Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama

Yıl: 2020 Cilt: 34 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 264 - 283 Metin Dili: Türkçe DOI: DOI: 10.33308/26674874.2020342195 İndeks Tarihi: 28-11-2020

Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama

Öz:
Bu araştırma üniversite de çeşitli bölümlerde yapılan sosyal ve bireysel eğitim yatırımlarının getiri oranlarını hesaplamayı amaçlamaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma gurubunu, on beş farklı yükseköğretim bölümünden mezun olup İstanbul’da özel sektörde ücretli olarak çalışan 795 kişi oluşturmaktadır. Maliyetlere ilişkin veriler YÖK’ün 1997 yılında yaptığı araştırmadan, kazançlara ilişkin verilerse araştırmacı tarafından geliştirilen anket aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada sosyal ve bireysel getiriler kısa-yol yöntemiyle hesaplanmıştır. Ayrıca maliyet-fayda analizinde kullanılan yöntemlerden olan fayda-maliyet oranı ile üniversite yatırımının sosyal ve bireysel açıdan verimliliği test edilmiştir. Araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır: Tüm bölümlerde sosyal getiri oranları %5 -%14,8; bireysel getiriler %12,3 -%18,5 arasında değişmektedir. Üniversite eğitiminin sosyal getiri oranı %8,9, fayda-maliyet oranı 11,93; bireysel getiri oranı %16,6, fayda-maliyet oranı 15,17’dir. Cinsiyetler açısından anlamlı farklılık görülmemiştir. Bireysel getiri oranı kadınlar için %16,3, erkekler için %16,6 bulunmuştur. Bu hesaplamalar tüm Türkiye çapında ve bütün eğitim tür ve düzeylerinde daha geniş bir örneklem üzerinde yapılmalıdır.
Anahtar Kelime:

Returns to Education at the System of Turkish Higher Education: An Ampirical Study

Öz:
This research aims to estimate the rates of return to higher education. Survey method was used. The data gathered from 795 people graduated from higher education and worked as wage earners at private sector in Istanbul. The data related to costs were obtained from the findings of the research done previously by YOK, the data on earnings were gotten from wage earners by a questionnaire developed by the researcher. The social and private rate of returns were estimated using short-cut method. Social and private productivity of the investments were tested by benefit-cost ratio. The following findings were reached: the social rates of return vary from %5 and %14,8 and private rates of return vary from %12,3 and %18,5. The social rate of return is %8,9, benefit-cost ratio is 11,93 and the private rate of return is %16,6, benefit-cost ratio is %15,17. The research does not reveal a significant difference between genders. The private rate of return is %16,3 for women and %16,6 for men.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akalın, G. (1980). Yükseköğretim karma malına maliyet-fayda analizinin uygulanması (Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No:444). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Blaug, M. (1972). An introduction to the economics of education. Barmondsworth: Penguin Books.
  • Cohn, E. ve Geske, T. G. (1990). The economics of education. New York: Pergamon Press.
  • Deolalikar, A. B. (1995), Gender differences in the returns to schooling and in school enrollment rates in Indonesia. T. Paul Schultz (Ed.), Investment in women’s human capital (ss. 273-303) içinde. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Eide, K. (1969). The cost structure of Turkish Higher Education (No. 822). Ankara: DPT Yayın.
  • Gürer, B. (1981). Eğitim harcamalarının verimliliği (No: 1754). Ankara: DPT Yayın.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Krueger, A. O. (1968). Factor endowment and per capita income differences among countries. The Economic Journal, 78(311), 641-659.
  • Li., H. (2003). Economic transition and returns to education in China. Economics of Education Review, 22(3), 317-328.
  • Moock, P. R., Patrinos, H. A. ve Venkataraman, M. (2003), Education and earnings in a transition economy: The case of Vietnam. Economics of Education Review, 22(5), 503-510.
  • Özelli, M. T. (1970). The estimates of private internal rates of return on educational investment in the first Turkish Republic: 1923-1960. International Journal of Middle East Studies, 1(2), 154-176.
  • Patrinos, H. A. (1994). Notes on education and growth: Theory and evidence (Human Resources Development and Operations Policy HRO Working Papers No.39). Washington DC: The World Bank.
  • Psacharopoulos, G. (1993). Returns to investment in education: A global update (Policy Research Working Papers No. 1067). Washington, DC: The World Bank.
  • Psacharopoulos, G. ve Patrinos, H.A. (2004). Returns to investment in education: A further update (Policy Research Working Papers No. 2881). Washington, DC: The World Bank.
  • Tansel, A. (1994). Wage employment, earnings and returns to schooling for men and women in Turkey. Economics of Education Review, 13(4), 305-320.
  • Tansel, A. (1999a). Public-private employment choice, wage differentials and gender in Turkey (Economic Growth Center Discussion Paper No. 797). New Heaven: Yale University.
  • Tansel, A. (1999b). Türkiye ve seçilmiş ülkelerde eğitimin getirisi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 26(3-4), 453-472. Tansel, A. (2001). Self-employment, wage-employment, and returns to schooling by gender in Turkey, D. Salehi-Isfahani (Ed.), Labor and human capital in the Middle East: Studies of markets and household behavior (ss. 337-367) içinde. UK: Ithaca Press.
  • Tunç, M. (1998). Kalkınmada insan sermayesi: İç getiri oranı yaklaşımı ve Türkiye uygulaması. DEÜ İİBF Dergisi, 13(1), 83-106.
  • Türkmen, F. (2002). Eğitimin ekonomik ve sosyal faydaları ve Türkiye’de eğitim ekonomik büyüme ilişkisinin araştırılması (DPT Uzmanlık Tezleri Yayın No: 2655). Ankara.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004), SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (1997). Üniversite öğrencileri aile gelirleri, eğitim harcamaları, mali yardım ve iş beklentileri araştırması. Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/egitim/raporlar/ailegel.html.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2004). Türk yükseköğretiminin bugünkü durumu. Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/egitim/raporlar/raporlar.htm.
APA Yesilbag Y (2020). Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. , 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
Chicago Yesilbag Yuksel Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. (2020): 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
MLA Yesilbag Yuksel Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. , 2020, ss.264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
AMA Yesilbag Y Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. . 2020; 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
Vancouver Yesilbag Y Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. . 2020; 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
IEEE Yesilbag Y "Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama." , ss.264 - 283, 2020. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
ISNAD Yesilbag, Yuksel. "Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama". (2020), 264-283. https://doi.org/DOI: 10.33308/26674874.2020342195
APA Yesilbag Y (2020). Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 34(2), 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
Chicago Yesilbag Yuksel Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. Yaşadıkça Eğitim Dergisi 34, no.2 (2020): 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
MLA Yesilbag Yuksel Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, vol.34, no.2, 2020, ss.264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
AMA Yesilbag Y Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 2020; 34(2): 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
Vancouver Yesilbag Y Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 2020; 34(2): 264 - 283. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
IEEE Yesilbag Y "Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama." Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 34, ss.264 - 283, 2020. DOI: 10.33308/26674874.2020342195
ISNAD Yesilbag, Yuksel. "Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Eğitimin Getirileri: Ampirik Bir Uygulama". Yaşadıkça Eğitim Dergisi 34/2 (2020), 264-283. https://doi.org/DOI: 10.33308/26674874.2020342195