Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi
Yıl: 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 21 - 35 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18026/cbayarsos.473507 İndeks Tarihi: 01-12-2020
Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi
Öz: Teknoloji gelişimi bireylerin haber alma kaynaklarını etkilemiş ve değişikliğeuğratmıştır. Başlıca haber alma kaynaklarından olan kitle iletişim araçlarısiyaset pazarlaması alanında da kullanılmaktadır. Kitle iletişim araçlarınıyoğun bir şekilde kullanan genç seçmenler siyasi partiler için önemli bir hedefkitlesidir. Çalışmanın amacı kitle iletişim araçlarının genç seçmenlerindavranışsal niyetleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla BalıkesirÜniversitesi’nde öğrenim gören 470 öğrenciden anket yoluyla veritoplanmıştır. 470 anket içerisinden yanlış veya eksik doldurulan 66 anketçıkarılmıştır. Çalışmaya 404 anket dahil edilmiştir. Öncelikle faktörlergeçerlilik ve güvenirlik testine tabi tutulmuş ve yeterli sonuçlar alınmıştır.Ardından regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda kitle iletişimaraçlarının genç seçmenlerin davranışsal niyetleri üzerinde etkisi olduğusaptanmıştır. Buna göre kitle iletişim araçlarının politik arenada kullanımı,genç seçmenlerin politik eğilimleri hakkında bilgiler verilmiştir. Ayrıca siyasikişi/kurumlar ve ardıl çalışmalar yapacak olan akademisyenlere bazıönerilerde bulunulmuştur. Çalışma siyaset, pazarlama ve iletişim bilimleriniiçeren çok alanlı (multidisipliner) bir çalışmadır.
Anahtar Kelime: The Effects of Mass Media on the Behavioral Intentions of Young Voters
Öz: Technology development has influenced and altered the sources of communication of individuals. Mass media, which is one of the main news sources, is also used in political marketing. Young voters who use mass media intensively are an important target group for political parties. The study aims examine the effects of mass media on the behavioral intentions of young voters. For this purpose, 470 students who were studying in Balıkesir University were collected by questionnaire. Of the 470 questionnaires, 66 questionnaires were escaped incorrectly or incomplete. 404 questionnaires were included in the study. As a result of the study, it was found that mass media affected the behavioral intentions of young voters. According to this, the use of mass media in the political arena and the political tendencies of the young voters are given.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ahmad, S. (2015). Role of socioeconomic status and political participation in construction of apathy among youth. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 25:8, 801-809.
- Akıncı, S. (2014). Siyasal katılımın toplumsal dinamikleri ve kitle iletişim araçları. Karadeniz Teknik Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:8 s:305-322.
- Akkılıç, M. E., İlban, M., & Özbek, V. (2011). Siyasi partilerin uyguladığı pazarlama anlayışının ve hedef pazar stratejisinin seçim başarısı üzerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 26, s: 215-240.
- Akkılıç, M. E., Koç, F., İlban, M., Dinç, Y., & Çetintaş, H. (2014). Hizmetin önemi ile davranışsal niyetler arasındaki ilişkide otel niteliklerinin aracı etkisinin tespiti. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, s:1-22.
- Aktaş, H. (2003). Siyasi iletişim - kuramsal bir çalışma. Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 2 , Sayı 4, Sayfalar 56 - 63.
- Alnıaçık, Ü. (2009). The growth of democracy and political marketing applications in Turkey. Akademik Bakış, Sayı: 18 s. 1-14.
- Arslan, A. (2004). Medya – politika ilişkisi üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), s. 1-8.
- Aydın, K., & Özbek, V. (2004). Ailenin seçmen davranışları üzerindeki etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergis, 2 : s. 144-167.
- Balcı, Ş., & Bor, T. (2015). Siyasal bilgilenmede televizyonun önem düzeyi: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 5 (10), s:47-70.
- Baltacı, C., & Eke, E. (2012). Siyasal propaganda araçlarının seçmen davranışı üzerindeki etkisine yönelik seçmen algısı: Isparta örnek olayı. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, C:4, S:1, s.115-126.
- Bongrad, M. (1992). Politikada pazarlama. (F. Ersoy, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
- Cereci, S. (2010). Haber ve toplum arasındaki ilişkinin toplumsal yaşama yansımaları. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, Sayfa 105-112.
- Chen, C.-F. (2008). Investigating structural relationships between servicequality, perceived value, satisfaction, and behavioral intentions for air passengers: Evidence from Taiwan. Transportation Research, s:709-717.
- Circle, T. C. (2013). The youth vote in 2012. Retrieved from: http://civicyouth.org
- Çakır, H., & Biçer, A. (2015). Türkiye yerel seçimlerinde seçmen tercihlerini etkileyen kriterler: 30 mart 2014 yerel seçimleri Kayseri örneği. Erciyes İletişim Dergisi, Cilt (Volume): 4, Sayı (Number): 1, (98-112).
- Çalışır, G. (2014). Siyaset ve iletişim bağlamında kitle iletişim araçları üzerine bir değerlendirme. İstanbul:Değişim Yayınları.
- Çatı, K., & Aslan, S. (2003). Politik pazarlama açısından seçmen kararlarında etkili olan faktörler ve Sivas örneği. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 17 Sayı: 3·4 s: 255-270.
- Çavuşoğlu, H., & Pekkaya, M. (2015). Siyasal propaganda araçlarının seçmen tercihine etkisi: zonguldak örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(3) s: 91- 115.
- Çiftçi, D. (2018). Communication, persuasion and cognition: The review on application of the elm-model in political communication of North Cyprus. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29. Özel Sayı, s: 133-142.
- Çiftçi, D., & Engin, S. (2019). Medya profesyoneli olarak gazetecilerin gözünden siyasal iletişim ve siyasal reklam alanının okunması. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9 , Sayı 18, Sayfalar 339 - 357.
- Çinko, L. (2006). Seçmen davranışları ile ekonomik performans arasındaki ilişkilerin teorik temelleri ve Türkiye üzerine genel bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 61 , Sayı 01, Sayfalar 103 - 116.
- Çukurçayır, M. (2002). Siyasal katılma ve yerel demokrasi. Konya: Çizgi Kitabevi.
- Dermody, J., & Hanmer-Lloyd, S. (2004). Segmenting youth voting behaviour through trusting–distrusting relationships: a conceptual approach. International Journal Of Nonprofit And Voluntary Sector Marketing, Volume 9 Number 3 pp. 202-217.
- Dilber, F. (2012). Siyasal katılımda kitle iletişim araçlarının seçmenler üzerine etkisi: Karaman ili seçmenleri üzerine bir alan araştırması. e-Journal of New World Sciences Academy, volume: 7, number: 3 pp.155-191.
- Doğan, A., & Göker, G. (2010). Yerel seçimlerde seçmen tercihi (29 mart yerel seçimleri Elazığ seçmeni örneği). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), s:159‐187.
- Dökmen, Ü. (2002). İletişim çatışmaları ve empati. Ankara: Sistem Yayınları.
- Durmaz, Y., & Direkçi, E. (2015). A theoretical approach to political marketing. Global Journal of Management and Business Research , Volume 15 Issue 10.
- Erdinç, İ. E. (2010). Siyasal iletişim boyutuyla siyasal reklam: Üniversite öğrencilerinin oy verme davranışına yönelik bir araştırma. İstanbul: Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erkan, R., & Bağlı, M. (2005). Diyarbakır’da seçmen davranışı ve seçmen davranışının oluşmasında yerel medyanın rolü. Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 3, Sayı 4 s: 181-196.
- Eroğlu, A., & Bayraktar, S. (2010). Siyasal pazarlama uygulamalarının seçmen tercihleri üzerine etkileri –İzmir ili örneği-. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12 s:187-207.
- FEPS. (2015). Retrieved from www.millennialdialogue.com
- Gökçe, O., Akgün, B., & Karaçor, S. (2002). 3 Kasım seçimlerinin anatomisi: Türk siyasetinde süreklilik ve değişim. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt 2 , Sayı 4, Sayfalar 1 - 44
- Göksel, N. K. (2005). Politik yaşamda pazarlama faaliyetleri. Amme idaresi Dergisi,, Cilt 38, Sayı 3, s. 41-50. .
- Gülsünler, M. E., & Ertürk, H. (2012). Demokrat parti’nin 1946 - 1950 yılları arasındaki halkla ilişkiler stratejileri,. Selçuk İletişim, 7 (3) s: 90-99.
- Güngörmez, B. (2002). Kitle iletişim araçları, siyaset ve propaganda. Uludağ Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3 , Sayı 3 , Oca 2002 , s: 1 - 12.
- Güz, N. (1995). Siyasal tercihleri belirlemede kitle iletişim araçlarının rolü. Amme İdaresi Dergisi, Cilt:28 Sayı:1 s:113-128.
- Han, H., & Ryu, K. (2006). Moderating role of personal characteristics in forming restaurant customers’ behavioral ıntentions: An upscale restaurant setting. Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 15(4): s. 25–54.
- Henneberg, S. C. (2004). The views of an advocatus dei: Political marketing and its critics. Journal of Public Affairs, Vol. 4 No. 3, , pp. 225–243.
- İslamoğlu, A. H. (2002). Siyaset pazarlaması toplam kalite yaklaşımı. İstanbul: Beta Yayınları.
- İslamoğlu, A. H., & Alnıaçık , Ü. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (SPSS uygulamlalı). İstanbul: Beta Yayınları.
- Keresteci, Z. (2006). Siyasal partilerin politik pazarlama uygulamaları ile bu uygulamaların seçmenler üzerindeki etkileri ve bir uygulama. Edirne: Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kışlalı, A. T. (2003). Siyasal sistemler-siyasal çatışma ve uzlaşma. Ankara: İmge Yayınevi.
- Klapper, J. (1995). The effects of mass communication, approaches to media: A reader. O. Boyd-Barrett, & C. Newbold. London: Arnold Publication.
- Koca, M. (2009). Kitle iletişim araçlarının eğitim üzerine etkileri. Sivas. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kotler, P. (1975). Overview of political candidate marketing. Advances in Consumer Research, Vol. 2, pp.761–769.
- Kotler, P., & Levy, S. (1969). Broadening the concept of marketing. Journal of Marketing, vol:33 no:1 s: 10-15.
- Kotzaivazoglou, I. (2011). Political marketing in the Greek context: Does market orientation exist? Int Rev Public Nonprofit Mark, 8: s: 41–56.
- Lees-Marshment, J. (2001). The Marriage of Politics and Marketing. Political Studies, Vol 49, s. 692–713.
- Lin, J.-S. C., & Hsieh, P.-L. (2007). The influence of technology readiness on satisfaction and behavioral intentions toward self-service technologies. Computers in Human Behavior, 23; 1597–1615.
- Lindvall, J., Martinsson, J., & Oscarsson, H. (2013). Party choice in hard times: Group-specific responses to economic downturns in Sweden. Electoral Studies, Volume 32, Issue 3, Pages 529-535.
- Maggini, N. (2009). Voting behaviour of the young generations. . 5th ECPR General Conference.
- Mauser, G. A. (1983). Political marketing: An approach to campaign strategy. New York: Praeger.
- Milan, A. (2005). Willing to participate: political engagement of young adults. Canadian Social Trends, s.2-7.
- Morwitz, G. V., & Schmittlein, D. (1992). Using segmentation to improve sales forecasts based on purchase intent: which "intenders" actually buy? Journal of Marketing Research, Vol:29 s. 391-405.
- Nakip, M. (2006). Pazarlamada araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- O'cass, A. (2001). Political marketing: An investigation of the politicial marketing concept and political market orientation in australian politics. European Journal of Marketing, 35, 9/10 s.1003-1025.
- Ormrod, R. P. (2011). Product-, sales- and market-oriented parties: Literature review and ımplications for academics, practitioners and educators. Denmark: School of Economics and Management Aarhus University.
- Osuagwu, L. (2008). Political marketing: Conceptualisation, dimensions and research agenda. Marketing Intelligence & Planning, Vol. 26 Issue: 7, pp.793-810.
- Öztürk, G. (2017). Bir propaganda aracı olarak radyo. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt 2 , Sayı 3 , Oca 2017 , 157 - 174.
- Perloff, R. M., & Kinsey, D. (1992). Political advertising as seen by consultants and journalists. Journal At Advertısıng Research, 32 (3) s: 53-60.
- Polat, C. (2015). Siyasal pazarlama ve iletişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Polat, C., & Külter, B. (2008). Genç seçmenler gözüyle siyasal ürün (siyasi lider) özellikleri: Ankara’daki üniversite öğrencileri üzerine bir çalışma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:5 Sayı:1 s. 1-31.
- Scammell, M. (1999). Political marketing: Lessons for political science. Political Studies, XLWII p.718-739.
- Sekaran, U. (2002). Research methods for busıness -a skill-building approach-. United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
- Sucu, İ. (2012). Althusser’in gözünden ideoloji ve ideolojinin bir taşıyıcısı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 3 s: 30-41.
- Tan, A. (2002). Politik pazarlama. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
- Tatar, A. (2019). Siyasal pazarlama açısından siyaset kurumu imajının seçmenler tarafından algılanması ve ığdır iline yönelik bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt 8 , Sayı 4, Sayfalar 2810 - 2836.
- Tatar, T. (2003). Malatya’da siyasi katılım: Karşılaştırmalı bir analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, sayı 1, s.331-350.
- Temel, F. (2013). Siyasal tercihlerin oluşum sürecinde kitle iletişim araçlarının rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı:29 s:239-250.
- Temel, F., Önürmen, O., & Köprü, M. (2014). Seçim kampanyalarında dijital araçlar ve internetin yeri: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Global Media Journal, TR Edition, 5 (9) s: 322-337.
- TUİK. (2017). Türkiye İstatistik Kurumu. Retrieved from :http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24648
- Tunca, E. A., & Avtürk Koldaş, N. (2019). İletişim perspektifinden siyasal iletişim ve seçim kampanyaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt 8 , Sayı 4, Sayfalar 2785 - 2809.
- Tunçer, M., & Anman, Y. (2015 ). Seçmenlerin siyasi tercihlerini etkileyen faktörler içinde verginin yeri: Trabzon örneği. TISK AKADEMİ, 154-175.
- Tura, B. (2006). Siyasal pazarlamada kullanılan tutundurma araçlarına üniversite ögrencilerinin ilgisi üzerine bir arastırma. Ankara: Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü.
- United Nations. (2018). Definition of Youth. United Nation: Retrieved from :http://www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-definition.pdf
- Varki, S., & Colgate, M. (2001). The role of price perceptions in an integrated model of behavioral intentions. Journal of Service Research, vol:3, 3; s:232-240.
- Vreese, C. H. (2007). A spiral of euroscepticism: The media’s fault? Acta Politica, Volume 42, Issue 2 s: 271–286.
- Wiese, C. E. (2011). An exploration of the voting behaviour of south african university youth: a study of a select group of university students. South Africa: MA Theses University of Pretoria.
- Wring, D. (1999). “The marketing colonization of political campaigning”, the handbook of political marketing,. (B. Newman, Dü.) Sage: Thousand Oaks, CA.
- Wring, D. (2002). Conceptualising political marketing: A framework for election-campaign analysis. Londra: Greenwood Publishing Group.
- Yalçınkaya, N. (2018). Türkiye’deki siyasi partilerin dijital pazarlama kanallarını kullanımı. Yönetim ve Ekonomi , Cilt:25 Sayı:1 s. 199-216.
- Yang, Z., & Peterson , R. (2004). Customer perceived value,satisfaction, and loyalty: The role of switching costs. Psychology & Marketing, Vol. 21 (I0) s:799-822.
- Yılmaz, M. (2013). Medya ve siyaset ilişkilerinin kamuoyu üzerindeki etkileri KKTC örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi., Cilt.2, Sayı: 2 s:230-252.
APA | Alp M, AKKILIC M (2020). Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. , 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
Chicago | Alp Mustafa,AKKILIC Mehmet Emin Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. (2020): 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
MLA | Alp Mustafa,AKKILIC Mehmet Emin Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. , 2020, ss.21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
AMA | Alp M,AKKILIC M Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. . 2020; 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
Vancouver | Alp M,AKKILIC M Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. . 2020; 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
IEEE | Alp M,AKKILIC M "Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi." , ss.21 - 35, 2020. 10.18026/cbayarsos.473507 |
ISNAD | Alp, Mustafa - AKKILIC, Mehmet Emin. "Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi". (2020), 21-35. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.473507 |
APA | Alp M, AKKILIC M (2020). Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
Chicago | Alp Mustafa,AKKILIC Mehmet Emin Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.2 (2020): 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
MLA | Alp Mustafa,AKKILIC Mehmet Emin Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.2, 2020, ss.21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
AMA | Alp M,AKKILIC M Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 18(2): 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
Vancouver | Alp M,AKKILIC M Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 18(2): 21 - 35. 10.18026/cbayarsos.473507 |
IEEE | Alp M,AKKILIC M "Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi." Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.21 - 35, 2020. 10.18026/cbayarsos.473507 |
ISNAD | Alp, Mustafa - AKKILIC, Mehmet Emin. "Kitle İletişim Araçlarının Genç Seçmenlerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/2 (2020), 21-35. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.473507 |