destination Image and Its Functional Relationships”, Journal of Travel & Tourism Marketing, C. 45, S. 4: 413–425
  • Tetik, Nuray (2012), Turist rehberlerinin Ekoturizm Alanındaki Yeterlilikleri: Doğu Karadeniz Örneği, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Tosun, Cevat; Temizkan, Rahman (2004), Türkiye’nin Dış Tanıtımın ve Ülke İmajında Turist Rehberlerinin Rolü. I. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir.
  • Uca Özer, Selda (2015), Destinasyon Kavramı, Özellikleri ve Yönetimi (Destinasyon Yönetimi), Ed. Yüncü, D., Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını.
  • Yaşlıoğlu M. Murat (2017), “ Sosyal bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, C. 46, Özel Sayı:74-85.
  • Yüksek, Gökçe (2014), Turizm Destinasyonları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zhang, Hanqin Q. ; Chow, Ivy (2004), “Application of Importance-Performance Model in Tour Guides Performance: Evidence From Mainland Chinese Outbound Visitors in Hong Kong”, Tourism Management, S. 25: 81–91. http://wftga.org (Erişim: 14.10. 2017).
  • http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR-120445/turist-rehberligi-meslek-yonetmeligi.html (Erişim Tarihi: 05.01.2019).
  • https://portal.myk.gov.tr/index.php?option=com_meslek_std_taslak&view=taslak_listesi_yeni&msd=2&Itemid=432 (Erişim: 05.07.2018).
  • http://www.nevsehirkulturturizm.gov.tr/TR,205117/muze-ziyaretci-sayilari.html (Erişim: 18.05.2018).
  • http://www.sitga.co.uk/standards.htm (Erişim: 20.01.2017).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b3e1600251858.80172697 (Erişim: 25.06.2018).
  • https://portal.myk.gov.tr/index.php?option=com_meslek_std_taslak&view=taslak_listesi_yeni&msd=2&Itemid=432 (Erişim: 05.07.2018).
APA ÇOKAL Z, Yılmaz İ (2020). Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. , 493 - 518.
Chicago ÇOKAL ZEYNEP,Yılmaz İbrahim Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. (2020): 493 - 518.
MLA ÇOKAL ZEYNEP,Yılmaz İbrahim Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. , 2020, ss.493 - 518.
AMA ÇOKAL Z,Yılmaz İ Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. . 2020; 493 - 518.
Vancouver ÇOKAL Z,Yılmaz İ Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. . 2020; 493 - 518.
IEEE ÇOKAL Z,Yılmaz İ "Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü." , ss.493 - 518, 2020.
ISNAD ÇOKAL, ZEYNEP - Yılmaz, İbrahim. "Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü". (2020), 493-518.
APA ÇOKAL Z, Yılmaz İ (2020). Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 493 - 518.
Chicago ÇOKAL ZEYNEP,Yılmaz İbrahim Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 15, no.2 (2020): 493 - 518.
MLA ÇOKAL ZEYNEP,Yılmaz İbrahim Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.15, no.2, 2020, ss.493 - 518.
AMA ÇOKAL Z,Yılmaz İ Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2020; 15(2): 493 - 518.
Vancouver ÇOKAL Z,Yılmaz İ Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2020; 15(2): 493 - 518.
IEEE ÇOKAL Z,Yılmaz İ "Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15, ss.493 - 518, 2020.
ISNAD ÇOKAL, ZEYNEP - Yılmaz, İbrahim. "Turist Rehberinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Rolü". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 15/2 (2020), 493-518.