Yıl: 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 246 - 261 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.401251 İndeks Tarihi: 02-12-2020

Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği

Öz:
Akran zorbalığı davranışlarının önlenmesinde, erken yaşlardan itibaren çocuklarda zorba ve kurban davranışlarının belirlenmesi önemlidir. Bu nedenle bu çalışmada, zorba ve kurban çocuk davranışlarını değerlendirmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu 176 okul öncesi ve ilkokul öğretmeninden oluşmuştur. Alan yazın ışığında oluşturulan ölçek maddelerinin kapsam geçerliği için uzman görüşünden yararlanılmıştır. Yapı geçerliğinin belirlenmesinde Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri ve güvenilirliğin kestirilmesinde KR-20 iç tutarlılık katsayısından yararlanılmıştır. Sonuç olarak; “Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu” ismi verilen ölçeğin “Zorba-Çocuk Davranışları”, “Kurban-Çocuk Davranışları” ve “Pasif Zorba-Çocuk Davranışları” olmak üzere üç alt boyuttan ve 32 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçek KR-20 iç tutarlılık katsayısı Zorba-Çocuk Davranışları alt boyutu için 0,86, Kurban Çocuk Davranışları alt boyutu için 0,88 ve Pasif-Zorba Çocuk alt boyutu için ise 0,71 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin, okul öncesi ve ilkokul döneminde zorba, kurban ve pasif zorba çocukların saptanmasında geçerli ve güvenilir veriler sunabileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Evaluation Form for Bully and Victim Child Behavior: Reliability and Validity

Öz:
Identification of bullying and victim behavior in children in early ages is important to prevent peer bullying. Thus, the present study aimed to develop a measurement instrument to assess the bully and victim child behavior. The study group included 176 pre-school and primary school teachers. The scale items were designed in relation to the knowledge available in literature and field specialists were consulted for content validity. Explanatory and Confirmatory Factor Analyzes, KR-20 internal consistency coefficient were conducted to determine validity and reliability. As a result, it was determined that the scale called “Bully and Victim Child Behavior Evaluation Assessment Form” included 32 items and 3 sub-dimensions, namely "Bullying Child Behavior", "Victim Child Behavior" and "Passive Bullying Child Behavior". Scale KR-20 internal consistency coefficient was calculated as 0.86 for Bullying Child Behavior subscale, 0.88 for Victim Child Behavior subscale and 0.71 for Passive Bullying Child Behavior subscale. It was concluded that the scale can provide valid and reliable evidence for identification of bully, victim and passive-bully children during pre-school and primary school periods.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Özyürek A, KURNAZ F (2019). Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. , 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
Chicago Özyürek Arzu,KURNAZ Fatma Betül Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. (2019): 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
MLA Özyürek Arzu,KURNAZ Fatma Betül Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. , 2019, ss.246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
AMA Özyürek A,KURNAZ F Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. . 2019; 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
Vancouver Özyürek A,KURNAZ F Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. . 2019; 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
IEEE Özyürek A,KURNAZ F "Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği." , ss.246 - 261, 2019. 10.17860/mersinefd.401251
ISNAD Özyürek, Arzu - KURNAZ, Fatma Betül. "Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği". (2019), 246-261. https://doi.org/10.17860/mersinefd.401251
APA Özyürek A, KURNAZ F (2019). Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
Chicago Özyürek Arzu,KURNAZ Fatma Betül Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2019): 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
MLA Özyürek Arzu,KURNAZ Fatma Betül Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2019, ss.246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
AMA Özyürek A,KURNAZ F Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 15(1): 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
Vancouver Özyürek A,KURNAZ F Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 15(1): 246 - 261. 10.17860/mersinefd.401251
IEEE Özyürek A,KURNAZ F "Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.246 - 261, 2019. 10.17860/mersinefd.401251
ISNAD Özyürek, Arzu - KURNAZ, Fatma Betül. "Zorba ve Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu: Güvenilirliği ve Geçerliliği". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2019), 246-261. https://doi.org/10.17860/mersinefd.401251