Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 813 - 829 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.18506/anemon.644798 İndeks Tarihi: 29-11-2020

Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research

Öz:
This study aimed to examine the educational studies methodologically using the Second Lifeapplication in Turkey. In the study conducted with the qualitative research paradigm, the documentreview method was used. The studies were analyzed with descriptive analysis technique. Accordingto the findings, it was revealed that qualitative studies as research philosophy and case studies asresearch design were mostly adopted in the studies. In those studies, undergraduate students as thestudy group and questionnaire and interview techniques as data collection methods were mostlypreferred, and the content analysis technique was used mostly for data analysis. Moreover, in thosestudies, the purposive sampling technique was mostly used. Most of the studies examined reachedtheir aims and most of their results were positive.
Anahtar Kelime:

Türkiye'de Eğitim Alanında İkincil Yaşam: Metodolojik Bir İnceleme Araştırması

Öz:
Bu çalışma, Türkiye’de İkincil Yaşam uygulamasının kullanıldığı eğitim çalışmalarını metodolojik olarak incelenmeyi amaçlamıştır. Nitel araştırma paradigması ile yapılan çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalar betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; çalışmalarda araştırma felsefesi olarak en çok nitel çalışmaların, araştırma deseni olarak da durum çalışmalarının benimsendiği görülmüştür. Çalışmalarda en fazla çalışma grubu olarak lisans öğrencileri, veri toplama yöntemi olarak anket ve görüşme teknikleri tercih edilmiş ve verilerin analizi için en çok içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Ayrıca çalışmalarda en çok amaçsal örneklem tekniği kullanılmıştır. İncelenen çalışmaların amaçlarına ulaştığı ve sonuçlarının çoğunun olumlu olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslantas, T. K., & Tokel, S. T. (2018). Second Life ortamında görev temelli dil eğitimi etkinliklerinde öğrencilerin İngilizce konuşmaya yönelik endişe, güdülenme ve özgüvenleri [Anxiety, motivation, and self-confidence in speaking English during task based activities in Second Life]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 287-296.
  • Bezir, C. (2012). Second Life ortamında tasarlanan yabancı dil eğitimi: öğretmen-öğrenci ve ortam etkileşimi [Foreign language education in the Second Life: Student-teacher and context interaction] (Unpublished Ph.D. Thesis). Dokuz Eylul University, İzmir.
  • Bezir, C., & Baran, B. (2014). Second life ortamında altı şapka düşünme tekniğinin dil öğretimi sürecine katkısı [Foreign language teaching through the six thinking hats technique in Second Life]. Eğitim ve Bilim, 39(171), 392-406.
  • Bezir, C., Cukurbasi, B., & Baran, B. (2011 , September). Second Life ortamında rol oynama tekniği ile yabancı dil etkinlikleri tasarım süreci ve uygulanması [Design process and implementatıon of foreign language activities based on online role playing in Second Life environment]. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2011) (pp. 896- 901), Firat University, Elazig.
  • Bulu, S. T., & Isler, V. (2011 , Kasım). Second Life ODTÜ kampüsü [Second Life METU campus]. In Academic Informatics’11 Conference (pp. 99-106), Inonu University, Malatya.
  • Bulbul, H. (2016). Görsel sanatlar eğitiminde alternatif bir öğretim ortamı olarak Second Life [Second Life as an alternative teaching environment in visual arts education]. O. Demirel & S. Dincer (Eds.), In Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı [The search for innovations and qualifications in educational sciences] (pp. 1004-106). Ankara: Pegem Publishing.
  • Bulbul, H. (2017). Müze ile eğitimde bir seçenek olarak “Second Life” müzeleri [Using “Second Life” museums as an option in education via museum]. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 167-180.
  • Buyukozturk, S., Kilic-Cakmak, E., Akgun, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Pegem Publishing.
  • Can, T. (2012). Yabancı dil öğretimi bağlamında öğrenen özerkliğinin sanal öğrenme ortamları yoluyla desteklenmesi [Supporting learner autonomy in the context of foreign language teaching through virtual learning environments]. HAYEF Journal of Education, 9(1), 72-85
  • Canbek, N. G. (2011). Bir e-öğrenme platformu olarak Second Life: Türkiye örneği [An e-learning platform in Second Life: Turkey sample]. B. B. Demirci, G. T. Yamamoto, & U. Demiray (Eds.), In Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve uygulamalar II [e-learning in Turkey: Developments and applications II] (pp. 99-106). İstanbul. Retrived March 16, 2019, from http://yunus.hacettepe.edu.tr/~htuzun/html/academ ic/ TuzunEtAl-2011 -YerlesikBirDersin.pdf
  • Colak, C. (2013). Sanal dünyalarda düzenlenen İngilizce iletişim kurma etkinliklerinin öğretmen adaylarının öz yeterlik inancına ve sosyal bulunuşluklarına etkisi [The effects of communicative English activities performed in virtual worlds on teacher candidates self-efficacy beliefs and social presence] (Unpublished master’s Thesis). Karadeniz Teknik University, Trabzon.
  • Cukurbasi, B. (2012). Üç boyutlu sanal ortamda beş aşamalı modelin uygulanması [Five stage model application in three dimensional virtual environments] (Unpublished master’s Thesis). Balikesir University, Balikesir.
  • Cukurbasi, B., Bezir, C., & Karamete, A. (2011). Üç boyutlu sanal ortamlarda oryantasyon [Orientation of three dimensıonal virtual environments]. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2011) (pp. 1054- 1060), Firat University, Elazig.
  • Dabakoglu, S. C. (2018). Sanat ve tasarım eğitiminde sanal ortamın yaratıcılığa etkisi (Second Life örneği) [The impact of virtual environment on creativity in art and design education (Second life example)] (Unpublished Ph.D. Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Demirer, V., & Erbas, C. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in Turkey between 1996- 2014 Years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91 -104. doi: 10.17718/tojde.45497
  • Deutschmann, M., Panichi, L., & Molka-Danielsson, J. (2009). Designing oral participation in Second Life – a comparative study of two language proficiency courses. ReCALL, 21(2), 206-226. doi:10.1017/S0958344009000196
  • Dincer, G. D. (2008). Sanal dünyaların uzaktan eğitim danışmanlık hizmetlerinde kullanımı: Second life örneği [The use of virtual worlds in the distance education consulting services: Second life sample] (Unpublished master’s Thesis). Anadolu University, Eskisehir.
  • Emre, I. E., Selcuk, M., Budak, V. O., Butun, M., & Simsek, İ. (2019). Eğitim amaçlı sanal gerçeklik uygulamalarında kullanılan cihazların daldırma açısından incelenmesi [ Investigation of devices used in virtual reality applications for education purposes in terms of ımmersion]. International Journal of Informatics Technologies, 12(2), 119- 129.
  • Erbay, H. N., Simsek, İ., & Kirisci, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi: Second Life örneği [Teaching fractions at 5th grade level in three dimensional virtual learning environment: Second Life sample]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154. doi:10.29299/kefad.2018.20.01.005.
  • Erturk, M., & Sahin, G. (2019). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması [The use of Second Life game as an experimental learning model for learning social studies]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 434- 459.
  • Esgin, E., Pamukcu, B. S., Ergul, P., & Ansay, S. (2011, September). 3-boyutlu çevrimiçi sosyal ortamların eğitimde kullanılmasının öğrenci başarısı ve motivasyonuna etkisi: Secondlife uygulaması [The effects of 3-D online social environments in educational use on student success and motivation: Secondlife case]. In 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2011) (pp. 1 -7), Firat University, Elazig.
  • Gao, F., Noh, J. J., & Koehler, M. J. (2009). Comparing roleplaying activities in Second Life and face-to-face environments. Journal of Interactive Learning Research, 20(4), 423-443.
  • Gokoglu, S. (2019). Sanal gerçeklik temelli öğrenme ortamının yangın güvenliğine yönelik davranışsal becerilerin gelişimine etkisi [The impact of virtual reality based learning environment on the development of behavioral skills towards fire safety] (Unpublished Ph.D. Thesis). Trabzon University, Trabzon.
  • Gunay, F. (2015). Fen bilgisi bölümü öğretmen adaylarının 3 boyutlu sanal ortamlardaki etkileşim düzeyleri, uzamsal yetenekleri ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Relationships between 3-D virtual environment interaction level, spatial abilities, and achievement level: The case of preservice science teachers] (Unpublished master’s Thesis). Ataturk University, Erzurum.
  • Gunay, F., Baydas, Ö., Karakus, T., & Goktas, Y. (2014). İlköğretim öğrencilerinin 3B sanal dünyada kış sporlarını öğrenmeye yönelik algıları [Primary school students' perceptions of learning winter sports in the 3d virtual world]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 664- 675.
  • Griol, D., & Callejas, Z. (2019). Teaching and learning abstract concepts by means of social virtual worlds. In I. Management Association (Ed.), Virtual reality in education: breakthroughs in research and practice (pp. 314-329). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1 -5225-8179-6.ch015
  • Harrison, R. (2009). Excavating Second Life cyberarchaeologies, heritage and virtual communities. Journal of Material Culture, 14(1), 75-106.
  • Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2010). Use of threedimensional (3-D) immersive virtual worlds in K- 12 and higher education settings: A review of the research. British Journal of Educational Technology, 41(1), 33-55.
  • Inman, C., Wright, V. H., & Hartman, J. A. (2010). Use of Second Life in K-12 and higher education: A review of research. Journal of Interactive Online Learning, 9(1), 44-63.
  • Ilic, U. (2013). Yabancı dil öğretiminde üç boyutlu sanal dünyalar uygulaması [Three dimensional virtual environment application in foreign language education] (Unpublished master’s Thesis). Ege University, Izmir.
  • Kalkan, A. (2016). 3B sanal dünyalarda oyunlaştırmanın ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin başarı akış ve tutumlarına etkisinin araştırılması [Investigation of effect of gamification in 3d virtual worlds on secondary school 5th grade students' achievement, flow and attitudes] (Unpublished master’s Thesis). Ataturk University, Erzurum.
  • Kapucu, M. S., & Yildirim, I. (2019). Türkiye'de sanal ve artırılmış gerçeklik üzerine eğitimde yapılan çalışmalara ilişkin metodolojik bir inceleme [Methodological review of the studies performed on virtual reality and augmented reality in education in Turkey]. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 37-57.
  • Kawulich, B. B., & D’Alba, A. (2019). Teaching qualitative research methods with Second Life, a 3- dimensional online virtual environment. Virtual Reality, 23(4), 375-384.
  • Kazazoglu, S. (2014). Yabancı dil öğretiminde teknoloji tabanlı etkileşim: Second Life örneği [Technologybased interaction in foreign language teaching: The case of Second Life]. Dil Dergisi, (164), 39-51. doi: 10.1501/Dilder_0000000210.
  • Kemp, J. W., Livingstone, D., & Bloomfield, P. R. (2009). SLOODLE: Connecting VLE tools with emergent teaching practice in Second Life. British Journal of Educational Technology, 40(3), 551 -555.
  • Kim, S. H., Lee, J., & Thomas, M. K. (2012). Between purpose and method: A review of educational research on 3D virtual worlds. Journal for Virtual Worlds Research, 5(1), 1 -18.
  • Kobak, K. (2011). Yeni bir eğitim ortamı olarak Second Life'da öğrenci deneyimleri [Student experiences in Second Life as a new educational environment]. In Academic Informatics’11 Conference (pp. 93-96), Inonu University, Malatya.
  • Layne, C. S., Lee, R. E., O’Connor, D. P., Horn, C. L., & McFarlin, B. K. (2010). Using digital communities to enhance student persistence and retention. In D. Russell (Ed.), Cases on collaboration in virtual learning environments: Processes and interactions (pp. 140-153). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1 -60566-878-9.ch009
  • Levy, M. (2009). Technologies in use for second language learning. The Modern Language Journal, 93, 769- 782.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Neuman, W. L. (2003). Social research methods: Qualitative and quantitative approach. Sydney: Pearson Education Inc.
  • Olpak, Y. Z. (2010). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanılan farklı etkileşim araçlarının öğrencilerin başarılarına ve sosyal bulunuşluk algılarına etkisi [Effects of different interaction tools used in online learning environments to the achievements and social presence perceptions of students] (Unpublished master’s Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Ozonur, M. (2013). Sanal gerçeklik ortamı olarak İkincil Yaşam (Second Life) uygulamalarının tasarlanması ve bu uygulamaların internet tabanlı uzaktan eğitim öğrencilerinin öğrenmeleri üzerindeki etkilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [The design of second life applications as virtual world and examining the effects of these applications on the learning of the students attending internet-based distance education in terms of different variables] (Unpublished Ph.D. Thesis). Mersin University, Mersin.
  • Ozonur, M., Yelken, T. Y., & Tokmak, H. S. (2016, May). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin Second Life deneyimleri ile ilgili görüşleri [Vocational school of higher education students’ opinions about learning experiences on Second Life environment]. In 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2016) (pp. 365- 373), Recep Tayyip Erdogan University, Rize.
  • Pellas, N., & Kazanidis, I. (2015). On the value of Second Life for students’ engagement in blended and online courses: A comparative study from the higher education in Greece. Education and Information Technologies, 20(3), 445-466.
  • Reisoglu, I., Topu, B., Yilmaz, R., Yilmaz, T. K., & Goktas, Y. (2017). 3D virtual learning environments in education: A meta-review. Asia Pacific Education Review, 18(1), 81 -100.
  • Reisoglu, İ. (2014). 3B sanal öğrenme ortamlarında öğretimsel, sosyal ve bilişsel buradalık [Teaching, social and cognitive presence in 3D virtual learning environments] (Unpublished Ph.D. Thesis). Ataturk University, Erzurum.
  • Roussou, M. (2001, June). Immersive interactive virtual reality in the museum, In Proceedings of TiLE (Trends in Leisure Entertainment), London, U.K. Retrieved June 13, 2019, from https://pdfs.semanticscholar.org/ 7493/6f7e348e5af66f556441b1723b336b58fea7.p df
  • Russell, D. (Ed.). (2009). Cases on collaboration in virtual learning environments: Processes and interactions: Processes and interactions. Hersey, PA: IGI Global.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar [Entry level prospective classroom teachers’ metaphors about the concept of “teacher”]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135- 155.
  • Saka, E. (2019). Eğitsel amaçlı sanal gerçeklik oyunlarına yönelik araştırmaların incelenmesi: Bir metasentez çalışması [Educational purpose for virtual reality games investigation of researches: A metasynthesis study] (Unpublished master’s Thesis). Trabzon University, Trabzon.
  • Salmon, G. (2009). The future for (second) life and learning. British Journal of Educational Technology, 40(3), 526-538.
  • Sanchez, J. (2009). Barriers to student learning in Second Life. Library Technology Reports, 45(2), 29-34.
  • Sierra, L. M. B., Gutiérrez, R. S., & Garzón-Castro, C. L. (2012). Second Life as a support element for learning electronic related subjects: A real case. Computers & Education, 58(1), 291 -302.
  • Sozbilir, M. (2009). Nitel veri analizi [Qualitative data analysis]. Retrived February 22, 2019, from https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112- nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf .
  • Sural, I. (2008, December). Yeni teknolojiler ışığında uzaktan eğitimde açıklık, uzaktanlık ve öğrenme [Openness, distance and learning in distance education in the light of new technologies]. In Proceedings of the 13th Internet Conference in Turkey (pp. 31 -34), Middle East Technical University, Ankara.
  • Sahin, G. (2016). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması [The use of Second Life game as an experimental learning model for learning social studies] (Unpublished master’s Thesis). Mugla Sıtkı Kocman University, Mugla.
  • Tepe, T. (2012). Sanal dünyaların yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde kullanımı [Use of virtual worlds in lifelong learning activities]. Ege University 1st National Continuing Education Congress, Kusadasi, Izmir.
  • Tokel, S. T., & Cevizci-Karatas, E. (2014). Threedimensional virtual worlds: Research trends and future directions. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1 -12.
  • Tunc, S. (2018). Sanal gerçeklik ortamlarında kişilerin etkileşim ve izlenme kaygılarının belirlenmesi [Determining people's interaction and audience anxieties in virtual reality environments] (Unpublished master’s Thesis). Kırsehir Ahi Evran University, Kirsehir.
  • Wagner, C., & Ip, R. K. (2019). Action learning with Second Life-A pilot study. Journal ofInformation Systems Education, 20(2), 249-258.
  • Wang, F., & Burton, J. K. (2013). Second Life in education: A review of publications from its launch to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), 357-371. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01334.x
  • Warburton, S. (2009). Second Life in higher education: Assessing potential for and the barriers to deploying virtual worlds in learning and teaching. British Journal of Educational Technology, 40(3), 414- 426.
  • Warburton, S., & Pérez-García, M. (2010). 3D Design and Collaboration in Massively Multi-User Virtual Environments (MUVEs). In D. Russell (Ed.), Cases on collaboration in virtual learning environments: Processes and interactions (pp. 27-41). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1 -60566-878- 9.ch002
  • Wehner, A. K., Gump, A. W., & Downey, S. (2011). The effects of Second Life on the motivation of undergraduate students learning a foreign language. Computer Assisted Language Learning, 24(3), 277-289.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seckin Publishing.
  • Yildirim, S. (2012). Sanal dünya ve web temelli öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarıları ve motivasyonları açısından karşılaştırılması [Comparing to virtual world and web based learning environment with regard to student achademic achievement, motivation and social presence] (Unpublished Ph.D. Thesis). Gazi University, Ankara.
  • Yilmaz, R. M., Karaman, A., Karakus, T., & Goktas, Y. (2014). İlköğretim öğrencilerinin 3 boyutlu sanal öğrenme ortamlarına yönelik tutumları: Second life örneği [Elementary students’ attitudes towards 3 dimensional virtual learning environments: case of Second Life]. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 538-555.
  • Zhou, Z., Jin, X. L., Vogel, D. R. Fang, Y., & Chen, X. (2011). Individual motivations and demographic differences in social virtual world uses: An exploratory investigation in Second Life. International Journal of Information Management, 31(3), 261 -271.
APA Karabatak S (2020). Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. , 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
Chicago Karabatak Songül Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. (2020): 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
MLA Karabatak Songül Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. , 2020, ss.813 - 829. 10.18506/anemon.644798
AMA Karabatak S Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. . 2020; 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
Vancouver Karabatak S Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. . 2020; 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
IEEE Karabatak S "Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research." , ss.813 - 829, 2020. 10.18506/anemon.644798
ISNAD Karabatak, Songül. "Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research". (2020), 813-829. https://doi.org/10.18506/anemon.644798
APA Karabatak S (2020). Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
Chicago Karabatak Songül Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.3 (2020): 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
MLA Karabatak Songül Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.3, 2020, ss.813 - 829. 10.18506/anemon.644798
AMA Karabatak S Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 8(3): 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
Vancouver Karabatak S Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 8(3): 813 - 829. 10.18506/anemon.644798
IEEE Karabatak S "Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research." Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.813 - 829, 2020. 10.18506/anemon.644798
ISNAD Karabatak, Songül. "Second Life in Education in Turkey: A Methodological Review Research". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/3 (2020), 813-829. https://doi.org/10.18506/anemon.644798