Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği
Yıl: 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31464/jlere.572984 İndeks Tarihi: 25-11-2020
Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği
Öz: İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Batı Avrupa ülkelerinin iş gücüne ihtiyaç duymasıyla beraberTürkiye’den önemli sayıda göç olmuştur. Avrupa’ya göç eden vatandaşlarımız bir süre sonra aile kurmaya vekalıcı olmaya başlamışlardır. Bununla beraber birtakım sorunlar meydana gelmiştir, en önde gelenleribulundukları ülkeye uyum sağlayamama ve çocukların eğitim sorunu olarak sıralayabiliriz. Bu göçmençocukların yaşadıkları eğitim sorunlarının nedeni anadillerinde yetersiz olmalarından kaynaklanmaktadır.Henüz birinci dildeki becerileri edinemeyen göçmen çocuklar, ikinci dili verimli bir şekildeöğrenmemektedir. Son birkaç yıldır tersine bir göç gözlenmektedir. Dönüş göçünün temel sebeplerini aile ileberaber dönen çocuklar, evlilik için dönenler, eğitim için dönenler, daha iyi hayat standartları için dönenler vekaçış yolu olarak sıralayabiliriz. Bu çalışma nitel bir araştırma olup, amaç Fransa ve Belçika’da doğupTürkiye’ye dönen göçmen öğrencilerin anadilleri Türkçeye ilişkin görüşlerini ve Türkçe kullanımdeneyimlerini betimlemek ve ortaya koymaktır.
Anahtar Kelime: The Views of Turkish Students Coming from France and Belgium towards Turkish Language: Anadolu University Sample
Öz: After World War II, Western European countries needed guest workers and a significant number of Turkish citizens has migrated to these countries. After a while, Turkish citizens started to be permanent, as they became to found their own families. However, some problems occurred, the most important ones were the integration in the country where they were and children’s education problems. These immigrant children’s education problem was the result of their insufficiency in their mother tongue. Immigrant children who have not yet acquire their mother tongue skills cannot learn a second language efficiently. The last few years a return migration has been observed. The main reason for this return migration are children returning with their family, returning for marriage, for education, for a better life style and escape. This qualitative research aims to describe the views of Turkish immigrant students, who were born in France and Belgium and returned to Turkey, towards Turkish language.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbalık, F., Karaduman, B., Oral, E. & Özdoğan, B. (2003). Yurtdışından Dönen Türk Öğrencilerin Uyum Düzeyleri ve Benlik Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1/2),1-11.
- Akalın, Ş. H. (2004). Avrupa Birliği Ülkelerinde Yaşamakta Olan Türklerin Türkçe Öğrenimi Sorunları. 20 Mart 2018, http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/sukru_haluk_akalin_avrupa_bi rligi_turkce_ogrenimi_sorunu.pdf
- Akıncı, M. A. (2007). Fransa’da Türkçe Anadili Eğitimi ve İki Dilli Türk Çocuklarının Dil Becerileri, II. Avrupa Türk Dili Bilgi Şöleni, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Söğütözü, Ankara.
- Arslan, M. (2006). Almanya’daki Türk İşçi Çocuklarının Eğitim Sorunları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 233-245.
- Aydoğu, C. & Karasu, G. (2016). Batı Avrupa Ülkelerinde Yaşayan Türk Çocukların Eğitim Sorunları. Türk Göçü 2016 Seçilmiş Bildiriler, 111-118.
- Başkurt, İ. (2009). Almanya’da yaşayan Türk göçmenlerin kimlik problemleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 81-94.
- Biçer, N., Çoban, İ. & Bakır, S. (2014). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Karşılaştığı Sorunlar: Atatürk Üniversitesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 125-135.
- Belet, Ş. D. (2009). İki Dilli Türk Öğrencilerin Anadili Türkçeyi Öğrenme Durumlarına İlişkin Öğrenci, Veli ve Öğretmen Görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 71-85.
- Creswell, J.W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Cuq, J. P. & Gruca, I. (2003). Cours de Didactique du Français Langue Etrangère et Seconde. Grenoble : Pug.
- Çetin, T. & Ercan, L. (2008). Yurt Dışından Geri Dönüş̧ Yapan Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi (Journal of Turkish World Studies), 2, 65-80.
- Ergün, N., Çoban, S., Şahin Kütük, B. & Gökalp Alpaslan, G. (2016). Batı Avrupa Ülkelerinden Türkiye’ye Üniversite Eğitimi İçin Gelen Türk Öğrencilerin Sosyal Bütünleşme Süreçleri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 67-88.
- Gelekçi, C. (2010). Belçika’daki Türk çocukların eğitim-öğretim yaşantılarında karşılaştıkları sorunlar ve ayrımcılığa yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 163-194.
- Güpgüpoğlu, G. (1986). Almanya’dan Dönen Öğrencilerin Psiko-Sosyal Yönden Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Gürbüz, R. & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153.
- Hisli, N. (1986). Yurda Dönen İşçi Çocuklarının Uyum Sorunları, (Yayınlanmamış̧ Araştırma Raporu). Ege Üniversitesi, İzmir.
- Kabakçı Yurdakul, I. (2016). Nitel Veri Analizinin Temelleri. Nitel Veri Analizinde Adım Adım NVivo Kullanımı içinde (s. 1-20). Ankara: Anı.
- Kaya, İ. (2008). Avrupalı Türkler: Misafir İşçilikten Avrupa Vatandaşlığına. Doğu Coğrafya Dergisi, 13(19), 149-166.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- King, R. & Kılınç, N. (2014). Routes To Roots: Second-Generation Turks From Germany ‘Return’ To Turkey. Nordic Journal of Migration Research, 4(3), 126-133.
- Kıroğlu, K., Kesten, A. & Elma C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyokültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
- Kuruüzüm, A. (2002) Kesin Dönüş̧ Yapan İşçi Çocuklarının Uyum Problemi Üzerine Bir Alan Araştırması, Akdeniz İİBF Dergisi, 3, 102-113.
- Oruç, Ş. (2016). Türkçede Ana Dil ve Ana Dili. Journal of Turkish Language and Literature, 2(1), 311-322.
- Paksoy, H. M., Paksoy, S. & Özalcı, M. (2012). Türkiye'de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: GAP Bölgesi Üniversiteleri Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 85-94.
- Sarıkaya, H. S. (2014). Belçika Flaman Bölgesinde Yaşayan Türk Kökenli Çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunlarının İncelenmesi. ASOS Journal, 2 (8), 246- 260.
- Şimşek, A. (1986). Yabancı Ülkelerden Yurda Dönen İşçi Çocuklarının Eğitimi: Eğitim Teknolojisi Açısından Yaklaşım, (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Taşdelen, M. (1991). Yurt Dışından Dönen Türk İşçi Ailelerinin Uyum Problemleri. 16 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/101249
- Tufan, B. (1985) Almanya’dan Dönen Türk İşçi Çocuklarının Türkiye’ye Döndükten Sonra Karşılaştıkları Güçlükler. HÜ Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu Dergisi, (3), 53–63.
- Ulutak, N. (2007). Avrupa’da Türkçe “İkinci Dil” Öğretimi Araştırması (proje no: 050734). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Yağmur, K. (2007). İki Dilli Çocukların Becerilerinin Ölçümü ve Eşik Kavramı. 14 Mart 2018, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/760/9651.pdf
- Yağmur, K. (2015). Batı Avrupa’da Türkçe Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri. 14 Mart 2018, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/759/9644.pdf
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldız, C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
- Yılmaz, M. Y. (2014). İki Dillilik Olgusu ve Almanya’daki Türklerin İki Dilli Eğitim Sorunu. Turkish Studies, 9(3), 1641-1651.
APA | Aydoğu C, GÜNDOĞDU B, Ercanlar M (2020). Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. , 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
Chicago | Aydoğu Cihan,GÜNDOĞDU Bahtinur,Ercanlar Meltem Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. (2020): 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
MLA | Aydoğu Cihan,GÜNDOĞDU Bahtinur,Ercanlar Meltem Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. , 2020, ss.1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
AMA | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. . 2020; 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
Vancouver | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. . 2020; 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
IEEE | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M "Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği." , ss.1 - 16, 2020. 10.31464/jlere.572984 |
ISNAD | Aydoğu, Cihan vd. "Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği". (2020), 1-16. https://doi.org/10.31464/jlere.572984 |
APA | Aydoğu C, GÜNDOĞDU B, Ercanlar M (2020). Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
Chicago | Aydoğu Cihan,GÜNDOĞDU Bahtinur,Ercanlar Meltem Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 6, no.1 (2020): 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
MLA | Aydoğu Cihan,GÜNDOĞDU Bahtinur,Ercanlar Meltem Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.1, 2020, ss.1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
AMA | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2020; 6(1): 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
Vancouver | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2020; 6(1): 1 - 16. 10.31464/jlere.572984 |
IEEE | Aydoğu C,GÜNDOĞDU B,Ercanlar M "Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği." Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6, ss.1 - 16, 2020. 10.31464/jlere.572984 |
ISNAD | Aydoğu, Cihan vd. "Fransa ve Belçika’dan Gelen Türk Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği". Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 6/1 (2020), 1-16. https://doi.org/10.31464/jlere.572984 |