Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 53 - 63 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 26-11-2020

Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking

Öz:
Values which may be defined differently in various disciplines are the main determinants ofdecision making process for people. In this framework teachers, as one of the most fundamentalactor of formal education institution, and their values will be the determinant of the quality forteaching-learning process and products.The purpose of this research is to determine the valuepriorities of teacher candidates in Turkey. Rokeach Value Survey (RVS) was used as a datacollection tool. The rank order judgements scaling technique was used in order to analyze theresearch data. In this technique, it is determined that how a person prioritizes values rather thanwhether a value is possessed by the person. The RVS consists of two alphabetically ordered listsof 18 values as terminal and instrumental values.When the terminal values in RVS are analyzedusing the scaling technique based on ranking judgments, the most commonly (predominantly)preferred value by teacher candidates is “family security”, while the least commonly preferredterminal value is “pleasure”. Among the instrumental values in the RVS, the most commonly(predominantly) preferred value is the “honesty”, while the least commonly preferred one is the“obedience”.
Anahtar Kelime:

Öğretmen Adaylarının Değer Önceliklerinin Sıralama Yargılarına Dayalı Ölçekleme Tekniği Kullanılarak Belirlenmesi

Öz:
Çeşitli disiplinler açısından farklı tanımlanan değerler, bireylerin günlük yaşamda aldıkları kararların belirleyicisi konumundadır. Bu çerçevede formal eğitim kurumlarının en temel aktörü olan öğretmenlerin sahip olduğu değerlerin, eğitim-öğretim süreç ve ürünlerinin niteliğinin belirleyicisi olduğu söylenebilir. Araştırmanın amacı öğretmen adaylarının değer önceliklerinin belirlenmesidir. Bu araştırma, öğretmen adaylarının değer önceliklerini ortaya koymaya çalışan betimsel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Rokeach Değer Envanteri kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sıralama yargılarına dayalı ölçekleme tekniği ile yapılmıştır. Bu yöntemle bir değerin kişide varolup olmamasından çok, kişinin bu değerleri nasıl öncelediği belirlenmektedir. Envanter, alfabetik olarak sıralanmış 18’er adet amaçsal ve araçsal değer listesinden oluşmaktadır. Envanterde yer alan amaçsal değerler sıralama yargılarına dayalı ölçekleme tekniği kullanılarak analiz edildiğinde, öğretmen adayları tarafından en çok (ağırlıklı) öncelikli tercih edilen amaçsal değer “aile güvenliği” değeri, en az tercih edilen amaçsal değer “zevk” değeridir. Envanterde yer alan araçsal değerlerden öncelikli tercih edilen araçsal değer “dürüstlük” değeri, en az tercih edilen araçsal değer ise “itaatkârlık” değeridir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyıldız, H. (2018). Davranış ilgili kavramlar, açıklamalar [Concepts and explanations related to behavior]. Ankara: Kalem Kitap.
  • Akyıldız, H., & Aslan, C. (2016). Values and human behavior. In Proceedings of the 3rd International Eurasian Educational Research Congress 31 May- 3 June 2016 (pp. 42-145). Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey.
  • Ayvalıoğlu, N. (1989). A comparison of Turkish and American value systems. Studies in Psychology, 17(0), 85-100.
  • Anıl, D., & Güler, N. (2006). An example of the scaling study by pairwise comparison method. Hacettepe University Journal of Education, 30, 30-36.
  • Boudon, R. (2013). The origin of values: essays in the sociology and philosophy of beliefs. New Brunswick (US) and London (UK): Transaction Publishers.
  • Çalışkur, A., & Aslan, A. E. (2013). Rokeach Values Inventory reliability and validity study. Balıkesir University the Journal of Social Sciences Institute, 16(29), 81-105.
  • Çalışlar, A. (1997). Felsefe sözlüğü [Philosophy dictionary]. İstanbul: Cem Publishing.
  • Çileli, M. (2000). Change in value orientations of Turkish youth from 1989 to 1995. The Journal of Psychology, 134(3), 297-305.
  • Dunn-Rankin, P., Knezek, G. A., Wallace, S., & Zhang, S. (2004). Scaling methods. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometrics methods. New York: Mc Graw-Hill Book Co.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research method]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Kuşdil, E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Value orientations of Turkish teachers and Schwartz’s theory of values running head: Values. Turkish Journal of Psychology, 15(45), 59-76.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji [Sociology]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Maslow, H. A. (2001). İnsan olmanın psikolojisi [Toword a psychology of being]. İstanbul: Kural Dışı Publishing.
  • Maslow, H. A. (1970). Motivation and personality. New York: Harper and Row Publishers.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri [Social research methods]. İstanbul: Yayın Odası.
  • Ning, H. K., Lee, D., & Lee, W. O. (2016). The relationship between teacher value orientations and engagement in professional learning communities. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(2), 235-254.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş [Introduction to sociology]. Bursa: Ekin Publishing.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.
  • Smith, P. B., & Schwartz, S.H. (1996). Values. In J. W. Berry, M. H. Segall, & C. Kagitcibasi (Eds.), Handbook of cross-culturel psychology, social behavior and applications (pp. 77-118). USA: Allyn & Bacon.
  • Tasker, M., & Packham, D. (1993). Industry and higher education: A question of values. Studies in Higher Education, 18(2), 127-136.
  • Tolan, B. (2005). Sosyoloji [Sociology]. Ankara: Gazi Bookstore.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri [Scaling techniques]. Ankara: ÖSYM Publishing
APA ASLAN C (2020). Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. , 53 - 63.
Chicago ASLAN CENGIZ Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. (2020): 53 - 63.
MLA ASLAN CENGIZ Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. , 2020, ss.53 - 63.
AMA ASLAN C Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. . 2020; 53 - 63.
Vancouver ASLAN C Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. . 2020; 53 - 63.
IEEE ASLAN C "Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking." , ss.53 - 63, 2020.
ISNAD ASLAN, CENGIZ. "Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking". (2020), 53-63.
APA ASLAN C (2020). Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. Journal of Education and Future, 0(17), 53 - 63.
Chicago ASLAN CENGIZ Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. Journal of Education and Future 0, no.17 (2020): 53 - 63.
MLA ASLAN CENGIZ Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. Journal of Education and Future, vol.0, no.17, 2020, ss.53 - 63.
AMA ASLAN C Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. Journal of Education and Future. 2020; 0(17): 53 - 63.
Vancouver ASLAN C Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking. Journal of Education and Future. 2020; 0(17): 53 - 63.
IEEE ASLAN C "Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking." Journal of Education and Future, 0, ss.53 - 63, 2020.
ISNAD ASLAN, CENGIZ. "Value Priorites of Teacher Candidates: Using a Scaling Technique for Value Ranking". Journal of Education and Future 17 (2020), 53-63.