YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 2147 - 2176 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.30250 İndeks Tarihi: 02-12-2020

YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Öz:
Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme eğilimlerinin, yansıtıcıdüşünme düzeylerine etkisi ve yordama düzeyi ile bu iki gizil değişkenin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkeni açısından manidar düzeyde farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenmiş olup katılımcılar; 2018-2019 akademik yılı güz döneminde Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 210 öğretmen adayından oluşmaktadır. İlişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilen çalışmanın verilerinin toplanmasında, Yaratıcı Düşünme Eğilimleri ve Yansıtıcı Düşünme Düzeyi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS 23 ve AMOS (Analysis of Moment Structures) 22.0 yazılımları kullanılmıştır. Araştırmadaki betimleyici istatistikler ve demografik değişkenler için merkezi eğilim ve dağılım ölçütleri (frekans, yüzde, ortalama, basıklık ve çarpıklık) hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçlarına ilişkin doğrulayıcı faktör analizleri ve yapısal eşitlik modeline ilişkin analizler ise AMOS 22.0 yazılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yapısal eşitlik modeline ilişkin parametrelerin tahminine ilişkin analizlerde ise maksimum olabilirlik (Maximum Likehood) yöntemi tercih edilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerlerinin değerlendirilmesinde χ2/df, CFI, GFI, TLI, NFI, IFI, RMSEA ve SRMR uyum indeksleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre yaratıcı düşünme eğilimleri, yansıtıcı düşünme düzeyinin %29’luk kısmını açıklamakta, pozitifyönde ve manidar düzeyde yordamaktadır. Bununla birlikte Türkçe öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme eğilimlerinin ölçeğin toplamı ile yenilik arama, merak, şüphe etme ve esneklik boyutlarında cinsiyet değişkeni açısından erkek öğretmen adayları lehinemanidar düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Yansıtıcı düşünme eğilimleri ise cinsiyet değişkeni açısından benzer özelliklere sahiptir. Sınıf düzeyi değişkeni açısından ise cesaret boyutunda 4. sınıftakiler lehine, yansıtıcı düşünme eğilimlerinin de 4. Sınıflar lehine manidar farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle Türkçe öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme düzeylerini etkileyen başka değişkenler de olmakla birlikte yansıtıcı düşünme düzeylerini arttırmak için yaratıcı düşünmeye ilişkin eğilimlerini arttırıcı uygulamalar yapılması gerektiği söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adatepe, S. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Akkanat, Ç. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Akkaya, N. (2011). İlköğretim 6. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi.Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 311-319.
  • Aksoy, M. (2017). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme becerisini kavramlaştırması.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlik inançlarınıncinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 2(1), 98-110.
  • Andreason, N. C. (2009). Yaratıcı beyin. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Argun, Y., &Özben, Ş. (2002). Sosyo demografik özelliklere göre üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(8)-17.
  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ilesürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atalay, T. D., & Karahan, B. Ü. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerine yönelik bir değerlendirme.Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi: Kuram ve Uygulama,1(2), 18-27.
  • Avaroğulları, A. K. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde yansıtıcı düşünme.Pegem atıf indeksi, 437-444.
  • Aydın, M., & Çelik, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,34(34), 169-131.
  • Bağcıoğlu, G. (2000). Öğretmen adaylarında yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. (1-3 Eylül 1999). Cilt 1, Trabzon.
  • Bal, B. (2014). Türkçe dersi öğretim programlarında yaratıcı düşünme.Turkish Studies, 9(9), 247-257.
  • Başol, G., &Evin-Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması.Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(2), 929-946.
  • Bayrak, F.& Koçak Usluel, Y. (2011). Ağ günlük uygulamasının yansıtıcı düşünme becerileri üzerineetkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40,93-104.
  • Bolen, L. M., Torrance, E. P. (1978). The influence on creative thinking of locus of control, cooperation and sex. Jurnal of Clinical Psychology, 34(4), 903-907.
  • Çakmak, A., Özdemir, S. M., & Çevik, E. (2007). Drama eğitiminin sınıf öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılıkları üzerine etkisi. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu bildiri kitabı içinde (s. 395-399). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çankaya, İ., Şanlı, Ö., Yeşilyurt, E., & Yörük, S. (2012). Öğretmen adaylarında yaratıcı düşünmenin yordayıcısı olarak değişime açıklık ve hayal gücü.Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,5(2), 46-62.
  • Çetingöz, D. (2002). Okul öncesi eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerinin incelenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, N. (2007). Eğitimde yeni yönelimler(Ed. Özcan Demirel), Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık. (s. 167-191). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2007), Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: PegemA Yayıncılık, 279-331.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Duban, N., & Yelken, T. Y. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Durdukoca, Ş. F., & Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9(20), 357-374.
  • Duyar, M. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Ekiz, D. (2006). Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45-57.
  • El-Dib, M. A. B. (2007). Levels of reflection in action research. An overview and an assessment tool. Teachingand Teacher Education, 23, 24-35.
  • Emir, S. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı düşünmenin erişiye ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Emir, S., Erdoğan, T., &Kuyumcu, A. (2006). Türkçe öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri ile sosyo-kültürel özelliklerinin ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 73-87.
  • Erginel, S. Ş. (2006). Developing reflective teachers: A study on perception and improvement of reflection in pre-service teacher education.Yayımlanmamış doktora tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Eriç, M. (1998). Kültür ve yaratıcılık.İstanbul: Kazancı Yayınları.
  • Ersözlü, Z. N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Fallon, M. A. & Brown, S. C. (2002). Crossing over from student teaching to first year teaching. School of Education, 4(1), 37-46.
  • Fisher, R. (1995). Teaching children to think.UK, Stanley Thornes (Publishers) Ltd.
  • Gök, B., & Erdoğan, T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Görgen, İ., & Karaçelik, S. (2009). Okul öncesi öğretmenliği ve fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 129-146.
  • Gedik, H., Akhan, N. E., & Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri.Mediterranean Journal of Humanities,IV(2), 113-130.
  • Gipe, J. & Richards, J. (1992). Reflective thinking and growth in novices teaching abilities.Journal of educational research, 86(1), 52-57.
  • Gülel, G. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Hasırcı, Ö. & Sadık, F. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 195-210.
  • Hayuta, Y. (2007). When theory meets with practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and teachereducation: An İnternational Journal of Research and Studies, 23(6), 957.
  • İnönü, Y. (2006). Tarih öğretmenlerinin yansıtıcı öğretmen özelliklerine sahiplik düzeyi Van Örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • İşleyen, T., & Küçük, B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karaçelik, S. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Köksal, N. (2006). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köksal, N., & Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
  • Kilpatrick, C., Hart, L., Najee-ullah, D., & Mitchem, P. (1997). Reflective teaching practice by university faculty: Rationale and case study in computer science. ASEE/IEEE Frontiers in education conference, University of Pittsburg.
  • Kind, P., & Kind, V. (2008). Creativity in science education: perspectives and challenges for developing school science. Studies in Science Educaiton, 43(1),1-37.
  • Kirk, R. (2000). A study of the use of a private chat room to increase reflective thinking in pre-service teachers. College Student Journal. 34(1), 8-18.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı düşünme becerisinin kaynak tarama ve rapor yazma derslerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. SelçukÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kurnaz, A. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin yaratıcılık düzeyleri ve demokratik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Langer, A. M. (2002). Reflecting on practice: Using learning journals in higher and continuing education. Teaching in higher education, 7(3), 337-351.
  • Lee, I. (2007). Preparing preservice english teachers for reflective practice. ELT Journal, 61(4), 321-329.
  • Liu, S. C., & Lin, H. (2014). Primary teachers’ belief about scientific creativity in the classroom context, International Journal of Science Education, 36(10), 1551-1567.
  • Lucas, B., Claxton, G., & Spencer, E. (2012). Progression in creativity: developing new forms of assessment. Newcatle: CCE.
  • Moeller, M., Cutler, K., Fiedler D., & Weier, L. (2013). Visual strategies: Creative and critical thinking. Phi Delta Kappan, 95, 56-60.
  • Norton, J. L. (1997). Locus control and reflective thinking in preservice teachers. Education Chula Vista, 117 (3), 401-410.
  • Özgenel, M., & Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,46(46), 113-132.
  • Özözer, Y. (2008). Ne parlak fikir.İstanbul: Sistem Yayıncılık.Oktay, A. (1998). Türkiye’de öğretmen eğitimi. Milli Eğitim, 137, 26-27.
  • Oruç, İ. (2000). Effects of reflective teacher training program on teachers’ perception of classroom environment and on their attitudes on toward teaching profession.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, D. (2010). Yaratıcı düşünme becerisinin ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrenci başarısı üzerindeki etkililiği.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Polat, M. (2017).Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Rodgers, C. (2002). Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, 104(4), 842-866.
  • Rogers, R. R. (2001). Reflection in higher education: A concept analysis. Innovative Higher Education, 26(1), 37-57.
  • Roskos, K., Vukelich, C. & Risko, V. (2001). Reflection and learning to teach reading: a critical review of literacy and general teacher education studies. Journal of Literacy Research, 33(4), 595.
  • Saban A. (2004). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Savran, A., Çakıroğlu, J., & Tekkaya, C. (2005 Eylül). Yansıtıcı öğretmen eğitimi: Bir eylem araştırması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulan Bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Schoen, L., &Fusarelli, L.D. (2008). Innovation, nclb, and the fear factor the challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability. Educational Policy, 22(1), 181-203.
  • Semerci, N. (1999). Kritik düşünmenin mikro öğretim dersinde eleştiri becerisini geliştirmeye etkisi (Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi örneği). Yayımlanmamış doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7(3), 1351-1377.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim; kuramdan uygulamaya.Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı.Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme yeteneklerine göre günlüklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 225-236.
  • ŞAHİN, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi.Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,10(37), 108-119.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim öğretmenlerinde yaratıcılık, mesleki tükenmişlik ve yaşam doyumu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Saygılı, G., & Tehneldere, S. (2015). Eğitim çalışanlarının yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelemesi.Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,6(11), 192-202.
  • Şener, A. N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ve çevre bilinci arasındaki ilişki: Bursa ile Nilüfer ilçesi örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Taggart, G. L., & Wilson, A. P. (2005), Promoting reflective thinking in teachers in 50 action strategies, USA: Corwin Pres.
  • Tang, C. (2002). Reflective diaries as a means of facilitating and assessing reflection.Educational Development Centre, The Hong Kong Polytechnic University.
  • Taşkın, Ç., & Alp, S. (2008). Eğitimde yansıtıcı düşüncenin önemi ve yansıtıcı düşünceyi geliştirme. Milli Eğitim Dergisi, 178,311-320
  • Taşpınar, M. (2010). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri.Ankara: Data Yayınları.
  • Temel, Ş. (2017). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Temizkalp, G. (2010). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri.Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Tezci, E. & Dikici, A. (2003). Yaratıcı düşünceyi geliştirme ve oluşturmacı öğretim tasarımı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 251-260.
  • Thorpe, K. (2004). Reflective learning journals: from concept to practice. Reflective Practice, 5(3), 327-343.
  • Tican, C. (2013). Yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, demokratik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tok, Ş. (2010). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi.Eğitim ve Bilim,33(149), 104-117.
  • Tok, E. (2008). Düşünme becerileri eğitimi programının okul öncesi öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Topoğlu, O. (2015). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: ADÜ örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 35,371-383.
  • Torrance, E. P. (1972). Creative young women in today’s world. Exceptional Children. 38, 597-603.
  • Toyran, G. (2015). Okulöncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türkmen, N. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Tümkaya, S., & Hurioğlu, A. G. L. (2013). Öğretim elemanlarının yansıtıcı düşünme eğilimleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1).
  • Phan, H. P. (2008). Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking, and learning styles: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78, 75-93.
  • Ussher, B., & Chalmers, J. (2011). Now what? First year student teachers’ reflective journal writing. WaikatoJournal of Education, 16(3), 95-110.
  • Üstün, G. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile demokratik tutumlarıarasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstünoğlu, E.(2006). Üst düzey düşünme becerilerini geliştirmede bilişsel soruların rolü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 331, 17-24.
  • Yasa, S., & Şahin, M. (2012). Resim-iş eğitimi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik algıları ve yaratıcılık düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12, 67-76.
  • Yavuz, A. (2005). The challenge of implementing the reflective practice in a particular ELT department: perceptions of nine teacher educators. Eğitim Araştırmaları,5(18), 236-252.
  • Yenilmez, K., &Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi,18. 95-105.
  • Yekin, D., & Daşcan, Ö.(2006). İlköğretim programı 1-5. sınıflar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yeşilbursa, A. (2011). Reflection at the interface of theory and practice: An analysis of preservice English language teachers’ written reflections. Australian Journal of TeacherEducation, 36, 104-116.
  • Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Yumuşak, G. K. (2015). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve mesleğe yönelik tutumları.Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,4(2), 466-481.
  • Zembat, R., Küsmüş, G. İ., & Yılmaz, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri ve sınıf yönetimleri.Pegem Atıf İndeksi, 67-80.
  • Zeytun, S. (2010). Okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
APA baki y (2019). YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
Chicago baki yasemin YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. (2019): 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
MLA baki yasemin YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2019, ss.2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
AMA baki y YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2019; 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
Vancouver baki y YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2019; 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
IEEE baki y "YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." , ss.2147 - 2176, 2019. 10.29228/TurkishStudies.30250
ISNAD baki, yasemin. "YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". (2019), 2147-2176. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.30250
APA baki y (2019). YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(5), 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
Chicago baki yasemin YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences 14, no.5 (2019): 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
MLA baki yasemin YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.14, no.5, 2019, ss.2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
AMA baki y YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(5): 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
Vancouver baki y YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Turkish Studies - Educational Sciences . 2019; 14(5): 2147 - 2176. 10.29228/TurkishStudies.30250
IEEE baki y "YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." Turkish Studies - Educational Sciences , 14, ss.2147 - 2176, 2019. 10.29228/TurkishStudies.30250
ISNAD baki, yasemin. "YARATICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Turkish Studies - Educational Sciences 14/5 (2019), 2147-2176. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.30250