Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 2099 - 2112 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.37396 İndeks Tarihi: 02-12-2020

İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı İngilizce öğretmen adaylarının empatik yaklaşımlarını çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Bu çerçevede araştırmada karma yöntem türlerinden yakınsayan paralel karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasının çalışmagrubunu 2017-2018 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı’nda öğrenimlerini sürdüren ve seçkisiz yolla belirlenen 90 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel aşamasının çalışma grubunu ise Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenimlerini sürdüren araştırmaya gönüllü olarak katılan 16 ( 8 kadın, 8 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri“Empatik Eğilim Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Nicel verilerden elde edilen bulgular SPSS nicel veri analiz programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulguların analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü anova değerleri kullanılmıştır. Araştırmanın nitel veri toplama aracını ise yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan iki görüşme sorusuoluşturmaktadır. Görüşme soruları ilgili alan yazın ve uzman görüşleri dikkate alınarak düzenlenmiştir. Katılımcıların görüşme sorularına verdikleri yanıtlar ise iki veri kodlayıcısı tarafından incelenmiştir. İki veri kodlayıcısı tarafından oluşturulan kod ve temalar Nvivo nitel veri analiz programıylamodelleştirilmiştir. Araştırmada İngilizce öğretmen adaylarının empatik yaklaşımlarının bazı değişkenler (cinsiyet ve herhangi bir sivil toplum kurumunda çalışmış olmak) açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen nitel verilerin nicel verileri desteklediği ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alver, B. (2005). Danışma ve Rehberlik Eğitimi Alan Öğrencilerin Empatik Beceri ve Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi,Bahar, 14(21), 19-34.
  • Alexander, K.L. (2000). Prosocial Behaviors of Adolescent in Work and Family Life: Empathy and Conflict Resolution Strategies With Parents and Pers, Ph.D. The Ohıo State University. UMI Proquest Digital Dissertations [Online]: (http://wwwlib.umi.com/dissertations/preview-all/9982514adresinden 17.3.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Catapano, J. (2018). Teaching strategies: The importance of empathy. Retrieved fromhttp://www.teachhub.com/teaching-strategies-importance-empathy.
  • Cohen, D., & Strayer, J. (1996). Empathy in conduct disordered youth. Developmental Psychology, 32, 988-998.
  • Creswell J.W. (2014). A Concise Introduction to Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları, Tasarımı ve Yürütülmesi.Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çiçek, A. (2006). Sağlık Çalışanlarının Empatik Eğilim ve Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dewaele, JM., & Wei, L. (2012). Multilingualism, empathy and multicompetence. International Journal of Multilingualism, 9(4), 352-366.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2), 155-190.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(12), 21–34.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 816-827.
  • Erçoban, S. (2003). İlköğretim ikinci kademesindeki branş öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • George, D., &Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Gianakos, D. (1996). Empathy revisited. Arch Intern Med, 22, 135-136.
  • Guiora, A., Beit-Hallahmi, B., Brannon, R., Dull, C., & Scovel, T.(1972). The effects of experimentally induced changes in ego states on pronunciation ability in a second language: An exploratory study. Comprehensive Psychiatry, 13(5), 421-428.
  • Guiora, A., Brannon, R., & Dull, C. (1972). Empathy and second language learning. Language Learning, 22, 111-130.
  • Hoffmann, M. (2000). Empathy and moral development: The implications for caring and justice. Cambridge, UK: Cambridge Universiy Press.
  • Karakaya, D. A. (2001). Akdeniz Üniversitesi’ndeki hemşirelik öğrencilerin empati becerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, B. (2016). An evaluation of the empathy levels of pre-service social studies teachers. Educational Research and Reviews,11(6), 229-237.
  • Lawrence, E. J., Shaw, D., Baker, D., Baron-Cohen, S., & David, S. (2004). Measuring empathy: reliability and validity of the Empathy Quotient.Psychological Medicine,34, 911–924.
  • Leibetseder, M., Laireiter, A.R., Köller, T., Leibetseder, M., Laireiter, A.R., Riepler, A., Köller, T. (2001). E Skala: Fragebogen zur Erfassung von Empathie –Beschreibung und psychometrische Eigenschaften, Zeitschrift für Differentielleund Diagnostische Psychologie 22.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis.Thousand Oaks, CA: Sage Publications.Milli Eğitim Bakanlığı, http://mufredat.meb.gov.tr, Erişim Tarihi: 11.10.2018).
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma.Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 23.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Robson, C. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gerçek Dünya Araştırması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Rota, G., & Reiterer, S. M. (2009). Cognitive aspects of pronunciation talent. In G. Dogil & S. M. Reiterer (Eds.), Language talent and the brain (pp. 67–96). Berlin: de Gruyter.
  • Stepien, K.A., & Baernstein, A. (2006). Educating for empathy: a review. J Gen Intern Med, 21, 524-30.
  • Stotland, E. (1969). Exploratory investigations of empathy, in Leonard Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 4, pp. 271-314). New York: Academic Press.
  • Türk Dil Kurumu, http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst & kelime = empati & ayn=tam, Erişim Tarihi: 8.10.2018).
  • Ünal, G. (1997). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik eğilimlerinde gözlenen değişimler: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Wispe, L. (1986). The distinction between sympathy and empathy: To call forth a concept, a word is needed. Journal of Personalityand Social Psychology, 50(2), 314-321.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA ARCAGÖK S, Yılmaz C (2019). İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
Chicago ARCAGÖK Serdar,Yılmaz Cevdet İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2019): 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
MLA ARCAGÖK Serdar,Yılmaz Cevdet İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2019, ss.2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
AMA ARCAGÖK S,Yılmaz C İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2019; 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
Vancouver ARCAGÖK S,Yılmaz C İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2019; 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
IEEE ARCAGÖK S,Yılmaz C "İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.2099 - 2112, 2019. 10.29228/TurkishStudies.37396
ISNAD ARCAGÖK, Serdar - Yılmaz, Cevdet. "İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2019), 2099-2112. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.37396
APA ARCAGÖK S, Yılmaz C (2019). İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(5), 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
Chicago ARCAGÖK Serdar,Yılmaz Cevdet İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.5 (2019): 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
MLA ARCAGÖK Serdar,Yılmaz Cevdet İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.5, 2019, ss.2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
AMA ARCAGÖK S,Yılmaz C İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(5): 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
Vancouver ARCAGÖK S,Yılmaz C İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(5): 2099 - 2112. 10.29228/TurkishStudies.37396
IEEE ARCAGÖK S,Yılmaz C "İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.2099 - 2112, 2019. 10.29228/TurkishStudies.37396
ISNAD ARCAGÖK, Serdar - Yılmaz, Cevdet. "İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EMPATİK YAKLAŞIMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/5 (2019), 2099-2112. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.37396