HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA
Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 74 Sayfa Aralığı: 656 - 664 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.567278 İndeks Tarihi: 26-11-2020
HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA
Öz: Duygularla anlayabilme ve sorgulayabilme, duyguları düşünce içinde özümseyebilme, kendinde vebaşkalarındaki duyguları düzenleyebilme yeteneği olarak tanımlanmakta olan “Duygusal Zeka” kavramı sağlıksektörü çalışanları için ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmada hastane çalışanlarının duygusal zekâ düzeyleri altboyutlar baz alınarak incelenmiştir. Araştırmada çalışanların duygusal zekâ düzeyleri arasında demografikunsurlara göre herhangi bir anlamlı farklılık olup olmadığı analiz edilmiştir. Araştırma, Çorum il merkezindekieğitim ve araştırma hastanesinde hemşire ve ebe meslek gruplarında görev yapan çalışanları kapsamaktadır. Veritoplama aracı olarak 4 alt boyut ve toplam 27 sorudan oluşan anket kullanılmıştır. Katılımcıların duygusal zekadüzeyleri Wong ve Law Duygusal Zekâ Ölçeği (WLEIS) ile ölçülmüştür. 278 sağlık çalışanın katılımıylagerçekleştirilen araştırmada katılımcıların duygusal zekâ düzeyleri alt boyutlar bazında tespit edilmiş ve budüzeylerin demografik değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. AnalizlerSPSS 22.0 versiyonu ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda hemşire ve ebelerin duygusal zeka düzeyleri;cinsiyet, görev, istihdam türü ve gelir seviyesi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılıkgöstermemektedir. Buna karşın; medeni durum, mesleki deneyim ve yaş grupları gibi demografik özelliklerinhemşire ve ebelerin duygusal zeka düzeylerinde anlamlı farklılıklara yol açtığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: A STUDY FOR DETERMINATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF NURSES AND MIDWIVES
Öz: Defined as an ability of understanding and questioning with emotions, assimilating emotions within thinking and regulating emotions in self and in others; the concept of “Emotional Intelligence” is of particular importance for healthcare professionals. In this study, emotional intelligence levels of hospital employees were examined on the basis of sub-dimensions. Whether or not there was any significant difference between emotional intelligence levels of the employees according to demographic elements was analyzed. The study comprises employees working in nurse and midwife occupational groups in a training and research hospital in the city center of Corum. Data were collected using a questionnaire including 4 sub-dimensions and a total of 27 questions. Emotional intelligence levels of the participants were measured via Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS). In the study which was implemented with the participation of 278 healthcare professionals, emotional intelligence levels of the participants were determined on the basis of sub-dimensions and whether or not those levels significantly differed was examined according to demographic variables. The analyses were performed with the SPSS version 22.0. As a result of the study, it was determined that emotional intelligence levels of the nurses and midwives did not significantly differ according to the variables of gender, task, type of employment and level of income. On the other hand; it was determined that demographic characteristics such as marital status, professional experience and age groups caused significant differences in emotional intelligence levels of the nurses and midwives.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, F. (2002). Duygusal zeka ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
- Altıok, M., Yılmaz, M., Özer, S., Nacar, H., Yaman, Z. ve Sungur, M. A. (2015). Klinisyen hemşirelerde duygusal zeka: nitel ve nicel verilerle Mersin örneği. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2). 48-59.
- Aslan, D. ve İşsever, H. (2016). Kamu hastanelerinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka yetenekleri ile profesyonellik davranışları arasındaki ilişki. Nobel Medicus, 42,Cilt: 14(3). 9-18.
- Atilla, G. (2012). Hastanelerde duygusal zeka-hasta memnuniyeti ilişkisi: Isparta il merkezi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
- Bar-On, R. (2006). “The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI)”. Psicothema, Vol. 18, 13-25.
- Bar-On, R. Brown. J. M., Kirkcaldyc, B. D. ve Thome Â. E. P. (2000). Emotional expression and implications for occupational stress; an application of the emotional quotient inventory. Personality and Individual Differences, 28, 1107-1118.
- Başoğul, C. ve Özgür, G. (2016). Role of emotional intelligence in conflict management strategies of nurses. Asian Nursing Research, 10, 228-233.
- Büyükbayram, A. ve Gürkan, A. (2014). Hemşirelerin iş doyumunda duygusal zekânın rolü. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(1). 41-48.
- Cerit, B. ve Öz, F. (2019). Hemşirelerde duygusal zekanın iletişim becerilerine etkisi. Sağlık Akademisi Kastamonu, 4(1).1-21. https://dx.doi.org/10.25279/sak.459199
- Çankaya, M. ve Çiftçi, G. E. (2019). Hemşirelerin stresle başa çıkma tarzlarında duygusal zekanın etkisi: Çorum ilinde bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2): 414- 391.
- Harrod N. R. ve Scheer, S. D. (2005). An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to demographic characteristics. Adolescence, 40(159):503-512.
- Karadağ, G. ve Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3). 42-51.
- Karakaş, S. A. ve Küçükoğlu, S. (2011). Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3). 8-13.
- Keskin, G. ve Yıldırım, G. Ö. (2006). Hemşirelerin kişisel değerlerinin ve iş doyumlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(1). 119-133.
- Kozan, H. İ. Ö. ve Hamarta, E. (2017). Beliren yetişkinlikte beden imgesi: bağlanma ve sosyal görünüş kaygısının rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(48). 63-81.
- Lee, M. ve Lee, S. (2008). The influence of emotional intelligence and organizational climate for nurse job satisfaction. Journal of Business Administration, 4(1). 1-10.
- McQueen, A. C. (2004). Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing, 47(1), 101-108.
- Okumuş, D. Ç. ve Uğur, E. (2017). Hemşirelerin duygusal zeka düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2):104-109.
- Özdamar, K. (2001). SPSS ile Biyoistatistik. 4. Baskı, Kaan Yayınları, Eskişehir.
- Papastavrou, E, Efstathiou, G. ve Charalambous, A. (2011). Nurses’ and patients’ perceptions of caring behaviours: Quantative systematic rewiew of comparative studies. Journal of Advanced Nursing, 67(6). 1191-1205.
- Salovey, P. ve Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
- Tiryaki, Ş. H., Yılmaz, T. F., Özcan, D. ve Bahçecik, N. (2013). Kamu hastanelerinde görev yapan başhekim ve başhemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ile etik muhakeme yetenekleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,10(3). 18-26.
- Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık, 4. Baskı, Ankara.
- Uzuner, A. (2012). Yönetici hemşirelerde duygusal zeka ve boyun eğici davranışların incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Yeşilyaprak, B. (2001). Duygusal zekâ ve eğitim açısından doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(25), 139-146.
APA | çankaya m, eriş h (2020). HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. , 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
Chicago | çankaya muhammet,eriş hüseyin HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. (2020): 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
MLA | çankaya muhammet,eriş hüseyin HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. , 2020, ss.656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
AMA | çankaya m,eriş h HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. . 2020; 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
Vancouver | çankaya m,eriş h HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. . 2020; 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
IEEE | çankaya m,eriş h "HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA." , ss.656 - 664, 2020. 10.17755/esosder.567278 |
ISNAD | çankaya, muhammet - eriş, hüseyin. "HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA". (2020), 656-664. https://doi.org/10.17755/esosder.567278 |
APA | çankaya m, eriş h (2020). HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(74), 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
Chicago | çankaya muhammet,eriş hüseyin HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19, no.74 (2020): 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
MLA | çankaya muhammet,eriş hüseyin HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.19, no.74, 2020, ss.656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
AMA | çankaya m,eriş h HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(74): 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
Vancouver | çankaya m,eriş h HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(74): 656 - 664. 10.17755/esosder.567278 |
IEEE | çankaya m,eriş h "HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19, ss.656 - 664, 2020. 10.17755/esosder.567278 |
ISNAD | çankaya, muhammet - eriş, hüseyin. "HEMŞİRE VE EBELERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN TESPİTİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19/74 (2020), 656-664. https://doi.org/10.17755/esosder.567278 |