Şahika TORAN
(Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Hamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı, İstanbul, Türkiye)
ERHAN ALABAY
(Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Anabilim Dalı, İstanbul, Türkiye)
Yıl: 2020Cilt: 34Sayı: 2ISSN: 1300-1272 / 2667-4874Sayfa Aralığı: 426 - 437Türkçe

115 0
Çocukların Okula Hazırbulunuşluk Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Bu araştırmada çocukların okula hazırbulunuşluk düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel deseni kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu 5 yaşında toplam 174 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada Demografik Bilgi Formu, Bracken Temel Kavram Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formunun Okula Hazırbulunuşluk Alt Ölçeği ve Çocuklar için Problem Çözme Becerisi Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Normallik testi sonucunda normal dağılım gösteren veriler Basit Doğrusal Regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda çocukların okula hazırbulunuşluk düzeylerinin çocukların problem çözme becerilerini açıklama gücünün yüksek olduğu, okula hazırbulunuşluk düzeyi arttıkça problem çözme becerilerinde de artışın olduğu bulunmuştur.
DergiAraştırma MakalesiErişime Açık
  • Arslan, A. (2012). 6 yaş grubu çocuklarda genel problem çözme becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim dalı, Ankara.
  • Bayındır, D. ve Biber K. (2019). 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluk düzeyleri ile öz düzenleme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 135-154.
  • Bernier, A., Beauchamp, M. H. ve Cimon‐Paquet, C. (2020). From early relationships to preacademic knowledge: A sociocognitive developmental cascade to school readiness. Child Development, 91(1), 134-145.
  • Blair, C. (2002). School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children's functioning at school entry. American Psychologist, 57(2), 111-127.
  • Bracken, B. A. (1998). Examiner’s manual for the Bracken Basic Concept Scale—Revised. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
  • Burchinal, M., Foster, T. J., Bezdek, K. G., Bratsch-Hines, M., Blair, C., Vernon-Feagans, L. ve Family Life Project Investigators. (2020). School-entry skills predicting school-age academic and social–emotional trajectories. Early Childhood Research Quarterly, 51(2), 67-80.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlton, M. P. ve Winsler, A. (1999). School readiness: The need for a paradigm shift. School psychology review, 28(3), 338-352.
  • Carpenter, T. P., Ansell, E., Franke, M. L., Fennema, E. ve Weisbeck, L. (1993). Models of problem solving: A study of kindergarten children's problem-solving processes. Journal for Research in Mathematics Education, 24(5), 428-441.
  • D'zurilla, T. J. ve Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107-126.
  • Fawcett, L. M. ve Garton, A. F. (2005). The effect of peer collaboration on children's problem‐solving ability. British Journal of Educational Psychology, 75(2), 157-169.
  • Forget‐Dubois, N., Dionne, G., Lemelin, J. P., Pérusse, D., Tremblay, R. E. ve Boivin, M. (2009). Early child language mediates the relation between home environment and school readiness. Child Development, 80(3), 736-749.
  • Fusaro, M. ve Smith, M. C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly, 42(1), 119-127.
  • George. D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10. bs.). Boston: Pearson.
  • Gullo, D. F. (2018). A structural model of early indicators of school readiness among children of poverty. Journal of Children and Poverty, 24(1), 3-24.
  • Gur, C. ve Kocak, N. (2018). The effect of TMPT program on pre-school children's social problem solving skills. Eurasian Journal of Educational Research, 73, 77-94.
  • Hair, E., Halle, T., Terry-Humen, E., Lavelle, B. ve Calkins, J. (2006). Children's school readiness in the ECLS-K: Predictions to academic, health, and social outcomes in first grade. Early Childhood Research Quarterly, 21(4), 431-454.
  • Henderson, M.S. (2019). Effects of maternal employment status on infant communication and problem solving (Doktora Tezi). Grand Canyon University, Arizona.
  • Kelley, L. (2018). Solution stories: A narrative study of how teachers support children’s problem solving. Early Childhood Education Journal, 46(3), 313-322.
  • Ladd, G. W., Herald, S. L. ve Kochel, K. P. (2006). School readiness: Are there social prerequisites? Early Education and Development, 17(1), 115-150.
  • Lee, R., Han, W. J., Waldfogel, J. ve Brooks-Gunn, J. (2018). Preschool attendance and school readiness for children of immigrant mothers in the United States. Journal of Early Childhood Research, 16(2), 190-209.
  • Magnuson, K. A., Meyers, M. K., Ruhm, C. J. ve Waldfogel, J. (2004). Inequality in preschool education and school readiness. American educational research journal, 41(1), 115-157.
  • Mann, T. D., Hund, A. M., Hesson‐McInnis, M. S. ve Roman, Z. J. (2017). Pathways to school readiness: Executive functioning predicts academic and social–emotional aspects of school readiness. Mind, Brain, and Education, 11(1), 21-31.
  • Mashburn, A. J. ve Henry, G. T. (2004). Assessing school readiness: Validity and bias in preschool and kindergarten teachers' ratings. Educational Measurement: Issues and Practice, 23(4), 16-30.
  • Oğuz, V. ve Köksal Akyol, A. (2015). Problem çözme becerisi ölçeği (PÇBÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1),105-122.
  • Pino‐Pasternak, D., Whitebread, D. ve Neale, D. (2018). The role of regulatory, social, and dialogic dynamics on young children's productive collaboration in group problem solving. New directions for child and adolescent development, 2018(162), 41-66.
  • Pouw, W., Van Gog, T., Zwaan, R. A., Agostinho, S. ve Paas, F. (2018). Co‐thought gestures in children's mental problem solving: Prevalence and effects on subsequent performance. Applied Cognitive Psychology, 32(1), 66-80.
  • Reardon, S. F. ve Portilla, X. A. (2016). Recent trends in income, racial, and ethnic school readiness gaps at kindergarten entry. AERA Open, 2(3), 1-18. doi: 10.1177/2332858416657343
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. bs.). Boston: Pearson Education Limited.
  • Taylor, L. C., Clayton, J. D. ve Rowley, S. J. (2004). Academic socialization: Understanding parental influences on children's school-related development in the early years. Review of general psychology, 8(3), 163-178.
  • Toran, M. ve Temel, F.Z. (2012). An examination of Turkish preschool curriculum’s effect on children’s concept acquisition. Procedia-Social and Behavior Sciences 47, 594-599. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.06.701
  • Uğurtay Üstünel, A. (2007). Bracken temel kavram ölçeği gözden geçirilmiş formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Webster-Stratton, C. ve Reid, M. J. (2004). Strengthening social and emotional competence in young children—The foundation for early school readiness and success: Incredible Years Classroom Social Skills and Problem-Solving Curriculum. Infants & Young Children, 17(2), 96-113.
  • Wolf, S. ve McCoy, D. C. (2019). Household socioeconomic status and parental investments: Direct and indirect relations with school readiness in Ghana. Child Development, 90(1), 260-278.

TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi © 2019 Tüm Hakları Saklıdır.