Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1446 - 1457 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 30-11-2020

Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)

Öz:
This study is focused on cell-based experimental analysis of Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC) withsodium borohydride (NaBH4). The change in cell-based voltage values of 10-cell PEM fuel cell at two differenttemperatures was evaluated by keeping at constant load NaBH4, pure water and citric acid (C6H8O7) which is usedas a catalyzer. 3 g NaBH4, H2O/NaBH4: 2 mol/mol (x=0), and C6H8O7 catalyzer/NaBH4: 0.1 g/g and 250 cm3 ofreactor volume production were realized. When the water temperature was raised to 60 ºC from 40 ºC, total voltagevalue increased by 6.1%. While, in the experiment of 40 ºC, the interchange in voltage values were between 0.53V and 0.78 V, the mean values in the experiment of 60 ºC were between 0.61 V and 0.79 V.
Anahtar Kelime:

Prospective Teachers’ Metaphorical Perceptions Regarding Turkish Education System

Öz:
This study explores the perceptions of prospective teachers related to education system of Turkey through metaphors. The study group consists of 189 prospective teachers attending four different programs at the Faculty of Education at Canakkale Onsekiz Mart University in the 2015-2016 academic year. The participants were asked to derive visual metaphors related to Turkish Education System via pictures, and to explain their reasons for their metaphors. Content analysis was applied to the collected data. Derived metaphors of plants, animals, colors and lines related to education system and organization were categorized into three groups: positive, negative and positive-negative. The results indicate that prospective teachers as processing and potential working input of the system have a more negative perception towards education system. In addition, the prospective teachers agree upon that education is a valuable investment; however, they think that the problems faced in practice hinder reaching the educational goals.
Anahtar Kelime:

Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Metaforik Algıları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının Türk eğitim sistemineilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Çalışmagrubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde2015-2016 eğitim-öğretim yılında son sınıfta okuyan dört farklıprogramdan toplamda 189 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Katılımcılardan Türk Eğitim Sistemine ilişkin çizimler aracılığıylagörsel metaforlar üretmeleri ve ürettikleri bu metaforların nedenleriniaçıklamaları istenmiştir. Toplanan veriler, içerik analizi yoluyla analizedilmiştir. Bitki, hayvan, renk ve çizgilerle ifade edilen eğitim sistemimetaforları üç grup altında incelenmiştir: olumlu, olumsuz, olumluolumsuz. Çalışma sonuçları işlenen ve potansiyel işleyen girdi olaraköğretmen adaylarının daha çok olumsuz bir eğitim sistemi algılarınınbulunduğunu göstermiştir. Öğretmen adayları eğitimi girdi olarakdeğerli ve kaçınılmaz bir yatırım olarak görürken, uygulamaya yöneliksorunların eğitimin hedeflerine ulaşmasına engel olduğunudüşünmektedir.
Anahtar Kelime:

Proton Değişim Membran Yakıt Hücresinin (PDMYH) Hücre Bazlı Deneysel Analizi

Öz:
Bu çalışma, sodyum borhidrür (NaBH4) kullanılan bir proton değiştirme membranı (PEM) yakıt pilinin hücre bazlı deneysel analizi üzerine odaklanmıştır. NaBH4, saf su ve katalizör olarak kullanılan sitrik asit (C6H8O7) sabit yükte tutularak iki farklı sıcaklıkta 10 hücreli PEM yakıt pilinin hücre bazlı gerilim değerlerindeki değişim değerlendirilmiştir. 3 g NaBH4, H2O/NaBH4: 2 mol/mol (x=0) ve C6H8O7 katalizörü/NaBH4: 0.1 g/g ile 250 cm3 reaktör hacminde hidrojen üretimi gerçekleştirilmiştir. Su sıcaklığı 40 ºC’den 60 ºC’ye çıkarıldığında toplam gerilim değeri % 6.1 oranında artmıştır. 40 °C deneyinde ortalama gerilim değerleri 0.53 V ila 0.78 V arasında değişirken 60 °C deneyinde ise ortalama değerler 0.61 V ila 0.79 V arasında değişmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). Okul mdürü kavramına ilişkin öğretmenlerin metaforik algıları. İlköğretim Online, 13(1).
  • [1] Ma J., Su Y., Zhou Y., Zhang Z. 2003. Simulation and prediction on the performance of a vehicle’s hydrogen engine. Int. J. Hydrogen Energy, 28: 77-83.
  • Aldemir, C., & Barbato, R. (1983). Yönetim biçimleri, örgüt yapısı ve başarım. Amme İdaresi Dergisi, 16(4), 120– 130.
  • [2] Williams M.V., Russell Kunz H., Fenton J.M. 2005. Analysis of polarization curves to evaluate polarization sources in hydrogen/air PEM fuel cells. Electrochem. Soc., 152 (3): A635-A644.
  • Aykaç, N., & Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328–340.
  • [3] Xu H., Russell Kunz H.R., Fenton J.M. 2007. Analysis of proton exchange membrane fuel cell polarization losses at elevated temperature 120 C and reduced relative humidity. Electrochim Acta, 52: 3525–33.
  • Baş, G., & Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 639–667.
  • [4] Das V., Padmanaban S., Venkitusamy K., Selvamuthukumaran R., Blaabjerg F., Siano P. 2017. Recent advances and challenges of fuel cell based power system architectures and control–A review. Renewable and Sustainable Energy Review, 73: 10-18.
  • Boyacı, A. (2009). Metaphorical images for educational planning: Perceptions of public elementary school teachers. Selcuk University Journal of Social Sciences Institute, 0(21), 111–124.
  • [5] Zoulias EI., Lymberopoulos N. 2007. Techno-economic analysis of the integration of hydrogen energy technologies in renewable energy-based stand-alone power systems. Renewable Energy, 32 (4): 680–696.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (19. Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • [6] Dursun E., Kilic O. 2012. Comparative evaluation of different power management strategies of a stand-alone PV/Wind/PEMFC hybrid power system. Electrical Power and Energy Syst, 34 (1): 81–89.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • [7] Bezmalinović D., Barbir F., Tolj I. 2013. Techno-economic analysis of PEM fuel cells role in photovoltaic-based systems for the remote base stations. Int. J. Hydrogen Energy, 38 (1): 417- 425.
  • Döş, İ. (2010). Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607–629.
  • [8] Hosseini M., Dincer I., Rosen M.A. 2013. Hybrid solar-fuel cell combined heat and power systems for residential applications: Energy and exergy analyses. J. Power Sources, 221: 372- 380.
  • Erginer, E. (2011). A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education, 131(3), 653–662.
  • [9] Schlesinger H.I., Brown H.C., Finholt A. E., Gilbreath J.R., Hoekstra H.R., Hyde E.K. 1953. Sodium borohydride, its hydrolysis and its use as a reducing agent and in the generation of hydrogen. J. Am. Chem. Soc., 1: 215-219.
  • Gözler, A. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının türk eğitim sistemi algıları: Bir metafor çalışması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1341–1356.
  • [10] Wu Y., Mohring R.M. 2003. Sodium borohydride for hydrogen storage. Prepr. Pap. Am. Chem. Soc. Div. Fuel Chem., 48: 940.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126–141.
  • [11] Hua D., Hanxi Y., Xinping A., Chuansin C. 2003. Hydrogen production from catalytic hydrolysis of sodium borohydride solution using nickel boride catalyst. Int. J. Hydrogen Energy, 28: 1095- 1100.
  • Günbayı, İ. (2011). Principals’ perceptions on school management: A case study with metaphorical analysis. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 541–561.
  • [12] Richardson B.S., Birdwell J.F., Pin F.G., Jansen J.F., Lind R.F. 2005. Sodium borohydride based hybrid power system. J. Power Sources, 145: 21-29.
  • Güney, S. (2000). Davranış bilimleri (15. Basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • [13] İnger E., Özdemir Z., Yaşar İ., Tırıs M., Bahar T., San F.G.B. 2006. Sodyum borhidrür üretimi ve doğrudan sodyum borhidrürlü yakıt pili üretimi ve entegrasyonu, Türkiye 10. Enerji Kongresi, 27-30 Kasım, İstanbul.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama. (S. Turan, Ed.) (7. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • [14] Kojima Y., Suzuki K., Kawai Y. 2006. Hydrogen generation from lithium borohydride solution over nano-sized platinum dispersed on LiCoO2. J. Power Sources, 155: 325-328.
  • Inbar, D. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38(1), 77–92.
  • [15] Wee J.H., Lee K.Y., Kim S.H. 2006. Sodium borohydride as the hydrogen supplier for proton exchange membrane fuelcell systems. Fuel Processing Technology, 87: 811-819.
  • İpek, C. (2014). Yönetim teorileri. In Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • [16] Taner T. 2018. Energy and exergy analyze of PEM fuel cell: A case study of modeling and simulations. Energy, 143: 284-294.
  • Kadı, A., & Beytekin, O. F. (2017). Metaphorical perceptions of teachers, principals and staff on school management. Journal of Education and Practice, 8(15), 29–35.
  • [17] Wilberforce T., El-Hassan Z., Khatib F.N., Al Makky A., Mooney J., Barouaji A., Carton JG., Olabi AG. 2017. Development of Bi-polar plate design of PEM fuel cell using CFD techniques. Int. J. Hydrogen Energy, 42: 25663-25685.
  • Kasapoğlu, H. (2016). Analysis of teacher candidates perception’s of Turkish national education system through metaphors. Educational Administration: Theory and Practice, 22(1), 59–80.
  • [18] Wilberforce T., El-Hassan Z., Khatib F.N., Al Makky A., Mooney J., Barouaji A., Carton J.G., Thompson A., Olabi A.G. 2017. Modelling and simulation of proton exchange membrane fuel cell with serpentine bipolar plate using MATLAB. Int. J. Hydrogen Energy, 42: 25639-25662.
  • Kaynak, T. (1990). Organizasyonel davranış. İstanbul: İşletme İktisadı Enstitüsü Yayınları No. 223.
  • [19] Taner T. 2015. Alternative energy of the future: A technical note of PEM fuel cell water management. J. Fundamentals of Renewable Energy and Applications, 5(3): 1-4.
  • Keser Özmantar, Z., & Yalçın Arslan, F. (2019). Metaphorical perceptions of prospective EFL teachers related to Turkish education system. Pegem Eğitim ve Ögretim Dergisi, 9(1), 255–304.
  • [20] Taner T., Naqvi S.A.H., Özkaymak M. 2017. Techno-economic analysis of a more efficient hydrogen generation system prototype: A case study of PEM electrolyzer with Cr-C coated SS304 bipolar plates. Fuel Cell, 1: 19-26.
  • Koçel, T. (1983). Yönetim kavram ve teknikleri (No: 123). İstanbul: İşletme Fakültesi Yayını.
  • [21] Taner T. 2017. The micro-scale modeling by experimental study in PEM fuel cell, J. Thermal Engineering. Yıldız Technical University Press, 3(6): 1515-1526.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), 453.
  • [22] Yılmaz A., Şevik S. 2017. Experimental analysis of electricity generation with sodium borohydride (NaBH4) assisted hydrogen/air PEM fuel cell. Batman University J. Life Sciences, 7(2/2): 216-227.
  • Memduhoğlu, H. B. (2014). Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı. In Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • [23] Marrero-Alfonso E.Y., Gray J.R., Davis T.A., Matthews M.A. 2007. Minimizing water utilization in hydrolysis of sodium borohydride, the role of sodium metaborate hydrates. Int. J. Hydrogen Energy, 32: 4723-4730.
  • Memduhoğlu, H. B., & Mazlum, M. M. (2014). Bir değişim hikayesi: Eğitim denetmenlerine ilişkin metaforik algılar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 28–47.
  • [24] Sammes N. 2005. Fuel cell technology–reaching towards commercialization. British Library Cataloguing in Publication Data, UK.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Morgan, G. (1986). Images of Organization. US: SAGE Publications Inc.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 327–358.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281–326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509–522.
  • Şahin, A., & Sabancı, A. (2018a). Perceptions of prospectiveteachers attanding pedagogical formation courses regarding the school administrators and teachers: A metaphorical study. Turkish Studies, 13(4), 1057–1082.
  • Şahin, A., & Sabancı, A. (2018b). The perception of pedagogical formation students have towards educational concepts: Metaphoric study. Journal of Education and Future, (13), 179–207.
  • Sengul Bircan, T. (2018). Metaphors of history teachers candidates in Turkey on teaching profession. International Journal of Educational Methodology, 4(2), 83–93.
  • Şişman, M. (1994). Örgüt kültürü: Eskişehir il merkezindeki ilkokullarda bir araştırma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Taşdemir, M., & Taşdemir, F. (2016). Ölçme ve değerlendirme uygulamaları hakkında öğretmen adayı görüşlerinin metafor yoluyla analizi. Turkish Studies, 11(9), 775–802.
  • Tidwell, D., & Manke, M. P. (2009). Making meaning of practice through visual metaphor. In D. Tidwell, M. Heston, & L. Fitzgerald (Eds.), Research Methods for the Self-Study of Practice (pp. 135–154). Springer Science & Business Media.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229–256.
  • Yapıcı, M., & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları. Turkish Studies, 8(8), 1421–1429.
  • Yaşar, M. D., & Sözbilir, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Türk eğitim sistemine yönelik görüşleri: Güncel sorunlar ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(1), 165–201.
  • Yildiz, S., & Gizir, S. (2018). A phenomenological study of the perceptions of candidate teachers about the concepts of school, teacher and student in their dreams. International Journal of Instruction, 11(2), 309–324.
  • Yıldırım, A., Ünal, A., & Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92–109.
  • Yıldız, S., Özen, R., & Yıldız, K. (2018). Temel eğitimi bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(1), 165–184.
  • Yıldızlı, H., Acar Erdol, T., Baştuğ, M., Bayram, K., & Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 1–43.
APA YILMAZ A, Ozturk H, Şevik S, BASAR M, YAKUT R (2019). Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). , 1446 - 1457.
Chicago YILMAZ ADEM,Ozturk Halime,Şevik Seyfi,BASAR MUSTAFA AYDIN,YAKUT Rifat Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). (2019): 1446 - 1457.
MLA YILMAZ ADEM,Ozturk Halime,Şevik Seyfi,BASAR MUSTAFA AYDIN,YAKUT Rifat Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). , 2019, ss.1446 - 1457.
AMA YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). . 2019; 1446 - 1457.
Vancouver YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). . 2019; 1446 - 1457.
IEEE YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R "Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)." , ss.1446 - 1457, 2019.
ISNAD YILMAZ, ADEM vd. "Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)". (2019), 1446-1457.
APA YILMAZ A, Ozturk H, Şevik S, BASAR M, YAKUT R (2019). Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9(4), 1446 - 1457.
Chicago YILMAZ ADEM,Ozturk Halime,Şevik Seyfi,BASAR MUSTAFA AYDIN,YAKUT Rifat Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 9, no.4 (2019): 1446 - 1457.
MLA YILMAZ ADEM,Ozturk Halime,Şevik Seyfi,BASAR MUSTAFA AYDIN,YAKUT Rifat Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, vol.9, no.4, 2019, ss.1446 - 1457.
AMA YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2019; 9(4): 1446 - 1457.
Vancouver YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC). Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2019; 9(4): 1446 - 1457.
IEEE YILMAZ A,Ozturk H,Şevik S,BASAR M,YAKUT R "Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)." Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9, ss.1446 - 1457, 2019.
ISNAD YILMAZ, ADEM vd. "Cell-Based Experimental Analysis of a Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)". Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 9/4 (2019), 1446-1457.