Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 519 - 542 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-01-2021

Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Geçmişten günümüze kadar, çok başarılı halkla ilişkiler çalışmalarının yanında, olumsuz birçok örnekle de karşılaşılmıştır. Ancak 2000’li yıllara gelindiğinde halkla ilişkilermesleği daha fazla tanınmaya başlanmış ve profesyoneluygulayıcılar meslek ilkeleri hakkında daha duyarlı bir anlayışa kavuşmuşlardır. Bu durumun bir sonucu olarakhalkla ilişkiler etiği giderek önem kazanmıştır. Çalışmadahalkla ilişkilerin günümüzde geldiği noktadan, halkla ilişkiler uygulayıcısı rolünün filmlerde sergileniş biçimiyle hedef kitleler gözündeki meslek yansıması tartışılmaktadır.Çalışmanın literatür bölümünde halkla ilişkiler mesleği,halkla ilişkiler uygulayıcılarının özellikleri ve etik konularına değinilmiştir. Araştırma bölümünde ise 2000 yılı vesonrası Türkçe ve İngilizce dillerinde yayınlanmış olanHalkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin temsil edildiği filmlerde halkla ilişkiler uygulayıcısının söylem ve davranışlarıUluslararası Halkla İlişkiler Derneği (IPRA) Davranış Kuralları doğrultusunda incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Public Relations and Ethics: Research on Public Relations Profession Representation in the Context of Ethical Codes in Films After 2000s.

Öz:
Beside successful public relations studies from past to present, many negative examples have been came across. However, in the 2000s, the public relations profession became more recognized and professional practitioners gained a deeper understanding of the profession’s principles. This resulted in gaining importance of ethic practices in public relations over time. In this study, the image of public relations practioners created in the target audience’s eye is discussed from the point of public relations profession is presented in the films. In the literature section, public relations profession, characteristics of public relations practitioners and ethical issues are discussed. In the research section, the public relations practitioner's discourse and behaviors were examined in line with the International Public Relations Association's (IPRA) Code of Conduct in films where Public Relations and Publicity practices were represented in Turkish and English languages in 2000s and beyond.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Asna, Alaadin. (1997). Halkla İlişkiler, Public Relations, PR, İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Aydede, Ceyda (2001). Teorik ve Uygulamalı Halkla İlişkiler Kampanyaları, Ankara: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Baskin, Otis; Craig Aronoff; Dan, Lattimore (1997), Public Relations: The Profession and Practice, McGrawwHill.
  • Biber, Ayhan (2007), Halkla İlişkiler Temel Kavramlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Biber, Ayhan (2012), Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Black, Sam (1998). Halkla İlişkiler Eğitimi, Çev:İbrahim Çamlı, IPRA Altın Kitap Sayı:7, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Brown, E., R. (2010), “Symmetry and Its Critics: Antecedents, Prospects, and Implications for Symmetry in a Postsymmetry Era” (Der. Robert L. Heath), Sage Handbook of Public Relations, California: Sage, 277-292.
  • Fidan, Mehmet (2008). “Halkla İlişkilerin Gelişim Süreci”, (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları, 49-78.
  • Göksel, Ahmet Bülend; Yurdakul, Nilay (2010), Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Görpe, Serra (2001), Halkla İlişkiler Kavramları, Üniversite Yayın No: 4277, İletişim Fak. Yayın No: 10, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basımevi.
  • Grunig, James E. (2005), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Çev: Elif Özsayar, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Gündüz, Ekin (2010), “İletişim Etiği ve Etik Eylem ; « Thank You For Smokıng / Sigara İçtiğiniz İçin Teşekkürler » Filmi Örneği” Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:9 Sayı:17 Bahar 2010 s.165-176
  • Işık, Metin (2012), Halkla İlişkilere Giriş, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kadıbşegil, Salim (2003). Halkla İlişkilere Nereden Başlamalı, İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Mardin, Betül (1987), “Halkla İlişkilerin ABD’de gelişimi ve Avrupa’ya Girişi” Halkla İlişkiler Sempozyumu 87, A.Ü. B.Y.Y.O. Todaie Ortak Yayını, Ankara.
  • Mengü, Seda Çakar; Görpe, Serra (2007), “Halkla İlişkilerde Aydınlanma: Kamusal İletişim Stratejilerinin Gerçekleşmesinde Halkla İlişkiler Rolleri ve Etik”, (Ed: İdil Sayımer, Pınar Eraslan Yayınoğlu), Halkla İlişkiler ve Reklam Üzerine Etik Değerlendirmeler, İstanbul: Beta Basım A.Ş.,1-80.
  • Peltekoğlu, Filiz Balta (2014), Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Sjöberg, Göran (1998), Mesleki Uygulama için Bir Halkla İlişkiler Eğitim Modeli, Çev. Nur Nirven, Altın Kitap, Sayı:4, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Tarhan, Ahmet (2008). " Halkla İlişkiler Modelleri", (Ed. Ahmet Kalender, Mehmet Fidan), Halkla İlişkiler, Konya: Tablet Yayınları.
  • Uluğ, Feyzi (1989), Türk Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Enformasyon, Ankara: Todaie Yayını.
  • Yamanoğlu, Melike Aktaş;. Hızal, G.Senem Gençtürk; Özdemir, B.Pınar (2013), Türkiye’de Halkla İlişkiler Tarihi, Ankara: De ki Basım Yayım Ltd:Şti.
  • Yurdakul, Nilay Başok; Coşkun, Gül (2008), Teoriden Pratiğe Halkla İlişkiler Projeleri: Ödüllü Örnek Uygulamalar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-58839/, (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-109086/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-131737/ , (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-229541/ , (Erişim:15.06.2019)
  • https://filmhafizasi.com/thank-you-for-smoking-2005/), (Erişim:15.06.2019)
  • http://www.sinemalar.com/film/13132/tanidigim-insanlar, (Erişim:15.06.2019)
  • TUHİD, http://www.tuhid.org/uluslararasi-etik.html, (Erişim:10.03.2019)
APA Coşkun Değirmen G, YALÇIN Ö (2020). Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. , 519 - 542.
Chicago Coşkun Değirmen Gül,YALÇIN Özgür Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. (2020): 519 - 542.
MLA Coşkun Değirmen Gül,YALÇIN Özgür Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. , 2020, ss.519 - 542.
AMA Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. . 2020; 519 - 542.
Vancouver Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. . 2020; 519 - 542.
IEEE Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö "Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi." , ss.519 - 542, 2020.
ISNAD Coşkun Değirmen, Gül - YALÇIN, Özgür. "Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi". (2020), 519-542.
APA Coşkun Değirmen G, YALÇIN Ö (2020). Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 519 - 542.
Chicago Coşkun Değirmen Gül,YALÇIN Özgür Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 15, no.2 (2020): 519 - 542.
MLA Coşkun Değirmen Gül,YALÇIN Özgür Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.15, no.2, 2020, ss.519 - 542.
AMA Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2020; 15(2): 519 - 542.
Vancouver Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2020; 15(2): 519 - 542.
IEEE Coşkun Değirmen G,YALÇIN Ö "Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15, ss.519 - 542, 2020.
ISNAD Coşkun Değirmen, Gül - YALÇIN, Özgür. "Halkla İlişkiler ve Etik: 2000 Yılı Sonrası Filmlerde Halkla İlişkiler Mesleği Temsilinin Etik Kodlar Bağlamında İncelenmesi". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 15/2 (2020), 519-542.