ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1761 - 1773 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.22873 İndeks Tarihi: 28-11-2020

ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Yaşanan hızlı değişim ve gelişmeler, eğitim sektörünündinamiklerini etkilemektedir. Endüstri 4.0’a insan kaynağı yetiştiren veküresel pazarda rekabet edebilecek insanın özelliklerini tartışan eğitimsektörünün yeniliğe duyarsız kalması mümkün değildir. Yenilikçidavranışa sahip öğretmenler, fikir yaratabilecek ve okulun ilerlemesinekatkıda bulunabilecek yaratıcı öğretmenler olarak görülmektedir.Yenilikçi iş davranışı sergileyen öğretmenler, öğrencilerin öğrenmesürecindeki yaratıcılıklarını yenilikçi öğretim ile ifade etmelerine yardımcıolarak, yeni stratejiler kullanarak, öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını veözelliklerini yanıtlayabilirler. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı,öğretmenlerin yenilikçi iş davranışı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitlideğişkenlere göre incelenmesidir. Çalışmada tarama modeli türlerindengenel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunuİstanbul İli Küçükçekmece ilçesinde bulunan, 2017–2018 eğitim-öğretimyılında özel ve devlet okullarında çalışan 222 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak “kişisel bilgi formu” ve “yenilikçi işdavranışı ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcıistatistikler, T-Testi ve Anova Testine başvurulmuştur. Yapılan analizlersonucunda, öğretmenlerin yenilikçi iş davranışı düzeylerinin çok yüksekolduğu; özel okul öğretmenlerinin fikir üretme ve uygulama puanının,devlet okulu öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu; yenilik, yenilikçidavranış ve yaratıcı düşünme konularında eğitim alan öğretmenlerinyenilikçi iş davranışı puanlarının, eğitim almayanlara göre daha yüksekolduğu bulunmuştur. Öğretmenlerinin yenilikçi iş davranışı düzeyleriçalışma yılına ve almış oldukları hizmetiçi eğitim sayısına göre farklılıkgöstermemektedir. Araştırma bulguları tartışılmış, eğitim sektörü vearaştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

EXAMINING INNOVATIVE WORK BEHAVIOR LEVELS OF TEACHERS AND EVALUATION OF VARIOUS VARIABLES

Öz:
The rapid changes and developments have affected the dynamics of the education sector. It is not possible to be insensitive to innovation for the education sector who train human resources and which discusses the characteristics of people who can compete in the global. Innovative teachers are seen as creative teachers who can create ideas and contribute to the progress of the school. Teachers with innovative work behaviors can respond to the different needs and characteristics of students by using new strategies to help students express their creativity in learning through innovative teaching. In this context, the aim of this study is examining innovative work behavior levels of teachers and evaluation of various variables. General scanning model is used in the study. The sample group of the study consists of 222 teachers working in private and public schools in the 2017–2018 academic year in Küçükçekmece, İstanbul. “Personal information form” and “innovative work behavior scale” were used as data collection tool in the study. Descriptive statistics, T-Test and Anova Test were used to analyze the data. As a result of the analysis, teachers have high levels of innovative work behavior; private school teachers have a higher score of idea generation and application than public school teachers; teacher who got training in innovation, innovative behavior and creative thinking has a higher innovative work behavior score than others. On the other hand, the level of innovative work behaviors of teachers do not differ according to the working year and the number of in-service training they took. Research findings were discussed and recommendations were made to the education sector and researchers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balkar, B. (2015) The Relationships between Organizational Climate, Innovative Behavior and Job Performance of Teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 7 (2), 81-92.
  • Bysted, R., & Hansen, J. R. (2015). Comparing Public and Private Sector Employees’ Innovative Behaviour: Understanding the role of job and organizational characteristics, job types, and subsectors. Public Management Review, 17(5), 698-717.
  • Carmeli, A., & Spreitzer, G. M. (2009) Trust, Connectivity, and Thriving: Implications for Innovative Behaviors at Work. The Journal of Creative Behavior, 43(3), pp.169-191.
  • Chang Zhu , Di Wang , Yonghong Cai & Nadine Engels (2013) What core competencies are related to teachers' innovative teaching?, Asia-PacificJournal of Teacher Education, 41:1, 9-27.
  • Chen, M. (2010). Education nation, six leading edges of innovation in our scholls. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Çalışkan A. (2013) İç Odaklı Örgüt Kültürünün Yenilikçi Davranışa Etkisinde Personel Güçlendirmenin Aracılık Rolü, İş, Güç İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Dergisi, 15 (1), ss. 88-112.
  • Çapraz, B. Ünnü, N.A. İlic, D. Kocamaz, M. Çiçekli, U. Aracıoğlu, B. Koçak, A. Kesken, J. Soyuer, H. (2014) Çalışanlar Perspektifinden İnovatif İş Davranışının Belirleyicileri: İzmir İlinde Öncelikli Sektörlere İlişkin Bir Araştırma, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 3(1), ss.49-72.
  • Çimen, İ., & Yücel, C. (2017). Yenilikçi Davranış Ölçeği (YDÖ): Türk Kültürüne Uyarlama Çalışması, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(3), 365-381.
  • Eaude, T. (2011). Compliance or innovation? Enhanced pro-fessionalism as the route to improving learning and teaching. Education Review, 23(2), 49-57.
  • Eveleens, C. (2010) Innovation Management; Literature Review of Innovation Process Models and Their Implications, Sciences, 800, 2010, pp.900.
  • Ferrari, A., Cachia, R., & Punie, Y. (2009). Innovation and Creativity in Education and Training in the EU Member States: Fostering Creative Learning and Supporting Innovative Teaching. JRC Technical Notes. Publication of the European Community.
  • Hargreaves, D. (1999). Schools and the future: The key role of innovation in innovating schools. In Innovationg Schools (s. 45-57). Paris: OECD Publications.
  • Hartley, J. (2013) ‘Public and Private Features of Innovation’ in S. Osborne and L. Brown (eds) Handbook of Innovation in Public Services. Cheltenham: Edward Elgar.
  • Hasiao, H.C., Chang, J. C. , Tu, Y. L., Chen, S.C. (2011) The Influence of Teacher Self Efficacy on Innovative Work Behavior, International Conference on Social Science and Humanity, Vol:5, pp.233-237.
  • Hebenstreit, J.J. (2012) Nurse Educator Perceptions of Structural Empowerment and Innovative Behavior, Nursing Education Research, 33(5), pp. 297-305.
  • Ismail, A. Mydin, A. (2019). The Impact of Transformational Leadership and Commitment on Teachers’ Innovative Behaviour. In 4th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2018). Atlantis Press.
  • Izzati, U. (2018). The Relationships between Vocational High School Teachers' Organizational Climate and Innovative Behavior. In 1st International Conference on Education Innovation (ICEI 2017). Atlantis Press.
  • Janssen, O. (2000) Job Demands, Perceptions of Effort‐ Reward Fairness and Innovative Work Behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73(3), pp.287-302.
  • Janssen, O. (2004) How Fairness Perceptions Make Innovative Behavior More or Less Stressful. Journal of Organizational Behavior, 25(2), 201-215.
  • Jong J.P.J. (2007) Individual Innovation: The Connection Between Leadership and Employees’ Innovative Work Behavior, Amsterdam Business School Research Institute, PhD Thesis.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kheng, Y.K., Mahmood, R., Beris, S.J.H. (2013) A Conceptual Review of Innovative Work Behavior in Knowledge Intensive Business Services among Knowledge Workers in Malaysia, International Journal of Business, Humanities and Technology, 3 (2).
  • Leong, C. T., & Rasli, A. (2014). The Relationship between Innovative Work Behavior on Work Role Performance: An Empirical Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 129, 592–600.
  • Li, M., Liu, Y., Liu, L., & Wang, Z. (2017). Proactive personality and innovative work behavior: The mediating effects of affective states and creative self-efficacy in teachers. Current Psychology, 36(4), 697-706.
  • Li, X., & Zheng, Y. (2014). The Influential Factors of Employees’ Innovative Behavior and the Management Advices. Journal of Service Science and Management, 7(7), 446–450.
  • Messmann, G., & Mulder, R. H. (2014). Exploring the role of target specificity in the facilitation of vocational teachers’ innovative work behaviour. Journal of occupational and organizational psychology, 87(1), 80-101.
  • Mourshed, M., Chijioke, C., and Barber, B. (2010). How the world's most improved school systems keep getting better. McKinsey and Company.
  • Palazzeschi, L.; Bucci, O.; Di Fabio, A. (2018) Re-thinking Innovation in Organizations in the Industry 4.0 Scenario: New Challenges in a Primary Prevention Perspective. Front. Psychol, 9.
  • Palladan, A. A. (2018). Moderating Effects of Cyberloafing Activity on Innovative Work Behaviour and Lecturers Job Performance. International Journal of Advanced Studies in Social Science & Innovation, Vol. 2, No. 1.
  • Patterson, F., Kerrin, M., & Gatto-Roissard, G. 2009. Charac-teristics and Behaviours of Innovative People in Organizations. Literature Review Prepared for the NESTA Policy & Research Unit, 1-63.Prayudhayanti, B., N. (2014). Peningkatan Perilaku Inovatif melalui Budaya Organisasi. Jurnal Ekonomi Bisnis, 15(2), 19-32.
  • Rainey, H. G. (1999) Using Comparisons of Public and Private Organizations to Assess Innovative Attitudes Among Members of Organizations. Public Productivity & Management Review, 23:2 pp130–149.
  • Schlechty, P. C. (2014). Okulu yeniden kurmak. (Y. Özden, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994) “Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in the Workplace”. Academy of Management Journal, 37(3), pp.580-607.
  • Sönmez, Betül. (2011) “Hemşirelerin Yenilikçi Davranışları ve Etkileyen Faktörler: Niteliksel Bir Çalışma”, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Sönmez, Betül (2014) Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Yenilikçi Davranışları ve Yenilikçi Davranışlarını Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi: Niteliksel Bir Çalışma, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, (2):1.
  • Thurlings, M., Evers, A. T. & Vermeulen, M. (2015). Toward a model of explaining teachers’ innovative behavior: A literature review. Review of Educational Research, 85(3), 430-471.
  • Töre, Esra. (2017) Yenilikçi İş Davranışının Entelektüel Sermaye Üzerindeki Etkisinde Bilgi Paylaşımı, İç Denetim Odağı ve Öz-Yeterliliğin Aracılık Rolunün İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • West, M. A., & Farr, J. L. (1989) “Innovation at Work: Psychological Perspectives.” Social Behaviour, 4(1), 15-30.
  • Yang, S. C., & Huang, Y. F. (2008). A study of high school English teachers’ behavior, concerns and beliefs in integrating information technology into English instruction. Computers in human behavior, 24(3), 1085-1103.
  • Yuan, F., & Woodman, R. W. (2010). Innovative Behavior In The Workplace: The Role Of Performance And Image Outcome Expectations. Academy of Management Journal, 53(2), 323–342.
APA Töre E (2019). ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
Chicago Töre Esra ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2019): 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
MLA Töre Esra ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2019, ss.1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
AMA Töre E ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2019; 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
Vancouver Töre E ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2019; 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
IEEE Töre E "ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.1761 - 1773, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22873
ISNAD Töre, Esra. "ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2019), 1761-1773. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22873
APA Töre E (2019). ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(4), 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
Chicago Töre Esra ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.4 (2019): 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
MLA Töre Esra ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.4, 2019, ss.1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
AMA Töre E ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(4): 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
Vancouver Töre E ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(4): 1761 - 1773. 10.29228/TurkishStudies.22873
IEEE Töre E "ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.1761 - 1773, 2019. 10.29228/TurkishStudies.22873
ISNAD Töre, Esra. "ÖĞRETMENLERİN YENİLİKÇİ İŞ DAVRANIŞI DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ VE ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/4 (2019), 1761-1773. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22873