Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 49 Sayfa Aralığı: 73 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-11-2020

Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları

Öz:
Bu çalışmanın amacı felsefe grubu öğretmen adaylarının ahlak kavramına yönelik sahip oldukları algıların ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma için nitel araştırma yönteminin ve olgubilim deseninintercih edilmesinde derinlemesine analiz imkanının olması etkili olmuştur. Bu bağlamda çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Doğu Anadolu Bölgesi’indebulunan bir devlet üniversitesinin felsefe grubu eğitimi ana bilim dalında öğrenim görmekte olan 31 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma verileri yarıyapılandırılmış görüşmeformu ile yazılı olarak elde edilmiştir.İlgili görüşmeformunda hem metaforik algıların ortaya çıkmasınayönelik hem de ahlak kavramının temeline yönelik açık uçlu sorulara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının ahlakın kaynağına ilişkin görüşlerinin bireysel, toplumsal ve dini kaynaklar etrafında toplandığı görülmüştür. Bununla birlikte ahlaklı bir birey olmanın görünüş olarak tek koşulu din olsa da herhangi bir dine mensup olmadan da seküler bir ahlak geliştirilebileceğinin ip uçları gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, M. C. (2015). Nitel veri toplama araçları (içinde) kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri.Mustafa Metin. (Edt.). (2. Baskı). (337-375). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altunışık, M.A. (2018). Bireysel-toplumsal farklılıklar ve ahlâkî görecelik sorunu.Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, (10), 261-282.
  • Bergson, H. (2013). Ahlakın ve dinin iki kaynağı. (2. Baskı). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Camus, A. (2010). Sisifos Söyleni. (15. Baskı). (Çev. Yücel, T.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Carrel, A. (2005). İnsan denen meçhul. (3. Baskı). (Çev. Durmaz, Ö). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Cevizci, A. (2002). Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları. Cevizci, A.(2006). İlkçağ Felsefesi tarihi.(4. Baskı). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2010). Felsefeye Giriş. (1. Baskı). Ankara: Nobel YayınDağıtım.
  • Çekin, A. (2013). Öğretmen adaylarının ahlaki olgunluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi.21,1035-1048.
  • Çilingir, L. (2014). Din mi ahlak mı?. International Journal of Science Culture and Sport.Özel sayı1, 711-720.
  • Gürsoy, K. (1991). J.P. Sartre ateizminin doğurduğu problemler. (2. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar. (Cilt 7). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Harman, G. (2000). Explaining value and other essays in moral philosophy. Oxford: Clarendon Press.
  • Kılıç, R. (1993). Ahlakı temellendirme problemi. Felsefe Dünyası Dergisi. 8, 67-78.
  • MacIntyre, A. (2001). Ethik’in kısa tarihi: homerik çağdan yirminci yüzyıla(Çev. Hakkı Hünler). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Mengüşoğlu, T. (2003). Felsefeye giriş.İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Miles, M..B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi.(2. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: Sadegül Akbaba AltunveAli Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Nietzcshe, F. (2000). Böyle buyurdu zerdüşt. (8.Baskı). (Çev.Turan Oflazoğlu). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Nietzcshe, F. (2010). Ahlakın soy kütüğü. (Çev. Ahmet İnam.). İstanbul: SayYayınevi.
  • Oktay, S. (2001). Kişilerin ahlaki yargıları ve ahlaki davranış niyetleri arasındaki farklılıkların çok boyutlu analizi,İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yayınlanmamış YüksekLisans Tezi, Ankara.
  • Özlem, D. (2014). Etik-ahlak felsefesi. İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • Özturan, H. (2013).Aristoteles ve Fârâbî’de ahlakın menşei problemi.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara ÜniversitesiSosyalBilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Pieper, A. (2012). Etiğe giriş(Çev. Veysel Atayman veGönül Sezer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pojman, L. P. &Fieser, J. (2012). Ethics: Discovering right and wrong.Boston: Wadsworth Cengage Learning.
  • Sartre, J. P. (1985). Varoluşçuluk.(8. Baskı). (Çev. Bezirci, A.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Topaloğlu, F. (2013). Ahlâkın temeli üzerine bir tartışma:Ahmet Hamdi Akseki –Immanuel Kant. Atatürk Üniversitesi İlahiyatFakültesi Dergisi. 40, 349-364.
  • Ülken, H. Z. (2004). Aşk ahlakı.(6. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yalın, S. (2015). Ahmet Hamdi Akseki’de ahlaki sorumluluk. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8, 209-226.
  • Yıldırım, A. veŞimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA karaca m (2020). Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. , 73 - 85.
Chicago karaca m.semih Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. (2020): 73 - 85.
MLA karaca m.semih Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. , 2020, ss.73 - 85.
AMA karaca m Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. . 2020; 73 - 85.
Vancouver karaca m Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. . 2020; 73 - 85.
IEEE karaca m "Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları." , ss.73 - 85, 2020.
ISNAD karaca, m.semih. "Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları". (2020), 73-85.
APA karaca m (2020). Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(49), 73 - 85.
Chicago karaca m.semih Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.49 (2020): 73 - 85.
MLA karaca m.semih Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.49, 2020, ss.73 - 85.
AMA karaca m Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(49): 73 - 85.
Vancouver karaca m Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(49): 73 - 85.
IEEE karaca m "Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları." Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.73 - 85, 2020.
ISNAD karaca, m.semih. "Felsefe Grubu Öğretmen Adaylarının “Ahlak” Kavramına İlişkinAlgıları". Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 49 (2020), 73-85.