Yıl: 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 292 - 304 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18026/cbayarsos.678852 İndeks Tarihi: 01-12-2020

Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall

Öz:
Bu çalışmanın amacı; modern yaşamın ve tüketim kültürünün mikro ölçekteörneği olan alışveriş merkezlerinin (AVM), yerel kültür üzerindeki etkileriniaraştırmaktır. Makalede nitel araştırma yöntemlerinden etnografik yöntemkullanılmıştır. Çalışmada Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) önemli kentiDubai’de bulunan dünyanın en büyük AVM’lerinden Dubai Mall örneğiseçilmiştir. Dubai’de yaşayan yerli halktan rastgele ve kartopu örneklemyöntemi ile seçilen 150 Emirati vatandaşının, Dubai Mall’a yönelik görüşleriyarı yapılandırılmış soru tekniğine dayalı görüşmeleri analizedilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre AVM’lerin bulundukları çevredekigeleneksel günlük yaşamın yerleşik düzenini ve bireylerin davranışmodellerini değiştirdikleri saptanmıştır. Araştırma sonuçları, Emirativatandaşların küreselleşme sürecinin etkisi altında radikal sosyal ve kültüreldeğişimler deneyimlediklerini göstermektedir. AVM’ler, Emirlikler‘deyaşayan halkın yaşam tarzında, sosyal ilişkilerinde ve davranışlarındagözlenen değişimi hızlandıran, yaygınlaştıran kurumlar olarak ön planaçıkmıştır. Dubai Mall örneğinde, AVM’lerin sundukları hizmetlerin zorlayıcıetkisi ile geleneksel ve tutucu yerel halkların dahi batı kültürünün izlerinitaşıyan yeni tutum ve davranışlara yöneldiği de elde edilen sonuçlararasındadır.
Anahtar Kelime:

The Role of Super Malls on Consumerism in Local Cultures: Dubai Mall

Öz:
The aim of this study is investigate the influence of shopping malls, which are the samples of modern life and consumerism, on local culture. In this paper one of the qualitative methods, an ethnographic method, is used. One of the biggest shopping malls in the World, Dubai Mall in the UAE was taken as an example. Semi structured questions, which are about their idea on Dubai Mall, were asked to 150 interviewers, who are Emirati citizens. This paper shows that shopping malls have changed the routine of the traditional life and citizens’ behavior in Dubai. The result of the study demonstrates even very conservative and traditional societies have changed at the age of globalization. The shopping malls have penetrate the daily life of Emiratis and guide them in accepting of new identities and attitudes which represent Western culture.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abaza, M. (2001). Culture and the reshaping of public space in Egypt. Theory/Culture/Society 18: 97–122.
  • Aqil, K. (August, 2018). The Emergence of Hyper-Consumerism in UAE Society: A Socio Cultural Perspective, Perspectives on Global Development and Technology. 17(4):353 372.
  • Baudrillard, Jean. (2004). Tüketim Toplumu (Çev. H. Deliceçaylı ve F. Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Borg, W.R anda and Gal M. D. (1989). Educational Research, London: Longma Group.
  • Elessawy, F. (July 2015). Conference Paper (PDF Available) · Conference: The Annual International Conference of Geography Dept. Alexandria University, At Alexandria.
  • Cohen, L.(2003), A Consumers' Republic, New York: Random House.
  • Goss, J. (1999). Once-upon-a-time in a commodity world: An unofficial guide to Supermall of America. Annals of the Association of American Geographers 89: 45–75.
  • Hamilton, C. & Dennis, R. (2005). Affluenza: When Too Much Is Never Enough. Crows Nest; Allen & Unwin.
  • Heron, T. (2008). Globalization, Neoliberalism and the Exercise of Human Agency. International Journal of Politics, Culture and Society, 28 (1-4), 85–101.
  • Lundgren, N. (1988). When I grow up I want a Trans-Am: Children in Belize talk about themselves and the impact of the world capitalist system. Dialectical Anthropology 13: 269– 276.
  • Kartarı A. (2017). Nitel Düşünce Ve Etnografi: Etnografik Yönteme Düşünsel Bir Yaklaşim, Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 207-220.
  • Koolhaas, R. (2001). Junkspace. In: Chung, CJ, Inaba, J, et al. (eds.) Harvard School of Design Guide to Shopping. Taschen, Köln.
  • Millar, D., Peter, J., Nigel, T., Beverley, H. and Michael, R. (1998). Shopping, Place and Identity. London: Routledge.
  • Obydan, Y. and Al-Mohanadi, H. (2012). Qatari Majlis: Traditions and costumes. Unpublished presentation at Qatar National Museum, Doha, Qatar.
  • Ritzer, G. (2008). The McDonaldization of Society. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.
  • Robbins, R. (2005). Global Problems and the Culture of Capitalism. Boston, MA: Pearson Education.
  • Vadakepat, V. (2013). Multi-Culture Consumer Behaviour İn The Abu Dhabi Markets. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues. 6(1): 42–54.
  • Vural T. ve Yücel A. (2006). Çağımızın Yeni Kamusal Mekanları Olan Alışveriş Merkezlerinde Eleştirel Bir Bakış, İTÜ Dergisi, Cilt:5, Sayı:2, s. 105, (97-106).
  • Elessawy, F. (2017) The Boom: Population and Urban Growth of Dubai City. https://www.researchgate.net/publication/317564338_The_Boom_Population_and_Ur an_Growth_of_Dubai_City [Oct 24 2018].
  • Duman, M. Zeki (2016). Tüketim Kültürünün Gelişmesinde Artan AVM’lerin Etkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 9 (47),ss.806-815.http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt9/sayi47_pdf/6ik sisat_kamu_isletme/duman_mzeki.pdf (24.01.2018)
  • Duncan, Gillian. November 26, 2013, The evolution of UAE retail: From corner shops to mega mallshttps://www.thenational.ae/business/the-evolution-of-uae-retail-from-corner shops-to-mega-malls-1.652113 [accessed Oct 24 2018].
  • Mitchell, Bea.(2020) Emaar Malls announces rise in revenue and new destinations. Blooloop. https://blooloop.com/news/emaar-malls-revenue-new developments/ (11 Şubat 2020.)
APA Ozoral B (2020). Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. , 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
Chicago Ozoral Basak Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. (2020): 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
MLA Ozoral Basak Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. , 2020, ss.292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
AMA Ozoral B Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. . 2020; 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
Vancouver Ozoral B Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. . 2020; 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
IEEE Ozoral B "Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall." , ss.292 - 304, 2020. 10.18026/cbayarsos.678852
ISNAD Ozoral, Basak. "Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall". (2020), 292-304. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.678852
APA Ozoral B (2020). Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
Chicago Ozoral Basak Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.2 (2020): 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
MLA Ozoral Basak Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.2, 2020, ss.292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
AMA Ozoral B Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 18(2): 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
Vancouver Ozoral B Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 18(2): 292 - 304. 10.18026/cbayarsos.678852
IEEE Ozoral B "Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall." Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.292 - 304, 2020. 10.18026/cbayarsos.678852
ISNAD Ozoral, Basak. "Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/2 (2020), 292-304. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.678852