TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 74 Sayfa Aralığı: 916 - 933 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.553124 İndeks Tarihi: 27-11-2020

TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, liselerdeki Fizik eğitiminde teknoloji destekli laboratuvar etkinliklerindeki kısıtlar veengeller konusunda öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın katılımcısı 239 gönüllü Fiziköğretmenidir. Çalışma tarama modelinde olup, veriler beşli Likert tipi ölçek ile toplanmıştır. Ölçeğin güvenirlikkatsayısı 0.71’dir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve yordamalı istatistik teknikleri kullanılmıştır.Analiz sonuçlarına göre; öğretmenlerin “Grafik hesap makinesi destekli laboratuvar konusunda bilgi/beceridüzeyim eksik”, “Teknoloji destekli fizik deneyleri alanında mesleki gelişim etkinlikleri yetersiz” ve “Fizikdeneyi yazılımları içerik yönünden yetersiz veya kalitesiz” görüşlerine katıldıkları belirlenmiştir. Ayrıca,öğretmenlerin teknoloji destekli laboratuvar etkinliklerindeki kısıtlar ve engeller konusundaki görüşleri ile bazıbireysel özellikleri arasında anlamlı bir farklılık olmamasına karşın, okul türü ve laboratuvar araç-gereçkullanma becerilerine göre ise farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF TEACHERS ' OPINIONS ON RESTRICTIONS AND OBSTACLES IN TECHNOLOGY SUPPORTED PHYSICS LABORATORY ACTIVITIES

Öz:
The aim of this study is to determine the opinions of teachers about the restrictions and obstacles in technology supported laboratory activities in high school. The sample of the study is 239 volunteer physics teachers. The study was carried out in survey model and the data were collected with a 5-point Likert-type scale. The reliability coefficient of the scale is 0.71. Descriptive and inferential statistical techniques were used in the analysis of the obtained data. According to the results of the analysis; it was determined that teachers participated in the opinions of “I'm missing level of knowledge/skill about the graphical calculator supported laboratory”, “Professional development activities in the field of technology-assisted physics experiments are insufficient” and “Physics experiment software has insufficient content or poor quality”. In addition, although there was no significant difference between teachers' opinions on the restrictions and obstacles in technologysupported laboratory activities and some individual characteristics, differences were found according to the type of school and laboratory equipment using skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdeniz, A.R., Çepni, S., ve Azar, A. (1999). Fizik öğretmen adaylarının laboratuvar kullanım becerilerini geliştirmek için bir yaklaşım. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, (Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 23-25 Eylül 1998). 118-125.
  • Algan, Ş.(1999). Laboratuvar destekli fizik öğretiminin öğrenci başarısına etkisi ve 1962- 1985 yılları arasında Türkiye’de uygulanan modern matematik ve fen programları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H., ve Başak, M. H. (2014). FATİH projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Baker, D. R., and Piburn, M. D. (1997). Constructing Science In Middle and Secondary School Classrooms, Allyn and Bacon, Needham Heights, USA.
  • BECTA. (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. Coven-try: BECTA. Retrieved 25 February 2019 from http://partners.becta.org.uk/uploaddir/downloads/page_documents/research/barriers.pdf
  • Bhâlâ, R. N. (1987). The Role of the Laboratory In High School A Science Teaching, Journal of Education, 1, 34-48.
  • Bilici, A. (2011). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bozkurt, E., ve Sarıkoç, A. (2008). Fizik Eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum (16.Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chiaverina, C., and Vollmer, M. (2005). Learning physics from the experiments. Retrieved from h ttp://www. girep2005. fmf. uni-lj. si/dwreport/dwb. pdf.
  • Colletta, A. T., and Chiappetta, E. L. (1989). Science introduction in the middle and secondary schools, 2nd Ed. Merrill Publishing Company, Ohio-USA.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 19-28.
  • Demircioğlu, H., ve Geban, Ö. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 183-185.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F., ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113.
  • Erdem, A., ve Uzal, G. (2017). Öğretmenlerin teknoloji destekli fizik öğretimindeki mesleki gelişim gereksinimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of International Social Research, 10(54), 710-718.
  • Erdem, A. (2018 ). Liselerdeki fizik eğitiminde teknolojinin kullanılmasına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 11(56), 505-520.
  • Erdem, A., Uzal, G., ve Saka, M. (2018). High school students’ proficiency perceptions to the usage of technology products at physics lessons. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology. 17 (2), 55-67.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E.ve Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. (1.Baskı). İzmir: Dinazor Kitabevi.
  • Gott, R., and Duggan, S. (1995). Investigative Work in the Science Curriculum, Buckingham, Open University Press.
  • Gül, S., ve Yeşilyurt, S. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin tutumları ve başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 94-115.
  • Gürdal, A., ve Yavru, Ö.(1998). İlköğretim okullarının 4. ve 5. sınıflarında laboratuvar deneylerinin öğrencilerin mekanik konusundaki başarısına ve kavramları kazanmasına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. (10). 327-338.
  • Gürol, M., Donmuş, V., ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin FATİH projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3). Online at : http://www.yarbis1.yildiz.edu.tr/web/userPubFiles/mgurol_e279303e0c1e91603973541
  • ba829af89.pdf Güven, G., ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • İlğan, A. (2013). Öğretmenler için etkili mesleki gelişim faaliyetleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (Özel Sayı), 41-56.
  • Jimoyiannis, A., and Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning: a case study on students' understanding of trajectory motion. Computers & Education, 36(2), 183-204.
  • Karamustafaoğlu, M., Aydın, M., ve Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin öğrenci kazanımlarına etkisi: basit harmonik hareket örneği. TOJET, 4(4), 67-81.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Keleş, E., ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Keser, H., ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 377- 403.
  • Kolçak, D. Y., Moğol, S., ve Ünsal, Y. (2014). Fizik öğretiminde kavram yanılgılarının giderilmesine ilişkin laboratuvar yöntemi ile bilgisayar simülasyonlarının etkilerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(175), 154-171.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F., ve Gültekin, M. (2013). FATİH Projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education (JITTE), 1(2), 1-23.
  • Mokros, J. R., and Tinker, R. F. (1987). The Impact of Microcomputer-Based Labs on Children’s Ability to Interpret Graphs. Journal of Research in Science Teaching, 24, 369-383.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M. Yılmaz, B., ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet PC ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1815-1822.
  • Polat, N., Erdemir, N., ve Bakırcı, H. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin fizik konularında bilgi teknolojilerini kullanma durumlarının araştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 465-493.
  • Sarabando, C., Cravino, J. P., and Soares, A. A. (2014). Contribution of a computer simulation to students’ learning of the physics concepts of weight and mass. Procedia Technology, 13, 112-121.
  • Serin, G. (2001). Fen eğitiminde laboratuvar, yeni binyılın başında Türkiye’de fen bilimleri eğitimi sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Tamir, P. (1977). How Are Laboratories Used? Journal of Research In Science Teaching, 14(4), 311-316.
  • Travers, David, A. (2005). Using CBL 2 technology to promote inquiry and to improve interpretation of graphs in high school science. Master Thesis. University of Victoria. https://dspace.library.uvic.ca/bitstream/handle/1828/840/travers_2005.pdf?sequence=1
  • Tsai, C.C. (1999) .Laboratory exercises help me memorize the scientific truths’: a study of eighth graders’ scientific epistemological views and learning in laboratory activities. Science Education 83 (6). 671.
  • Uzal, G., Erdem, A., ve Ersoy, Y. (2010). Fen/fizik eğitiminde ileri hesap makinesi destekli laboratuvar teknolojisi ve kullanımı, Fen/fizik öğretimi-I: Açılımlar, gelişmeler ve yeni yaklaşımlar (Düz.: Y.Ersoy, G.Uzal, A.Erdem), 75-82. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wang, J. Y., Wu, H. K., and Hsu, Y. S. (2017). Using mobile applications for learning: Effects of simulation design, visual-motor integration, and spatial ability on high school students’ conceptual understanding. Computers in Human Behavior, 66, 103-113.
  • Wetzel, D. R. (2000). Calculator-based laboratory probeware implementation and integration by middle school science teachers (pp. 1-235). Doctoral thesis. George Mason University.
  • Windschitl, M., and Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
  • Yerrick, R., and Hoving, T. (1999). Obstacles confronting technology initiatives as seen through the experience of science teachers: A comparative study of science teachers' beliefs, planning, and practice. Journal of Science Education and Technology, 8(4), 291- 307.
APA Erdem A (2020). TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
Chicago Erdem Aytekin TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2020): 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
MLA Erdem Aytekin TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2020, ss.916 - 933. 10.17755/esosder.553124
AMA Erdem A TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
Vancouver Erdem A TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
IEEE Erdem A "TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.916 - 933, 2020. 10.17755/esosder.553124
ISNAD Erdem, Aytekin. "TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2020), 916-933. https://doi.org/10.17755/esosder.553124
APA Erdem A (2020). TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(74), 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
Chicago Erdem Aytekin TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19, no.74 (2020): 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
MLA Erdem Aytekin TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.19, no.74, 2020, ss.916 - 933. 10.17755/esosder.553124
AMA Erdem A TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(74): 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
Vancouver Erdem A TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(74): 916 - 933. 10.17755/esosder.553124
IEEE Erdem A "TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19, ss.916 - 933, 2020. 10.17755/esosder.553124
ISNAD Erdem, Aytekin. "TEKNOLOJİ DESTEKLİ FİZİK LABORATUVARI ETKİNLİKLERİNDEKİ KISITLAR VE ENGELLER KONUSUNDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19/74 (2020), 916-933. https://doi.org/10.17755/esosder.553124