OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1077 - 1101 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.22742 İndeks Tarihi: 28-11-2020

OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Son zamanlarda teknolojinin hızlı gelişimi ile birlikte toplumlarınyapıları da hızlı bir şekilde değişmektedir. Bu hızlı değişimle birlikte varolan toplumsal değerler de değişeme uğramaktadır. Değişimle birliktetoplumsal değerler ve bu değerlerin etkilerinin giderek azalması sözkonusu olmaktadır. Toplumdaki meydana gelen gelişim ve değişimtoplumun yapısını etkilediği gibi kaçınılmaz olarak eğitimi deetkilemektedir. Değerlerle ilgili olarak eğitim sisteminde görülen birdiğer olgu ise istenmeyen öğrenci davranışlarıdır. Değerler eğitimi veistenmeyen öğrenci davranışlarının birlikte düşünülmesi vedeğerlendirilmesi bu araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır.“Okullarda Değerler Eğitimi ve İstenmeyen Öğrenci DavranışlarınınÖğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi” ismini taşıyan buaraştırmanın amacı, Afyon’un Sandıklı ilçesindeki bütün ortaokullardagörev yapan öğretmenlerin, öğretim programındaki değerlerinöğrencilere kazandırılma düzeyi ve istenmeyen davranışlarınöğrencilerde görülme sıklığına ait öğretmenlerin görüşleriniincelemektir. Araştırmada bilimsel araştırma modellerinden ilişkiseltarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini tümortaokullarda görev yapan 192 branş öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmada “Ortaokullarda Değerlerin Kazandırılma Düzeyi Ölçeği” ve“İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Görülme Sıklığı Ölçeği” olmaküzere iki tür veri toplam aracı kullanılmıştır. Cronbach Alphagüvenilirlik katsayıları değerlerin kazandırılma düzeyi ölçeği için ,959 veistenmeyen öğrenci davranışların görülme sıklığı ölçeği için ise ,920olarak bulunmuştur. Veri analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü ANOVA, Mann Whitney U ve Pearsonkorrelasyonu (r) kullanılmıştır. Analizler de ,05 anlamlılık düzeyidikkate alınmıştır. Öğretmen görüşlerine göre, öğrencilerin en yüksekdüzeyde kazandıkları değerler sırasıyla “şükür, cesaret, vefa, sevgi vedostluk” değerleridir. Öğrencilerin en sık sergilediği istenmeyendavranışlar sırasıyla “arkadaşlarına hakaret etmek, arkadaşlarına karşısaygısız davranmak, arkadaşlarıyla alay etmek, arkadaşlarıyla kavgaetmek ve dedikodu yapmak” davranışlarıdır. “Değerlerin KazandırılmaDüzeyi” ile “İstenmeyen Öğrenci Davranışları” ölçeği arsında negatif,orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı (r=−,539; p<,05) bir ilişkiolduğu saptanmıştır. Yani, değerlerin kazandırılma düzeyi arttıkça,istenmeyen öğrenci davranışlarının görülme sıklığı azalmaktadır.
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF VALUES IN EDUCATIONAL AND UNWANTED STUDENT BEHAVIORS IN SCHOOLS TO TEACHER’S VISITS

Öz:
With the recent improvement in technology, the structure of the societies is also changing rapidly. Additionally, the existing values are also changing with this rapid change. Social values and the impact of these values are decreasing with this change. Inevitably, this change in the society not only affects the structure of the society but also the education. With respect to the social values, the undesired student behaviours are other phenomena in the education system. The idea of co-thinking of values education and undesired student behaviours constitutes the starting point of this research. Under the name of ‘’ Values Education at Schools and The Evaluation of Undesired Student Behaviours According to Teachers’ Views’’, this study aims to investigate the views of the teachers working at all the secondary schools in Sandıklı in Afyon with regards to the level of the objectives of values in education programme and the frequency of undesired behaviours that are observed among studetns. Survey and correlational reseach design together was applied at the study. The sample of the study consists of 192 teachers. Two research instruments was used to gather information, namely “The acquisition level of the values by middle school students” and “Frequency of misbehaviours committed by students”. Both instruments have high reliabilities having Cronbach alpha’s α= ,959 and α= ,920, respectively. To analyze data descriptive statistics, independent samples t-test, one way ANOVA, Mann Whitney U and Pearson correlation coefficient (r) was performed. Significance level was taken ,05. According to views of teachers, “praise, courage, faithfulness, love and friendship” are the values shown most frequently by the students. “Insulting, mocking and treating with contempt to their friends, fighting and rumourig” are the most seen misbehaviours presented by students. There is a negative, moderate and significant correlation (r=−,539; p<,05) between acquisition level of values and frequency of students’ misbehaviours.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA AYDIN R, Canavar O (2019). OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
Chicago AYDIN Rafet,Canavar Osman OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. (2019): 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
MLA AYDIN Rafet,Canavar Osman OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2019, ss.1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
AMA AYDIN R,Canavar O OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2019; 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
Vancouver AYDIN R,Canavar O OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2019; 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
IEEE AYDIN R,Canavar O "OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.1077 - 1101, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22742
ISNAD AYDIN, Rafet - Canavar, Osman. "OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ". (2019), 1077-1101. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22742
APA AYDIN R, Canavar O (2019). OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(4), 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
Chicago AYDIN Rafet,Canavar Osman OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.4 (2019): 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
MLA AYDIN Rafet,Canavar Osman OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.4, 2019, ss.1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
AMA AYDIN R,Canavar O OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(4): 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
Vancouver AYDIN R,Canavar O OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(4): 1077 - 1101. 10.29228/TurkishStudies.22742
IEEE AYDIN R,Canavar O "OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.1077 - 1101, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22742
ISNAD AYDIN, Rafet - Canavar, Osman. "OKULLARDA DEĞERLER EĞİTİMİ VE İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/4 (2019), 1077-1101. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22742