Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki

Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 101 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679inuefd.433824 İndeks Tarihi: 04-12-2020

Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcıdüşünme eğilimleri ile problem çözme becerilerine yönelik algıları arasındakiilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir ve Van ilindeMilli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 350öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak “OrtaokulÖğrencileri İçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği” ve “ProblemÇözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinanalizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım MomentlerKorelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanınsonucunda, ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelikalgılarının orta düzeyde, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünmeeğilimlerinin ise yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ortaokul öğrencilerininproblem çözme becerilerine yönelik algılarında cinsiyete göre anlamlı farkbulunmazken; kız öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünmeeğilimlerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarının veproblem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme eğilimlerinin sınıf düzeyine göreanlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerininproblem çözme becerilerine yönelik algıları ile problem çözmeye yönelik yansıtıcıdüşünme eğilimleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu,ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme eğilimlerininöğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarındaki varyansın%28.9’unu açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

The Relationship between Secondary School Students' Reflective Thinking Tendencies towards Problem Solving and Perceptions of Problem Solving Skills

Öz:
The aim of this research is to reveal the relationship between secondary school students' reflective thinking tendencies towards problem solving and perceptions of problem solving skills. The research was designed in correlational survey model and was conducted with 350 students in a secondary school affiliated to the Ministry of National Education in Van province. "Perceptions Scale of Problem Solving Skills for Secondary School Students" and "Reflective Thinking Skill Scale for Problem Solving" were used as data collection tools in this research. Descriptive statistics, t test, ANOVA, Pearson Product Moments Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used in data analysis. As a result of the research, it was found that secondary school students' perceptions of problem solving skills are at moderate level and their reflective thinking tendencies towards problem solving are at high level. While there is no significant difference in the secondary school students' perceptions of problem solving skills according to gender; it was concluded that female students' reflective thinking tendencies towards problem solving are higher than male students. It was determined that secondary school students' perceptions of problem solving skills and reflective thinking tendencies towards problem solving do not show significant difference according to the grade level. In addition, it was found that there is a moderate, positive and significant relationship between their perceptions of problem solving skills and reflective thinking tendencies towards problem solving, and their reflective thinking tendencies towards problem solving explained 28.9% of the variance in students' perceptions of problem solving skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Kozikoğlu İ, Tunç M (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. , 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
Chicago Kozikoğlu İshak,Tunç Merve Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. (2020): 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
MLA Kozikoğlu İshak,Tunç Merve Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. , 2020, ss.87 - 101. 10.17679inuefd.433824
AMA Kozikoğlu İ,Tunç M Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. . 2020; 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
Vancouver Kozikoğlu İ,Tunç M Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. . 2020; 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
IEEE Kozikoğlu İ,Tunç M "Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki." , ss.87 - 101, 2020. 10.17679inuefd.433824
ISNAD Kozikoğlu, İshak - Tunç, Merve. "Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki". (2020), 87-101. https://doi.org/10.17679inuefd.433824
APA Kozikoğlu İ, Tunç M (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
Chicago Kozikoğlu İshak,Tunç Merve Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2020): 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
MLA Kozikoğlu İshak,Tunç Merve Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.87 - 101. 10.17679inuefd.433824
AMA Kozikoğlu İ,Tunç M Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
Vancouver Kozikoğlu İ,Tunç M Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(1): 87 - 101. 10.17679inuefd.433824
IEEE Kozikoğlu İ,Tunç M "Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.87 - 101, 2020. 10.17679inuefd.433824
ISNAD Kozikoğlu, İshak - Tunç, Merve. "Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2020), 87-101. https://doi.org/10.17679inuefd.433824