Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 449 - 474 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-11-2020

Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması

Öz:
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de kamu eğitim harcamalarının son yıllardaki gelişimini tablolar vegrafikler yardımı ile incelemek ve bunun çıktısı durumundaki Uluslararası Öğrenci DeğerlendirmeProgramı (PISA) başarı puanlarını Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) ülkeleri ilekarşılaştırmaktır. Çalışmada yer alan verilere göre Türkiye’de eğitim için yapılan kamuharcamalarının merkezi yönetim bütçesine ve milli hasılaya oranla artışı söz konusudur. OECDtarafından düzenli olarak her üç yılda bir yapılan PISA kapsamında elde edilen sonuçlara göre,Türkiye oldukça düşük puanlarla alt sıralarda yer almaktadır. Türkiye’nin sıralamadaki yeriningiderek gerilemesi ise olumsuz bir gelişme olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sonuçlar Türkiye’deeğitime yapılan harcamalardaki artışların, neden başarıyı da artırmadığı sorusunu beraberindegetirmektedir. Bu bağlamda, Türkiye’de kamu eğitim harcamalarının daha verimli ve etkilikullanılması gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Development of Public Expenditures on Education in Turkey and Comparison of PISA Activity with OECD Countries

Öz:
This study aimed to examine the development of public education expenditures in Turkey in recent years with the help of charts and graphs and to compare it with PISA achievement scores of OECD countries in the case of its output. According to the data in the study, public expenditure on education in Turkey increased compared to the central government budget and national product. According to the results obtained within the scope of Programme for International Student Assessment (PISA) carried out regularly every three years by the OECD, Turkey ranks in the bottom row with very low scores. What is even worse is that its place in the ranking is gradually decreasing. These results bring along the question of why the increase in spending on education in Turkey does not increase success in the educational field. In this context, public spending on education in Turkey is thought to be used more efficiently and effectively
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agasisti, T., (2014). The efficiency of public spending on education: An empirical comparison of EU countries. European Journal of Education, Vol. 49, No. 4, p. 543-557.
  • Agasisti, T., Longobardi, S., Regoli, A., (2014). Does public spending improve educational resilience? A Longitudinal analysis of OECD-PISA data. Working Paper, Società İtaliana di Economia Pubblica.
  • Akdoğan, A. (1989). Kamu Maliyesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Arabacı, B., İ., (2011). Türkiye’de ve OECD Ülkelerinde eğitim harcamaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (35), 100-112.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., Kaya, M., (2018). Eğitime yapılan yatırımlar ve PISA 2015 sonuçları: Karşılaştırmalı bir iİnceleme. Elementary Education, 17, (3), 1283-1301.
  • Barro, R. J. (1991. Economic growth in a coss section of countries. Quarterly Journal of Economics, 106(2), 407–443.
  • Baş, K., (2001). Ekonomik büyüme, gelir dağılımı, eğitim ve nüfus artışı ilişkileri: Türkiye örneği, Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19 (1), 47-60.
  • Batare, S., (2012). Efficiency of public spending on education. Public Policy And Administration, 11(2), 171–186.
  • Bauer, T. K. ve Matthias V. (2010). External effects of education: Human capital spillovers in regions and firms, Ruhr Economic Papers, http://www.rwiessen.de/media/content/pages/publikationen/ruhreconomicpapers/REP_10_195.pdf.,Erişim Tarihi: 12.04.2019.
  • Benos, N. and Zotou, S., (2014). Education and economic growth: A metaregression analysis. World Development, 64, 669–689.
  • Devrim, F. ve Tosuner, M., (1987). Türkiye’de eğitim hizmetlerinin finansmanında son gelişmeler. Türkiye Maliye Eğitimi Sempozyumu Kitabı, İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Maliye Bölümü, Kocaeli, 86-109.
  • Edizdoğan, N., Çetinkaya, Ö., ve Gümüş, E., (2012). Kamu Maliyesi, Bursa: Ekin Yayınevi
  • Eggoh, J., Houeninvo, H., and Sossou, G. A., (2015). Education, health and economic growth in African countries. Journal of Economic Development, 40(1), 93-111.
  • Flores, I., (2017). Modelling efficiency ın education: How are European countries spending their budgets and what relation between money and performance. Sociologia, Problemas E Praticas, 83, 157-170.
  • Güngör, G. ve Göksu, A. (2013). Türkiye’de eğitimin finansmanı ve ülkelerarası bir karşılaştırma. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 59-72.
  • Hindriks, J., Gareth, D. M., (2004), Intermediate Public Economics, http://czx.xmu.edu.cn/download/20100225113146416.pdf. Erişim Tarihi: 28.03.2019.
  • Karaaslan, E., (2005). Kamu Kesimi Eğitim Harcamalarının Analizi. Maliye Dergisi, 149, 36-73.
  • Karahan, M., (2017). PISA sınav sonuçlarının ülkelerin gelişmişlik derecesi ve kalkınmışlık ölçütleri açısından değerlendirilmesi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kepenek, Y. ve Yentürk, N. (2010). Türkiye Ekonomisi, 23. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kılıçaslan, H., (2016). PISA sonuçları ile eğitim harcamaları ilişkisi. International Conference on Quality in Higher Education, Sakarya, 2016 Proceedings Book, 649-656.
  • Konan, N., Çetin, B. R., Bozanoğlu, B., (2018). PISA’da başarılı olan ülkelerin eğitim finansmanının analizi. Bilimsel Eğitim Araştırmaları, 2.(1), 56-70
  • MEB, 2018 Yılı Bütçe Sunuşu, Ankara: Strateji Geliştirme Başkanlığı. MEB, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, http://pisa.meb.gov.tr/, Erişim Tarihi: 18.02.2019.
  • MEB, Araştırma- Geliştirme ve Projeler Daire Başkanlığı (EARGED) http://tegm.meb.gov.tr/www/arastirma-gelistirme-ve-projeler-dairebaskanligi/icerik/27, Erişim Tarihi: 21.03.2019.
  • MEB, Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017-2018, https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatisti kleri_orgun_egitim_2017_2018.pdf, Erişim Tarihi: 11.03.2019. MEB, PISA 2015 Ulusal Raporu http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor .pdf, Erişim Tarihi: 21.03.2019.
  • Mutluer, K., Öner, E. ve Kesik, A. (2010). Teori ve Uygulamada Kamu Maliyesi, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • OECD, http://www.oecd.org/pisa/ Erişim Tarihi: 10.02.2019.
  • OECD, https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf, 14.02.2019.
  • OECD,http://www.cnedu.pt/content/noticias/internacional/Education_at_a_glance _2018.pdf, Erişim Tarihi: 15.02.2019.
  • Öztürk, N. (2005). İktisadi kalkınmada eğitimin rolü, Sosyo Ekonomi, 1, 27-44.
  • Pehlivan, O.,(2002. Kamu Maliyesi, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Pholphirul, P. (2016). Pre-primary education and long-term education performance evidence from programme for ınternational student assessment (PISA) Thailand. Journal of Early Childhood Research, 15 (4), 410-432.
  • Sonje, A. A., Skrbić, D. M., Sonje, V., (2018). Efficiency of public expenditure on education: Comparing Croatia with other NMS.”, MPRA Paper No. 85152, https://mpra.ub.uni-muenchen.de/85152/, Erişim: 14.10.2019.
  • Söyler, İ. (2008). Eğitim hizmetleri bağlamında vakıf üniversitelerinin finansal ve vergisel sorunları”, Maliye Dergisi, 154, 52-76,
  • http://212.174.133.188/calismalar/maliye_dergisi/yayinlar/md/154/5.ilham isoyler.pdf. Erişim Tarihi: 01.02.2019.
  • TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1018, Erişim Tarihi: 19.03.2019. UNDP Türkiye, https://www.undp.org/content/dam/turkey/hdr2018/tr/Turkey%20Briefing %20Note_Turkey%20Briefing%20Note_TR_v01.pdf, Erişim Tarihi: 04.03.2019.
  • Wadad, S. and Kalakech, K., (2009). The Nature of government expenditure and its ımpact, 39(45), 39-45.
  • Vegas, E. And Coffin, C., (2015). When education expenditure matters: An empirical analysis of recent ınternational data. Comparative Education Review, 59(2), 289-304.
  • Yardımcıoğlu, F. (2015), Nitel ve Nicel Göstergeler Işığında Türkiye’de Eğitimin Son On Yılı, Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi (PESA), https://www.pesa.org.tr/, 1-18 Erişim Tarihi: 15.03.2019.
APA Çalcalı Ö (2019). Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. , 449 - 474.
Chicago Çalcalı Önder Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. (2019): 449 - 474.
MLA Çalcalı Önder Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. , 2019, ss.449 - 474.
AMA Çalcalı Ö Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. . 2019; 449 - 474.
Vancouver Çalcalı Ö Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. . 2019; 449 - 474.
IEEE Çalcalı Ö "Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması." , ss.449 - 474, 2019.
ISNAD Çalcalı, Önder. "Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması". (2019), 449-474.
APA Çalcalı Ö (2019). Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 449 - 474.
Chicago Çalcalı Önder Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, no.2 (2019): 449 - 474.
MLA Çalcalı Önder Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.9, no.2, 2019, ss.449 - 474.
AMA Çalcalı Ö Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 9(2): 449 - 474.
Vancouver Çalcalı Ö Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 9(2): 449 - 474.
IEEE Çalcalı Ö "Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması." Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, ss.449 - 474, 2019.
ISNAD Çalcalı, Önder. "Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Gelişimi ve OECD Ülkeleri ile PISA Etkinlik Karşılaştırması". Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/2 (2019), 449-474.