Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi
Yıl: 2018 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 283 - 289 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-11-2020
Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi
Öz: Giriş: Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarıya ulaşma, mesleğe uyum sağlama ve verimli bir çalışma yaşamı sürdürmelerinde, olumlugüdülenmenin yanı sıra o mesleğe ilişkin olumlu bir algı ve tutuma sahip olmaları mesleğin gelişimi açısından önemlidir. Amaç: Buaraştırmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisini belirlemektir. Yöntem: İlişkiseltarama modeli kullanılarak tanımlayıcı nitelikte yapılan bu çalışma bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören 234 hemşirelik öğrencisi ilegerçekleştirilmiştir. Veriler; kişisel bilgi formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeğikullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile yapılmıştır.Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin toplam mesleki güdülenme ve içsel güdülenme düzeyi ortalamanın üzerinde, dışsal güdülenme düzeyiise yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin toplam meslek algısı ve mesleki nitelikler ölçek alt boyutuna ilişkin puan ortalamaları yüksek, meslekistatü ölçek puan ortalamaları ise ortalama düzeyin üzerinde belirlenmiştir. Öğrencilerin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasındaolumlu, anlamlı ve zayıf bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin mesleki güdülenmelerinin meslek algısınıetkilemede önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: The Effect of Professional Motivation Level on Perception of Nursing Profession of Nursing Student
Öz: Background: It is important for nursing students to have a positive perception and hold on the profession as well as positive motivation in achieving academic success, adapting to the profession and maintaining a productive working life. Objectives: The aim of this study is to identify the effect of the professional motivation levels on the perception of nursing profession among the students studying at the department of nursing. Methods: This descriptive study, using the relational screening model, was conducted with 234 nursing students who studied in the School of Health. Data were collected using Personal Information Form, Motivational Resources and Problems Scale and Perception of Nursing Professional Scale. Data were analysed by definitive statistics, pearson correlation and multiple regression analysis. Results: It was identified that the total professional motivation level and intrinsic motivation level are above the average level and that the extrinsic motivation level is high. It was determined that the point averages of the students' professional perception and professional qualifications sub-dimensions are high and that the professional status point averages was found to be higher than average level. A positive, meaningful and weak relationship was identified between the professional motivation level and the perception of profession among the students. Conclusion: As a result of the study, it has been determined that the professional motivation of the students is a significant factor in affecting the perception of profession.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acat, M. B., & Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7 (4), 204-10.
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343- 361.
- Al Jarrah, I. A. T. (2013). Associate nursing students’ perceptions toward nursing profession in Jordan. European Scientific Journal, 9(6), 147-166.
- Anderson, E. P. (1993). The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. Journal of Advanced Nursing, 18 (5), 808-15.
- Bernardino, A. O., Coriolano-Marinus, M. W. L., Santos, A. H.S., Cavalcanti, A.M. T. S., & Lima, L. S. (2018). Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto & Contexto Enfermagem, 27 (1), 1 -10.
- Bronson, S. (2016). Autonomy support environment and autonomous motivation on nursing student academic performance: An exploratory analysis. Nurse Education Today, 44, 103–108.
- Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5 (4), 142-9. Retrived September 4, 2018, from http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/4625/civci.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Cook, D. A., & Artino, A. J. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Medical Education, 50, 997–1014.
- Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S.G., & Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Mesleki Dergisi, 1 (2), 46-56.
- Çınar Yücel, Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 27 (3), 1 - 8.
- Demirkıran, F., Türk, G., & Denat, Y. (2005). İlk klinik uygulama öğrencilerin mesleklerine ilişkin görüşlerini etkiler mi? Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Özel Sayı.
- Denat, Y., Gürol Arslan, G., & Şahbaz, M. (2016). Change in students' perception of profession during nursing education in Turkey: a longitudinal study. International Journal of Human Sciences, 13 (1), 900-908.
- Dilekmen, M., & Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 114-123.
- Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences, 17 (2), 236-42.
- Espeland, V., & Indrehus, O. (2003). Evaluation of students, satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42, 226-237.
- Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10 (1).
- Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1), 15-26.
- Gay, L. R. (1996). Educational research (pp.25-30). New Jersey: Prentice-Hall, Inc. Gelona, J. (2011). Does thinking about motivation boost motivation levels? The Coaching Psychologist, 7 (1), 42–48.
- Gençay, Ö. A., & Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 241 -253.
- Henderson-King, D., & Smith, M. N. (2006). Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education, 9 (2), 195-221.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (ss.81 -82). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
- Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 3, 607-10.
- Kusurkar, R. A., & Croiset, G. (2015). Autonomy support for autonomous motivation in medical education. Medical Education Online [Internet], Retrived July 20, 2018, from http://med-ed-online. net/index.php/meo/article/view/27951
- Kulakçı, H., Kuzlu Ayyıldız, T., Yıldırım, N., Veren, F., & Köse Topan, A. (2015). Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Journal of Health and Nursing Management, 2 (2), 83-93.
- Korkmaz, A. Ç., & İpekçi, N. N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3 (2), 121 -131.
- Köksal, L. G., & Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (1), 10-15.
- Mrayyan, M. T., Modallal, R., Awamreh, K., Atoum, M., Abdullah, M., & Suliman, S. (2008). Readiness of organizations for change, motivation and conflict-handling intentions: senior nursing students’ perceptions. Nurse Education in Practice, 8 (2), 120-8.
- Nasrin, H., Soroor, P., & Soodabeh, J. (2012). Nursing challenges in motivating nursing students through clinical education: A grounded theory study hindawi publishing corporation. Nursing Research and Practice, 1 -7.
- Nilsson, A.F., & Silén, C. (2010). “You have to know why”: The influence of different curricula on nursing students’ perceptions of nursing. Scandinavian Journal of Education Research, 54, 631 -42.
- Özdemir Özkan, N., Akın, S., & Durna, Z. (2015). Nursing students’ leadership orientation and levels of motivation. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12 (1), 51 -61.
- Özkan, S., & Yılmaz, E. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 25 (3), 55-68.
- Özlü Kahraman, Z., Gümüş, K., Güngörmüş, K., Avşar, G., & Özer, N. (2014). Sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11 (1), 47-53.
- Rahimi, A., & Ahmadi, F. (2005). The obstacles and improving strategies of clinical education from the viewpoints of clinical instructors in Tehran’s nursing schools. Iranian Journal of Medical Education, 5, 73-80.
- Rose, S. (2011). Academic success of nursing students: does motivation matter? Teaching and Learning in Nursing, 6 (4), 181 -4.
- Ryan, R. M., & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25 (1), 54-67.
- Schunk, D.H., Meece, J.L., & Pintrich, P.R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed., pp. 4-6). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
- Sekaran, U. (2003). Research methods for business. (pp. 290-295). New York: John Wiley High Education Yayınları.
- Tan, M., Yuncu, S., Şentürk, Ö., & Yıldız, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin hemşireliğe bakış açıları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (1), 22-29.
- Zhang, M. F., & Petrini, M. A. (2008). Factors influencing Chinese undergraduate nursing students' perceptions of the nursing profession. International Nursing Review, 55 (3), 274-80.
APA | CERİT B, Çoşkun Palaz S (2018). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. , 283 - 289. |
Chicago | CERİT Birgül,Çoşkun Palaz Simge Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. (2018): 283 - 289. |
MLA | CERİT Birgül,Çoşkun Palaz Simge Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. , 2018, ss.283 - 289. |
AMA | CERİT B,Çoşkun Palaz S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. . 2018; 283 - 289. |
Vancouver | CERİT B,Çoşkun Palaz S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. . 2018; 283 - 289. |
IEEE | CERİT B,Çoşkun Palaz S "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi." , ss.283 - 289, 2018. |
ISNAD | CERİT, Birgül - Çoşkun Palaz, Simge. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi". (2018), 283-289. |
APA | CERİT B, Çoşkun Palaz S (2018). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283 - 289. |
Chicago | CERİT Birgül,Çoşkun Palaz Simge Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 11, no.4 (2018): 283 - 289. |
MLA | CERİT Birgül,Çoşkun Palaz Simge Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.11, no.4, 2018, ss.283 - 289. |
AMA | CERİT B,Çoşkun Palaz S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 11(4): 283 - 289. |
Vancouver | CERİT B,Çoşkun Palaz S Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 11(4): 283 - 289. |
IEEE | CERİT B,Çoşkun Palaz S "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi." Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11, ss.283 - 289, 2018. |
ISNAD | CERİT, Birgül - Çoşkun Palaz, Simge. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyinin Meslek Algısına Etkisi". Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 11/4 (2018), 283-289. |