Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 147 - 176 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33460/beuifd.559549 İndeks Tarihi: 06-12-2020

Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme

Öz:
Son dönem tefsir çalışmalarına bakıldığında nüzûl sıralı tefsir yaklaşımınınrevaçta olduğu görülmektedir. Literatürde bazı âyetler özelinde Kur’ân’ı daha iyianlamaya yönelik bu yeni tefsir metodunun başarılı örnekleri mevcuttur. Bununla birliktemezkûr yaklaşımın pratikte beklentileri karşılamadığı na birçok âyet için farklı bir anlamve yoruma gidilmediğine şahit olunur. Bu bağlamda nüzûl sıralı tefsirlerde Yâsîn Sûresi41. âyette geçen “Fülki’l-Meşhûn” kavramıyla neyin kastedildiğine dair yapılan yorumlar,Mushaf tertibini esas alan tefsirlerde bulunan yorumlardan farklı değildir. Bu makalede,nüzûl sıralı tefsir metodunun “Fülki’l-Meşhûn” kavramını anlamaya etkisi olup olmadığıaraştırılacaktır. Araştırmada ilk olarak mezkûr tamlamayla neyin kastedildiği birincil veikincil anlamlar üzerinden tespit edilecektir. Bu anlamlara ulaşmak gayesiyle öncelikle“Fülki’l-Meşhûn” ifadesi için tefsir geleneğinde bugüne dek ortaya konulan yorumlar anahatlarıyla aktarılacaktır. Sorasında ise f-l-k ve ş-h-n köklerinin etimolojisine vakıf olmanın,“Fülki’l-Meşhûn” tamlamasını Kur’ân’ın bütünselliği içerisinde değerlendirmenin ve nüzûldönemini bilmenin bu kavramı anlamaya etkisi araştırılacaktır. Yapılan araştırmalarsonucunda; Allah’ın varlığının bir delili olarak “taşıma imkânı veren her türlü gemi” birincil ve tefsîrî anlam olarak tespit edilmiştir. Te’vîlî ve ikincil anlam statüsünde “Habeşistan’ahicret edilen gemi” şeklindeki muhtemel mana ortaya çıkarılmıştır. Bu anlamın tutarlılığıbelirlenirken; filolojik tefsir yönteminin, Yâsîn sûresinin tarihlendirilmesinin ve buna bağlıolarak siyer bilgisinin sunduğu imkânlar kullanılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of the Knowing of Nuzul Period on the Meaning: A Study on the Phenomenon of Fulqi’l-Mashhun

Öz:
When we look at the recent studies of exegesis, it is seen that the sequential tafsir approach is popular. There are some successful examples in the literature of this new tafsir method in order to better understand the Qur’anic verses. However, it can be seen that the fact that the approach does not allow for a different meaning and interpretation for many verses in practice. In this context, the interpretations of what is meant by the concept of Fulqi’l-Mashhun in the 41th verse of the Yâsîn Surah in the order of the Nuzul ordered tafsir are no different from the interpretations in the tafsir based on the Mushaf system. In this article, it will be investigated whether the method of sequential tafsir has an effect on understanding the concept of Fulqi’l-Mashhun. During this research, first of all, what is meant by the statement is determined through primary and secondary meanings. In order to reach these meanings, firstly, the interpretations which have been made up to now in the tradition of tafsir for Fulqi’l-Mashhun expression will be outlined. After that, the effect of the comprehension of the etymology of the roots of f-l-k and shh-n, the effect of evaluating the phrase Fulqi’l-Mashhun in the totality of the Qur’an, the effect of the evaluation and understanding of the nuzul period of understanding will be investigated. As a result of the research; All kinds of ships that provide the possibility of carrying as a proof of God’s existence are identified as primary and interpretation. In secondary meaning status, a possible meaning in the form of a ship was emitted to Abyssinia. In determining the consistency of this meaning; the philological tafsir method, the dating of Yâsîn Surah, and the related information provided by the political knowledge were used.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdürrezzâk, Ebû Bekr b. Hemmâm b. Nâfi’ es-San’ânî el-Himyerî. Tefsîru Abdirrezzâk. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1419/1998.
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî, Fezâʾili’ssahâbe. Beyrut: Müessesetü’r- risale, 1403/1983.
  • _______. Müsned. Thk. Şuayb el-Arnavut, Adil Mürşid. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1421/2001.
  • Akdaş, İhsan. “Cudi ve Tufan Kelimelerinin Semantik ve Morfolojik Analizi Işığında Tufan Gerçeği”. Uluslararası Hz. Nuh ve Cudi Dağı Sempozyumu (Şırnak, 27-29 Eylül 2013). Ed. Hamdi Gündoğar-Ömer Ali Yıldırım-M. Ata Az. 607-639. Şırnak Üniversitesi, 2014.
  • Albayrak, Halis. Kur’ân’ın Bütünlüğü Üzerine: Kur’ân’ın Kur’ân’la Tefsiri. İstanbul: Şule Yayınları, 1992.
  • Âlûsî, Şihâbüddîn Mahmud. Rûhu’l-meânî fî tefsîri’s-Seb’i’l-Mesânî. Beyrut: Dâru’l-kütübi’lilmiyye, 1415/1994.
  • Askerî, Ebû Hilâl Hasan b. Abdullah b. Sehl. Mu’cemu’l-Furuku’l-Lüğaviyye. B.y.: Müessesetü’nneşri’l-İslâmî, 1412/1991.
  • Ayhan, Bayram. Kur’an’ın Nüzûl Sürecinde Vahyin İlk Yılının Tahlili. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2014.
  • Bâzergan, Mehdi. Kur’ân’ın Nüzûl Süreci. Trc. Yasin Demirkıran-Mela Muhammed Feyzullah. Ankara: Fecr Yayınevi, 1998.
  • _______, Adım Adım Vahiy. Trc. Yasin Demirkıran. Ankara: Fecr Yayınevi, 1999.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Kur’ân-ı Kerîm’in Türkçe Meâl-i Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1964.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. et-Târîhu’l-kebîr. Haydarâbâd: Dâru’l-maârifi’l-Osmâniyye, ts.
  • _______, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî. el-Câmiu’s-sahîh. Thk.
  • Muhammed Züheyr b. Nâsır. 1. Baskı. B.y. Dâru Tavgi’n-Necât, 1422/2002.
  • Câbirî, Muhammed Âbid. Fehmü’l-Kur’âni’l-hakîm (et-Tefsîru’l-vâdıh hasebe tertîbi’n-nüzûl). Beyrut: Dâru’n-neşri’l-Mağribiyye, 1428/2008.
  • Cevherî, İsmâil b. Hammâd. es-Sıhâh tâcü’l-lüğa ve sıhâhü’l-ʿArabiyye. Thk. Ahmed Abdülgafur Attar. 4.Baskı. Beyrut: Dâru’l-ilm li’l-melâyîn, 1987/1407.
  • Cürcânî, Ebû Bekr Abdülkâhir b. Abdirrahmân b. Muhammed. Dercü’d-dürer fî tefsîri’lKur’âni’l-Azîm. Thk. Talʿat Salah el-Ferhan-Muhammed Edib Şekur. Amman: Dâru’l-fikr, 1430/2009.
  • Çalışkan, Necmettin. “Nüzûl Sırasına Göre Tefsir Yaklaşımının Kur’an Yorumuna Etkisi (Beyânu’l-Hak Örneği)”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/30 (2017): 398-422.
  • Çelik, Ömer. Hakk’ın Daveti Kur’an-ı Kerim -Meali ve Tefsiri. İstanbul: Erkam Yayınları, 2013.
  • Çetiner, Bedreddin. Fâtiha’dan Nâs’a Esbâb-ı Nüzûl: Kur’ân Âyetlerinin İniş Sebepleri. İstanbul: Çağrı Yayınları, 2002.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdurrahman b. Fazl. Sünenü’d-Dârimî. Thk. Hüseyin Selim Esed Dâranî, el-Memleketü’l-ʿArabiyyeti’s-Suûdiyye: Dâru’l-Muğnî li’n-Neşr ve’tTevzi’, 1412/2000.
  • Demirci, Muhsin. Kur’ân Tefsirinde Farklı Yorumlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İFAV Yayınları, 2017.
  • Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru’l-hadîs: Tertibu’s-süver hasebe’n-nüzûl. Kahire: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1383/1963.
  • Dihlevî, Abdülhak b. Seyfeddin. Lemaʿâtü’t-tenkıh fî şerhi mişkâti’l-mesâbîh. Thk. Takiyyüddin en-Nedvî. Suriye: Dâru’n-nevâdir, 1435/2014.
  • Drâz, Muhammed Abdullah. “Kur’ân-ı Kerîm’in Nüzûl Sırasına Göre Tertîb Edilmesi Teklîfine Edebî Eleştiri”. Trc. Ahmed Nedim Serinsu. Kur’an Mesajı: İlmi Araştırmalar Dergisi 2/19, 20, 21 (1999): 191-209.
  • Duman, Mehmet Zeki. Beyânu’l-Hak, Kur’an-ı Kerim’in Nuzül Sırasına Göre Tefsiri. Ankara: Fecr Yayınları, 2008.
  • _______. Nüzulünden Günümüze Kur’an ve Müslümanlar. Ankara: Fecr Yayınevi, 2010.
  • Dumlu, Ömer - Rıza Savaş. Nüzûl Sırasına Göre Âyet Âyet Kur’an’ın Yorumu. Tarihten Günümüze Kur’an’a Yaklaşımlar (Haziran, 2010):163-180.
  • Duran, Muhammet Ali. Sûre İsimleri Açısından Kur’ân’ın Anlaşılması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, 2012.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eşʿas es-Sicistânî. Sünenü Ebî Dâvûd (el-Kütübü’s-Sitte ve Şürûhuhâ VII-XI, haz. Bedreddin Çetiner). İstanbul ve Tunus, 1413/1992.
  • _______. Kitâbu’l-Mesâhif. Thk. Muhibeddin Abdu’s-Subhan Vaiz. Beyrut: Dâru’l-beşâiri’lİslâmî, ts.
  • Ebû Hayyân, Esîru’d-Dîn el-Endelüsî. el-Bahru’l-muhît fi’t-tefsîr. Thk. Sıdkı Muhammed Cemîl, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1420/2000.
  • Ebussuûd, Muhammed b. Muhyiddîn Muhammed b. el-İmâd Mustafa el-İmâdî. Tefsîru Ebussuûd İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm. Beyrut: Dâru ihyâ et-türâsi’lʿArabî, ts.
  • Enbârî, Ebû Bekr Muhammed b. el-Kâsım b. Muhammed. ez-Zâhir fî meʿânî kelimâti’n-nâs. Thk. Hâtim Sâlih ed-Dâmin. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1412/1992.
  • Ensârî, Muhammed b. Ahmed Zekeriyyâ. Fethü’r-rahmân bi-keşfi mâ yeltebisu fi’l-Kur’ân. Thk. Muhammed Ali Sâbûnî. Beyrut: Dâru’l-Kur’âni’l-Kerîm, 1403/1983.
  • Ezherî, Muhammed b. Ahmed el-Herevî. Tehzîbü’l-lüga. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1421/2001.
  • Ferâhidî, Ebû Abdurrahman Halîl b. Ahmed b. Amr Halîl b. Ahmed. Kitâbü’l-ʿayn. Thk. Mehdî Mahzûmî - İbrâhim Sâmerrâî. Beyrut: Dâru mektebeti’l-hilâl, ts.
  • Goldziher, Ignaz. Mezâhibü’t-tefsîri’l-İslâmî. Nşr. Abdülhalim Neccar. Kahire: Mektebetü’lhanci, 1374/1955.
  • Gözeler, Esra. Kur’an Ayetlerinin Tarihlendirilmesi. İstanbul: Kuramer, 2016.
  • Hâkim en-Nîsâbûrî. el-Mustedrek ale’s-sahîhayn. Thk. Mustafa Abdulkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1410/1990.
  • Hibyân, Müsennâ Muhammed. Min revâʿiʿi’l-beyân fî suveri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru’l-fikr, 1435/2014.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir b. Muhammed b. Muhammed et-Tûnusî. Tefsîru’t-tahrîr ve’ttenvîr. Tunus: ed-Dâru’t-Tûnusiyye, 1404/1984.
  • İbn Atıyye, Ebû Muhammed Abdülhak b. Galib el-Endelüsi. el-Muharreru’l-veciz fî tefsîri’lKitâbi’l-Azîz. Thk. Abdüsselam Abdüsşafi Muhammed. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1422/2001.
  • İbn Dureyd, Ebubekir Muhammed b. Hasan. Cemheretü’l-Luğa. Beyrut: Dâru’l-ilm li’lmelâyîn, 1407/1987.
  • İbn Fâris. Mu’cemu mekâyîsi’l-lüga. Thk. Abdusselam Muhammed Harun. B.y.: Dâru’l-fikr, 1399/1979.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân b. Ahmed el-Büstî. es-Sîretü’n-nebeviyye ve aḫbâru’l-hulefâ. Beyrut: el-Kütübü’s-sekâfiyye, 1417/1996.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Cemaleddin Abdülmelik. es-Sîretü’n-nebeviyye. Kahire: Mustafa el-bâbî el-Halebî, 1374/1955.
  • İbn İshak, Muhammed b. İshâk b. Yesâr b. Hıyâr el-Muttalibî el-Kureşî el-Medenî. Siretü İbn İshâk (Kitâbü’s-siyer ve’l-megâzî). Beyrut: Dâru’l-fikr, 1398/1978.
  • İbn Kayyim el-Cevziyye, Ebû Abdullah Şemseddin Muhammed. Bedâi’u’t-tefsîr. Der. Yusri es-Seyyid Muhammed. Ed. Halil Aldemir. Trc. Harun Öğmüş - Halil Aldemir. İstanbul: Karınca & Polen Yayınları, 2011.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid er-Rebei el-Kazvînî. Sünenu İbn Mâce. Thk.
  • Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Kahire: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabiyye, 1395/1975.
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mukrim b. ʿAlî Ebu’l-Fadl Cemâluddîn el-Ensârî er-Ruveyfi’î elİfrîkî. Lisânü’l-ʿArab. 3. Baskı. Beyrut: Dâru Sâdır, 1414/1993. İbn Saʿd, Ebû Abdillâh Muhammed b. Saʿd b. Menî’ el-Kâtib el-Hâşimî el-Basrî el-Bağdâdî.
  • et-Tabakâtü’l-kübrâ. Thk. Muhammed Abdülkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1410/1990.
  • İbn Sîde, Ebü’l-Hasan Ali b. İsmail. el-Muhassas. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1417/1996.
  • İbnü’l-Cevzî, Cemâlüddîn Ebü’l-Ferac Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed. Zâdü’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. Thk. Abdurrazzâk el-Mehdî. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ʿArabî, 1422/2001.
  • Îcî, Muînüddîn Muhammed es-Safevî. Tefsîru’l-Îcî Câmiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1424/2004.
  • İsbahânî, Ebû Nuʿaym Ahmed b. ʿAbdillah b. Ahmed b. İshâk b. Mûsâ b. Mihrân. Hilyetu’levliya ve tabakâtu’l-asfiyâ. Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-ʿArabî, 1393/1974.
  • İslamoğlu, Mustafa. Kur’an Surelerinin Kimliği. İstanbul: Akabe Vakfı, 2011.
  • Karaman, Hayrettin - Çağrıcı, Mustafa - Dönmez, İ. Kafi - Gümüş, Sadrettin. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. 3.Baskı. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
  • Koç, Sadık - Deliçay, Tahsin. “Arap Dilinde Harf-i Ta’rif”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12/2 (2002): 191-210.
  • Koçyiğit, Hikmet. “Kur’ân’ın Nüzûl Sırasına Göre Tefsir Edilmesi”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/23 (2013/1): 183-201.
  • Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh. el-Câmiʿ li-ahkâmi’lKur’ân. Thk. Ahmed el-Berdûnî-İbrâhîm Atfîş. 2. Baskı. Kâhire: Dâru’l-kütübi’l-Mısrıyye, 1383/1964.
  • Kutub, Seyyid b. Kutub b. İbrâhim. fî Zılâli’l-Kur’ân. 17. bs. Beyrut: Dârü’ş-Şurûk, 1412/2000.
  • Kuşeyrî, Abdulkerîm b. Hevâzin b. Abdilmelik. Letâifu’l-işârât (Tefsîru’l-Kuşeyrî). Thk. İbrâhîm el-Busyûnî. 3. Baskı. Mısır: el-Hey’etu’l-Mısrıyyetü’l-’âmme li’l-kütüb, ts.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasan Alî b. Muhammed b. Muhammed b. Habîb el-Basrî el-Bağdâdî.
  • Tefsîru’l-Mâverdî en-nüket ve’l-uyûn. Thk. es-Seyyid İbn Abdü’l-Maksûd b. Abdü’r-Rahîm. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, ts.
  • Mekkî, b. Ebû Tâlib. el-Hidâye ilâ bülûgi’n-nihâye fî ilmi meâni’l-Kur’ân ve tefsîrihî ve ahkâmihî ve cümelin min fünûni ulûmih. eş-Şârika: Câmiatü’ş-Şârika Külliyetü’ş-Şeria ve’d-Dirasâti’l-İslâmiyye, 1429/2008.
  • Meydânî, Abdurrahman Hasan Habenneke. Meâricü’t-tefekkür ve dekâiki’t-tedebbür, Tefsîrun tedebbüriyyun li’l-Kur’âni’l-Kerîm bi hasebi tertîbi’n-nüzûli vifka menheci kitâbi “Kavâıdü’t-tedebbüri’l-emseli li Kitâbillâhi Azze ve Celle”. Dimeşk: Dâru’l-kalem, 1420/2000.
  • _______. Kavâidü’t-tedebbbüri’l-emseli li Kitâbillâhi Azze ve Celle. 4. Baskı. Dimeşk: Dâru’lKalem, 1430/2009.
  • Mîkâtî, v.dğr. el-Kutûf min Lügati’l-Kur’ân. Lübnan: Mektebetü Lübnân nâşirûn, 1427/2007.
  • Molla Huveyş, Abdülkâdir Ali Gâzî el-Furâtî ed-Deyrazûrî. Beyânü’l-meânî: Mürettebün hasebe tertîbi’n-nüzûl. Dimeşk: Matbaatü’t-terakkî, 1382/1965.
  • Mukâtil b. Süleyman, Ebü’l-Hasan Mukâtil b. Süleyman b. Beşîr. Tefsîru Mukâtil b. Süleymân.
  • Thk. Abdullah Mahmûd Şehhate. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâs, 1423/2002.
  • Mücâhid b. Cebr, Ebü’l-Haccâc el-Mekkî. Tefsîru Mücâhid. Thk. Muhammed Abdüsselam Ebü’n-Nil. Mısır: Dâru’l-fikri’l-İslâmî, 1410/1989.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî b. Haccâc. Sahîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1375/1956.
  • Nehhâs, Ebû Ca’fer Ahmed b. Muhammed b. İsmâil b. Yûnus el-Murâdî en-Nahvî. İ’râbu’lKur’ân. Thk. Abdü’l-Mün’im Halil İbrahim. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1421/2001.
  • Nesefî, Ebü’l-Berekât Hâfızüddîn Abdullah b. Ahmed b. Mahmûd. Medârikü’t-tenzîl ve hakâikü’t-te’vîl. Thk. Yûsuf Ali Büdeyvî. Beyrut: Dâru’l-kelimi’t-tayyib, 1419/1998.
  • Okumuş, Mesut. Kur’ân’ın Kronolojik Okunuşu. Ankara: Araştırma Yayınları, 2009.
  • Okuyan, Mehmet. Yâsin Sûresi Tefsîri. Samsun: Üniversite Yayınları, 2018.
  • Önkal, Ahmet. “Hicret”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 17: 458-462. Ankara: TDV Yayınları, 1998.
  • Polat, Fethi Ahmet - Okumuş, Mesut. Tefsir El Kitabı. Ed. Mehmet Akif Koç. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Râzî, Ebû Abdullah Fahreddin Muhammed b. Ömer Fahreddin. Mefâtîhu’l-gayb, Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1420/1999.
  • Râzî, Ebû Abdullah Zeynüddîn Muhammed b. Ebî Bekr Abdülkâdir. Muhtâru’s-sıhâh. Beyrut: Mektebetü’l-ʿasrıyyeh, 1999/1420.
  • Taberânî, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. Mu’cemü’l-kebîr. Thk.
  • Hamdi b. Abdülmecîd es-Selefî. 3. Baskı. Kâhire: Mektebetü İbn Teymiyye, 1414/1994.
  • Taberî, Ebû Cafer İbn Cerîr. Câmiü’l-beyân an te’vîli’l-Kur’ân. Thk. Ahmed Muhammed Şâkir. B.y.: Müessesetü’r-risâle, 1420/2000.
  • _______. Târîhu’t-Taberî târîhu’l-ümemi ve’l-mülûk. Beyrut: Dâru’t-türâs, 1387/1967.
  • Tantâvî, Muhammed. et-Tefsîru’l-vasît li’l-Kur’âni’l-Kerîm. Kahire: Dâru’n-nahda, 1418/1998.
  • Tayyâr, Müsâid b. Süleymân. Mevsûatü’t-tefsîri’l-me’sûr. Nşr. Merkezü’d-dirâsât ve’lma’lûmâti’l-Kur’âniyyeti. Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1439/2018.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemî. el-Câmiü’s-sahîh. Thk. Ahmed Muhammed Şâkir. Kahire: Mustafa el-Bâbî el-Halebî, 1395/1975.
  • Topaloğlu, Bekir. “Yâsîn Sûresi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. İstanbul. 43: 340- 341. İstanbul: TDV Yayınları, 2013.
  • Tûsî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Hasen b. Alî. et-Tibyân fî tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru ihyâi’ttürâsi’l-ʿArabî, ts.
  • Tüaylib, Abdü’l-Mün’im Ahmed. Fethü’l-Rahmân fî tefsîri’l-Kur’ân. Kâhire: Dâru’s-Selâm, 1416/1995.
  • Saʿdî, Ebû Abdurrahmân b. Nâsır b. Abdullâh b. Nâsır. Teysîru’l-kerîmi’r-Rahmân fî tefsîri Kelâmi’l-Mennân. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1402/0002.
  • Saʿlebî, İbrâhim Nîsâbûrî. el-Keşf ve’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’ân. Thk. Muhammed İbn Âşûr. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türâsi’l-ʿArabî, 1422/2002.
  • Saîdî, Abdülmüteâl. en-Nazmü’l-fennî fi’l-Kur’ân. Kahire: Mektebetü’l-âdâb, ts.
  • Sâmerrâî, Fâdıl Sâlih. Alâ tarîki’t-tefsîri’l-beyânî. Amman: Dâru’l-Fikr, 1434/2013.
  • _______. Lemesâtün Beyâniyyetün. 177. Oturum, http://islamiyyat.com/177/ erişim: 30.04.2019.
  • Semʿânî, Ebü’l-Muzaffer Mansûr b. Muhammed b. Abdilcebbâr et-Temîmî el-Mervezî.
  • Tefsîru’l-Kur’ân. Thk. Yâsir b. İbrâhîm - Ğanîm b. Abbâs b. Ğanîm. Riyad: Dâru’l-vatan, 1418/1997.
  • Semerkandî, Ebü’l-Leys İmâmü’l-hüdâ Nasr b. Muhammed b. Ahmed. Tefsîru’s-Semerkandî: Bahru’l-Ulûm. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1414/1993.
  • Sıcak, Ahmet Sait. Kur’an Tefsirinde Öznellik. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2017.
  • Süfyân es-Sevrî, Ebû Abdillâh Süfyân b. Saîd b. Mesrûk es-Sevrî el-Kûfî. Tefsîru’s-Süfyân. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1403/1983.
  • Süheylî, Ebü’l-Kâsım Abdurrahmân b. Abdillâh b. Ahmed el-Hasʿamî. er-Ravzü’l-ünüf fî şerhi’s-sîreti’n-nebeviyye li’bni Hişâm. Thk. Ömer Abdü’s-Selâm. Beyrut: Dâru ihyâi’ttürâsi’l-ʿArabî, 1420/2000.
  • Süyûtî, Ebü’l-Fazl Celâleddîn Abdurrahmân b. Ebû Bekir. el-İtkân fî ulûmi’l-Kur’ân. Mısır: elHeyetü’l-Mısrıyyetü’l-âmmet li’l-kitâb, 1393/1974.
  • _______. ed-Dürru’l-mensûr fi’t-tefsîri’l-me’sûr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1413/1993.
  • Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim. Mefâtîhu’l-esrâr ve mesâbîhu’l-ebrâr. Thk.
  • Muhammed Ali Âzerseb. Tahran: Y.y., 1428/2008.
  • Şevkânî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ali b. Muhammed el-Havlânî. Fethü’l-kadîr: elCâmi’ beyne fenneyi’r-rivâye ve’d-dirâye min ilmi’t-tefsîr. Dımaşk: Dâru’l-kelimi’t-tayyib, 1414/1994.
  • Useymîn, Muhammed b. Sâlih et-Temîmî. Tefsîru’l-Kurʾâni’l-Kerîm Sûretü Yâsîn. Riyad: Dâru’s-süreyyâ, 1424/2003.
  • Ünsal, Hadiye. Erken Dönem Mekkî Surelerin Tahlili. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2016.
  • Vâhidî, Ebü’l-Hasan ʿAlî b. Ahmed b. Muhammed b. ʿAlî en-Nîsâbûrî eş-Şâfi’î. Esbâbu nüzûli’l-Kur’ân. Dammâm: Dâru’l-ıslâh, 1412/1992.
  • _______. el-Vasît fî tefsîri’l-Kur’âni’l-Mecîd. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1415/1994.
  • Yahyâ b. Sellâm, Ebû Zekeriyyâ Yahyâ b. Sellâm b. Ebî Saʿlebe et-Teymî. Tefsîru’l-Kur’ân mimme’ştebehet esmâühû ve tasarrafet meʿânîh. Thk. Hind Şelebî. Tunus: Şirketü’tTunusiyye li’t-tevzi’, 1399/1979.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 1971.
  • Zebîdî, Muhammed b. Muhammed b. ʿAbdirrazzâk el-Huseynî Ebu’l-Fayd Murtadâ. Tâcu’lʿarûs min cevâhiri’l-kâmûs. Thk. Heyet. B.y.: Dâru’l-Hidâye, ts.
  • Zehebî, Muhammed b. Ahmed b. ‘Usman b. Kaymaz. Siyeru a’lâm en-nübelâ. Kâhire: Dâru’lHadîs, 1426/2006.
  • Zemahşerî, Ebü’l-Kāsım Mahmûd b. Ömer b. Muhammed el-Hârizmî. el-Keşşâf an hakâiki gavâmidı’t-tenzîl. Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-ʿArabî, 1407/1987.
  • _______. Esâsü’l-belâğa. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, 1419/1998.
APA SICAK A (2019). Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. , 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
Chicago SICAK AHMET SAIT Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. (2019): 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
MLA SICAK AHMET SAIT Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. , 2019, ss.147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
AMA SICAK A Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. . 2019; 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
Vancouver SICAK A Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. . 2019; 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
IEEE SICAK A "Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme." , ss.147 - 176, 2019. 10.33460/beuifd.559549
ISNAD SICAK, AHMET SAIT. "Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme". (2019), 147-176. https://doi.org/10.33460/beuifd.559549
APA SICAK A (2019). Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 6(1), 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
Chicago SICAK AHMET SAIT Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 6, no.1 (2019): 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
MLA SICAK AHMET SAIT Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.6, no.1, 2019, ss.147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
AMA SICAK A Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 6(1): 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
Vancouver SICAK A Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme. BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 6(1): 147 - 176. 10.33460/beuifd.559549
IEEE SICAK A "Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme." BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 6, ss.147 - 176, 2019. 10.33460/beuifd.559549
ISNAD SICAK, AHMET SAIT. "Nüzûl Dönemini Bilmenin Anlama Etkisi: “Fülki’l-Meşhûn” Olgusu Üzerine Bir İnceleme". BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 6/1 (2019), 147-176. https://doi.org/10.33460/beuifd.559549